MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Autentiske farger og fargekoder
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Autentiske farger og fargekoder

 Post Reply Post Reply
Author
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Autentiske farger og fargekoder
    Posted: 07 mai 2009 at 12:30
Det meget nyttige sitatet nedenfor er "sakset" fra en annen tråd, men jeg synes temaet er verdifullt nok til å ha en egen tematråd. Etter sitatet har jeg tre spørsmål, til Kjetil og andre som måtte ha verdifull erfaring med maling.

Originally posted by kness kness wrote:

Her er en kort liste for de som er interessert.

Fortsatt god jul fra Cad87 Wink


NSB Rød = NCS 3560-Y90R (NSB nydesign og rødfarge på skiftelok)NSB Gul = NCS 2067-Y19R (NSB gulfarge på skiftelok)

NSB Sort = NCS 8702-Y91R (NSB sortfarge med innslag av rødt. Til dører på passasjervogner og understell på skiftelok)


NSB Gods = NCS 7504-R71B (Også kalt grafittgrå)

CargoNet Sølv = RAL 9007

CargoNet Gul = RAL 1033


Flåmsbana Grønn = NCS 8010-G10Y

Flåmsbana Grå = S7000N


Påskrifter vogner og lok:Hvite tall og bokstaver = RAL 9003Sorte tall og bokstaver = RAL 9005


NSB Rødbrun gammeldesign = NCS 5050-Y80R

NSB godsvognrød = NCS 4740-Y86R

NSB godsvogngråblå = NCS 6010-R90B


NSB Tomatsuppe:Burgundy = RAL 4002Yellow = RAL 2003

Orange = RAL 2008

Logo red = RAL 2012

Dark red = RAL 3027

Warm grey 2 = RAL 9002

Warm grey 6 = RAL 7036

Warm grey 10 = RAL 7037


OBAS:

Grønn = RAL 6005

Hvit stripe = RAL 7035

Gul = RAL 1007


Husk bare at ikke alle farger kan smelles rett på modeller. Men nå har dere grunnlaget som brukes opprinnelig til lok og vogner.


Hilsen Kjetil


Kjetil - når du refererer Gul = RAL 1007 - betyr det gulfargen i NSB gammeldesign, til påskrifter og striper?

De fleste fargehandlere produserer det meste av farger - men kan man benytte RAL som referanse, eller må man ha NCS-koden? I såfall, finnes det en NCS/RAL-kodeoversetter?

Ovenfor står det at ikke alle farger kan smelles rett på modeller - kan dette utdypes litt? I utgangspunktet skal jeg sette farge på et resinstøp, og tar mer enn gjerne imot råd for "fargelegging". Jeg skal benytte airbrush, double action.
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mai 2009 at 13:09
Gul = RAL 10007 står under OBAS:  så da er dette fargen til det gule hos OBAS. 
 
Utifra listen så er det ikke nevnt fargekoden til den kremgule fargen du tenker på, ei heller nydesign gulfargen. Nydesign fargekoden tror jeg ble nevnt i en annen tråd?
 
 
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mai 2009 at 13:55
Javisst, nå ser jeg jo at det er for OBAS - takk Svein. Nydesignfargekoden(e) står da øverst i sitatet fra kness? NSB Rød = NCS 3560-Y90R.

Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mai 2009 at 14:08
Originally posted by Lars Gjertsen Lars Gjertsen wrote:



Kjetil - når du refererer Gul = RAL 1007 - betyr det gulfargen i NSB gammeldesign, til påskrifter og striper?

De fleste fargehandlere produserer det meste av farger - men kan man benytte RAL som referanse, eller må man ha NCS-koden? I såfall, finnes det en NCS/RAL-kodeoversetter?

Ovenfor står det at ikke alle farger kan smelles rett på modeller - kan dette utdypes litt? I utgangspunktet skal jeg sette farge på et resinstøp, og tar mer enn gjerne imot råd for "fargelegging". Jeg skal benytte airbrush, double action.
Hei Lars.
 
