MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Bygging av testanlegg - weblogg Svein_A
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Bygging av testanlegg - weblogg Svein_A

 Post Reply Post Reply
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bygging av testanlegg - weblogg Svein_A
    Posted: 16 juli 2009 at 19:55
Tenkte at jeg også skulle starte en liten byggeblogg her inne, så folk får se hva jeg driver med.

Dette er mitt første permanente anlegg, og også første gangen jeg prøver meg på 2-skinneystemet og Peco fleksiskinner. Jeg har liten plass, og har derfor valgt å lage et lite og flyttbart testanlegg nå i første omgang.

Etter nesten ett år med inaktivitet på anlegget har det omsider begynt å skje noe. Den siste uka har jeg jobbet med å legge underlag og skinner, og i dag kom den siste skinnebiten på plass!







Kurveradien er kun 45cm, men selv om jeg ikke har loddet skinneskjøtene har jeg klart å unngå alt for store knekker. Jeg tror likevel jeg skal lodde skjøtene før jeg fjerner nålene og fester skinnene permanent:


Nærbilde av den ene skjøten:


Samme skjøt sett ovenfra. Det er en liten glippe i den ene skinnen, men siden det er på innsiden tror (og håper) jeg at det ikke gjør så mye. Alle skinneender, inkludert sporvekslene, er forøvrig skråfilt på innsiden, slik bildet viser:


Anlegget er foreløpig strømløst, så all "testkjøring" har foregått ved å skyve de 5 Roco trevognene rundt anlegget i full fart begge veier og gjennom alle sporveksler, dette gikk uten problemer. Bare jeg får kablingen på plass skal jeg ta fram 32a og prøvekjøre med den, siden den er mest kresen av lokene mine.

Legger også ved noen eldre bilder fra byggingen av rammeverket i fjor. Flere av disse er vist tidligere, men jeg syns det er greit å få samlet alt i den samme tråden:

Ramma er laget av 22x98mm med 6mm finer og 5cm XPS på toppen:




Understellet er 48x98mm med avstivere i 19x98mm, har brukt vanlige hylleknekter nederst:


Opplagringen på midten er et 16mm rør, mellom ramma og understellet har jeg tredd på 3 plateskiver på hver side som avstandshylse:


Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
SverreNN View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 23 februar 2009
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 205
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SverreNN Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juli 2009 at 21:48
Ser bra ut dette
Hilsen Sverre.
H0 digitalt.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juli 2009 at 19:40
Takk for det Sverre Smile

Fant frem litt gammel Märklinkabel og -plugger jeg hadde liggende, og laget en -meget- provisorisk strømtilførsel for rundbanen og ett av industrisporene ikveld. Testet først at kortslutningssikringen funket som den skal, før Di3-en fra Heljan fikk være prøvekanin et par runder fram og tilbake.

Kaninen overlevde, så da var det på tide å plukke frem 32a #288 fra NMJ. Var veldig spent på om den klarte svingene, Superline-modellene er jo oppført med 60cm minsteradius, men det gikk kjempefint selv med full fart!Smile

Hjulene på den fremre løpeakselen sliter litt, de har en tendens til å stoppe opp og begynne å skli langsmed skinnene innimellom. Det er kun når jeg kjører forover, og det er verst når jeg kjører gjennom venstrekurver. Noen som vet hva årsaken kan være..?

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
DagfinRognstad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 130
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DagfinRognstad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juli 2009 at 10:41
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:


Hjulene på den fremre løpeakselen sliter litt, de har en tendens til å stoppe opp og begynne å skli langsmed skinnene innimellom. Det er kun når jeg kjører forover, og det er verst når jeg kjører gjennom venstrekurver. Noen som vet hva årsaken kan være..?
 
Slakk skruen som holder løpeakselen opp mot chassiset litt, det hjalp på min 32.
Dagfinn Rognstad
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juli 2009 at 14:51
Takk for tipset Dagfinn, det gjorde susen ja!Thumbs%20Up

45cm er nok absolutt minimum av hva loket takler ser jeg, løpeakselen svinger såpass mye ut at hjulene omtrent subber borti de stengene som peker fremover på utsiden der (vet ikke hva det heter, stemplene..?Embarrassed).

Det er også litt piping og gnisselyder fra den akselen, skal ha på en liten dråpe olje og se om det hjelper.

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2009 at 12:39
Her er noen bilder fra sesjonen på lørdag, det første toget i drift er jo alltid litt spesielt daSmile

Sattte sammen en kort vognstamme med Os, Kbps og de nye G4-vognene fra NMJ. Loket har ennå ikke fått koblingskrok montert, så jeg måtte jukse litt for å få hengt på vognene:













Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2009 at 20:46
Hmm, dette ble en kort blogg.

Etter mye tenking og fundering i sommer fant jeg ut at testanlegget medførte litt for mange kompromisser, så jeg har valgt å bite i det sure eplet (før det blir alt for surt...) og starte på nytt med et seksjons-/modulbasert anlegg. Rammeverket er allerede solgt, minus skinner og underlag som jeg måtte fjerne først. Sporvekslene ligger forøvrig ute til salgs i denne tråden.

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.