MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Sommeren togeventyr
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Sommeren togeventyr

 Post Reply Post Reply
Author
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Sommeren togeventyr
    Posted: 17 juli 2009 at 14:50

Tirsdag kveld var jeg hjemme igjen etter 4 dager med togfotografering langs Dovrebanen. Har hatt en knalltur!

Totalt ble det tatt 400-500 bilder i fra strekningen mellom Rudshøgda, kjørt 1356 km og 34 ganger ble statoilkoppen fylt :giggle: 

Turen gikk nordover på natta mellom fredag og lørdagen i høljregn, ble noe skeptisk til hvordan det skulle gå med fotograferinga neste morgen, men da jeg stod opp på hytta i Ringebufjellet kunne jeg konstatere at været lettet.

Dagens mål var togene 42 og 45 som går med 18 - lok og B7 vogner samt gt. 5732, 5736 og 5737. I tillegg håpet jeg på at jeg skulle få med meg Hectorrails tømmertog fra Otta, men dette dukket dessverre ikke opp denne dagen. Dette toget kjøres kun etter særskilt ordre i fra Otta til Hove lørdager, så det var ikke akkurat noen bombe at det ikke dukket opp...

Jeg har fotografert svært lite langs Dovrebanen tidligere så jeg hadde ikke sett meg ut noen spesielle fotoplasser jeg kunne tenkt meg å prøve ut. Unntak av Losna stasjon hvor jeg var en tur i vinter. Derfor ble turen startet her.

Losna er et lite tettsted med 5-10 eindommer på vestsiden av Gudbandsdalslågen omtrent midt mellom Fåvang og Tretten. Stasjonen har ikke togstopp lenger, så i grunn er det en ganske stille plass. I grunn greit, begynner å bli lei av folk som skal spørre og grave om alt og som ikke ser at togfotografering kan være en hobby det også.

Jaja nok om det... Noe tømmertog i regi av Hectorrail ble det altså ikke, dagens første tog ble derfor 41 som gikk med dobbelt 73 sett.


Litt forskjell er det på Dovrebanen og Hovedbanen, det går ikke akkurat tog hvert 5 minutt, mer hver andre time, da blir det alltid noen bilder av denne sorten :giggle:


Etter litt frokost i Caddyen var det klart for å fotografere gt. 5732 som passerer Ringebu på vei sørover rundt halv 12.


Litt forsinket passerer toget Losna med 16 2206 i front. Herlig å se slike tog som dette, ikke EN ENESTE ledig containerplass på dette toget :)


Deretter var det klart for tog 42 til Oslo S klokken 12:28, dette var forsinket og bra var det for rundt tiden toget skulle komme var vanningsanlegget skrudd på for fullt igjen, men 5 min før toget kom lettet det...


Tog 42...


Mens man trasker rundt på en plass og venter på tog legger man merke til mye rart. Kanskje ikke så rart, men her ligger detg som en gang var plogen til et lokomotiv. Jeg mistenker dette er plogen til 16 2201 som hadde en liten tur utenfor sporet på Losna for en tid tilbake? Så i hvertfall uten som denne plogene har hatt et møte med noe i høy fart :wink:


Hmmm... Ingen tog på noen timer, da gikk turen nordover igjen for å ta en titt på Hundorp og noen andre stasjoner nord for Ringebu.

Det lille røde arbeidsjernet mitt parkert på Hundorp stasjon.

Etterhvert var det tid for tog igjen, turen gikkderfor sørover igjen til Hunderfossen. Her er det en fin plass like sør for selve demningen før jernbanen krysser elva over mot vestsiden. Man kan se plassen fra E6"en.


Tog 45 til Trondheim raser forbi...

Og like etter dundrer gt. 5736 over brua nordfra.


