MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Nytt kompaktkamera - ønsker tips
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Nytt kompaktkamera - ønsker tips

 Post Reply Post Reply
Author
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Nytt kompaktkamera - ønsker tips
    Posted: 28 juni 2009 at 22:40
Mitt Canon PowerShot A95 har helt plutselig tatt kvelden.
Det synes som selve opptaksbrikken har gitt opp, og da aner jeg fort at det kan komme til å koste en del å reparere det, hvis i det hele tatt mulig.

Jeg likte kameraet veldig godt. Det var passe allsidig til vanlig fotografering, og den vridbare søker-skjermen gjorde det lett å få bra utsnitt av MJ-motiv i trange posisjoner.

Derfor trenger jeg tips på nytt et kamera av samme kategori:
- kompaktkamera
- bra vidvinkel - gjerne tilsvarende 28mm eller bedre
- bra lysstyrke - gjerne f2,8
- og som nevnt helst vridbar LCD-skjerm

Har dere noen gode tips på dagsaktuelle (nye) modeller?
(Jeg ønsker ikke speilrefleks - fruen vil også bruke det og da bør det være et hendig kompaktkamera.)
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juni 2009 at 23:14
Canon G10

Tror ikke det har vridbar skjerm. Men er vel det mest allsidige kompakte du får i dag.
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juni 2009 at 15:18
Hei.

Takk for innspill, men jeg blir ikke helt klok på hva som er best.
Nå har jeg brukt en god del tid på Akam.no og testene der av anbefalte modeller.

Problemet er at altfor mange gode modeller er for store og klumpete.
Jeg ønsker meg et et kamera som både passer husfruens ønske om lav vekt og smekkert design, og som lett lar seg plassere på MJ-anlegget uten at den digre linsa står i veien.

Derfor tror jeg at jeg får vente litt på hva som dukker opp - og håpe på at noen av produsentene snart kommer opp med et lite lommekamera med en vridbar LCD-skjerm, bra lysstyrke (>f2,8) i hele zoomområdet, bra vidvinkel(<28mm), og ikke nødvendigvis et kamera med masse pixler og stort zoomområde.

"Time will show"
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juli 2009 at 00:02
Husfruen må da skaffes seg et lite kamera til vesken selv, slik at du kan få noe som funker!

Panasonic Lumix LX3 er et svært bra, ganske lite kamera. Men ikke vridbar skjerm.
Jeg har en Leica C-LUX-2 som er svært lite, og det tar veldig bra bilder, størrelsen tatt i betraktning. Ikke noe "ordentlig kamera", men ok til både lommer og vesker. Det nye C-LUX-3 er bedre, like lite, og fint, men du kan spare på å heller kjøpe en Panasonic Lumix FX37 som er kliss lik. Men ingen vridbar skjerm ...

Problemet er at du vil ha vridbar skjerm, og jeg vet ikke om det fins på noen av de små kameraene? Du får det på Nikon Coolpix P90 og Canon PowerShot SX10.
Mer kompakt, men uten vridbar skjerm er Nikon P6000, som er samme type kamera som Canon G10.

Jeg vet imidlertid ikke om noe lite kompaktkamera med vridbar skjerm ... og i alle fall ikke et med like god lysstyrke i hele zoomområdet.

Vil du ha best mulig kamera med vridbar skjerm ender du fort opp med større saker.

Av små speilrefleks fins det etterhvert en del, selv har jeg sett på en Nikon D5000, men syntes den var for liten, faktisk. Den har vridbar skjerm. Panasonic G1 har et nytt, mindre linsesystem som kalles Micro Four Thirds, og det kommer etterhvert en del nytt der. Større enn det du vil ha, men interessant. Ikke en speilrefleks, men heldigital, derfor mindre. Og den har vridbar skjerm ...

Har du vært innom en velutstyrt fotobutikk og forhørt deg?


Edited by Henning L - 01 juli 2009 at 00:03
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juli 2009 at 08:59
Hva om du tenker litt utenfor boksen?

