MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Maling av skinner N-scala
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Maling av skinner N-scala

 Post Reply Post Reply
Author
Strømmen View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 29 oktober 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Strømmen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Maling av skinner N-scala
    Posted: 11 mai 2009 at 20:56
Kløfta Modelljernbane klubb driver for tiden og bygger et større N-anlegg. I den forbindelse har det blitt stilt spørsmål hvorvidt vi skal male skinnene eller ikke. Det vil jo absolutt bli mest naturtro på den måten. Motforestillingen har vært at malte skinner i N-scala skal trekke til seg mere møkk og støv. Og dermed få mere driftsproblemer. Er det noen som har noen erfaringer med dette fra større anlegg ?
 
Mj hilsen fra
Steinar Norrøne
KMJK
Steinar
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mai 2009 at 21:28
Noen erfaring har jeg ikke siden jeg aldri har drevet med N-skala operativt, men jeg skulle gjerne like å høre begrunnelse for denne teorien. Hvorfor tiltrekker malte skinner seg møkk og støv? Og hvorfor skulle N-skala være mer utsatt for det enn andre skalaer? Hvis det er skalaen som er avgjørende, ville det i tilfelle være interessant å høre hva Z-folket sier om dette, for går det bra der, går det sikkert bra i N også.
Svein S
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mai 2009 at 22:07
Heine (Pedersen) tror jeg ikke har bygget et eneste Z-anlegg uten å male skinnene, fx som vi kan se her i koffertanlegget http://www.heinepedersen.com/briefcase/

..., men som i 1:1 er jo deler av skinnestrengene skinnene rene Wink
Bjørn Egil
Back to Top
BNSF DASH 9 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 05 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote BNSF DASH 9 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mai 2009 at 23:44
Og male skinnene byr ikke på noen problemer for driftsikkerheten. Mjøsa N modell kjører på skinner som er malt, vi har ikke hatt noe problemer.

Lars Erik
DIGIRAX CHIEF, ZEPHYR, DT400 IR TRÅLØST,JMRI og WiThrottle app.
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2009 at 10:52
Enig. Mal skinnene, det vil ikke ha noe å si for driftssikkerheten. Det ser dessuten helt grusomt ut når de ikke er malt. Toppen på skinnene må selvfølgelig renses...

Edited by Mr Bridger - 12 mai 2009 at 10:53
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2009 at 15:09
Hei,
 
Men mal med TYNN maling. Klumpete, tjukk maling er IKKE pent Wink  Bruk gjerne en airbrush. Lite trykk, tynn "stråle".
 
MJ-hilsen Tom Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2009 at 15:21
Eller brunér.
Svein S
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2009 at 09:06
Apropos brunering.
Kan dette (relativt effektivt) utføres uten å få farge på slitebanen?
Bjørn Egil
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2009 at 11:22
Jeg kan bekrefte at alle mine Z-anlegg har malte skinner. Smile Og det går helt fint med strømopptaket. Jeg maler med akrylmaling. Det som kan skape trøbbel er ballast som legger seg på innsiden av skinnestrengen og løfter hjulene.

Her er et anlegg jeg bygger på akkurat nå.

Mvh Heine
Back to Top
Strømmen View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 29 oktober 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Strømmen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2009 at 17:44
Hei alle sammen og takk for informative svar. Da blir det malte skinner på Kløfta klubbens N-anlegg Smile
 
Ps. At skinnetoppene ( slitebanen ) skal være ren og malingsfri, det skjønte vi også Wink
 
Vennlig hilsen
 
Steinar Norrøne
 
KMJK
Steinar
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.