MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Transistorer, dioder, SMD-leds og mye banning....
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Transistorer, dioder, SMD-leds og mye banning....

 Post Reply Post Reply
Author
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Transistorer, dioder, SMD-leds og mye banning....
    Posted: 11 mai 2009 at 22:07
Hei.
 
Dette kunne jeg kanskje lagt under denne tråden, men jeg velger å starte et nytt emne.
 
Jeg har også kjøpt NMJs startsett som inneholder El 16, 4 vogner i B3-serien samt Rocos Multimaus. Totalt sett er jeg veldig fornøyd med settet, men loket har Rocos standard dekoder fra fabrikken. På denne dekoderen er det kun 1 Aux utgang som styres via F1. Dessverre kan man ikke programmere denne slik at den er retningsavhengig. Dette er imidlertid noe jeg gjerne vil få til, da jeg nå har bygget om mine topplyskastere til denne utgangen og montert knøttsmå SMD-Leds.
 
Lyset er bra og den vanlige lysutgangen på dekoderen styrer nå kun de nedre lampene. Disse snur seg også etter kjøreretningen og lyser gult eller rødt avhengig av hvilken vei man kjører. Men, den fordømte topplyskasteren lyser nå selvsagt i begge retninger samtidig, fordi Aux1 (grønn) og felles + (blå) ikke skjønner hvilken vei loket går.
 
Ikke noe problem tenkte jeg, for Aux1 trenger jo ikke nødvendigvis kobles til blå felles pluss, men istedet til plussen som styrer de nedre signallampene. Jeg vil selvsagt da ikke få lys uten at de små lysene også er på, men det gjør ingenting. Problemet er bare det at jeg nå har en katode (grønn) og to anoder (fra signallysene). Hvordan i huleste skal jeg koble dette? Har noen funnet på en god løsning her?
 
Så vidt jeg vet kan jeg bruke et par pnp-transistorer ispedd noen motstander og koble felles jord til grønn ledning. De to inngangene til transistorene kan mates fra hver sin pluss fra printkortet hvor de retningsbestemte lampene sitter. Men hvordan kobler jeg dette nøyaktig?
 
Hilsen  Kjetil
Back to Top
Nils Gullhav View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 253
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nils Gullhav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2009 at 08:23
Hei
Har du funnet ut at det er den blå plussen som styrer lysene nede , er det det du har funnet ut feil. Eller så har dekoder levrandøren funnet på noe nytt.

Det er nok hvit og gul som veksler. Negativ spenning.
Den blå skal være + i følge dcc norm.

Enkleste er å gå å kjøpe en ny dekoder.
Jeg tror Amundsen fikk inn noen rene lokpilot DCC dekodere for noen dager siden. Pris rett over 200.-? NMJ skal også ha noen i det prisleiet.
Sjekk om den fungerer i forhold til antall utganger.

Hilsen Nils


Edited by Nils Gullhav - 12 mai 2009 at 08:24
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2009 at 09:12
Hei Nils.
 
Du har helt rett. Glødelampene får ikke pluss fra den blå ledningen. Jeg har tydligvis klønet fælt med måleapparatet. Men det endrer jo ikke på utfordringen min. Jeg kan selvsagt sette inn en ny dekoder, men jeg ville først prøve å se om det var mulig og få til dette med den originale dekoderen først. Samtidig skal glødelampene byttes ut med SMD-Leds, men den jobben er kurant å få til.
 
Hilsen  Kjetil
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2009 at 17:40
Jeg må plage deg litt til Nils Wink
 
Har tatt opp maskinen og sett nøyere på det i dag og ser at blå selvsagt gir pluss til lampene. Henholdsvis gul og hvit ledning fra Rocos dekoder er jord til retningsbestemte lys for- og bakover. Så har vi grønn ledning som er jord til F1-utgangen.
 
Det jeg lurer på er om jeg kan bruke et par solid state relais (SSR) som settes inn før hver retningsbestemte lampe? Dvs når signallampene nede er slått på og loket kjører f.eks til venstre, vil den gi input til venstre SSR som åpner for at Led"en også vil lyse den veien. (om jeg har aktivert F1 selvsagt). Stopper jeg loket og kjører motsatt vei, vil den stenge og åpne på motsatt side.
 
Tror du det vil være så enkelt, eller har jeg bommet totalt med elektronikkunnskapen min (som begynner å bli noen år gammel....) En slik løsning fordrer i såfall svært få komponenter og tar liten plass.
 
Se forøvrig skjemaet under.
 
Hilsen  Kjetil
 
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2009 at 20:32
Hei Kjetil!
 
