MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Skinner og veksler med betongsviller
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Skinner og veksler med betongsviller

Post Reply Post Reply
Author
eginor View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eginor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Skinner og veksler med betongsviller
    Posted: 05 juli 2009 at 00:44
Har leita ein del rundt i diverse nettbutikker på jakt etter skinner med betongsviller.

Eg har til no brukt Peco sine code 75 finescale med tresviller

Det einaste eg kan finne med betongsviller er

Tilling Elite code 83

Så til spørsmålet: Kan Tilling sine kode 83 brukas saman med kode 75 frå peco utan at dette ser merkeleg ut?
Korleis er kvaliteten på desse skinnene samanlikna med peco sine finescale skinner?

Om desse skinnene kan brukas:

Kvar i all verden kan eg få kjøpt sporveksler med betongsviller?

Edited by eginor - 05 juli 2009 at 00:45
Mvh Egil
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2009 at 09:45
Prøv The Find.  Den finner produkt, priser, butikker.

Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2009 at 18:23
Peco har veksler med betongsviller under utvikling. Første vekslene er forhåpentligvis klare i løpet av åretSmile

Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Sven Ole View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sven Ole Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2009 at 19:05
Vet du Eirik også hvilken code det blir?
SOHo
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2009 at 21:21
Hei!

Peco hadde lagt ut ett bilde av disse nye sporvekslene med betongsviller på hjemmesiden sin like før årets mj-messe i Nürnberg. De ble dessverre fjernet kort tid etter, men jeg mener å huske at de var beskrevet som code 75.

Samtidig kan man på Peco sin hjemmeside lese at de har laget nye fleksiskinner med betongsviller og Pandrolklips i code 75, og at det i denne anledning er tilsvarende sporveksler under utvikling. Det er vel derfor god grunn tro at Pecos nye sporveksler med betongsviller vil ha både Pandrolklips og code 75.

Link: Peco

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
eginor View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eginor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juli 2009 at 09:46
Takker for gode svar.

Vil det vere mulig å bruke Tillig sin kode 83 saman med 75 frå Peco, eller blir dette feil visuelt sett?
Nokon som har prøvd?
Kva er forresten Pandrolklips? Leitte litt etter dette utan å finne svaret.
Mvh Egil
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juli 2009 at 15:29
Originally posted by eginor eginor wrote:

Det er det som fester skinnen til svilla.

Visstnok oppfunnet av en nordmann som het Pande-Rolfsen.
Han prøvde å selge patentet til NSB i sin tid, men de var ikke interessert da de nettopp hadde utviklet Hay-Back festet.

Edited by jevistad - 09 juli 2009 at 15:32
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juli 2009 at 15:30

Se denne linken til Pandrol.

(Hei Jon Einar - der slo du meg med ett minutt gitt. )

Edited by KjellAn - 09 juli 2009 at 15:33
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juli 2009 at 16:54
Han het Per Pande Rolfsen. Wikipedia har litt om klipsene her: http://en.wikipedia.org/wiki/Pandrol

Petter
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juli 2009 at 12:45
Hei!

Vil det vere mulig å bruke Tillig sin kode 83 saman med 75 frå Peco, eller blir dette feil visuelt sett?

I teorien skal det være mulig koble skinner med forskjellige koder sammen, ved bruk av overgangslasker eller tilsvarende. Det viktigste er at skinnetoppene flukter i skjøten.

Personlig er jeg litt skeptisk til å blande for mange skinnekoder, og skinner fra forskjellige produsenter på ett anlegg, da jeg tror det er enklere, og en investering for god driftsikkerhet å velge ett merke og holde seg til det. I ett pågående prosjekt forsøkte vi på Gleng Mj-Klubb å koble sammen Tillig kode 83 med Roco kode 83, og til tross for samme kode ble det en merkbar forskjell i skjøten mellom disse to. Denne forskjellen gikk også utover sikker togfremføring, da noe av det rullende materiellet sporet av.

Med vennlig hilsen

RGER
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juli 2009 at 11:13
Jeg har en peco veksel sammen med tillig skinner på stasjonen min, det er ikke noe serlig forskjell mener jeg. i såfall så filer du ned den skinnen som er for høy.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2009 at 23:35
Hei!

Originally posted by Roger Roger wrote:

Samtidig kan man på Peco sin hjemmeside lese at de har laget nye fleksiskinner med betongsviller og Pandrolklips i code 75.

Link: Peco

Disse kommer også code 83 i Pecos "amerikanske" serie.
Med vennlig hilsen

RGER
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 september 2009 at 16:37
Originally posted by Stian Stian wrote:

Jeg har en peco veksel sammen med tillig skinner på stasjonen min, det er ikke noe serlig forskjell mener jeg. i såfall så filer du ned den skinnen som er for høy.

Eller bruker passende overgangslasker.
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.