Som Svein allerede har nevnt er den gule RAL-fargen tilhørende OBAS Di3 og El13. Den originale okergule til NSB gammeldesign har jeg ikke i hverken NCS eller RAL, men blandingskoden kan du få her:
Base:  B-Base
Resept:  G1024  OK180 1/2  RB 022  SS007 1/2
Fargeresept for Bengalac Emaljelakk 90
Fyllingsgrad:  96,6%
En fargehandler med kompetanse kan lett blande ut en liten boks til deg. Da har du nøyaktig gulfarge til påskrifter og striper i gammeldesign.
 
Men, så er det dette med at originale farger fra den virkelige verden ikke alltid ser like bra ut på modellen. Noe av grunnen er at lakk til modeller må blandes godt ut og påføres i tynne lag. Da endres fargen litt til det lysre, slik at noen dråper grått eller sort i airbrushen sikkert gjør seg. Alt dette kan fravike fra hva slags farge det er snakk om. Skarpe farger som gult er ganske enkle, mens grå og gråblå kan være verre. Roco har bommet litt med den nye Cargonet-fargen på sin El 16, da denne er et par hakk for lys. Litt sort her så blir den bedre.
 
Når det gjelder fargekodene RAL og NCS er dette de to "standardene" som er mest brukt. RAL er en Tysk standard mens NCS er Svensk. Disse to var "konkurrenter" på en måte, men de aller fleste moderne blandemaskiner hos fargehandlere kan blande ut begge to. Noe enkel konvertering mellom disse to finnes ikke, men her er to linker du selv kan se nærmere på:
 
 
NCS kalkulatoren henter frem fargen slik at du ser den på pc"en. Husk bare at det du ser på PC"en, ikke alltid stemmer med det du ser på anlegget....
 
Hilsen  Kjetil
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mai 2009 at 14:10
Gamle Humbrol hadde en gulfarge som het "Matt Linen" som var meget bra.
I en gammel fargeoversetter er denne "oversatt" til RAL 1002. Dette er sandgul som isolert ser alt for mørk ut, men sammen med den gamle rødbrune fargen ser bra ut. Jeg har imidlertid ikke fått testet dette i praksis, siden jeg fortsatt har litt Humbrol igjen.
 
Legg merke til at forskjellige produsenter, spesielt spraybokser, har fargenyanser, selv om de har oppgitt en RAL-kode.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mai 2009 at 14:21
Takk til Asgeir og Kjetil - jeg prøver Kjetils oppskrift først, og hvis det ikke går "hjem" hos fargehandleren, kan jeg alltids kjekt bestille RAL 1002 istedet.

Noe av "problemet" med å få tak i farger, er etter min erfaring at man aldri(?) får mindre enn 0,9 liter med seg. Vet noen om steder der man får kjøpt dette i mindre kvanta? Jeg har ikke sjekket hvorvidt noen mj-forhandlere har mer passende kvanta å tilby.
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mai 2009 at 15:16
Hei!
 
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Gamle Humbrol hadde en gulfarge som het "Matt Linen" som var meget bra.
 
Og det har vel Humbrol v/Airfix ennå i sitt sortiment.
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2009 at 12:50
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!
 
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Gamle Humbrol hadde en gulfarge som het "Matt Linen" som var meget bra.
 
Og det har vel Humbrol v/Airfix ennå i sitt sortiment.
 
 
Ja teoretisk, men gamle og nye Humbrol er så vidt jeg har forstått ikke det samme. Gamle Humbrol ble laget etter farlige oppskrifter iflg. EU, så nye Humbrol er laget etter "sunne og ufarlige" oppskrifter.
 
Dette pleier å føre til at den moderne malingen sitter vesentlig dårligere, spesielt på metall, og fargenyansene er ofte endret. Utvalget til Humbrol v/Airfix ble også vesentlig redusert, så jeg visste ikke at Linnen var tilgjenglig igjen.
 
