MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Trenger hjelp...
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Trenger hjelp...

 Post Reply Post Reply
Author
Bruserud View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 11 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bruserud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Trenger hjelp...
    Posted: 18 juli 2009 at 23:10
Halo. jeg er en gutt på 15 som har begynt med modelljernbane. Jeg har ikke noe peiling på noe med tog, så jeg lurer på noen ting:
 
1. Åssen signaler skal være hvor?
2. Jeg har bare "gamle" Märklin skinner, fungerer disse digitalt hvis jeg kjøper overgang til nyere skinner?
3. Hva er det her for en skinne?:
4. Trenger tips om butikker som selger modelljernbane ting både på nett og i butikk(bor på østlandet)
 
Kommer sikkert på noe mer etterhvert :) Er veldig takknemlig for svar!
 


Edited by Bruserud - 18 juli 2009 at 23:16
Back to Top
Chr. Lil. View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 246
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chr. Lil. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juli 2009 at 23:23
Kan hjelpe deg med nr. 4 Smile Sjekk under "MJ i norge" over, så finner du en liste der ;-)
Ellers av de jeg vet om så er det Strømmen, Oslo, Sandefjord, Horten og Drammen.
Christian L.
Back to Top
Bruserud View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 11 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bruserud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juli 2009 at 23:26
TakkSmile Da ble jeg litt klokereWink
Back to Top
Chr. Lil. View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 246
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chr. Lil. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juli 2009 at 23:30

Trur skinna på bildet er en avkoblingsskinne for å kobla fra hverandre vogner...?

Christian L.
Back to Top
Bruserud View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 11 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bruserud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juli 2009 at 03:09
Ok. da ser jeg ikke vitsen med å kjøpe en sånn en :P
Back to Top
Hans Kr. View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 14 februar 2009
Location: Spain
Status: Offline
Points: 47
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hans Kr. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juli 2009 at 13:21
Heisann..

Velkommen i forumet.
Tror nok sjansen for at dine gamle Märklin skinner funger GODT i et digitalt anlegg kan være litt liten.
Jeg opplevde i hvertfall det med mine.
Hadde skinner helt tilbake til begynnelsen av 60 tallet, og de er ikke til å legge skjul på at de hadde fått litt hard medfart gjennom årene.

Så jeg endtee opp med å kjøpe et helt nytt startsett fra Märklin. Da ikk jeg med alt jeg trengte. Inklusiv digital styringsenhet.

Etter hva jeg har skjønt er det skinneskjøtene i det gamle Märklin M-skinnene som ikke er 100 % i forhold til digital drift.
Det er i hvert fall det jeg har fått høre av erfarne MJ-folk.

Det skinnen du har lagt ut bile av er som Chr. Lil skriver en avkoblingsskinne. Med signal for denne.
Lampen i signalet lyser når skinnen blir tilført strøm og fungerer.
Utover det har signalmasten ingen annen funksjon.
Hans Kr.



Märklin HO C, delevis digitalt.

Back to Top
Bruserud View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 11 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bruserud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juli 2009 at 14:16
Ok. Litt surt at de gamle skinnene ikke funker digitalt Unhappy, men det får gåSmile
MVH.
Daniel Eik Bruserud
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juli 2009 at 14:59
Hei

Det er ingen ting i veien for å bruke gamle Märklin M-skinner hvis du ønsker å kjøre digitalt - så lenge du sørger for mange nok matepunkter for digitalpenningen.
Jeg anbefaler at du bruker en kraftig rød og brun ledning (f.eks. 0,75 mm2) ut fra hver booster (strømforsyning) og ut på selve anlegget. Fra de tykke ledningene lodder jeg så tynnere ledninger til selve skinnegangen.

En annen sak er vel at du ikke får kjøpt M-skinner annet enn gjennom bruktmarkedet. Da får du heller satse på å bruke M-skinnene du har på deler av anlegget, og overgangsskinner til C- eller K-skinner til andre deler av anlegget.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juli 2009 at 15:04
Originally posted by Bruserud Bruserud wrote:

Trenger tips om butikker som selger modelljernbane ting både på nett og i butikk(bor på østlandet)
Amundsen Hobby har både nettbutikk og en stor butikk i Trondheimsveien 84.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Bruserud View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 11 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bruserud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juli 2009 at 21:55

Vet ikke helt om jeg skjønnte helt hva du mente med matepunkter, men jeg går ut fra at det er der strømmen går inn i banen?

Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juli 2009 at 21:33
Ja, det er punktene hvor du mater digitalspenningen ut på anlegget.
Et godt råd er å ha matepunkter minst for hver 1-2 meter spor.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Bruserud View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 11 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bruserud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juli 2009 at 11:37

Ok. Trenger jeg noe dekoder på pensene mine?

Og kan noen sende en link til en sånn matepunkt skinne?


Edited by Bruserud - 24 juli 2009 at 11:52
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juli 2009 at 12:14
Hei Daniel

(Dette innlegget ble forsøkt skrevet 24. juli ...
men, feil på forumet gjorde det ikke mulig å skrive før i dag ... )



Jeg tror at du kan ha nytte av å skaffe deg en Märklin-katalog.
Amundsen Hobby har katalogen både i butikken og på nettet.


Videre hjelper det å søke litt på forumene om hva som er skrevet tidligere.
Søk og les litt om temaet Modelljernbane og elektronikken på forumet her.

Så noen svar:
- Du trenger ikke å digitalisere sporvekslene for å kjøre digitalt - men det kan lettere gjøre anlegget mer spennende å kjøre senere.
- Hvis du ønsker å digitalisere gamle M-skinnesporveksler må du ha en ekstern dekoder.
- C-skinnesporveksler har plass til innebygget dekoder fra Märklin.


- Ledning til matepunkter til C-skinner fås kjøpt - artikkelnummer 74040 og 74042.
       

- Ledninger til matepunkter på M-skinnene kan loddes direkte til skinnene på undersiden - én på midtlederkontaktene og én på selve metallballasten.




Edited by KjellAn - 03 august 2009 at 16:41
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 august 2009 at 16:43
Se svaret mitt ovenfor ...
Back to Top
Bruserud View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 11 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bruserud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 august 2009 at 17:05
Takk for svar
Har vært i Drammen(før du svarte-.-) på hobbytrain og kjøpt digitalt startsett. Fikk også god opplæring i åssen det fungerer. Mangler bare overgangsskinner.
Back to Top
DagfinRognstad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 130
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DagfinRognstad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 august 2009 at 21:58
Bor du i nærheten av Drammen? Velkommen i DMJK, klubbkveld hver torsdag!! se www.dmjk.org
Dagfinn Rognstad
Back to Top
Bruserud View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 11 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bruserud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 august 2009 at 22:00
Nope... bor i Siljan(ved Skien). Men takk for tilbudet! :)
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,064 seconds.