MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Mitt hagelandskap
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Mitt hagelandskap

 Post Reply Post Reply
Author
Arkitekten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 02 september 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 63
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arkitekten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Mitt hagelandskap
    Posted: 20 mai 2009 at 00:39

La meg presentere mitt hagelandskap: Byggeplassen!

Jeg har et fullt opperativt anlegg med skilt, biler, bygninger, maur og gatenavn. I.o.m. at jeg er 13 år så ""leker"" jeg det med naboene. Jeg er konsernsjef, nabogutten Jørgen er Veidirektør, min lillesøster er Distriktsanleggsdirektør, min bestevenn er mekaniker, de andre naboene arbeidere med standard ""lønn"" og andre kun gjester og turister.
 
Mitt selskap heter J&CO og eier da dette stykket med land.
 
De 3 siste dagene legger jeg rør langs et stykke av Gamle Hovedvei og over parkeringsplassen. Det fører til kaos i traffikken, da er det bra det er lite trafikk.
 
Et oversiktsbilde over hele området. Det store området der minigraveren står, er parkeringsplassen, til høyre Øvre Kryss og Nye Hovedvei, til venstre Nedre Kryss og Gamle Hovedvei.
 
Der DHL-bilen står, er Byggeplassen, med post- og godsskur, lasterampe og parkeringsplass for opptil 3 kjøretøy. Over går Blindvegen, og fortsetter bak fjellet gjennom Øvre Jorde, til Bondeknølskrysset der man kan velge å kjøre inn på Gamle Hovedvei eller fortsette langs Gårdsveien.
 
Synes det skulle på denne tråden siden det er storskala, 1:16, det dreier seg om.
Man kan jo tross alt ikke kalle det hagejernbane, det er jo ingen jernbane der!


Edited by Arkitekten - 20 mai 2009 at 00:41
Hvem, sa du?

Du kan ikke stole på noen. Ikke engang deg selv.
Back to Top
Techek View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 13 februar 2009
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Techek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mai 2009 at 08:27
Dejligt indlæg og pæne billeder, Arkitekten!


Edited by Techek - 20 mai 2009 at 08:28
Back to Top
Arkitekten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 02 september 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 63
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arkitekten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mai 2009 at 13:53
Takker så meget! Wink
 
Hvis man ser godt etter vil man finne to huler... Tongue
Hvem, sa du?

Du kan ikke stole på noen. Ikke engang deg selv.
Back to Top
EFP&CO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 22 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EFP&CO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mai 2009 at 20:42
Klarer ikkje å finne hulene, er dei i fjellet av grasstorver kanskjeGeek
Det ser ut til at vegdirektør Jørgen har gjort ein solid jobb med vegarbeidet! Skal det gå vann i rørledningen ?
 
Dette er flott, fint å bygge noe sammen!
Skal du ha bygninger i hagelandskapet og?
Fowler har tråder om husbygging i tre, får gratis tynne lister på "Monter."
 
 Minner meg om maange timer med Matchboksbiler i mine unge år.- Nå er eg så gammel at eg MÅ ha tog med for ikkje å bli "mobba" altformyeLOL, for eg liker godt å leke enda.
 
Send fleire bilder etterhvert i utviklinga! Det er god plass her i "storskala-rommet".
 
Oddvar
 
Gospeltrain
Back to Top
Arkitekten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 02 september 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 63
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arkitekten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mai 2009 at 18:48
Hjertelig takk for komplemang eller komplemant eller hvordan det skrives.Embarrassed
 
Her er fasiten:
 
Hule Nr. 1. Nederst i fjellet ser du en svart hule.
 
Hule Nr.2. Bak grusposen er det hule her.
 
Og noen svar:
Jeg hadde tenkt til å la vann gå i gjennom, men det ble en endring av planene. (Jeg kunne ikke bygge lenger, for da går det over tomtegrensaAngry) Men det blir kanskje en senere gang.
Bygninger ønsker jeg meg, og håper å få bygd en gang, (pappa utsetter alt, og klager på pengemangel) da skal det bli kontor og utedass.Wink
 
Flere bilder kommer, men først må jeg komme meg litt lenger...
...har stått stille en stund nå. (Dem har tatt seg friLOL)
Hvem, sa du?

Du kan ikke stole på noen. Ikke engang deg selv.
Back to Top
EFP&CO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 22 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EFP&CO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mai 2009 at 22:19
Du får trekke av på sommerferien til de som tar fri alt nåLOL.
 
Det er fint å ha et lite prosjekt på gang, og det som trengs av investering er ei lita flaske med trelim som tåler vann når det er herda. Eg bruker PU lim den trenger å ligge i press i ca.10 min.
 
På Byggvarehandelen finner eg tynne trelister som er avkapp  og gratisSmile Det er bare fint at ikkje alle er like.
Ei fjøl blir ca.1 cm brei i din skala.  Litt tjærepapp på taket holder dopapiret tørt.
Sikkert lurt å starte med utedoen.
 
"Arkitekten" fikser vel ei skisse å bygge etter?
Lykke til!
 
