MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Forebygging / Fjerning av støv!
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Forebygging / Fjerning av støv!

 Post Reply Post Reply
Author
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Forebygging / Fjerning av støv!
    Posted: 27 mai 2009 at 18:37
Noen som har gode tips til hvordan man klarer å forebygge eller fjerne støv på en effektiv måte? Plages med store mengder støv på anlegget, og tror ikke jeg gjør rent mindre enn andre Confused
ace@samlerforumet.net
Back to Top
steppen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 30 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steppen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2009 at 20:58
Jeg kjøpte støvsugervognen til http://www.lux-modellbau.de hos Amundsen hobby, og etter å ha kjørt den en runde på anlegget til Nils Gullhav kan jeg trygt si at den virker.
Mvh Stein
Back to Top
AT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2009 at 21:52
Korleis er det med aktiviteten i naboromma? Klesvask ,tørketrommel ,opne dører og/eller gjennomgangstrafikk? Ventilplassering osv. Andre rutiner?
 
 
AT
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2009 at 22:58
Takker for svar! Hva med støv på resten av anlegget (utenom skinnene)? Vanlig støvsuger ser jeg for meg blir for kraftig?
ace@samlerforumet.net
Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2009 at 23:46
Jeg har et lite anlegg som jeg kan ta ut.
Det står plassert på en slik måte at man er to personer som snur det på høykant, og ta kan det helt fint ut på utsiden av huset.
Jeg tok av alle løse deler og brukte kompressor og med svak luftstyrke for å blåste bort alt støvet.
Mitt anlegg er alt nesten limt fast. Bare skinnene er løse enda.
Så hvis du har kompressor, hadde det vært en mulighet.
Jeg synes selv at det er litt farlig å bruke støvsuger, for da kan fort mange deler komme inn i støvsugeren og bli borte.
Lykke til!Smile
Eirik
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mai 2009 at 00:06
Bruk en tennissokk eller en damestrømpe og tre på munnstykket til støvsugeren. Da kan du støvsuge anlegget uten å suge med detaljer. Støvet fjerner du med fingra etterpå.
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mai 2009 at 00:29
Når det gjelder spørsmålet om forebygging av støv, har AT stilt en rekke relevante spørsmål om nærliggende aktiviteter som kan bidra til ekstra mye støv, men jeg tror det uansett vil være umulig å unngå støv helt.

Et råd kan også være å unngå (unødvendige) tekstiler i togrommet.

Men en "tilpasset" støvsuger er nok uansett greit å ordne seg når en har et fastmontert anlegg.
Bjørn Egil
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mai 2009 at 17:25
Takker for gode tips.. Skal unngå å tørke klær på modelljernbanerommet :-)
ace@samlerforumet.net
Back to Top
AT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mai 2009 at 22:42

"Skal unngå å tørke klær på modelljernbanerommet :-) "

Tuller du eller tørker du klær på mj rommet?
 
Min påstand er at tekstiler bidrar til mykje støv på sikt. Ein del støvsugarar fungar og som støvblandar. Nye vedovnar og innerdelen til varmepumper flyttar støvet effektivt rundt.
 
Ein annan ting er at når støvlaget er tjukt nok blir det skitt av det. Skittlaget er endå vansklegare å fjerna. Du praktiserar ikkje samme reinhald på anlegget som i huset ellers.
AT
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mai 2009 at 09:48
Hei,
 
Jeg praktiserer null tekstiler på rommet hvor modelljernbanen står, og etter at jeg begynte med det, er støvproblemet minimalt. Kona mi synes riktignok det er litt stusselig uten gardiner..
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mai 2009 at 14:36
Originally posted by TomL TomL wrote:

Hei,
 Jeg praktiserer null tekstiler på rommet hvor modelljernbanen står, .....
MJ-Hilsen Tom Lynga


... od de (flesteWink) besøkende er også nudister ..? Big%20smile
Bjørn Egil
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mai 2009 at 16:01
Originally posted by AT AT wrote:

Tuller du eller tørker du klær på mj rommet?


Det var forsøk på en spøk ja! Ingen tekstiler på det rommet. Det har det aldri vært Embarrassed


Edited by a[c]e - 29 mai 2009 at 16:01
ace@samlerforumet.net
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.