MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Koblinger
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Koblinger

 Post Reply Post Reply
Author
perflo View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 25 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 70
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote perflo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Koblinger
    Posted: 23 juni 2009 at 14:50
Hei,
 
Som gammel Fleischmann fan, har jeg i alle år brukt Fleischmann hakekobling mellom lok og godsvogner, idet disse er lett å koble av og på. (Mellom passasjervognene bruker jeg Roco kortkobling). Er der noen eksperter der ute som har formening om sikkerheten når det gjelder ufrivillig avkobling? Er Maerklin koblingene sikrere mot ufrivillig avkobling enn Fleischmann"s kobling? Jeg har noen vogner som stadig vekk kobler seg av i fart. Innspill mottaes med takk.
CryLOL
Mvh
Per Flood
perflo
Back to Top
magnus View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 09 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 49
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote magnus Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juni 2009 at 15:04
Jeg har for mange år siden gått over til å bruke Fleischmanns kortkoblinger. Etter det har jeg nesten ikke opplevd ufrivillig avkobling.
 
Jeg har i løpet av over 50 år forsøkt det som finnes (og fantes) på markedet av koblingstyper, og funnet at Fleischmanns kortkoblinger er den beste.
 
magnus
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juni 2009 at 22:14
Jeg bruker også Fleishmann KK for NEM lommer.  Men har sett problemer med ploger på de fleste lok.  Finnes det noen med lenger "stamme" slik at utløser tappen kommer klar plogen?
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juni 2009 at 22:21
Originally posted by Per Einar Orebe Per Einar Orebe wrote:

Jeg bruker også Fleishmann KK for NEM lommer.  Men har sett problemer med ploger på de fleste lok.  Finnes det noen med lenger "stamme" slik at utløser tappen kommer klar plogen?
Nei, lengden er fast siden hele poenget jo er å få normale togstammer tettest mulig. Tyskerene ser ikke helt problemet med ploger slik vi gjør detWink
 
Men det finnes en variant med kortere utløsetapp som er beregnet på å brukes på tannstangstrekninger. Uten å ha sjekket lurer jeg på om de heter 6514 ?
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juni 2009 at 10:39
Jeg bruker konsekvent Fleischmann kortkoblinger på alt materiell.
Disse koblinger er vel det beste kompromis mellom funksjonalitet, sikkerhet og minst synbarhet på markedet?
 
Har også hatt noen utfordringer mht. ploger på lok og disse koblinger. Som regel kan man runde av spissen på plogen med litt filing. Det er egentlig ikke noe større kompromiss enn det hullet man må lage til NEM-lommen?
Ellers har jeg i ytterst få tilfeller måtte forlenge NEM-lommen noen millimeter. Til det bruker jeg en lomme fra en utrangert vogn eller en løs lomme som er å få kjøpt fra Symoba. En passende bit skjæres av og limes som forlengelse på originallommen.
 
På messingmodeller bruker jeg andre metoder.
Minst synbar er en svertet firkantprofil på 1 mm. som bukkes til som en vinkel og festes på samme måte som originalkoblingen (med fjær på baksiden).
Ulempen er at man ikke kan koble mot andre tilsvarende koblinger (multitraksjon). Jeg hadde en El 11 på FREMO-treffet i Arendal som gikk med denne løsning forleden år.
Dersom jeg vil ha "alle muligheter" bruker jeg en U-profil 2x3x2 mm. som er litt sammenklemt og er festet til en firkantprofil på 1 mm. i hullet for originalkoblingen. Da kan man bruke kobling Flm. 6570 (eller andre typer med "svalehale") i denne U-profilen og få en høydejusterbar løsning.
Fordelen er at man da ikke behøver endre noe på messingmodellene for å få en funksjonell kobling av den type man måtte ønske.
 
(Glemte å presisere at den første løsningen (minst synbare) kun kobler mot Fleischmann kortkobling og med "enkel sikring". Normalt er det dobbelt sikring på denne koblingstype.)


Edited by Kjell H. - 26 juni 2009 at 20:42
Back to Top
perflo View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 25 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 70
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote perflo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juni 2009 at 14:45

Hei alle, Takk for svar. Det jeg sliter litt med er Fleischmann hakekobling og lurte på om Maerklin standar kobling holder bedre. Kanskje jeg skal gå over til Fl. kortkoblinger på godsvogner. Bruker hakekobling fordi denne er lett å koble av med avkpbl. skinner. Jeg har faktisk gått over til Roco kortkobling på personvognene, da jeg fikk problemer for noen år siden med at avkobl. tappen på Fl. kortkoblingen hadde en tendens til å løfte seg under kjøring, slik at vognene koblet seg av. Prøvde den gangen med å legge litt Aralit lim på "tuppen" for å gjøre tappen tyngre.

Jeg har måttet forlenge noen kortkoblinger noe, idet jeg har noen skjulte 41,5cm radier (som skal vekk). Buffertene henger seg opp på de gamle teak vognene og B1 vogene. Jeg har filt av NEM lommen i bakkant nok til at det fungerer. Det ble litt slark i koblingen men det hjalp å legge litt "gjengelim" inne i lommen. Denne limen herder, men er ikke sterkere enn at den løsner når man drar i koblingen. Ellers har jeg laget noen fastlimte koblingslommer på noen gamle vogner.

perflo
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juni 2009 at 20:38
Det er pussig at du har problemer med Roco´s egne kortkoblinger og Roco-materiell i radier på 410 mm.??
Jeg vet at teakvognene ikke virker noe særlig med de Märklin-koblingene som de er levert med - men stive kortkoblinger og kullisse (som disse vogene har), bruker å gå helt fint og ned til 360mm. radius.
- Er du sikker på at du ikke har noen "knekk" der radius er mindre enn 360 mm.?
 - Likeså det problemet du sier med at Fleichmann kortkoblinger løser utilsiktet ut? - Er det mye "telehiv" på banen din? Da kan dette skje i ekstreme tilfeller.
 
Min erfaring er at selv B3-vognene til Lima (med svake kulissefjærer)oppfører seg eksemplarisk med Fleischmann kortkoblinger men sporer av med koblinger av Märklin-type om det blir et tog på 4-5 vogner eller mer.
 
Kanskje du må lete etter årsaken et annet sted enn koblingene??
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.