Enkelt å finne hulene når man har fasitenWink
Oddvar
Gospeltrain
Back to Top
Arkitekten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 02 september 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 63
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arkitekten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mai 2009 at 22:47
Ja, jeg får trekke av på sommerferienLOLog får håpe han klarer fikser en skisse, jaWink
 
Òg, ja, det er enkelt nå, siden jeg var så dum å la ut bildene ... Confused  LOL
 
EDIT: Jeg må jo takke for rådene; Tusen takk!Tongue


Edited by Arkitekten - 24 mai 2009 at 22:49
Hvem, sa du?

Du kan ikke stole på noen. Ikke engang deg selv.
Back to Top
Arkitekten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 02 september 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 63
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arkitekten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mai 2009 at 23:11
Til tross for at ingen andre hadde anledning(Wink), så setter jeg i gang med fortsettelsen!Approve 
Dagens innsats:
 
Gravingen er ferdig, nå er det bare å legge rør!
 
Da er rørene lagt, da er det bare å fylle i vei!
 
Da er fyllinga i gang!
 
Et oversiktsbilde hvor alle er i full gang! (Eller rettere sagt; ferdigWink)
 
Fortsettelse følger ...


Edited by Arkitekten - 24 mai 2009 at 23:14
Hvem, sa du?

Du kan ikke stole på noen. Ikke engang deg selv.
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mai 2009 at 02:35
Nei så tøft. Den lille røde gravemaskinen husker jeg godt fra mellom 5-9 år siden. Da kostet den 199,- på lekebutikken på Maxi Senteret i Drammen :P
H0 - Tysk-Svensk-Norsk
Back to Top
Arkitekten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 02 september 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 63
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arkitekten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mai 2009 at 10:25
Kosta 199,- her også, den har kostet 299,- på Brio så jeg trodde det var tilbud ... Confused (kanskje hadde den kostet 179,- på Toys"r"us)
 
... men var så heldig og fikk den av pappaShocked
Hvem, sa du?

Du kan ikke stole på noen. Ikke engang deg selv.
Back to Top
Arkitekten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 02 september 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 63
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arkitekten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juni 2009 at 20:32
Oppdatering!
 
En oversikt.
 
Oversikt fra andre siden. Legg merke til den nye steinveggen.
 
Her er noen nye planter som sjefsgartneren har plantet.
(Lillesøstra mi har blitt forfemmet)
 
Noen nye turstier, så man slepper å gå på veien.LOL
 
Nysådd (og vannet) gress.
 
Her er (eller var) vi i full gang med tetting.
 
Her er den andre delen av turstien, rett over løsjordlageret.
 
Hvem, sa du?

Du kan ikke stole på noen. Ikke engang deg selv.
Back to Top
S.loes View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 25 januar 2009
Status: Offline
Points: 2
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote S.loes Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juni 2009 at 17:33
Minner om egne prosjekter da jeg selv var 13.  Fint at du får disponere området.  De fleste foreldre ville vel heller anlagt en frisert gressplen.
 
Steinar
Back to Top
Arkitekten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 02 september 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 63
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arkitekten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2009 at 01:11
Originally posted by S.loes S.loes wrote:

De fleste foreldre ville vel heller anlagt en frisert gressplen.
 
Pappa hadde lagt forbud mot røring av plenen i vår. Sto vi på den og snakket fikk vi høre ut av vinduet: ""IKKE LØP PÅ PLENEN!!"". Ouch I fjor klippet han gresset gjennomsnittlig annenhver uke. Det har gitt seg nå. Wink Men det gjaldt den nedre plenen. ""Tomta"" mi herjer jeg på selv.Big%20smile
Hvem, sa du?

Du kan ikke stole på noen. Ikke engang deg selv.
Back to Top
Arkitekten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 02 september 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 63
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arkitekten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 september 2009 at 15:42
 
Oppgradert Oppgraderingsoppdateringer om Oppgradering
 
Det har gått en stund siden nå, gitt.
Men vi har stått på for harde livet, meg (såklart), min lillesøster og Jørgen (Approve) , så håper dem som ser dette synes det er fint! Embarrassed
Har bl.a. tenkt på å få en snekker til å bygge en bygning.
Hvor mang tusener tror dere en sånn bygning ville koste?
Arkitekten trengte ikke skisse for han har det i H0-skalaWink
 
Nordre kryss har fått en renoveringBig smile
 
Bondeknølsveien har blitt gravd opp og lagt på ny.
 
Rampa har blitt gravd igjen og fått ny plen, men det er fortsatt plass til jordlass fra jordreservatet (ellers ville det vært unødvendigWink)
 
Ny kirkegård. Første begravd : ""Fugl død 2009"" Cry
 
Det var vel alt for denne gang. Håper bildene ikk ble for små, dem blir bare mindre og mindre!Wacko Fortsett å kommenter!
 
 
 


Edited by Arkitekten - 22 september 2009 at 15:55
Hvem, sa du?

