MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Detektering av materiell på linja
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Detektering av materiell på linja

 Post Reply Post Reply
Author
Sverre Ødegaard View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 42
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sverre Ødegaard Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Detektering av materiell på linja
    Posted: 11 januar 2005 at 16:09
Jeg bygger et anlegg der jeg har en skult oppstillings stasjon. Her trenger jeg en løsning som detekterer om det står materiell på linje. Jeg har sett på flere løsninger som er basert på at man detekterer en strøm belastning på skinne seksjonen, men jeg ønsker en løsning der man bruker opto elektronikk til rent fysisk å detektere om linja er fri.

Har noen funnet en god løsning her, evntuelt vet noen  som leverer denne typen  løsning.
Hilsen

Sverre Ødegaard
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2005 at 17:39

Hei Sverre,

Jeg har et opplegg med hjemmelaget blokkdetektering og forventer å få i gang et opplegg av typen byggesett i løpet av våren.

Jeg har to typer :

  • Blokk detektor av typen som føler strømforbruk
  • Infrarød detektor som ser om noe passerer. Passer best til punktvis  detektering istedet for reedkontakter.

Selv bruker jeg dem ifb digitalstyring.

Hvordan har du tenkt å bruke dem ? Til å se (F.eks en LED)

Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Sverre Ødegaard View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 42
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sverre Ødegaard Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2005 at 18:24
Jeg skal bruke det ifm. LED indikatorer på et panel. Anlegget vil være styrt av en Digitrax Chief men skal også ha mulighet til å kjøre analogt. ved f.eks. innkjøring av nye lokmotorer.

For mere overordnet blokkdetektering skal jeg bruke Digitrax"s løsning med BDL 168 som kobles til LED panel. Disse enhetene skal bare brukes på det skjulte området og skal gjøre det mulig å parkere togset helt pressis. Jeg har vurdert Digitrax løsningen for en mere presis tilbakemelding ved å kombinere BDL 168 med RX4 , men jeg har kommet til at en detektering ved hjelp av IR vil være bedre.


Hilsen

Sverre Ødegaard
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2005 at 19:15

Endelig en som kjører Digitrax !!

Jeg kjører også Digitrax Chief

Selv har jeg interface og kjører via PC vha av Railroad & Co se www.freiwald.com

Å bruke BDL16x til kun å styre LED er vel litt overkill? Hvorfor ikke gå for PC kjøring ? De blokk detektorene jeg har vil kunne brukes til 2 ting : til LED eller til å kople på f.eks inngangen på en DS54. I tillegg til Digitrax sine produkter finnes jo det en rekke gjør det selv ting som f.eks LocoIO som også kan benyttes til å "lese" 16 innganger f.eks IR eller blokkdetektorer. Går du i gang med PC kjøring finnes det et bedre Interface enn MS100 nemlig LocoBuffer (også det gjør det selv..)

Er du interessert kan jeg skaffe mer info

 

Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2005 at 21:17

Jarle,

vi er da mange som kjører med Digitrax i en eller annen form (selv har jeg gamle gode BigBoy) og Loco Buffer osv. er da et godt alternativ til MS100, den kan forøvrig også kjøpes ferdig.

Sverre,

her er link til en infrarød løsning som er kjent fra ModelRailroaders sider: http://www.heathcote-electronics.co.uk/IRDetec.htm

hilsen Knut

Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2005 at 21:46

Sverre,

Det var godt å høre at det er mange Digitrax brukere der ut.

Jeg er kjent med den linken du referer til men synes disse blir alt for dyre.. Jeg jobber med å få laget kretskort i Tyskland slik at jeg kan selge IR byggesett for en rimelig penge. Akkurat hvor den typen jeg benytter stammer fra vet jeg ikke, men jeg har fått tegninger/kretskort fra en kamerat i Tyskland.

Forstår jeg deg rett har du allerede LocoBuffer. Hvor skal du da bare benytte Block detektor til LED eller misforstår jeg ?`

Benytter du ikke noe styreprogram ?

Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Sverre Ødegaard View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 42
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sverre Ødegaard Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2005 at 23:31
Planen er å koble inn PC basert styring på anlegget, men jeg bygger det i starten med tradisjonelle paneler og stilverk. LED indikasjonen vil i hovedsak bli benyttet til faste paneler som skal gjøre det mulig å parkere et togset riktig på den skjulte delen. Her planlegger jeg å gjøre all kabling på en slik måte at man kan ta ut et dobelt set signaler, både til en LED og til en digital input device.

Når det gjelder Digitrax så har jeg benyttet dette i 3-4 år nå og systemet ser ut til å møte de behovene og kravene jeg har hatt så langt. Slik jeg ser det er syrken til dette systemet den fleksibliteten som ligger i LocoNet busen, men dette kan vi sikkert diskutere i detalje i en egen tråd under digital styringer.

Min utfordring nå er å finne en beskrivelse på hvordan kan lage denne typen IR basert detektering enkelt og effektivt. ( Har elektronikk bakgrunn så en skisse på hvordan dette kan løses vil være til stor hjelp. )

Hilsen

Sverre Ødegaard
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2005 at 21:24

Et lite hint om hvilke problemer man kan støte på:

http://www.mjf.no/forum%5Fmjf/forum_posts.asp?TID=451&PN =1

Petter

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.