MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Nybegynner...
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Nybegynner...

 Post Reply Post Reply
Author
rsteink View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 08 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rsteink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Nybegynner...
    Posted: 08 juli 2009 at 13:16

Hei !

Jeg er en 15 år gammel gutt som har drevet med modellbygging siden jeg var liten. Har da drevet med plast-modeller fra andre verdenskrig, skala 1:35 og 1:72.
 
Vil nå prøve noe nytt, og har tenkt på dette lenge. Jeg vil begynne med modelltog. Har erfaring med landskaps arbeid o.l men ikke med modelltog.
 
Lurte derfor på om noen av dere vet om et bra "nybegynnersett" som inkluderer skinner, evt. tog, og en "kontroll".
 
Har undersøkt litt, og vil at dette skal være i skala HO. Er mest interesert i tog fra 1930- til 1950- tallet.  
 
Håper noen kan hjelpe Smile !
 
- Nybegynner


Edited by rsteink - 08 juli 2009 at 13:30
Back to Top
Hans Kr. View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 14 februar 2009
Location: Spain
Status: Offline
Points: 47
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hans Kr. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juli 2009 at 18:16
Vet ikke hvilken produsent du har tenkt å satse på.

Men Märklin har noen sånne startsett.
Her er ett med damplok, skinner og digital kontroller.
Ferdig til å kjøre.



http://www.lokstallenhobby.no/nyheter_/marklin/2006/marklin-startsett-godstog-mdamplok-og-mobile-stationutsolgtnk


Edited by Hans Kr. - 08 juli 2009 at 18:19
Hans Kr.



Märklin HO C, delevis digitalt.

Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juli 2009 at 19:44
Du har jo Bergens-ekspressen som du finner her.
Jeg har det ikke selv dette settet, men har samme kontroll og samme skinner.
Jeg synes det er veldig bra startsett som er til og med Norsk.

Eirik
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juli 2009 at 20:36
Jeg har Roco-settet til NMJ med El 16 og B3-vogner og må si meg veldig fornøyd. For å komme i gang med den digitale verden er det helt glimrende. Så kan du ta turen til NMJ og kjøpe flere vogner som passer til senere.
 
Hilsen  Kjetil
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juli 2009 at 20:52
Hei Rune. 
 
Det er kjekt å se at 15 åringer er interessert i modelljernbane, og like kjekt å oppdage at norske 15 åringer skriver godt.
 
Det er ikke lett å finne startsett fra 30-50 tallet; i all fall ikke med norske forbilder.  Jeg håper at jeg ikke starter en AC DC (vekselstrøm/likestrøm) diskusjon igjen, men jeg foreslår at du følger Kjetils anbefaling.  Kjøp et digitalt startsett fra Roco og sett i gang.  Om nødvendig, selg El16 og bruk pengene på en av de mange gode modellene av forbilder fra 50 tallet (f eks Di3 fra Roco eller Heljan).  Etterhvert som du får erfaring (gjerne i felleskap med medlemmer av en lokal klubb) og nødvendig finansiering, kan du utvide stallen av lokomotiver og vogner med ferdigmodeller og byggesett fra et vell av leverandører.  Bruk forumet til å få inspirasjon, og meld deg gjerne inn i MJF (og en lokal klubb) for mer inspirasjon.
 
Morten Jacobsen
Formann MJF  
Back to Top
Granholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 01 mars 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Granholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juli 2009 at 21:12
NMJ er et bra utgangspunkt og de er veldig behjelpelig og servicevennlige!
Amundsen Hobby har også et bra utvalg.
 
Du har jo nettbutikker som Togbutikken, Alvalia Modelljernbane, og Lokstallen Hobby for å nevne noen.
 