Regner med det er pga MJ-foto du vil ha vridbar skjerm, slik at du kan se motivet når kameraet står plassert på anlegget? Korrekt meg hvis jeg tar feil. Det var det med å lese skikkelig før man svarer da...Embarrassed

Du trenger strengt tatt ikke ha en rett linje mellom linse og motiv, men kan også plassere et speil på anlegget og ta bilde av det, for deretter rettvende det på PC-en. Har sett mange vellykkede eksempler på slik fotografering, pass bare på at du har et speil som reflekterer i front og ikke i bakkant.

Det åpner opp for mange nye fotomuligheter og vinkler, samtidig kan du ha kameraet trygt plassert på et stativ og ha full kontroll. Dermed kan husfruen få sitt eget lille kompaktkamera mens du kanskje går for en speilrefleks, kan det være noe å tenke på..?

Svein



Edited by Svein_A - 01 juli 2009 at 09:01
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juli 2009 at 09:06
Speil er en artig ting som gir nye muligheter som du sier. Men det kan da ALDRI erstatte vanlig bruk av kameraet. Hvis vridbar skjerm er nyttig for MJ-fotografering pga plassering o.l., så vil et speil ikke kunne erstatte den funksjon annet enn i noen tilfeller. Dessuten vil speilet være en optisk forringelse pga ujevnheter i speiloverflaten, støv, riper, flekker osv. Speil vil kunne gi flere muligheter, men ikke noe mer heller.

Derimot kunne man tenkt seg et lite speil brukt på en annen måte hvis man ikke har vridbar skjem, nemlig for å kunne komme til å se i en fast skjerm dersom kameraet er plassert slik at man ikke kan se skjermen godt nok.
Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juli 2009 at 09:25
Det vil aldri kunne erstatte vanlig bruk av kameraet, det er jeg helt enig i, men det kan være et nyttig hjelpemiddel. Frontbelagte speil har også mye mindre forringelse enn vanlige speil, de blir jo brukt i bl.a. teleskop, men ulempen er at de er veldig ømfintlige.

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juli 2009 at 10:11
Metoden med speil for å se nye sider ved sitt MJ-anlegg er velkjent. John Allen benyttet den permanent flere steder på sitt berømte Daphetid & Gorre RR. Selv benyttet jeg metoden i 1966:



Men som man ser tok jeg meg ikke tid til å pusse speilet en gang. Bildet er reversert i prosessen etterpå.
Svein S
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juli 2009 at 13:14
Fint med alternative tips til hvordan ta gode MJ-bilder,
MEN jeg tror ikke bruk av speil er løsningen for meg.

Saken er at et utvippbart LCD-skjerm har også andre fordeler:
- Du kan holde kameraet høyt over hodet på konserter o.l. og samtidig se hva som kommer med på LCD-skjermen.
- I sterkt sollys kan man holde kameraet inntil kroppen, og vri skjermen vekk fra solen slik at det blir lettere å se og komponere bildet.
- Når kameraet ikke er i bruk så snur jeg LCD-skjermen inn mot kameraet slik at den blir beskyttet mot riper, osv.

Håper det var noen greie argumenter for utvippbar LCD-skjerm.

Angående speilrefleks - jeg har hatt det før - men synes at både pris og vekt gjør at det ikke er like aktuelt lenger.

Så tilbake til temaet i tråden:
Har dere noen gode tips på kameramodeller som dekker mitt behov?

Edited by KjellAn - 01 juli 2009 at 13:16
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juli 2009 at 14:19
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Saken er at et utvippbart LCD-skjerm har også andre fordeler:
- Du kan holde kameraet høyt over hodet på konserter o.l. og samtidig se hva som kommer med på LCD-skjermen.
- I sterkt sollys kan man holde kameraet inntil kroppen, og vri skjermen vekk fra solen slik at det blir lettere å se og komponere bildet.
- Når kameraet ikke er i bruk så snur jeg LCD-skjermen inn mot kameraet slik at den blir beskyttet mot riper, osv.

Håper det var noen greie argumenter for utvippbar LCD-skjerm.