Litt spesiell denne løsningen med kombinert gangbru og jernbanebru... Kanskje ikke gått helt hjem i Osloområdet? :wink:

Neste tog nå skulle være gt. 5737 et par timer senere... Tiden frem til dette ble brukt til å kjøre rundt på utkikk etter fotoplasser. Til slutt falt valget på en "sikker" løsning, en stasjon. Tretten ble plassen.

Men kom det noe godstog, NOPE! Jaja det ble bomtur denne gangen, også en side av togfotografering.

Men tog 44 ble det dog et bilde av :)

Så gikk turen tilbake til hytta for og brette opp arma og trylle frem mine unike kokkekunster i form av en fjordlandpakke :giggle: Kunne vel sikkert prestert noe bedre, men man blir litt lat når man er på hytte uten strøm, vann og maten skal lages på primus :P

Middagen servert! Ikke lett og se hva det egentlig er, kunne vært lapskaus, men det er altså FINNBIFF :wink:

Så ble det etterhvert natta.


Søndager er ingen god togdag, så det ble langt utpå dagen før jeg gadd å stå opp. Dagens mål var gt. 5901 (Tågåkeriet som kjører til Ranheim med Rc 2 og TMY). samt et Cargonet containertog og tog 45 til Trondheim.

Men først litt "lett etter fotoplass" kjøring. Hvis dere noen gang har kjørt vestsideveien mellom Ringbu og Fåvang vil dere merke at man kjøre en del oppover fra dalbunnen hvor jernbanen går. Vel etter litt kartlesning hadde jeg funnet meg en vei på kartet som gikk fra vestsideveien og ned i dalen til jernbanen.
Vel jeg fant denne "veien".... Og jeg kjørte den ned til jeg kom til dalbunnen... tok omtrent 10 minutter til bunnen. Vel nede kunne jeg konstatere at dette ikke akkurat var noe funn av en fotoplass da jernbanen stort sett lå bak en haug med kratt og at det lå en haug med grovpukk i veien forran meg. Vel til slutt klarte jeg å få snudd nedi der og begynt å kjøre oppover igjen... Vel akkurat da var jeg veldig glad valget falt en Caddy og ikke en lang Transporter da jeg kjøpte meg bil [smilie=a_chuckle.gif]


På vei opp... Og ja veien var mye verre enn dette :roll:

Vel ute av bushen satte jeg like så godt nesa nordover til Vinstra for gt. 5901.


Her passerer toget like sør for Vinstra.


Like etter dette ringte fattern som var på vei over Valdresflya den dagen og spurte om jeg ville møte han på Fryatun så skulle han spandere middag. Vel vitene om alternativet (Fjordland) slo jeg til. Fryatun er etter min mening den veikroa som har best mat i hele dalen :) 

Ble en middagsbuffet og ikke noe mer togfoto den dagen....


Mandagen! Hverdager er helt klart bedre med tanke på antall tog.

Turen gikk nordover også denne dagen. Første stop ble Harpefoss omformerstasjon for et par bilder.


Cargolink går sørover fra Dombås 09:10 alle hverdager. Dette toget ble knipset like nord for Vinstra. ¨


Så var det litt dødtid igjen. Turen gikk derfor videre til Kvam.



Caddyen foran godshuset på Kvam stasjon.


Ja nå var det likevel ikke langt til Otta så da havna vi der...

Noen km før Otta krysser jernbane elva over på vestsiden. Jeg fant veien som går pararellt med jernbanen på denne siden av elva, her var det mye fine fotoplasser å velge i

Tog 41 like sør for Otta...

Tog 41 og 42 krysser på Otta så like etter kunne jeg vente meg 42... dog som vanlig forsinket...


Tog 42 passerer Mæhlum gård sør for Otta.

Neste tog skulle være gt. 5702 i følge ruta. Det også forsinket. Jeg holdt nesten på å gi det opp da det plutselig dukket opp. Og bilde ble det Smile


Skikkelig overlass på 5702 :wink: Kan umulig være store overskuddet på dette toget?