Men min anbefalning er å dra til en MJ-butikk for å se vareutvalget og prate med de, det var det jeg gjorde når jeg begynte. Hadde også lyst på Märklin, fordi jeg hadde et litt startsett. Men ble overtalt til å begynne med likestrøm. Har ikke angra et sekund på det C",)
Mvh

Hans Erik Granholt
Back to Top
rsteink View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 08 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rsteink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juli 2009 at 22:45
Tusen takk for alle svar! Det er godt å vite hva de viderekomne mener Smile
 
Har nå brukt litt mer tid på å undersøke, og har funnet dette settet fra Roco på tilbud hos NMJ: http://shop.nmj.no/product_info.php?cPath=302_331&products_id=2860&osCsid=865d897a2cee86e0900831ef882061d9
 
Har noen noe erfaring med dette settet? Har som sakt aldri eid et modelltogsett, så dette er ganske nytt for meg...
 
Igjen, takk for svar alle sammen Wink
 
 
EDIT: Har ikke det største budsjettet... Hvor kan jeg få startsett fra Roco billigst ? (Utland/ Innland ?).


Edited by rsteink - 09 juli 2009 at 14:08
Back to Top
rsteink View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 08 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rsteink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juli 2009 at 23:14

Oppdaterer litt: Valget står nå (evt.) mellom Ft. Roland startsettet (på tilbud hos NMJ) og den "anbefalte" Bergensbanen.

Jeg har lite penger nå, så Ft. Roland er jo et godt alternativ.
 
Med det samme vil jeg spørre hvilke kommandoer disse togene kan følge/ utføre med den digitale kontrollen Sleepy
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juli 2009 at 00:33

Først så vil jeg si at hvist du kjører digitalt så må du ha digital decoder i alle lokomotivene dine ellers så ødelegger du dem. "Bergensbane" settet er best utgangs punkt siden du kan selge el 16 loket og det er umulig å få tak i den utgaven så du kan nok få en del for det og da sitter du igjenn  med 4 vogner som har unike nummre og så kan du jo kjøpe deg dette loket for pengene du får for el16 loket http://shop.nmj.no/product_info.php?cPath=29_75_78_93&products_id=91&osCsid=99f4e323f45b1fcb8637514d1b47eb46

det er et godt valg og begynne med norskt siden det er BEST.
 
Mvh Stian 15 årSmile


Edited by Stian - 10 juli 2009 at 00:33
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
rsteink View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 08 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rsteink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juli 2009 at 00:49
Takk for tips Smile
 
Men alt dette fagsnakket (som sikkert bare er "småord" for dere) virker som skyer for meg.
 
Hva mener du med digital decoder? Dette er vel integrert i det toget du får i Bergensbanet-settet... ?
Back to Top
Granholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 01 mars 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Granholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juli 2009 at 01:42

Når du kjøper et lok så er det analogt og i likestrøm i utgangspunktet. Skal du ha det digitalt, så må du kjøpe dekoder, som du igjen monterer inni loket.

Skal du ha vekselstrøm så må du kjøpe AC (Märklin) lok eller bygge om selv. + dekoder, hvis du da skal kjøre AC digitalt.
 
Og for å svare på spørsmålet ditt..... Det er montert dekoder i starsett loket du får i Bergensbane-settet. Smile
Mvh

Hans Erik Granholt
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juli 2009 at 08:36
Hei.
Har Roland settet. Dette er et meget flott sett. Vha MultiMaus (Roco sitt medfølgende digitalstyringssystem,) kan du styre følgende :
Lys på lok av/på
Lys i fører hytte av/på
Lys i vogner av/på
 
Rødt lys bak på siste vogn.
Lokomotivet har også lysskifte slik at det har hvite lys foran og rød lys bak. Dette er noe nesten alle digitale lokomotiver har 
 
Dette settet er altså etter tysk forbilde og er vel fra 70 tallet vil jeg tro..
 
