MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Grunning av messing
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Grunning av messing

 Post Reply Post Reply
Author
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Grunning av messing
    Posted: 08 mai 2009 at 21:25
Jeg har lenge lurt på hva beste teknikk er på å grunne/lakkere en messingmodell. Noen sverger til det ene mens andre noe helt annet.
Så for å finne ut hva som gir det beste resultatet ut fra materiell og utstyr jeg har tilgjengelig, så laget jeg meg en liten test.
 
Følgene fem framgangsmåter ble valgt, der resultate ble tilslutt lakkert med en spraylakk(Tamiya) og en vannbasert lakk (Vallejo).
 
1. Tamiya Primer rett på messingen (Surface primer (Light Gray) )
 
2. Messingenplaten behandlet med stålull, deretter samme framgangsmåte som 1.
 
3. Ingen grunning.
 
4. Messingen ble gitt en omgang med Tamiya Metal Primer, deretter lik 1.
 
5. Messingen sandblåst med Bagder pistol og Alu. Oxide. Deretter likt som 1.
 
 
Når dette hadde tørket i 24timer, ble to felt maskert med Tamiya maskeringstape. Og Tamiya spraylakk påført.
 
 
Når dette hadde tørket ble den ene maskeringstapen fjernet. for å sjekke generell primerheft.
 
Som bilde viser så satt primer fint på alle utenom den som var behandlet med stålull. Den uten primer fikk selvfølgelig ingen merkerSmile.
 
Deretter ble Vallejo vannfarge sprayet på. Når dette hadde tørket ble så en firkant risset inn i hver plate med en kniv. Deretter ble maskeringstape igjen påført og revet av..
Det samme ble gjort på et område med spraylakk også, samt at her ble det også skrapet/dradd med et flatt skrujern (flate enden mot platen) og et kutt med en meesingsaks ble utført på hver plate.
 
 
 
Resultatet ble at med spraylakk så sitter det godt på de aller fleste framgangsmåtene utenom med platen som er behandlet med stålull.
På bare messingen så kom plata uten grunning bedre ut en plata med grunning.  Den sandblåste og metallprimer plata var de helt klart beste her.
 
På vannfarge testen var det større avvik. Stålull og plata uten primer holdt ikke mål. Plta som var kun primet ble heller ikke godkjent. Her låsnet primeren i disse firkantet kuttene.
Min vurdering av sandblåste og metallprimer platene er at det er en knepen sier til den med metall primer.
 
Kun Primer
 
Metallprimer:
 
Sandblåst:
 


Edited by SveinR - 08 mai 2009 at 21:29
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
AT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mai 2009 at 08:22
Likte den testen.
 
Stålull med eller utan såpe?
 
Stålull med såpe virker veldig reingjerande, men legg truleg igjen såperestar som bør avfettast.
T.d. Lynol avfettar, men ikkje whitesprit
 
Burde reingjering med Jif inngått i testen?
AT
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mai 2009 at 08:46
Betyr versjon 4 at det egentlig er to lag primer?
Svein S
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mai 2009 at 09:19
Stålullen må nok ha inneholdt såpe, var en jeg fant...  Fordi opprubbing burde gitt bedre heft.
 
Ja versjon 4 har 2 lag med primere. Metallprimeren er helt blank, så jeg må ha på normal primer for å få dekning. Eneste metallprimeren gjør er å etse seg inn i messingen for å gi heft.  Det finnes primere som har begge funksjonene (har jeg hørt), men Tamiya er noe jeg kan spasere rett ned i byen å kjøpe..
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2017 at 22:31
Finnes det noen oppdatert erfaring med grunning? Jeg har prøvd å vaske grundig med tannbørste og JIF, brukt hansker og for ordens skyld slipt med tynnkornet, vått slipepapir. Men etter et lags grunning med tamiya primer og/eller metal primer og litt sparkling ser det allikevel ut til at grunningen løsner. Altså bør det bli som alternativ 4. Sandblåserutstyr har jeg ikke, og regner med at det er mange som får til dette uten sandblåsing.

Edited by Pelle - 02 desember 2017 at 22:39
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2017 at 21:03
Jeg har nå testet ut ulike metoder selv og endt opp med at Biltemas brune rustbeskyttelsesprimer holder best.

Etter å ha hatt på en blå maskeringstape i et par uker nå kan jeg dra av denne uten at grunningen blir borte fra messingen. Riping med en skrutrekker medfører heller ikke at den slipper.

Det beste er at grunningen er tynn og ikke fyller ut små detaljer i etsede deler.

Edited by Pelle - 29 desember 2017 at 21:04
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2017 at 08:40
Takk Pelle. Jeg har generelt god erfaring med biltema sin spraylakk. Meget gode dyser som gir veldig fin dusj. Og som du sier om primeren, tynn så lakken ikke fyller opp detaljer. Ellers bruker jeg glassfiberbørste. Da blir det litt matt overflate som med det fineste slipepapir.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2017 at 13:27
Jeg har prøvd med jif og tynnkornet våtslipepapir, men tamyas grunning har ikke bitt på allikevel. Glassfiberbørste er nok ikke dumt.

Det spesielle med Biltemas variant er at den biter på messing som ikke er renset/pusset også!
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2017 at 14:47
Tamya Metal Primer (fargeløs) skal vel påføres FØR man bruker Tamya primer (hvit/grå/rødbrun farge)?
Har gått over til denne metoden nå - men vet ikke hvor holdbart dette er? Det er for tidlig.
 
- Ellers har jeg god erfaring med etsprimer på sprayboks som det første tynne laget med grunning.
Det hefter godt selv på livesteam! Selv kortvarige flammer under røykskapet får ikke malingen til å flasse av.
 
Har tidligere glassblåst modeller for å få malingen til å sitte (men har ikke tilgang til glassblåserutstyr lenger).
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.