Angående speilrefleks - jeg har hatt det før - men synes at både pris og vekt gjør at det ikke er like aktuelt lenger.


Der kom det inn en del nye parametre ja, da forstår jeg deg bedre. Wink

Jeg har ikke noe konkret forslag på kameramodell akkurat nå, men med tanke på såpass allsidig bruk syns jeg fortsatt du bør vurdere to ulike fotoapparater for å dekke alle behovene deres. Ett kamera vil nok uansett bli et kompromiss, så da spørs det hva du vektlegger mest.

Jeg har for øvrig to kameraer, et kompakt (Samsung Digimax V5) og en speilrefleks (Canon EOS 400D). Samsung"en er gammel men funker feilfritt og tar fine bilder, jeg har den for å kunne ta opp korte filmsnutter, mens jeg bruker 400D til fotografering generelt.

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juli 2009 at 21:52
Første halvdel av problemet er løst - fruens ønske om et enkelt og bra kompaktkamera:
Canon Digital Ixus 870 IS kjøpt på Lefdal for 1795 kr.

Jeg får sikkert låne det for å ta noen MJ-bilder også.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 august 2009 at 22:07
Da tror jeg går for en Canon PowerShot G11.

Den forrige modellen G10 var nok bra, men etterfølgeren har det jeg ønsker. 10 Megapixler holder i massevis for meg, og jeg får den etterlengtede utvippbare LCD-skjermen. Endelig har Canon skjønt poenget med utvippbar skjerm.

Så da gjenstår bare å sjekke hvor jeg får det beste tilbudet. Kameraet forventes ut til forhandlerne i oktober. Er det forresten noen her som har gode erfaringer med de forskjellige nettbutikkene?
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
TomB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juli 2011 at 13:00

Hei

Kompaktkamera ? Huset veier nå 336 gram, men det kalles vel systemkamera.

Jeg har bestilt ett four-third kamera for å prøve noe som er litt mer avansert enn et kompaktkamera. Tidligere har jeg bare hatt kompaktkameraer (Canon, Nikon, Panasonic).

Panasonic Lumic GMC-G3
 

Test Lumix G3



Edited by TomB - 04 juli 2011 at 13:02
mvh



Tom Blikstad, Asker

HO, Tysk/sveitsisk forbilde, Märklin K, Esu ECoS, Viessmann, Kühn, MBTronik, WinDigipet, WinTrack
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2011 at 00:50
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Da tror jeg går for en Canon PowerShot G11.

Den forrige modellen G10 var nok bra, men etterfølgeren har det jeg ønsker. 10 Megapixler holder i massevis for meg, og jeg får den etterlengtede utvippbare LCD-skjermen. Endelig har Canon skjønt poenget med utvippbar skjerm.

Så da gjenstår bare å sjekke hvor jeg får det beste tilbudet. Kameraet forventes ut til forhandlerne i oktober. Er det forresten noen her som har gode erfaringer med de forskjellige nettbutikkene?
Pixler har bare med størelsen på bilde du skriver ut og har ikke noe med kvaliteten på bilde å gjøre, noe mange trur. G11 har færre pixler enn G10 nettopp for å fremheve kvaliteten på bildene i stedet for størelsen. Grunnen er at det er begrenset med plass man har på en bildebrikken.
A matter of life and death
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2011 at 00:52
Originally posted by TomB TomB wrote:

Hei

Kompaktkamera ? Huset veier nå 336 gram, men det kalles vel systemkamera.

Jeg har bestilt ett four-third kamera for å prøve noe som er litt mer avansert enn et kompaktkamera. Tidligere har jeg bare hatt kompaktkameraer (Canon, Nikon, Panasonic).

Panasonic Lumic GMC-G3
 

Test Lumix G3

Lumic er systemkamera, men både Nikon og Canons systemkamera får bedre omtaler i tester.
A matter of life and death
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2011 at 01:15
Forøvrig. sett datoen dette ble skrevet?Tongue
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
PaTrond View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 09 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 105
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PaTrond Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2011 at 01:32
Til å begynne med fører jeg sporer av det med kompaktkamera: Akam.no er en flott side for å teste kvaliteten på kameraer!