Noen som vet hvor nye Humbrol selges, så skal jeg gjerne prøve den.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2009 at 14:41
Hei!
 
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Gamle Humbrol ble laget etter farlige oppskrifter iflg. EU, så nye Humbrol er laget etter "sunne og ufarlige" oppskrifter.
 
I sitt gamle sortiment hadde vel Humbrol kun emaljemaling (Enamel), som er en løsmiddelbasert maling. I sitt nåværende sortiment har Humbrol fremdeles løsmiddelbasert emaljemaling i tillegg til akryllmaling som er vann-basert. Det er jo ingen godt bevart hemlighet (i hobbykretser) at løsmiddel som medium i maling aldri har vært "sunt og ufarlig" når det fordamper, i motsettning til akryllfarger som fordamper vann.
 
Mener du at dagens emaljefarger fra Humbrol er å anse som like ufarlige som f. eks. akryllfarger?
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2011 at 22:08

Hei

Jfr. innlegget på toppen i denne tråden. Jeg synes det blir unødvendig å kjøpe 1 liter maling etter en NCS-kode hos en fargehandler når man bare trenger en brøkdel.

Er det noen som vet hvilke fargekoder som gjelder for Flåmsbana-grønn og Flåmsbana-grå til bruk med airbrush fra ...

Vallejo ?

Humbrol ?

Hvis ikke fargene finnes direkte ut fra sortimentet til Vallejo eller Humbrol, hadde det vært fint med noen tips om hvilke farger som er brukt i et forsøk på å blande selv. Poenget er jo at fargekodene som gjelder i 1:1 ikke alltid blir riktig i modell, så da kunne det vært fint med tips fra noen som forsøkt å blande på egenhånd.

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2011 at 18:32
Hei
Gå på MJwiki, søk på >fargekoder<, der finner dere resultatet av forrige runde om fargekoder lagt inn. (tror det var SES som gjorde det).
 
Så et lite spørsmål: Hvorfor dette hysteriet med løsemidler og hobbybruk?.
Det er da vel ingen av oss som befinner oss i en tåke av løsemidler 7-8 timer daglig hele uka??.
Det er dette som er bakgrunnen for regelverk etc. rundt yrkesbruk av løsemiddelbaserte lakker og malinger. Bruk en vanlig P2>/P3 maske fra Scotch for å ta lakkstøv/partikler og levealderen blir neppe påvirket av bruken av airbrushen på hobbynivå.
 
mvh
Bjørn


Edited by Bhal - 14 januar 2011 at 18:33
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2011 at 21:16
Originally posted by Bhal Bhal wrote:

Hei
...............
Så et lite spørsmål: Hvorfor dette hysteriet med løsemidler og hobbybruk?.

Det er da vel ingen av oss som befinner oss i en tåke av løsemidler 7-8 timer daglig hele uka??.

Det er dette som er bakgrunnen for regelverk etc. rundt yrkesbruk av løsemiddelbaserte lakker og malinger. Bruk en vanlig P2>/P3 maske fra Scotch for å ta lakkstøv/partikler og levealderen blir neppe påvirket av bruken av airbrushen på hobbynivå.



Originally posted by Roger Roger wrote:


I sitt gamle sortiment hadde vel Humbrol kun emaljemaling (Enamel), som er en løsmiddelbasert maling. I sitt nåværende sortiment har Humbrol fremdeles løsmiddelbasert emaljemaling i tillegg til akryllmaling som er vann-basert. Det er jo ingen godt bevart hemlighet (i hobbykretser) at løsmiddel som medium i maling aldri har vært "sunt og ufarlig" når det fordamper, i motsettning til akryllfarger som fordamper vann.

Mener du at dagens emaljefarger fra Humbrol er å anse som like ufarlige som f. eks. akryllfarger?



