MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Bygningsdetaljer i H0
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Bygningsdetaljer i H0

 Post Reply Post Reply
Author
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bygningsdetaljer i H0
    Posted: 17 juni 2009 at 13:00
For tiden driver jeg og fullfører et husbyggeprosjekt som jeg startet på i 1982(!)

I den anledning er jeg på jakt etter følgende i H0:

- Takrenner og nedløpsrør
- Plastplater eller tilsvarende som skal illudere norsk skifertak (diamantmønster, ca 3,5 mm X 3,5 mm)
- Skorsteiner i teglstein
- Kuleformete lyskupler m/lys, ca 3 mm diameter
- 1mm X 1mm og 1,5X 1,5mm Lprifil, plast eller messing
- En svært enkel utendørsbenk
- Stasjonsklokke (Så nære norsk type som mulig)

Det dreier seg om en selvbygd modell av Gudå Stasjon på Meråkerbanen (Vil bli omdøåt til "Undredal" for bruk på et visst klubbanlegg).

Spesielt er det tak med detaljer som er utfordringen. Testing viser at laserskåret papir kan fungere som skifertak:





Så to 1:1 bilder for å vise hva jeg prøver å etterligne:






Mvh Håvard H TMJK medlem nr. 70
www.folk-rovere.org/mj
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juni 2009 at 11:12
Litt fra min erfaring, som kanskje kan hjelpe:
 
Takrenner er alltid et problem. Peneste jeg har sett var laget av tynn og myk messing, som var presset til rett form i en negativ uthulling i en trekloss. Antaglig ble det brukt en stålstang og stor maskinskrustikke, for å få tilstrekkelig trykk på plata. Det må brukes en relativ stor ms.-plate (i forhold til størrelsen på takrenna) for at den skal være stabil under formgivningen. Overskuddet ble klippet av.
 
Nedløpsrør: messingrør, som bores opp i de synlige endene.
 
Skifertak: du har beste løsning. Eventuelt ville jeg skåret det i et litt tykt kvalitetspapir.
 
Skorstein i tegelsten: lages i passende materiale ca 1-2 mm for liten. Kles med gips som er rørt ut i KZ. Da blir gipsen seig og kan lett graveres.
 
Kuleformet lyskupler: hode på hvite (plast) knappenål
 
L-profl i messing: Info@eileens-emporium.co.uk (har alt)
 
Utendørsbenk: penest i etset ms. Flere å velge på i England, men mange varianter.
 
Norsk stasjonsklokke: en sånn vil jeg også ha.
 
 
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juni 2009 at 11:26
Det kommer vel an på hvilket ambisjonsnivå man legger seg på, men det fantes i hvert fall løse nedløpsrør og takrenner i plast fra en eller flere av plasthusprodusentene (Vollmer, Kibri, Faller, muligens i forbindelse med selve takplatene. Jeg har brukt de til flere av mine selvbygde hus med etsede vinduer, uten at jeg synes at disse plastproduktene har redusert helhetsinntrykket. Men det aner meg at min kresenhet overgås av flere etterhvert. Wink
Svein S
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juni 2009 at 13:22
Jeg har noen utendørsbenker i messing som du kan få prøve Håvard..Smile
Laget etter mål fra den NSB benken som står utenfor Grovane stasjon.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juni 2009 at 13:24
Takrenner: Hvis man kan leve med at de ikke leder vann så har Evergreen halvrunde strips i div. dimensjoner.
Ser selvfølgelig ikke korrekt ut på oppsiden på helt nært hold, men på litt avstand funker det bra.
Litt kreativ farge-/skyggelegging kan muligens hjelpe på?
 
Forøvrig et nydelig skifertak Håvard, hva med å ta avstøpning?


Edited by jevistad - 18 juni 2009 at 13:25
Back to Top
AT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juni 2009 at 15:21

Viss du godtek "langt ifra pent" i dobbel forstand så kan Evergreen u profil nyttast. Evt vinkelprofil. Ein må pusse kantane slik at dei vert runde og tynnare. Sett ovanifrå vil ein få til renna.