Ja dette er et godt tilbud, men du bør nok gjøre deg opp en mening om hvilket forbilde du ønsker å gjengi, norsk, tysk andre land osv
 
 
Lykke til med valget.
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juli 2009 at 10:00
Har du råd, gå for settet fra Roco/NMJ med EL16 og fire vogner! Et fantastisk flott sett med norske unike vogner!
ace@samlerforumet.net
Back to Top
rsteink View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 08 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rsteink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juli 2009 at 11:14
Før spilte det egentlig ikke noen rolle for meg hvilket sett jeg kjøpte, ville bare ha et sett å starte med, men nå ser jeg at det norske settet frister veldig. Tror jeg går for det Wink
 
Men har et par spørsmål til Big%20smile Jeg må jo ha en plass å kjøre dette toget. Liker godt landskapsutforming, så dette tror jeg ikke blir noe problem. Men er det nok plass med 1,5 m x 1,0 m plate, eller blir dette for lite ? Hvor stor er "skinneovalen" du får med i startsettene? Har ikke den største plassenConfused 
 
Tenkte å kjøpe dette underlaget. Er dette et bra "grunnunderlag" ? Har noen andre dette ?  
 
Takk for svar alle sammen, setter virkelig pris på det siden jeg er ganske "blå" når det kommer til dette Smile
 


Edited by rsteink - 10 juli 2009 at 11:28
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juli 2009 at 12:14
Settet med Bergensekspressen har en skinneoval på 2,3 x 0,9 m. Størrelsen på skinneovalen er oppgitt i beskrivelsen av alle startsett på nmj.no. I tillegg blir det noen ekstra cm siden målene som er oppgitt er senter av sporet.  Med lange passasjervogner må det nesten være såpass for at det skal se noenlunde okei ut. Hvis du bare har 1,5 x 1,0 m til rådighet ville jeg vurdert eldre materiell med korte lok og vogner ettersom det ikke ser særlig bra ut hvis toget tar halve rundbanen. Men med et startsett så har man jo fordelen at det går ann å rydde plass på gulvet for en liten stund om gangen.

Edited by Yngve - 10 juli 2009 at 12:16
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
rsteink View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 08 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rsteink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juli 2009 at 12:25
Originally posted by Yngve Yngve wrote:

Settet med Bergensekspressen har en skinneoval på 2,3 x 0,9 m. Størrelsen på skinneovalen er oppgitt i beskrivelsen av alle startsett på nmj.no. I tillegg blir det noen ekstra cm siden målene som er oppgitt er senter av sporet.  Med lange passasjervogner må det nesten være såpass for at det skal se noenlunde okei ut. Hvis du bare har 1,5 x 1,0 m til rådighet ville jeg vurdert eldre materiell med korte lok og vogner ettersom det ikke ser særlig bra ut hvis toget tar halve rundbanen. Men med et startsett så har man jo fordelen at det går ann å rydde plass på gulvet for en liten stund om gangen.
 
Hvor langt er (cirka) et lok og en vogn ? Vurderer nå en bane på 1,5 x 1,5/ 2 m, da med plater som jeg bare kan ta av og på...  
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juli 2009 at 12:27
Originally posted by rsteink rsteink wrote:

Før spilte det egentlig ikke noen rolle for meg hvilket sett jeg kjøpte, ville bare ha et sett å starte med, men nå ser jeg at det norske settet frister veldig. Tror jeg går for det Wink
 
Men har et par spørsmål til Big%20smile Jeg må jo ha en plass å kjøre dette toget. Liker godt landskapsutforming, så dette tror jeg ikke blir noe problem. Men er det nok plass med 1,5 m x 1,0 m plate, eller blir dette for lite ? Hvor stor er "skinneovalen" du får med i startsettene? Har ikke den største plassenConfused 
 
Tenkte å kjøpe dette underlaget. Er dette et bra "grunnunderlag" ? Har noen andre dette ?  
 
