MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Lage planløsning
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lage planløsning

Post Reply Post Reply
Author
Magne View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Magne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lage planløsning
    Posted: 18 januar 2005 at 11:11

Jeg mener å ha lest tilsvarende postet tidligere (i ett av de to fora), men klarte ikke å finne det nå.

Jeg er på skratch, har et gitt areal, og ønsker (naturlig nok) å lage en sporplan. Jeg ser for meg å bygge skinner og slik selv, så jeg er på ingen måte avhengig av gitte lengder og radiuser, men jeg er ikke god nok til å tegne for hånd til at jeg klarer å gi meg selv et inntrykk av hvordan det blir. Har lagd flere tegninger, men særlig informative er de ikke. Skulle jeg holdt meg på et plan er det jo greit, men straks det blir fler er det vanskelig å holde oversikten over det jeg har tegnet.

Så jeg søker software for å designe togbane. Gjerne billig, gjerne demoversjoner. Det er fint om man kan legge inn enkle landskap så man får en viss følelse av hvordan det blir, kanskje legge inn hus i form av klosser el.l. Detaljer, god grafikk og slikt er absolutt ikke viktig. Jeg ønsker bare å få en relativt god idé om hvor jeg skal ende. Planen er da å begynne å bygge, så tar jeg de modifikasjoner jeg føler for underveis. Nøyaktig utskrift av skinner og slikt, liste over artikkelnummer osv. er følgelig uinteressant.

Takker for alle tips.

(redigert for å rette skrivefeil)

Edited by Magne
Magne
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2005 at 11:42
Bjørn Egil
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2005 at 14:45

Hei Magne!

Bjørn Egil nevnte denne linken:

http://www.mjf.no/forum%5Fmjf/forum_posts.asp?TID=327&KW =demo

Og der vil du se at jeg bruker 3rdPlanIt og er kjempefornøyd med det. Programmet koster 85 dollar (litt over 500 kroner) for internett-nedlasting med gratis oppdatering i ett år. Men du kan også laste ned en gratis demo. Problemet er at du ikke kan lagre og at du kun kan tegne 100 objekter, men programmet er kjempebra ikke bare til sporplanlegging, men også til annen enkel teknisk tegning, f.eks hus. Finnes et bibliotek med bygninger som f.eks kan brukes til pappmodeller eller bakgrunnsbygninger.

Siden du tenker å bygge spor selv, kan du også lage greie maler for sporveksler - enten ut i fra standardveksler (finnes et bra bibliotek) eller du kan tilpasse dine egne. Kan være ganske nyttig om du skal lage kurveveksler.

Det finnes også et oppegående diskusjonsforum hvor utvikleren av programmet er med, og det finnes også ressurser i form av filer med flere bygninger, broer, rullende materiell osv.

Jeg tror at dette må være et av de beste programmene for det behovet du beskriver - vel og merke dersom du skal bygge et litt større anlegg, slik at investeringen lønner seg.

for meg som har sporplanlegging som en hobby i hobbyen, hører programmet absolutt under kategorien: "kjekt å ha"

Hilsen Knut

Back to Top
Magne View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Magne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2005 at 15:04

Kjempemessig. Jeg bruker 3d design verktøy i jobben, så jeg er i og for seg ikke ukjent med design på PC.

Ja, design og layout er viktig og gøy. Er det som fascinerer med mj. Man er byplanlegger, landskapsarkitekt, logistiker, tekniker, kunstner, elektriker, arkitekt, ++++

Magne
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2005 at 16:16

Hei Magne!

Dersom du bare har lyst å prøve en del forskjellige tegneprogram som demo, så er det en billigere løsning:

Jeg tror fortsatt at du finner MIBA Modellbahn Digital - Årshefte for 2004 hos Narvesen til ca. NOK 110.- Den har en CD med en del demo + masse annet.

Det kan være verd å se om noe av dette er anvedbart til ditt formål og event. siden kjøpe fullversjonen av programmet.

Back to Top
Magne View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Magne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2005 at 07:08

Ja, er alltid lurt å få litt oversikt før man bestemmer seg for hva man går for.

For grønnskollinger som meg (i denne sammenheng!!) er disse forumene helt uvurderlige...

Magne
Back to Top
PIO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PIO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2005 at 23:16

Hallo !

For å tegne enkle sporplaner har jeg tenkt å prøve meg på et program utgitt av Atlas. Dette er en freewareversjon. Jeg har ikke satt meg noe inn i den enda, bare prøvd den litt. Mulig den har veldig mange begrensninger, men kanskje er det verdt å prøve. Programmet kan lastes ned fra: http://www.atlasrr.com

SES

Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2005 at 23:53
Originally posted by PIO PIO wrote:

Hallo !

For å tegne enkle sporplaner har jeg tenkt å prøve meg på et program utgitt av Atlas. Dette er en freewareversjon. Jeg har ikke satt meg noe inn i den enda, bare prøvd den litt. Mulig den har veldig mange begrensninger, men kanskje er det verdt å prøve. Programmet kan lastes ned fra: http://www.atlasrr.com 

Det har i alle fall en klar begrensning i og med at det kun er atlas sine skinner som ligger i programvaren. Jeg har forsøkt den, og fant den langt fra så enkel å bruke som 3rdPlanIt, men Atlas program er gratis, da.

Knut

Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2005 at 15:56

Hei!

Jeg syns heller ikke programmet til Atlas er lett å bruke. Skinnegangen deres er jo bra!

NVH, Tom

Back to Top
steppen View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steppen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 oktober 2006 at 17:39
Beklager å "rippe opp i" en gammel tråd, men har det kommet til noen nye/bedre programmer for sporplanlegging siste 1,5 år?

Har selv tittet på Raily (http://www.enigon.com/products/raily/english/indexhtml.htm) , men savner en del info (f.eks. om hvordan lage sitt eget "inventory" - "lagerstyring"). Dessuten er det en stund (>1 år) siden de har oppdatert noe som helst.

Vennlig hilsen
Stein
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 oktober 2006 at 19:26
Men, Magne - hvis du jobber med 3D designverktøy i jobben - kan du ikke bare bruke dem, da? Anstendig DAK-verktøy banker alt jeg har sett av vanlige sporplanverktøy - men haken er at du må tegne alt sjøl, ingen bibliotek å hente fra. Siden du skal bygge sporet selv er jo ikke det noe problem, du kan lett lage noen vekselsymboler.

Skal du bygge veksler selv kan Templot vær noe for deg. Jeg har ikke prøvd det, men det ser bra ut! Ut fra det jeg ser på websida kan du bruke det til å tegne anlegg, også, faktisk. Men styrken ligger åpenbart i det at det kan brukes til å tegne intrikate sporarrangement - jfr illustrasjonene på websida. Koster £46,50 - 575 kroner.

Det er vel omtrent det samme som 3rd planit - og jeg synes ikke 500 kroner er mye for noen av dem - det er jo virkelig nyttige program.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.