MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - NSB type 63a Stortysker
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

NSB type 63a Stortysker

 Post Reply Post Reply
Author
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: NSB type 63a Stortysker
    Posted: 18 januar 2005 at 14:30

Prøver å få en oversikt over de ulike modellene som er kommet i HO av NSB sin type 63a Stortysker.

 

Har funnet følgende så langt:

 

Märklin 63a.2770 med badekartender i vekselstrøm fra ca 1995

 

Liliput 63a.2770 med badekartender i likestrøm fra ca 1981

 

Liliput 63a  med medfølgende merking og badekartender i likestrøm fra ca 2000

 

Gützold 63a:

1101

4830

4831

4837

5116

5317

alle disse med stivrammetender og i likestrøm fra ca 1994.

 

Gützold 52.324 med stivrammetender i likestrøm fra ca 1994. Dette må forestille en modell av et lok som gikk i Norge under og like etter krigen.

Denne siste modellen (52.324) står det et bilde av i MJ-bladet nummer 4/1994 på side 4. Her har den en merkelig fargesetting  med grønne hjulringer og bufferbjelker. Koblingstengene er i en lilla farge.

Er dette de fargene modellen ble levert i eller er det feil fargesetting fra trykken av bladet?

 

Har det kommet andre varianter av Stortyskeren enn de jeg har nevnt her?

 

MVH

VA

MVH

VA
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2005 at 15:02

Ut fra beskrivelsen med farger på bufferbjelker og koblingsstenger, virker det som om bildet er invertert, dvs. at fargene er i "negativ", så og si. Modellen ble ganske sikkert ikke levert i slike farger! Vanskelig å si eksakt hva som har gått galt i prosessen med den annonsen.

Forøvrig en interessant oversikt over 63A i H0. Takk!. Gützolds stortysker er jeg godt fornøyd med, bortsett fra frontlanternene om tidvis sluter virke - en lett dytt i dem får lyset på igjen. Dårlig kontakt, antakelig. Veldig gode kjøreegenskaper. Jeg har lyst til å sette en dekoder inn, og hvis noen vet hvilken dekoder som egner seg, samt beste plassering for den vil jeg gjerne høre om det.

Digresjon: Hvorfor 63 "A". Fantes det en 63 "B"...?

 

Back to Top
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2005 at 17:00

Har heller ikke hørt om 63b. Disse lokene ble vel aldri bygd om i en slik grad at det var aktuellt med noen ny modellbetegnelse.

 

Har et par lok fra Gützold som jeg er veldig godt fornøyd med.

Nå er alle modellene fra Gützold med stivrammetender. Liliput sine er med badekartender, men mangler den øvre lykta i fronten.

 

Lar det seg gjøre å bygge om Märklin sin Stortysker til likestrøm på en grei måte, eller er dette komplisert?

 

Har forstått det slik at alle lokene ganske tidlig fikk badekartendere etter krigen. De lokene som ble utrangert og hadde badekartender fikk disse fjernet og badekartenderene ble brukt på de lokene som hadde stivrammetendere.

 

MVH

VA
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2005 at 17:51

Originally posted by Lars Gjertsen Lars Gjertsen wrote:

Jeg har lyst til å sette en dekoder inn, og hvis noen vet hvilken dekoder som egner seg, samt beste plassering for den vil jeg gjerne høre om det.

Hei Lars,

jeg har montert inn dekoder i tre Gützold stortyskere.  I alle tre lokene ble dekoderen plassert i tenderen.

Dekoderen på bildet er en Zimo MX63.  Jeg har også benyttet Lenz LE130 og LokPilot dekodere.  Det finnes idag et brukbart utvalg av dekodere som er små nok.

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2005 at 20:13

Hei!

Dersom du har en Stortysker fra Gützold som har stivrammetender, kan man nå oppdatere denne med en badekartender, da Gützold selger løse Wannentendere med drivverk.

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2005 at 10:51
Så en Gützold med ny tender er altså den beste modellen? både utseende og drifts messig?  Hvordan er den nyeste versjonen til Lilliput da?
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2005 at 11:21

Hei!

Den nye versjonen til Liliput er veldig bra. Den har ikke engang grønne frontlykter slik Gützold modellen har!

MVH, Tom

Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2005 at 11:40
Originally posted by Lars Gjertsen Lars Gjertsen wrote:

Digresjon: Hvorfor 63 "A". Fantes det en 63 "B"...?

Noe 63b fantes ikke. Alle damplok til NSB fikk en bokstav etter typenummeret, uansett om det fantes "undertyper". Det er mange lok som det bare fantes a-utgaver av, som f.eks. type 9 og type 14 (9a og 14a). Typene 21 og 25 er vel ganske de som fantes i flest utgaver, a-e.

Hilsen,
Laurenz

Back to Top
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2005 at 13:19

Liliput sine utgaver har ikke den øvre frontlykten. Denne lykten hadde så vidt jeg vet alle de norske 63a lokene. Har sett noen bilder fra krigen hvor de også har denne store øvre frontlykten.

Det er sikkert mulig å sette på ei slikt frontlykt selv, men jeg vet ikke om noen som lager slike lykter som kan passe. Har forhørt meg flere steder om slike lykter, men de er utseendemessig ikke særlig like.

Denne lykta skal være utenpåliggende og ikke innebygd som jeg kan se av foto.

 

På Gützold og Märklin sine modeller så er denne lykten på plass, dog ikke helt korrekt utseendemessig, da den er innebygd, men allikevel bra. Mine Gützold 63a har fint hvitt lys.

 

VA

MVH

VA
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.