Takk for svar alle sammen, setter virkelig pris på det siden jeg er ganske "blå" når det kommer til dette Smile
 


Lite og lite fru Blom, alt er jo relativt da Wink. De to settene som er nevnt over kommer begge med en skinneoval på 2,3 x 1m, men du trenger jo ikke bruke alle skinnene om du ikke har plass. Du bør uansett kanskje vurdere å kjøpe noen sporveksler og litt ekstra skinner, slik at du kan gjøre litt mer enn å bare kjøre rundt og rundt. Et passasjertog med lange vogner vil også kanskje virke litt rart på et så lite anlegg, da er det bedre med kortere vogner som står mer i stil størrelsesmessig.

Et startsett vil gi deg mye for pengene, men jeg valgte likevel å kjøpe lok, digitalstyring og skinner separat da jeg byttet fra Märklin til likestrøm for et drøyt år siden. Jeg lider også av plassmangel og bygger et lite anlegg, 185x105cm, men jeg har laget det vippvart og på hjul slik at det kan trilles vekk og stues unna når det ikke er i bruk. På høykant måler anlegget bare 70x116cm, altså ikke stort mer enn et vanlig klesskap. Du kan se et par bilder av anlegget mitt i denne tråden.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
rsteink View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 08 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rsteink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juli 2009 at 12:59
Takk Svein... Var noe av det samme konseptet jeg tenkte på også Tongue
 
Så for meg 3 plater som kan kobles til en. Totalt 1,5 x 1,5 m. Hvar plate 0,5 x 1,5 m...
 
Men budsjettet bare vokser og vokser... Noen billige skinner slik at jeg kan få en "ikke-oval" bane?
 
Tenker på noe som ligner dette...
 
Men er det mulig å forkorte langsidene i ovalen, og forlenge "svingene" slik at du får et slags kvadrat ut av skinnene?


Edited by rsteink - 10 juli 2009 at 13:00
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juli 2009 at 13:45
Aller først... Tenker du på å feste skinnene permanent til underlaget, eller vil du ha et anlegg med løse skinner som kan demonteres og legges om igjen i ulike fasonger og varianter? I tilfelle det første vil jeg ikke anbefale flere plater som kobles sammen, da må du være rimelig nøyaktig i skjøtene for å unngå problemer.

Med løse skinner er det mye enklere. Da kan du sette sammen platene og legge gressmatten på toppen, så kan du legge skinnene slik du ønsker, prøve ulike sporplaner og kjøre med togene til anlegget skal pakkes ned igjen. Det første anlegget mitt var nettopp en slik løsning, en sponplate på 2x1m oppå to bukker med gressmatte og løse skinner på toppen, hadde moro av det i flere år da jeg var liten.

Skinner er ikke så dyrt, med unntak av sporveksler og spesialskinner, de ligger vel på en 20-25kr/stk tipper jeg. Du får rette skinner i ulike lengder og buede skinner i flere ulike radier og vinkler, avhengig av hvilket merke du velger, så da står du veldig fritt til å legge de akkurat slik du ønsker. I tillegg finnes det også fleksible skinner som kan kappes og bøyes slik du vil ha de, men de kan være litt mer vriene å legge og passer best til mer permanente baner, og er vel ikke det jeg anbefaler aller først.

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juli 2009 at 13:54
Ut fra de målene du skisserer vil jeg nesten anbefale deg å ta en titt på skala N 1:160 som gir deg 4 ganger så mye utnyttelse av plassen som H0. Det er lite med norsk i den skalaen, og ikke fullt så mange fancy detaljer når det gjelder lys av/på i vogner. Men du får til gjengjeld mye lettere et realistisk landskap på liten plass, og modellene er teknisk av lke god kvalitet som H0 modellene er.
 
Eirik
 
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
rsteink View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 08 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rsteink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juli 2009 at 15:31
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Aller først... Tenker du på å feste skinnene permanent til underlaget, eller vil du ha et anlegg med løse skinner som kan demonteres og legges om igjen i ulike fasonger og varianter? I tilfelle det første vil jeg ikke anbefale flere plater som kobles sammen, da må du være rimelig nøyaktig i skjøtene for å unngå problemer.

