MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Nytt anlegg! Trenger idéer :-)
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Nytt anlegg! Trenger idéer :-)

 Post Reply Post Reply
Author
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Nytt anlegg! Trenger idéer :-)
    Posted: 01 juni 2009 at 15:24
Jeg skal gå i gang med et nytt anlegg om ikke lenge.. Dessverre er plassen jeg har til rådighet noe mindre enn jeg hadde ønsket meg! Anlegget bygges i H0 ved bruk av Tillig og Rocoline/geoLine skinner.. Vil gjerne ha med noen tunneller og planen er å ha en stor bro i bakkant av bordet! Det er vegger på tre sider (alle utenom en langside)..

Ønsker svært gjerne gode idéer på hvordan jeg kan sette opp en sporplan for å få "mye for plassen"..



Som dere ser er ikke størrelsen all verden :-)

Noen ønsker jeg gjerne vil ha med på anlegget:

1) Sirkelbane(r).. Slik at togene kan gå runder uten nærmere styring fra meg.. Forslag med punkt til punkt mottas dog også med takk :-)

2) Gjerne plass til å kjøre 3 tog samtidig, men regner med at 2 er det mest sannsynlige å få til uten at det blir seende for ille ut..

Alle inputs mottas med takk!


Edited by a[c]e - 01 juni 2009 at 15:25
ace@samlerforumet.net
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juni 2009 at 16:34
Her er et utkast jeg selv har laget.. Skinnene er benyttet bare som en "mal", og andre skinner vil erstatte de på aktuelle steder! Dette er mer for å se hva jeg har tenkt!

Planen her er å ha to "sirkler" med ett sidespor på det som blir hovedstasjonen. På ytterste sirkel er det lagt opp to skjulte sidespor for oppstilling av vogner eller tog.

Tilbakemeldinger mottas med stor takk!




Edited by a[c]e - 01 juni 2009 at 16:34
ace@samlerforumet.net
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juni 2009 at 09:43
Hei!
 
Ett H0-anlegg med omtrent samme dimmensjonene du har til rådighet, er dette som måler 130cmx270cm. Denne sporplanen kan nok tilpasses noe, slik at den vil passe din dybde. En annen sporplansmessig løsning jeg finner noe mer tiltalende og "troverdig" er en "uregelmessig 8-talls sporplan" hvor man bare kan se den ene siden, og den "andre" siden ligger på ett dypere nivå og gir rom for en skyggestasjon. Eisenbahn Journal har i en av sine publikasjoner presentert ett slikt anlegg som kalles "Steburg-Ost". Her er en annen versjon av samme "prinsipp" som er 4 meter lang, men har samme dybde som din (De blå sporene er synlige, de røde er skjulte):
 
Eller slik som denne:
 
 
En annen ting du bør tenke på, er om du skal fylle hele den tilgjengelige plassen med "anlegg", og i såfall hvordan du skal sikre deg adgang til anleggets bakre og mest utilgjengelige del. I følge "Murphy"s lov" er det her potensielle problemmer kan komme til å oppstå. En løsning kan jo være å montere anlegget i "glideskinner" (slike som brukes i skuffer o.l.) på veggene ved kortsidene. Slik kan du trekke anlegget frem, og sikre deg nødvendig adkomst i bakkant.
 
Det virker som du ønsker å inkludere mange elementer på den begrensede plassen du har tilgjengelig, og du burde kanskje vurdere om dette er mer forenlig å bygge i N-skala (eller mindre) for at anlegget ikke skal se for "overloaded" ut.
 
