MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Dekaler
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Dekaler

 Post Reply Post Reply
Author
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Dekaler
    Posted: 21 juli 2009 at 19:21
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

I sammenheng med et annet prosjekt jeg holder på med så holder jeg på å få framstilt dekaler av en litt mer proff kvalitet en disse printet variantene, og i den sammenheng hadde det vært litt kjekt å vite hva du synes mangler på markedet og som det vil gå noen av.
Som nevnt hadde det vært fint med dekaler til El13 (flere nummervarianter) og andre lok i gammeldesign. Det virker som El13 har falt ut av listene til de foran nevnte MJ-firmaene.

Det er vel også et visst marked for dekaler til norske tre- og stålvogner som ønskes gitt andre nummer enn de opprinnelige som modellene har rett ut av esken.
FREMO stiller vel også visse krav om at alt materiell skal ha unike nummer i forbindelse med kjøringer på treff.

Og som du skriver i et annet innlegg så er det jo problemene for den vanlige MJ-er å ha tilgang til utstyr som skriver hvitt eller lys gult.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2009 at 13:28
Kan prøve å gi en kort innføring.
 
Filen som leveres må være en .cdr fil (CorelDraw V8 eller V10).
Skriveren som benyttes arbeider med CMYK farger så dette må benyttes på det man tegner. Skriveren har også forholdsvis grov punkttetthet så det er viktig å holde seg til rene CMYK farger som mulig. Dvs 100% eller 50% av respektive farge.
All tekst må være gjort om til vektorgrafikk (kurver), da er ikke mottakeren av filen avhengig om de har rett font/skriftsett.
Underlaget (tegningen) må separeres i flere lag og det er viktig at detaljene ligger eksakt likt på samtlige lag. Der de vanligste er om man ikke skal benytte seg av gull, sølv og spesial farger er:
 
1. gloss - Dette laget viser hvordan dekalene skal være. men all hvit farge gjøres 10% svart for å synes.
 
2. white - Her skal alle hvite og fargede ojekter vises, og da med 100% svart. Her skriver printeren ut hvitt
 
3. mulitcolor - Alle fargede objekter men ikke hvit. Her printer printeren ut fargede områder oppå det hvite.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2009 at 12:56
Hva med å publisere det her, eller i MJwiki, Svein?
"oppskriften" alstså...Wink
Holder på med noen dekaler via enn hobby-kollega i Tyskland.
Blir enklere å gå direkte til dekal-produsenter....
 
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2009 at 11:21
Originally posted by kokken kokken wrote:

 
Ja det gav meg litt bedre svar takk for det. Hadde du kunnet printet ut dekaler for meg hvis jeg ordner dekalene i riktig størrelse osv??
 
Om jeg får dem i vektorformat av deg, så er vi langt på vei. Da kan jeg få laget dekaler til deg. Om du behersker dette bra, så kan jeg gi deg "oppskriften" på hvordan dekalprodusentene skal ha filen med lagoppbygging.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2009 at 10:27
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Originally posted by kokken kokken wrote:

www.messingmodeller.no og www.electradeshop.no selger dekaler til norske lok og vogner, muilghet for å se der etter det du leter etter.

Ikke meningen å overstyre tråden din, men siden tråden er oppe så kan spørre om det er noen som vet hvor man kan få kjøpt utstyr og maskin for å kunne lage dekaler???
 
Jeg kan svare litt på det med dekaler. Før man begynner å se på utstyret som faktisk lager dekalene så er jo spørsmålet, har man programvaren for å lage vektorgrafikk? Behersker man dette? Av programvare som kan lage vektorgrafikk er Adobe Illustrator og CorelDraw to gode kandidater. Nå er det ikke slik at man KUN kan bruke vektor grafikk men man får et proft resultat og behandlingen er enklere.
Vektorgrafikk er bygget opp på den måten at man kan skalere opp og ned "logoen/dekalen" uten at den blir "lego" . Forstørrer man f.eks et bilde i paint så ser man at firkantene bildet er bygget opp av blir veldig store.
Behersker man så dette, så finnes det firmaer der man kan levere grafikk i vektorgrafikk format og få dette printet ut på dekalark.
 
Man kan selvsagt printe dekaler hjemme på vanlig printer, men man får problemet med den hvite fargen.
 
Utstyret for å lage dekaler med hvitt "trykk" er temmelig kostbart, og mange av disse printerne har gått ut av produksjon og er vanskelig å få tak i. Men det finnes folk i norge som har slike og også de som skal selge.
 