Det er ikke så vanskelig å lage en krets slik at du med F1 tenner og slukker topplyskasterene rettningsbestemt og bare får lys sammen med de hvite, nedre lysene.
Det går da også an å "avdigitalisere" loket og da lyser alle lys rettningsbestemt.
 
Dette var en løsning som jeg valgte for mine BM69-sett der jeg "bare" hadde dekoder med 4 utganger, hvorav 2 rettningsbestemt. (Den 4. utgangen reserverte jeg til innvendig lys.)
Jeg har et skjema over dette et eller annet sted som jeg kan sende deg på fax eller mail om du er interessert?
Mener at jeg brukte en NPN-transistor og et par motstander og dioder pr. ende?
 
Jeg glemte i farten å si at dekoderen som sitter originalt i loket fra Roco er en LokPilot V.3.0 men i OEM-versjon.
ESU har vel derfor "plukket av den" noe?
Jeg ser at den violette ledningen til Aux.2 er klippet av men det er usikkert om funksjonen eksisterer alikevel? - Den dukker ikke opp på min LokProgrammer, så trolig er den blokkert i firmware på dekoderen?


Edited by Kjell H. - 13 mai 2009 at 20:51
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2009 at 22:48
Hei Kjell.
 
Jeg tar gjerne i mot tips om hvordan jeg kobler transistorer. Send det til kn(a)njk.no  Jeg har forøvrig også hørt at Rocos standard dekoder er en "ribbet" versjon fra ESU. I El 16 loket fra det digitale startsettet er dekoderen koblet til printplaten med en standard 8-pins kontakt. Men den grønne ledningen (F1) er blendet. Uvisst av hvilken grunn. Utover det er det følgende farger på dekoderen:
  1. Oransje - motorforbindelse
  2. Gul - lys bakover
  3. Grønn - F1
  4. Sort - Strømopptak venstre
  5. Grå - motorforbindelse
  6. Hvit - lys forover
  7. Blå - felles pluss
  8. Rød - Strømopptak høyre

Jeg kjenner ikke til hva som er standard på ESU"s dekodere, men her er listen over Rocos CV"er:

01 - Lokadresse
02 - Minimumshastighet
03 - Tid for hastighetsøkning
04 - Tid for bremsing
05 - Maksimumshastighet
06 - Gj.snittshastighet
07 - Dekoderversjon
08 - ID samt resetting av dekoders parametere til standardverdier
29 - Hastighetssteg (28/128), analog/digital og kjøreretning (normal/reversert)
49 - Lastregulering
50 - Analog modus (flere valg mellom AC/DC etc.)
113 - Dimming av frontlys
114 - Dimming av baklys
 
Som du ser er det en veldig enkel dekoder, men så er det også snakk om et digitalt startsett. Et sett jeg forøvrig er veldig fornøyd med. Jeg kunne også kjøpt en annen dekoder og byttet, men nå er jo litt av sjarmen å få til litt morsomme ting også....Wink
 
Hilsen  Kjetil
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2009 at 15:04
Jeg har sjekket denne dekoderen og den har både F1- og F2-funksjonene intakt, selv om de ikke kommer frem som "mapping-fuksjoner" på LokProgrammer. Derfor er det bare å forlenge den avklippede, violette ledningen og man har en funksjon "ekstra".
Det er mulig at funksjonene kan adresseres og omprogrammeres/mappes direkte med CVer? Det har jeg ikke sjekket.
 
OEM-versjoner av kjente produkter er vanlig også når det gjelder forbrukerelektronikk.
Da tar man ofte et standard produkt og tilpasser det til oppdragsgivers spesifikasjoner og ofte endres det litt på utseende (kosmetiske endringer).
Det skjer på varmepumper der Panasonic og Foma på enkelte modeller er samme pumpen (til ulik pris), vaskemaskiner der f.eks. Miele og Elto hadde samme maskin (men også vidt forskjellig pris).  Integrert bilnavigasjon er et annet utberedt område for OEM-versjoner, der Becker lager navigasjon til Mercedes, Ford, Pioneer m.fl. - foruten under eget navn.
 
Som regel når det finnes OEM-produkter, er "originalvaren" best og billigst. Her kan produsenten enkelt implementere alle funksjoner og utnytte mulighetene som ligger i produktet. Problemet for "oss forbrukere"er at denne "jungelen" er veldig uoversiktlig å ta oss frem i.
 
Mht. dekodere er ESU store på OEM-utgaver, De lager for både Märklin, Roco/Fleischmann, Bachmann m.fl.
Lenz er en annen produsent på OEM-markedet. De brukte før ofte ikke å fjerne funksjonene fysisk eller softwaremessig men unnlot å dokumentere det som ikke oppdragsgiver hadde bestillt.


Edited by Kjell H. - 14 mai 2009 at 17:51
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.