Jeg vil alltid anbefale systemkamera. Tok meg råd til en Nikon D90 og et makroobjektiv. Blir en helt annen kvalitet på bildene enn kompaktkamera. Makroobjektivet egner seg i tillegg svært godt til bilder av MJ!

Hvorfor D90, eller andre speilreflekser i samme klasse:
- Høy oppløsning, ganske greit om man skal beskjære i etterkant, og fortsatt beholde et mulig stort bilde.
- Som regel langt mindre støy ved høyere ISO (lysfølsomhet)

Marko:
Mitt er på 105mm (normal/ fast) og har største blenderåpning på 2.8.

Pris:
Nikon D5100 koster fra ca. Kr. 6.500,- hos Fotovideo, objektiv; Sigma 105mm Macro koster ca. 4.000, men man får objektiver med makromodus til langt (ca. Kr 800,-) mindre enn 4.000, de er bare ikke skikkelige makroobjektiver, men duger!

Edited by PaTrond - 05 juli 2011 at 01:33

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2011 at 11:41
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Pixler har bare med størelsen på bilde du skriver ut og har ikke noe med kvaliteten på bilde å gjøre, noe mange trur. ...


Det er vel ikke helt korrekt det du skriver her, Lars. Antall pixler har definitivt med den tekniske kvaliteten på bildet å gjøre, for det sier noe om bildets oppløsningsevne. I analogtiden brukte vi lav ASA (tilsvarer omtrent dagens ISO). Skulle vi ta skarpe bilder, brukte vi 100 ASA eller til og med ned i 25 ASA. Bilder for dårlige lysforhold krevde en raskere film, gjerne en 400 ASA, men da "betalte" vi med grove korn. Slik er det med antall piksler på digitale bidler også. Mange piksler tilsvarer høy oppløsning. Få piksler tilsvarer grov oppløsning.

Men i tillegg, og det er kanskje det du egentlig vil fram til, så må man ha en optikk som utnytter de mange pikslene, eller lav ASA i gamle dager. Det hjelper lite hvor god oppløsning brikka eller filmen gir, dersom optikken henger med. Derfor er det vel så viktig å legge penger i god optikk, som å ha masse piksler å rutte med, slik at optikken klarer å tegne skarpt nok til at det skjelner på pikselnivå.
Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2011 at 12:02
Dette går vel litt på semantikk nå, men antall piksler sier kun hvor mange punkter bildet er bygget opp av, og sier ingenting om kvaliteten på bildet. Merk at jeg her skiller mellom bildets oppbygging (antall piksler i bredden/høyden) og oppløsning (150dpi, 300dpi, 600dpi osv), da oppløsningen kun kommer til uttrykk ved utskrift av bildet.
 
Ved utskrift er det jo greit å ha endel piksler å gå på for å unngå for små bilder, og også ved redigering/beskjæring, men ved f.eks web-/skjermvisning blir jo de fleste bilder nedskalert til rundt 800x600 eller enda mindre. De fleste bildebehandlingsprogram har mulighet til å endre både bildestørrelse og oppløsning, men hvis kvaliteten på bildet i utgangspunktet er lav vil jo resultatet bli deretter. Av den grunn vil nok jeg heller legge litt mer i optikken til kameraet, og ikke se meg blind på antall megapiksler.
 
Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2011 at 12:11
Her kan du kanskje få i pose og sekk?
Dette er helt ferske nyheter og jeg har ingen anelse om hvor bra disse er, men virker jo spennende.

Husker den gangen jeg puttet min Pentax MX med 40 mm i lomma.
Ikke dårlig for en speilrefleks og virket selv om batteriet var tomt.
Helt manuelt, må vite Wink

Pentax har forøvrig lansert et knøttlite systemkamera,
men brikka er liten, synes jeg.