Med løse skinner er det mye enklere. Da kan du sette sammen platene og legge gressmatten på toppen, så kan du legge skinnene slik du ønsker, prøve ulike sporplaner og kjøre med togene til anlegget skal pakkes ned igjen. Det første anlegget mitt var nettopp en slik løsning, en sponplate på 2x1m oppå to bukker med gressmatte og løse skinner på toppen, hadde moro av det i flere år da jeg var liten.

Skinner er ikke så dyrt, med unntak av sporveksler og spesialskinner, de ligger vel på en 20-25kr/stk tipper jeg. Du får rette skinner i ulike lengder og buede skinner i flere ulike radier og vinkler, avhengig av hvilket merke du velger, så da står du veldig fritt til å legge de akkurat slik du ønsker. I tillegg finnes det også fleksible skinner som kan kappes og bøyes slik du vil ha de, men de kan være litt mer vriene å legge og passer best til mer permanente baner, og er vel ikke det jeg anbefaler aller først.

Svein

 
Som en start, vil jeg nok gå for "alternativ" 2. Pakke det opp og ned, og ha det i løse deler. Men kommer nok til å bygge mer permanent i fremtiden Wink
 
Og til Eirik: Synes N-skala blir litt for lite. Er veldig optatt av detaljer og finesser, men det er ikke et must for meg med mange vogner på togene Tongue
 
Men kommer med et spørsmål til... Ser at man kan styre lysene i togene med den digitale kontrollen... Kan man koble av vogner også med denne kontrollen, eller foregår det manuelt ? Og er det mulig å kjøpe løse tog hvor man kan åpne dørene (o.l.) med den digitale kontrollen?


Edited by rsteink - 10 juli 2009 at 15:32
Nybegynner :)
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juli 2009 at 16:37
Som nevnt tidligere i denne tråden må du ta et valg angående hvilket system du vil satse på; Märklin med sitt 3-skinnesystem, eller 2-skinnesystemet som brukes av de fleste andre. Disse er to helt ulike systemer, og kan IKKE kombineres (grovt forklart vekselstrøm vs likestrøm). Vognene kan brukes om hverandre siden sporvidden er lik, men da må du først skifte ut akslene på Märklinvogner, siden de ikke er isolert og derfor vil lage kortslutning på et likestrømsanlegg.

Märklin har en såkalt Telex-kobling på mange av sine lok, denne kan fjernstyres fra håndkontrollen og gjør at du kan koble fra vogner hvor som helst på anlegget. Vet ikke om det finnes noe tilsvarende for likestrøm. Avkobling mellom vogner blir uansett gjort manuelt, eller ved hjelp av egne avkoblingsskinner som plasseres der du vil sette ut vogner.

Mener å ha lest at det har kommet vogner med dører som kan åpnes fjernstyrt, men dette er ganske nytt og jeg kan alt for lite om det. Det finnes helt sikkert andre forummedlemmer her inne som er bedre oppdatert enn meg.

Ellers vil jeg anbefale at du søker litt rundt på forumet her inne og andre steder, det er utrolig hvor mye informasjon som finnes!Smile

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juli 2009 at 19:19
Modelljernbane er en hobby man kan vokse med, og de fleste av oss har begynt i det små. Kanskje denne nettsiden kan gi deg noen tips om hvordan starte med liten plass. Mine første anlegg fikk plass under senga mi. Det startet med en oval, og så bygde jeg det gradvis ut. Mye penger hadde jeg ikke, men gøy var det lell.

http://www2.dmmh.no/~ses/index.php?aut=&vis=213&nid=3&engelsk=0

Her er et bilde fra mitt femte anlegg, som ikke var større enn 1 m x 2,4 m. Jeg var omtrent på din alder da jeg hadde det. Det er over førti år siden....