Håper dette gav litt svar på det du lurte på.
 
Ja det gav meg litt bedre svar takk for det. Hadde du kunnet printet ut dekaler for meg hvis jeg ordner dekalene i riktig størrelse osv??
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2009 at 09:53
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Jeg tror det er mange som savner dekaler til forskjellige epoker - spesielt til NSB-gammeldesign, men også til alle epoker. Og det gjelder både lok og vogner.

Kanskje noen kunne forsøke å lage en oversikt over hvem som har laget forskjellige dekaler for salg, og hvor/hvordan man får tak i dem i dag.

Jeg forsøker selv å holde meg til epoke 3-4 (fra ca. 1960 og fram til ca. 1985-1990), men det er ikke lett å finne dekaler til f.eks. El13 i gammeldesign uten å måtte få laget dekalene selv. Dessuten er hvitt og lyst gult vanskelig å lage uten tilgang til printer som kan skrive med hvitt blekk/toner.
 
I sammenheng med et annet prosjekt jeg holder på med så holder jeg på å få framstilt dekaler av en litt mer proff kvalitet en disse printet variantene, og i den sammenheng hadde det vært litt kjekt å vite hva du synes mangler på markedet og som det vil gå noen av.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2009 at 09:50
Originally posted by kokken kokken wrote:

www.messingmodeller.no og www.electradeshop.no selger dekaler til norske lok og vogner, muilghet for å se der etter det du leter etter.

Ikke meningen å overstyre tråden din, men siden tråden er oppe så kan spørre om det er noen som vet hvor man kan få kjøpt utstyr og maskin for å kunne lage dekaler???
 
Jeg kan svare litt på det med dekaler. Før man begynner å se på utstyret som faktisk lager dekalene så er jo spørsmålet, har man programvaren for å lage vektorgrafikk? Behersker man dette? Av programvare som kan lage vektorgrafikk er Adobe Illustrator og CorelDraw to gode kandidater. Nå er det ikke slik at man KUN kan bruke vektor grafikk men man får et proft resultat og behandlingen er enklere.
Vektorgrafikk er bygget opp på den måten at man kan skalere opp og ned "logoen/dekalen" uten at den blir "lego" . Forstørrer man f.eks et bilde i paint så ser man at firkantene bildet er bygget opp av blir veldig store.
Behersker man så dette, så finnes det firmaer der man kan levere grafikk i vektorgrafikk format og få dette printet ut på dekalark.
 
Man kan selvsagt printe dekaler hjemme på vanlig printer, men man får problemet med den hvite fargen.
 
Utstyret for å lage dekaler med hvitt "trykk" er temmelig kostbart, og mange av disse printerne har gått ut av produksjon og er vanskelig å få tak i. Men det finnes folk i norge som har slike og også de som skal selge.
 
Håper dette gav litt svar på det du lurte på.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juli 2009 at 21:43
Jeg tror det er mange som savner dekaler til forskjellige epoker - spesielt til NSB-gammeldesign, men også til alle epoker. Og det gjelder både lok og vogner.

Kanskje noen kunne forsøke å lage en oversikt over hvem som har laget forskjellige dekaler for salg, og hvor/hvordan man får tak i dem i dag.

Jeg forsøker selv å holde meg til epoke 3-4 (fra ca. 1960 og fram til ca. 1985-1990), men det er ikke lett å finne dekaler til f.eks. El13 i gammeldesign uten å måtte få laget dekalene selv. Dessuten er hvitt og lyst gult vanskelig å lage uten tilgang til printer som kan skrive med hvitt blekk/toner.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juli 2009 at 21:37

www.messingmodeller.no og www.electradeshop.no selger dekaler til norske lok og vogner, muilghet for å se der etter det du leter etter.

Ikke meningen å overstyre tråden din, men siden tråden er oppe så kan spørre om det er noen som vet hvor man kan få kjøpt utstyr og maskin for å kunne lage dekaler???
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juli 2009 at 21:18
Det spørs på hva du er ute etter. Kan du si litt mere spesifikt?
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Sven Ole View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 241
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sven Ole Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juli 2009 at 19:19
Jeg var netopp inne på siden i dette forumet over foretninger som har MJ-materiell, for å lete etter dekaler.
Det jeg fant var svært lite. Vet noen av dere hvilke dekaler til norske lok og vogner som finnes i handelen, og hvor de forskjellige er å få kjøpt?
SOHo
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.