AT
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juni 2009 at 18:36
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Jeg har noen utendørsbenker i messing som du kan få prøve Håvard..Smile
Laget etter mål fra den NSB benken som står utenfor Grovane stasjon.


Glimrende!
Blir ikke bedre enn det! Har du noen bilder?
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juni 2009 at 19:18
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Takrenner: Hvis man kan leve med at de ikke leder vann så har Evergreen halvrunde strips i div. dimensjoner.
Ser selvfølgelig ikke korrekt ut på oppsiden på helt nært hold, men på litt avstand funker det bra.

Litt kreativ farge-/skyggelegging kan muligens hjelpe på?

 

Forøvrig et nydelig skifertak Håvard, hva med å ta avstøpning?


Halvrunde Evergreen som males litt omsorgsfult er nok et bra kompromiss.

Men skulle gjerne ha testet et opplegg for å valse eller trekke u-formede profiler av tynne messing/nysølvstrips. Spesielt med tanke på 0-skala bygninger tror jeg dette kan være verd en test.

Å lage en avstøping av en håndlagd master er nok ingen dum ide. Kibri sine plater ser greie ut, men de er kanskje litt vel perfekte. En håndlagd master vil det kunne bli litt mer liv i.

Men der som også må testes er å male de laserskjærte papirstripene før de limes ned. Maler man før man limer kreves det mye mindre presisjon i malingen.

Det er ingen tvil om at det er malingen som er det viktigste når det gjelder skifertak. Taksteinene må ha minst en 4-5 forskjellige nyanser for at det skal se bra ut.

Ellers har jeg sett veldig bra skifer i 0-skala lagd av individuelle stein av pastellpapir:

Skifertak i O-skala Bilder av den ferdige modellen på side 25.
(Forresten mye annet snadder i den tråden gjemt mellom alle skulderklappene)




Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juni 2009 at 23:42
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Jeg har noen utendørsbenker i messing som du kan få prøve Håvard..Smile
Laget etter mål fra den NSB benken som står utenfor Grovane stasjon.


Glimrende!
Blir ikke bedre enn det! Har du noen bilder?
 
 
Her har du bilde!
 
Rolf Hassler har takrenner, men har ikke prøvd de selv. Men min kollega i skala Design, Thor Jensen har dem, men synes de kanskje er litt ioverkant grove.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juni 2009 at 23:44
Hei Håvard,
 
Jeg bruker tynn loddetråd til nedløpsrør for takrenner. Lett å bøye til, og gir et optisk godt resultat. I enden kan du male litt svart matt, så ser det ut som en åpning. Takrenner lager jeg av Evergreens halvrunde strips, som andre her også bruker,ser jeg.
 
Jeg har kjøpt teglsteinspiper i hvitmetall av Tekno Bygg i Sverige. Han har mye fine byggedetaljer.
 
 
Men taket ditt er nydelig !!
 
MJ-hilsen Tom Lynga
 
 
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Jolsen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jolsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juni 2009 at 19:24
Epokemodeller i Danmark har også noen fine benker i messing:
- i tillegg til mange andre små detaljer.
 
John
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juni 2009 at 22:14
Weinert lager fine benker i 4-pack :)



http://www.togbutikken.no/webshop/shop1/product.asp?intProdID=805




Edited by Mr Bridger - 19 juni 2009 at 22:14
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juni 2009 at 23:43
Originally posted by SveinR SveinR wrote:


Her har du bilde!

 

Rolf Hassler har takrenner, men har ikke prøvd de selv. Men min kollega i skala Design, Thor Jensen har dem, men synes de kanskje er litt ioverkant grove.


Selger du benkene med dekal? Det ville vært en meget stilig detalj!

Er det denne Hassler vi snakker om?
Hasler-Profile

Hadde vært artig og sett et bilde av proflen.
Ser han har noe kalt "Half-Round Section/Profils demi-ronds. Men ikke noe bilde eller tegning, så er usikker på om det er et halvt rør eller en halv rundstang
1,5mm er vel en kurant rennebredde i H0 (130mm)

Men han sier jo at det er beregnet til "Dachkänel", så det burde borge for ekte u-profil.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.