Svein S
Back to Top
rsteink View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 08 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rsteink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juli 2009 at 20:29
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Som nevnt tidligere i denne tråden må du ta et valg angående hvilket system du vil satse på; Märklin med sitt 3-skinnesystem, eller 2-skinnesystemet som brukes av de fleste andre. Disse er to helt ulike systemer, og kan IKKE kombineres (grovt forklart vekselstrøm vs likestrøm). Vognene kan brukes om hverandre siden sporvidden er lik, men da må du først skifte ut akslene på Märklinvogner, siden de ikke er isolert og derfor vil lage kortslutning på et likestrømsanlegg.

Märklin har en såkalt Telex-kobling på mange av sine lok, denne kan fjernstyres fra håndkontrollen og gjør at du kan koble fra vogner hvor som helst på anlegget. Vet ikke om det finnes noe tilsvarende for likestrøm. Avkobling mellom vogner blir uansett gjort manuelt, eller ved hjelp av egne avkoblingsskinner som plasseres der du vil sette ut vogner.

Mener å ha lest at det har kommet vogner med dører som kan åpnes fjernstyrt, men dette er ganske nytt og jeg kan alt for lite om det. Det finnes helt sikkert andre forummedlemmer her inne som er bedre oppdatert enn meg.

Ellers vil jeg anbefale at du søker litt rundt på forumet her inne og andre steder, det er utrolig hvor mye informasjon som finnes!Smile

Svein

 
Jeg kommer til å gå for Rocos startsett, kopien av Bergensbanen. Men skjønner ikke dette med vekselstrøm og likestrøm... 3-skinnes og 2-skinnes... Confused Noen som kan gi en kort forklaring om grunnprinsippet, slik at jeg vet hva dere snakker om ? Wacko Og forresten: Er Märklin en tog- eller skinne- produsent? 
 
Takk Big%20smile


Edited by rsteink - 10 juli 2009 at 20:31
Nybegynner :)
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juli 2009 at 20:39
Märklin er både en produsent (av "alt" utstyr til en modelljernbane) og i praksis også et system. Forenklet sagt, er det Märklin eller de andre. Dette gjelder kun skala H0, 1:87 av virkeligheten, den mest utbredte skalaen.

Kort fortalt går strømmen på et Märklin-anlegg gjennom de to skinnestrengene inn i loket, og ut igjen i midtkontaktene som ligger mellom skinnestrengene. Dette kalles da av noen et 3-skinnesystem (opprinnelig var midtkontaktene en midtskinne). De andre bruker den ene skinnestrengen inn og den andre ut. Dette kalles 2-skinnesystemet. Dette gjør at de to systemene kan aldri brukes om hverandre hva lokomotiver angår.

Jeg har skrevet litt mer om dette på denne nettsiden: http://www2.dmmh.no/~ses/index.php?aut=&vis=200&nid=3&engelsk=0




Edited by ses - 10 juli 2009 at 20:40
Svein S
Back to Top
rsteink View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 08 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rsteink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juli 2009 at 23:20
Originally posted by ses ses wrote:

Märklin er både en produsent (av "alt" utstyr til en modelljernbane) og i praksis også et system. Forenklet sagt, er det Märklin eller de andre. Dette gjelder kun skala H0, 1:87 av virkeligheten, den mest utbredte skalaen.

Kort fortalt går strømmen på et Märklin-anlegg gjennom de to skinnestrengene inn i loket, og ut igjen i midtkontaktene som ligger mellom skinnestrengene. Dette kalles da av noen et 3-skinnesystem (opprinnelig var midtkontaktene en midtskinne). De andre bruker den ene skinnestrengen inn og den andre ut. Dette kalles 2-skinnesystemet. Dette gjør at de to systemene kan aldri brukes om hverandre hva lokomotiver angår.

Jeg har skrevet litt mer om dette på denne nettsiden: http://www2.dmmh.no/~ses/index.php?aut=&vis=200&nid=3&engelsk=0


 
Tusen takk for enkel og grei forklaring Smile
 
Som jeg forstår det er Roco settene "vanlige" 2-skinnesystem... stemmer da dettte ? Og om jeg vil ha Märklin tog/ vogner må jeg "tukle" med elektronikken.
 