 
 


Edited by Roger - 07 juni 2009 at 10:03
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juni 2009 at 10:39
Roger stiller et viktig spørsmål til alle som bygger MJ-anlegg: "En annen ting du bør tenke på, er om du skal fylle hele den tilgjengelige plassen med "anlegg"". Det har vært en klar tendens de senere ti-årene til å "spre"anleggsflaten mer utover, om mulig. Egentlig trenger et jernbanespor ikke så bred plass, så anlegget behøver stedvis ikke være bredere enn en 10-20 cm. Slike deler kan få plass på smale hyller. Kanskje kan man legge anlegget høyere opp enn man tenker seg også, slik at man kan få plass til skrivebord, seng, hyller o.l. under deler av anlegget. Fremo legger skinnetopp på 130 cm over gulvet. Det er også fullt mulig for voksne å legge spor så høyt opp som 150-155 cm over gulvet. Da får man en synsvnkel der man ser inn på anlegget og ikke ned på det, altså faktisk mer slik vi faktisk ser tog i virkeligheten når vi er på stasjoner eller går langs en jernbane.

Avhengig litt av hva slags MJ-er du er, kan man også tenke seg ulike måter at sporene er organisert. Er du en som liker å se tog kjøre og kjøre hele tiden, bør nok banen være organisert i en eller annen form for sammenhengende bane der man kjører rundt og rundt, eller mellom to eller flere sløyfer. Men dersom dette ikke er så viktig, og du heller vil styre togene selv og foreta skifteoperasjoner og sette ut vogner på sidespor, da trenger du ikke rundbanen i det hele tatt. Det gjør også at du kan tenke mye friere om hvordan anlegget skal bygges opp. Da kan man tenke seg at anlegget går fra et punkt til et annet, og har du plass kan det bli rom for en utstikker et sted eller to som en sidebane eller som et sidespor til en større bedrift.

Anlegget virker også mye større dersom du ikke ser alt på en gang. Slik sett er det bedre å legge anlegget langs veggen(e) og gå "inni" anlegget, enn å ha hele anlegget som en slags øy på ett sted.
Svein S
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juni 2009 at 12:44
Tusen takk for veldig flott tilbakemeldinger/råd fra begge to! Dette setter jeg veldig stor pris på!

Som dere nevner er jeg vel som "alle" i starten, nemlig at jeg ønsker (for) mye på en begrenset plass. Mitt problem med dette anlegget er plassen som er til rådighet og takhøyde på stedet. Dette gjør at anlegget må bygges lavt for å få plass til landskap, og man får heller ikke plass til mye annet under anlegget. Jeg har likevel gjort det mulig å komme til baksiden av anlegget på en realtivt grei måte, slik at man kan utbedre ting som måtte gå galt.

Jeg har allerede mye MJ-materiell i H0-skala, og det er den skalaen jeg føler meg mest komfortabel med (dessverre) :-)

Banene du nevner Roger er svært interessante, og jeg skal forsøke å se hvordan jeg eventuelt klarer å få til en uregelmessig 8-talls sporplan!

Takker igjen for gode råd!
ace@samlerforumet.net
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juni 2009 at 16:53
Hei !
 
Her er et utkast som er laget med Peco Settrack som du kanskje kan bruke. Det bruker et areal på 110x240cm., kan gjøres større hvis du vil fylle mer... Du kan kjøre to tog samtidig og med sidespor hvor du kan arrangere litt. Tilsammen ca 30 meter med skinner - kjøres i to nivåer.
Har vært på sidene dine og sett konstruksjonen, du kan jo sette hjul på bena slik at du kan forflytte konstruksjonen og komme til fra bakkant eller sidene ved f.eks. avsporing.
Har også denne planen med Roco Geoline, alt er laget med AnyRail, så jeg kan i så fall sende deg den som fil.
Spennende prosjekt uansett - Lykke til !
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juni 2009 at 17:24
Det var en imponerende innholdsrik plan til så lite areal. Hvilke skinner er brukt? Peco?

Kanskje jeg må hente litt inspirasjon fra dine ideér til mitt anlegg! Takk for svar!
ace@samlerforumet.net
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juni 2009 at 23:47
Nyeste innkjøp.. Rykende ferske G4-vogner fra NMJ Smile




Edited by a[c]e - 11 juni 2009 at 23:48
ace@samlerforumet.net
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.