Du kan ikke stole på noen. Ikke engang deg selv.
Back to Top
EFP&CO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 22 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EFP&CO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2009 at 11:45
Gratulerer med 14 års Dagen! Det er vel harde pakker som er øverst på ønskelista di og?
Blir det noe bygning til anlegget? "Bondeknølssvingen ser bra ut!
Gospeltrain
Back to Top
Arkitekten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 02 september 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 63
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arkitekten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2009 at 17:42
Tusen takk og gratulerer med dagen du også! Clap Til presang er det foreløpig: 850 kroner  (Big smile) , et hjemmelaget lasersverd (Ikke ekteWink), LEGO 6754 og 8962 siden jeg driver mye med LEGO. Er også medlem i Brikkelauget. Til anlegget blir det nok ikke noe bygning med det første. Cry Men til gjengjeld blir det asfalt (mønepapp på treplater; et realistisk valgWink) på gamle hovedvei, og fortsettelse av nye hovedvei til våren!Approve Star 
 
Nå etterpå skal det være voksenbursdag med besteforeldre og slikt, og da blir det vel litt penger da ogWink
 
 (EDIT: Det ble 2.700 kr tilsammen!Approve)


Edited by Arkitekten - 28 november 2009 at 10:23
Hvem, sa du?

Du kan ikke stole på noen. Ikke engang deg selv.
Back to Top
Arkitekten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 02 september 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 63
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arkitekten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 april 2010 at 16:11
Oppgraderingsoppdaterte oppdateringer om oppgradering av oppgraderingsoppdateringene, som er oppdartert og oppgradert om oppdateringer og andre duppeliditter om Byggeplasssen
 
Ja, da har snøen smeltet nok til å ta en tur på ByggeplassenWink. Senere (i vår, i sommer, i høst, det er uvisstConfused) så skal vi begynne (eller fortsette, rettere sagtLOL) på Nye Hovedvei, til høyre og langs den veggen. Da skal jeg først grave cirka 5 cm ned i bakken, for å så legge tre rader a 15 centimeter med impregnerte treplanker neddi gropen, som vil bli 45 centimeter bredt, deretter å spikre mønepapp med pappspiker oppå plankene. Det kommer til å gå fint, med hensyn til at det er en rett strekning. Gleder meg til det!Smile
 
Ahh ... En rolig dag på Byggeplassen. Litt hull her og litt rot der, men pytt-pytt.Smile
De fleste kjøretøyene står visst og hviler.
 
... Bortsett fra gravemaskinen, den justerer litt kanter. Noe arbeid må man jo ha! Wink
 
Neimen, se hvem vi har her! Et nytt kjøretøy, MB Actros, har ankommet Byggeplassen! Big smile
(Pluss JCB 4X, da. Men den er jo så liten i forhold ... LOL) For en lykkens dag!
 
Å-å-å! Det var nære på, gitt! Med nye kjøretøyer, oppstår visst nye problemer, også ... Confused
 
Vel, vel. Kanskje det kommer flere kjøretøyer, hvem vet ... Wink


Edited by Arkitekten - 07 april 2010 at 16:26
Hvem, sa du?

Du kan ikke stole på noen. Ikke engang deg selv.
Back to Top
Arkitekten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 02 september 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 63
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arkitekten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2010 at 19:34

Jeg skulle gjerne lagt inn noen nye bilder, men ...

Server Error in Forum Application
An error has occurred while uploading file/image.
Please check the SoftArtisans FileUp Component is installed on the server.
Please contact the forum administrator.

Support Error Code:- err_SQLServer_create_SoftArtisans_FileUp_object
File Name:- functions_upload.asp

Error details:-
Server object
006~ASP 0177~Server.CreateObject Failed~800401f3
 
Kan noen hjelpe meg? (For eksempel forum administrator?)
Jeg har bare gjort det samme som alltid ...


Edited by Arkitekten - 08 september 2010 at 19:35
Hvem, sa du?

Du kan ikke stole på noen. Ikke engang deg selv.
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2010 at 20:05
Billedopplastingsfunksjonen i forumet virker for tiden ikke:
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2010 at 21:32
Originally posted by Arkitekten Arkitekten wrote:

Jeg skulle gjerne lagt inn noen nye bilder, men ...



Hei Arkitekten. Et godt alternativ er laste opp bilder på fototjenesten Picasa (gratis) eller t.o.m. profilen din på Facebook, og så i innlegget lenke dit. Sjøl lenker jeg konsekvent til egne bilder på betaltjenesten Smugmug.

Da får du i tillegg samlet alle bildene du poster og kan dele direkte med venner og kjente. Jeg liker det sånn.
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
Arkitekten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 02 september 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 63
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arkitekten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 september 2010 at 07:42
Ah, da fikk jeg det endelig til. Takk for hjelpen! Smile
 
Nå, oppdateringen.
 
... Confused ... Jeg får ikke lagt til noen URL engang, så da bare legger jeg ut linken:
 
Ta en titt innom! Der ligger alle bildene! Big smile


Edited by Arkitekten - 15 oktober 2010 at 19:23
Hvem, sa du?

Du kan ikke stole på noen. Ikke engang deg selv.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.