Skyter med det samme inn enda et spørsmål... har spurt om det samme tidligere, men ikke fått noe konkret svar. Jeg har sett for meg at togene er mye større enn jeg nå ser for meg. Har nemlig aldri sett et HO tog, bare på bilder og videoer, hvor de antakeligvis somer noe veldig... Har noen et noe større bilde hvor man kan se et tog i forhold til f.eks et menneske ? Har sett noen tegninger på wikipedia, men forteller ikke så mye egentlig Confused
 
Takk Big%20smile  
Nybegynner :)
Back to Top
Hans Kr. View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 14 februar 2009
Location: Spain
Status: Offline
Points: 47
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hans Kr. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juli 2009 at 23:47
Et banlig elektrisk eller diesel-lokomotiv i HO er stort sett rundt 20-22 cm langt.
Passasjervogner rundt 27-29 cm lange.

Hvis du vil kjøre Märklin vogner på de skinnene i startsettet du vurderer, MÅ du skifte akslingene med hjulene på vognene. Så går det på skinnene.
Du kan IKKE kjøre Märklin lokomotiver på de skinnene du ska kjøpe. Det hjelper ikke å "tukle" med elektronikken, som du skriver.
Systemet som gjør at lokomotivet får strøm og kan kjøre, er vidt forskjellige på Märklin med 3 punkts skinner (vekslestrøm) og de andre som det er skrevet over, som bruker 2 punkts skinner (likestrøm).

Märklin lager også lokomotiver for likestrøm, med da under et annet merkenavn, Trix.


Edited by Hans Kr. - 10 juli 2009 at 23:48
Hans Kr.



Märklin HO C, delevis digitalt.

Back to Top
rsteink View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 08 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rsteink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juli 2009 at 00:09
Originally posted by Hans Kr. Hans Kr. wrote:

Et banlig elektrisk eller diesel-lokomotiv i HO er stort sett rundt 20-22 cm langt.
Passasjervogner rundt 27-29 cm lange.

Hvis du vil kjøre Märklin vogner på de skinnene i startsettet du vurderer, MÅ du skifte akslingene med hjulene på vognene. Så går det på skinnene.
Du kan IKKE kjøre Märklin lokomotiver på de skinnene du ska kjøpe. Det hjelper ikke å "tukle" med elektronikken, som du skriver.
Systemet som gjør at lokomotivet får strøm og kan kjøre, er vidt forskjellige på Märklin med 3 punkts skinner (vekslestrøm) og de andre som det er skrevet over, som bruker 2 punkts skinner (likestrøm).

Märklin lager også lokomotiver for likestrøm, med da under et annet merkenavn, Trix.
 
Tusen takk Smile
 
Har nå fått svar på det meste, men kan alltids hende jeg skyter inn et spørsmål eller to om jeg får noe på hodet Wink
 
Ellers, takk for hjelpen alle sammen Big%20smile
Nybegynner :)
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juli 2009 at 00:10
Elektronikk eller ikke har lite med valg av hovedsystem å gjøre. Det må også nevnes at Märklin for tida er ute i hardt vær, med trussel om nedlegging. De fleste tror vel likevel at bedriften, eller i hvert fall Märklin-systemet,vil overleve i en eller annen form. Dertil er system så pass utbredt og har en nesten religiøs tilhengerskare, at det nok vil bli videreført på en eller annen måte. Men et system som i realiteten baserer seg på kun én produsent er mer såbart enn et system som "resten av verden" leverer utstyr til.
Svein S
Back to Top
steppen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 30 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steppen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juli 2009 at 00:45
For å komplettere bildet vil jeg bare få tilføye at også andre produsenter enn Märklin leverer vekselstrømsutgaver av lokomotivene sine.

Så valget er ofte ikke enkelt - men det er ditt.. Lykke til!


Edited by steppen - 11 juli 2009 at 00:46
Mvh Stein
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,080 seconds.