Innimellom disse togene ble det tur inn til Statoilen i Otta for å tanke opp drivstoff til fotografen og sjåføren, tror dem begynte å lure litt når jeg kom tilbake for 4 gang på en dag :giggle:


Vel tilbake på fotoplass i påvente av gt. 5731.

Litt etter kommer det ut av S-kurven i sør.


Med på slep var også en Di 8 707 mener jeg det var...

Neste tog er gt. 5731, her litt nærmere Otta, måtte hente en kaffekopp LOL

Dagen ble avsluttet med kryssning mellom tog 45 og 44 på Kvam stasjon.


Så var det tid for ja... FjordlandLOL


Tirsdag morgen ryddet jeg ut av hytta. Tanken var å fotografere seg sørover...

Turen gikk ned til Hunderfossen til samme plass jeg var innom på lørdagen for Cargolink og et Cargonet tog.

Begynte å regne, men varebilfolket har løsningen på slikt...

Så dukket Cargolinken opp like etter 11...

Og Cargoneten like etter...

Valgte å kjøre Rv. 213 istedet for E6"en sørover fra Lillehammer slik at jeg kunne følge jernbanen.

Første stopp ble Bergseng.


Like sør for Bergseng fant jeg en fin kurve til gt. 5731 og 42.


Ikke akkurat topp med tanke på fotolyset for nordgående tog, men skitt au... her er i hvertfall 5731 med 2173 i front.

Og tog 42 i motsatt retning...

Turen gikk videre til neste stasjon, Brøttum.

Da jeg kom til Brøttum gikk bommene ned for tog 320 til Skien.


Siste bildene på turen ble tatt på Rudshøgda før turen gikk videre til NMJ på Strømmen.

Det var det for denne gang :)

Hilsen Andreas.   
Back to Top
AleksanderB View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 januar 2007
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 52
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AleksanderB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juli 2009 at 16:03
Flotte bilder og tilhørende tekst Andreas!Thumbs%20Up
Dette var gøy!
Hilsen Aleksander
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juli 2009 at 16:13

Mange glimrende bilderClap. Ble nesten som å være med selv.Wink Flott med tekst til bildene. Har du noen flere bilder fra omformerstasjonen på Harpefoss. Ideer å hente...?Wink

Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
Espen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Espen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juli 2009 at 16:18
Kjempeflotte reiseskildring Smile


MVH Espen
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.
Back to Top
steppen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 30 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steppen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juli 2009 at 16:58
Flotte bilder og ikke minst reiseskildring. Takk for at du delte den med oss.
Mvh Stein
Back to Top
Chr. Lil. View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 246
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chr. Lil. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juli 2009 at 19:03
Flott "artikkel" Wink
Har hytte selv på Ringebufjellet, fint der oppe!
Christian L.
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juli 2009 at 20:39
Takk for tilbakemeldningene alle sammen!
 
Var morro med en litt lenger tur enn vanlig, så det blir nok flere slike turer. Kanskje allerde senere i sommer, vi får seWink
 
Ove: Dårlig med flere bilder fra Harpefoss. Men har tenkt meg tilbake dit etterhvert. Hadde vært noe å bygge anlegget dette ja... Om det blir noe av får tiden viseSmile
Hilsen Andreas.   
Back to Top
janingar View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 30 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote janingar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juli 2009 at 15:14
Bare noe jeg har merket meg etterhvert. Ligger alle omformerstasjoner til jernbanen inne i fjellet? og evt. hvorfor det?

Bare lurer, er ganske mye jeg har lagt merke til opp gjennom årene, men aldri fått noen forklaring på :D
Jan Ingar
Mitt galleri
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juli 2009 at 23:06
AV sikkerhetsgrunner
Svein S
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juli 2009 at 00:12
Men det er langt fra alle omformerstasjoner som ligger i fjellet. en del nybygde ligger i egne bygg satt opp for formålet langs linjen.
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.