MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Kurvepens og pensemotor..
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Kurvepens og pensemotor..

 Post Reply Post Reply
Author
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kurvepens og pensemotor..
    Posted: 15 juni 2009 at 18:31
Etter flere dagers arbeid må jeg dessverre si at jeg har utviklet et HAT, ja virkelig hat mot Turtoise pensemotorer.. :-P Og ja, jeg vet det skyldes egen udugelighet..

Jeg forsøker å få en svingpens (Tillig) til å fungere med pensemotoren, men det går rett dit katten sparker.. Det virker som om "fjæringen" i pensen er for sterk til at motoren klarer å skyve skinnestrengen helt over.. Og det er ingen fjær slik det er på PECO"s penser (så vidt jeg kan se)..

Noen som har tips?


Edited by a[c]e - 15 juni 2009 at 18:37
ace@samlerforumet.net
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2009 at 19:33
Noen ganger må man justere føringen for pianotråden på tortoise"ne litt opp slik at momentet blir kraftigere. Alternativet er jo å bytte til en kraftigere pianotråd.

Jeg hadde også problemer med en sporveksel hvor jeg ikke fikk plassert motoren rett under. Da måtte jeg justere en god del før sporvekseltungene la seg godt inntil skinnestrengene på hver side.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2009 at 19:46
Jeg mener at jeg har oppfattet det dithen at fjærene i pensen fjernes.  På HMjK anlegget så skal dette være gjort.  Medbringer stanga fra pensemotoren fungerer vel godt nok som fjær.

Edited by Per Einar Orebe - 15 juni 2009 at 22:52
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2009 at 19:51
Jeg finner ingen fjær å fjerne?! :-S
ace@samlerforumet.net
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2009 at 22:04
Tillig sporveksler har ikke noen fjærer (slik som Peco).

Kanskje du kunne få noen til å se på sporvekselen din om det er noe som hindrer sporvekseltungene å legge over. Det er normalt at sporvekseltungene på Tilligvekslene er litt stive, men ikke mer enn at du greier å bevege dem fram og tilbake med fingeren.

Litt rart om ikke Tortoisen også skulle greie å bevege dem.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2009 at 22:08
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Noen ganger må man justere føringen for pianotråden på tortoise"ne litt opp slik at momentet blir kraftigere. Alternativet er jo å bytte til en kraftigere pianotråd.


Opp? Jeg ville tro man skulle tatt den ned, for da blir utslaget større og desto mer fjærkraft på pianotråden.
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2009 at 22:09
Er du sikker på at det ikke er skjulte hindringer? Skjevt hull? For lite hull? Rusk, fliser el.l. i hullet?
Svein S
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juni 2009 at 07:57
Ja jeg er sikker på at det ikke er hindringer. Har montert på flere måter for å teste også :-/ Går fint å flytte skinnestrengen med fingeren, men den spretter ganske kontant tilbake når jeg slipper.
 
"Pinnen" fra pensemotoren har veldig bra "spenn" mot riktig siden, men når skinna legge oppå, klarer den bare å dra den halvveis over, før den stopper. Plages som bare juling..
 
Som nevnt tidligere. Dette er noe jeg har lite erfaring med å montere, så jeg kan ha gjort noe galt, men har fulgt anvisninger til punkt og prikke og har fått disse til å fungere på andre penser tidligere.
 
Hva gjør jeg videre? Får tak i ny styrepinne som er enda stivere?
ace@samlerforumet.net
Back to Top
AT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juni 2009 at 08:37

Du er ikkje åleine.....

Både Peco og Roco m.fl. "juksar" ved å kutte skinna og legge inn eit ektra ledd. Forhåndsbøyd død skinne utan spenn. Peco bruker og ei fjør for å hindre at vekselen legg seg midt i mellom.
 
Dette har ikkje Tillig. Tillig er meir korrekt utført med heil skinne. For å gjere det lettare å legge over har dei fjerna litt av flensen under skinna. Det er ikkje altid nok.Når du legg over og skinneradien minkar trengst det meir krefter. Andre vegen sprett den tilbake sjølv.
 
Enten stivare styrepinne med dei ulempene det med fører.
 Slakere kurve og mindre spenn i skinna.
Skifte ut Tillig vekselen med anna merke.
Eller andre pensemotorar utan styrepinne?
 
Andre gode idear?
AT
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juni 2009 at 12:20
Originally posted by AT AT wrote:

Du er ikkje åleine.....


Både Peco og Roco m.fl. "juksar" ved å kutte skinna og legge inn eit ektra ledd. Forhåndsbøyd død skinne utan spenn. Peco bruker og ei fjør for å hindre at vekselen legg seg midt i mellom.

 

Dette har ikkje Tillig. Tillig er meir korrekt utført med heil skinne. For å gjere det lettare å legge over har dei fjerna litt av flensen under skinna. Det er ikkje altid nok.Når du legg over og skinneradien minkar trengst det meir krefter. Andre vegen sprett den tilbake sjølv.


Huh? Mer korrekt med hel skinne? Om det er noe som er et tjuvtriks i modellveksler så må det vel være er å droppe den helt forbilderiktige hengslingen av tungene.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juni 2009 at 13:37
Det finnes 1:1-veksler med leddet tunge og uten. Typisk er moderne veksler uten ledd mens eldre er med ledd.
Svein S
Back to Top
AT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juni 2009 at 16:19

Uuuups.

Dårlig formulering
 
 
Einig med begge to.
 
"Om det er noe som er et tjuvtriks i modellveksler så må det vel være er å droppe den helt forbilderiktige hengslingen av tungene. "
Jepp, som nevnt tidlegare, bytt til noko anna.
 
Synest fortsatt Tillig vekselen er nærmere 1:1 (korrektSmile) enn utførelsen av vekslane til Roco og Peco
AT
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juni 2009 at 22:42
Løste denne med å bytte ut den originale tråden med en ny litt tykkere pianotråd. Det gjorde heldigvis underverker :-) Nå fungerer pensen tilfredsstillende Smile
ace@samlerforumet.net
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.