Edited by KnuT - 05 juli 2011 at 12:13
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2011 at 12:18
Originally posted by Stian Stian wrote:

Forøvrig. sett datoen dette ble skrevet?Tongue
 
Hehe, tia flyr gitt, det spørs om ikke trådstarter har fått seg nytt kamera allerede... LOL
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2011 at 12:25
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Dette går vel litt på semantikk nå, men antall piksler sier kun hvor mange punkter bildet er bygget opp av, og sier ingenting om kvaliteten på bildet. ...


Jeg vet ikke om ditt svar var svar til meg, men jeg svarer nå deg lell. Du skriver også at antall piksler "sier ingenting om kvaliteten på bildet". Semantikk eller ikke, logisk er i hvert fall ikke det du skriver her, og som Byman også skrev. At det sier ingenting er ikke sant! Husk at 'ingenting' er 0.

Antall piksler sier noe om minstemålet av teknisk kvalitet man kan få ut av et bilde. Du kan ha verdens beste optikk, men har du ikke mer enn 200 pikslers bredde å gå på, så er det svært begrenset hva du kan bruke det bildet til. Viser du det i større visning enn 200 pikslers bredde, la oss i 400 piksler, må du fylle fire billedpunkter på skjermen med informasjon fra det ett og samme billedpunkt fra billedfila. Slik sett er bruken av bildet avgjørende for mange piksler du trenger. Brukbar skjermvisning krever kanskje et bilde på 1000 x 1200 piksler, dvs 1,2 Mp. Skal du trykke dette bildet i MJ-bladet for eksempel, der oppløsningen gjerne er på 300 dpi (mot gjerne 72 dpi på skjerm), må bildet være på 5 Mp for å dekke samme areal.

Men jeg er helt enig i at optikken er viktig, noe jeg også skrev, men antall piksler brikka kan gi er ikke uviktig det heller. Men for de aller fleste formål for amatørbruk, er 10 Mp mer enn nok. Nå er det greit å ha noen piksler å gå på, og samtidig bra optikk, for da kan man beskjære et bilde uten at man behøver tenke på at man har for få piksler å gå på. Her er det snakk om et både - og, men ikke bagatelliser piksel-antallet. En annen sak at det er neppe et problem i dag der antall piksler for de fleste nye kameraer (og mobiltelefoner) er rikelig til stede. Men vi skal ikke gå mange år tilbake hvor antall tilgjengelige piksler var snaut.


Svein S
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2011 at 12:33

Joda. Smile

Canon G11 ble kjøpt med én gang det kom i oktober 2009, så det har fått kjørt seg litt - både til MJ-bilder og feriebilder. G11 passer bra til mitt bruk. Erfaringene mine er i hvertfall følgende:

  • Det er passe lite/stort. Det får plass i en stor lomme. Dessuten har det nakkereim som gjør at det alltid ligger klart under ytterjakka om vinteren eller på fjellet.
  • Oppløsing på 10 mill.pixler holder masse til store forstørrelser (f.eks. A4) på fotopapir.
  • Optisk holder det vanlig Canon-kvalitet. Liten tønnefortegning ved vidvinkel.
  • Nærgrense på 1 cm. Er kjempebra ved MJ-nærbilder.
  • Utvippbar LCD-skjerm er uvurderlig. Hadde ikke greidd meg uten den.
  • Skulle jeg kjøpt kamera i dag hadde nok G12 vært valget pga. bedre video-oppløsning.

Så får andre vurdere sine behov. Wink  

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2011 at 13:11
Jeg skjønner hva du mener Svein, og jeg føler i grunnen at vi snakker litt rundt hverandre om akkurat det samme, men det er nå så. Jeg står fortsatt for det jeg skrev i stad, så får vi være enige om at vi er uenige. Hovedsaken er vel at Kjell ble fornøyd med sitt valg av kamera Smile.
 
Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2011 at 13:31
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Jeg skjønner hva du mener Svein, og jeg føler i grunnen at vi snakker litt rundt hverandre om akkurat det samme, men det er nå så. Jeg står fortsatt for det jeg skrev i stad, så får vi være enige om at vi er uenige. Hovedsaken er vel at Kjell ble fornøyd med sitt valg av kamera Smile.
 
Svein

Jeg tror vi er enige om at optikkens egenskaper er av stor betydning for tiden når det gjelder valg av digitalkamera. 

Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2011 at 13:52
Absolutt, det var derfor jeg skrev at jeg heller ville prioriterert bra optikk fremfor mange megapiksler hvis jeg måtte velge mellom de. Men som du selv sier avhenger alt av hvilke behov man har, store utskrifter i høy oppløsning krever naturlig nok mye mer enn et bilde kun ment for skjermvisning.
 
Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
PaTrond View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 09 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 105
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PaTrond Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juli 2011 at 03:03
Som jeg tidligere skrev, ville jeg gått for et mindre speilreflekskamera ettersom Nikon (også Canon) er langt bedre på bildekvalitet. Igjen: Fordelen med systemkameraer er at man kan bytte ut objektiver. Makroobjektiv er noe som passer MJ-hobbyen ypperlig. Nikon D5100 skulle holde lenge for en som kun ønsker et godt kamera med korrekte farger. Pris: Kr. 5.800,- hos Fotovideo.

Jeg bruker et Sigma 105mm makroobjektiv med største blenderåpning på 2.8. Hvis man lurer på hvorfor blenderåpningen ikke er større, så er det fordi ting som står en millimeter bak noe, når man står nærme nok (makro), kan være ganske så uskarpt ved 2.8. Litt komplisert å forklare, men hvis det trengs, så laster jeg gjerne opp et bilde. Et bilde sier jo tross alt mer enn tusen ord.

Speilløse systemkameraer er på vei, men vil ikke anbefale de enda ettersom Sony (NEX-5) ikke har oppdatert serien som sliter med treg autofokus og noe kald fargetemperatur i sollys. Olympus skal være greit, men sliter litt generelt med ting, men ikke mye! Her pirker jeg litt òg.

Dette er den beste testsiden jeg vet om. De tester både system- og kompaktkameraer. De har et standard motiv de tester alle kameraene på, så i testene de har gjort kan man bla seg frem til "compared" to for å se kameraene mot hverandre. Motivet tester det meste òg.

En ting som også er greit å tenke på er prisen for kompaktkameraet mot et systemkamera. Ofte er de ganske like, og da er det flere systemkameraer som er bedre i tillegg.

Edited by PaTrond - 07 juli 2011 at 03:15

Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juli 2011 at 23:12
Originally posted by ses ses wrote:

Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Pixler har bare med størelsen på bilde du skriver ut og har ikke noe med kvaliteten på bilde å gjøre, noe mange trur. ...


Det er vel ikke helt korrekt det du skriver her, Lars. Antall pixler har definitivt med den tekniske kvaliteten på bildet å gjøre, for det sier noe om bildets oppløsningsevne. I analogtiden brukte vi lav ASA (tilsvarer omtrent dagens ISO). Skulle vi ta skarpe bilder, brukte vi 100 ASA eller til og med ned i 25 ASA. Bilder for dårlige lysforhold krevde en raskere film, gjerne en 400 ASA, men da "betalte" vi med grove korn. Slik er det med antall piksler på digitale bidler også. Mange piksler tilsvarer høy oppløsning. Få piksler tilsvarer grov oppløsning.

Men i tillegg, og det er kanskje det du egentlig vil fram til, så må man ha en optikk som utnytter de mange pikslene, eller lav ASA i gamle dager. Det hjelper lite hvor god oppløsning brikka eller filmen gir, dersom optikken henger med. Derfor er det vel så viktig å legge penger i god optikk, som å ha masse piksler å rutte med, slik at optikken klarer å tegne skarpt nok til at det skjelner på pikselnivå.
Canon sa selv i sin tid at de måtte gå ned på antall piksler for å bevare kvaliteten på bildet. For det er begrenset hvor mye info man kan dytte inn på et bildebrikke uten av det går utover kvaliteten på bilde. Og i stedet for å øke antall piksler har man heller satt fokuset på bildekvaliteten.
A matter of life and death
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juli 2011 at 07:26
Har du noen henvisning til hvor Canon uttalte dette? Hva menes for eksempel med 'bildekvalitet' i denne sammenheng?
Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.