Ikke tro at akrylfarger er uproblematiske. Vet om folk som kunne stå i løsemidelbasert lakkstøv uten problem, men så fort de gikk over til akrylfarger måtte gå til anskaffelse av helmaske med lufttilførsel. Vi snakker her om å stå inne i lakkboksen med modellen på et bord.
Ved forespørsel om hvorfor så var svaret at istedetfor løsemidlet ble nå innholdet i lakken problemet.

Men som Bhal skriver befinner vi oss ikke i lakkstøv over lang tid så jeg synser at hverken løsemiddel- eller akrylbasert maling vil gi problemer for hobbybruk. Det eneste måtte være at løsemidler lukter pyton og kan gi grunnlag for ufred i heimen.

Terje
Terje V.
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2011 at 21:49

 

Originally posted by Bhal Bhal wrote:

Gå på MJwiki, søk på >fargekoder<, der finner dere resultatet av forrige runde om fargekoder lagt inn.
Det var ikke NCS- eller RAL-kodene jeg spurte om, men fargenumrene til henholdsvis Vallejo eller Humbrol. Det som står på MJ-wiki er også det samme som står øverst i denne tråden.

Jeg regner ikke med at hobbybutikkene skjønner hvilken grønnfarge NCS 8010-G10Y er, og at det tilfeldigvis er Flåmsbana Grønn.

Altså:

Hvilken fargekode for henholdsvis Vallejo eller Humbrol skal jeg velge for å få Flåmsbana-grønn og Flåmsbana-grå?

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2011 at 02:43
Etter litt søking på nettet fant jeg 2 fargekalkulatorer.
 The Ultimate Model Paint Conversion Chart
Fyll ut farge du leter etter, og hak av hva du vill har resultat i.
Fargekoder/produsenter for RAL, Airfix, Humbrol, Tamiya, Vallejo, og mange flere. Ikke NCS
I mitt søk fant jeg desverre ikke resultat for RAL 6009.

RGB Chart & Multi Tool
Lite hobbymaling her, men er uansett til hjelp for å finne de rette fargekodene...
For meg ser resultatet mellom NCS 8010-G10Y og RAL 6009 ut til ikke å stemme overens i denne kalkulatoren... Men jeg er ikke fargeekspert på noen som helst måte...

Søk på Flåmsbana-grå, NCS S700N. Nærmest er RAL 7043 Traffic Grey med 98%.
Og ifølge www.paint4models.com tilsvarer RAL 7043 :
- Humbrol Enamel 32 Dark Grey
- Vallejo Model Color 866 Grey Green
- Vallejo AIR 55 Grey Green



Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
steppen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 30 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steppen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2011 at 19:49
Flott funn, Ove! Det er utrolig hva som finnes der ute....
Mvh Stein
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2011 at 20:50

Jeg så på fargeutvalget i Vallejo hos NMJ i dag.

Jeg synes at Vallejo Model Color 968 var mest lik Flåmsbana-grønn. Fargen som vises på siden til www.paint4models.com ser ut til å være mer oliven-grønn, mens fargen i flasken ser mer riktig ut.

Vallejo Model Color 866 som Flåmsbana-grå ble valgt ut fra fargekartet til Vallejo, og den ser veldig bra ut.

Ellers tusen takk for tipsene om nettsidene for sammenligning av fargekoder fra forskjellige produsenter. Tongue


hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
2mjo View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 24 juni 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 47
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote 2mjo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2011 at 11:26
Hei

Det er mulig jeg ikke ser det, men hva er fargekoden som ble brukt når lokomotivene var grønne? F.eks Skd 206

Mvh
Tom Johnsen
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2011 at 11:39

Det spørs om ikke nødvendigheten av all denne jakten etter autentiske fargekoder er noe overvurdert når det gjelder å få en troverdig MJ-modell. 

For det første forvitrer farger på materiell som er ute i vær og vind ganske fort, så hvis man ikke vil gjenskape et eksemplar som kommer rett ut fra malerverkstedet, er disse fargene alt for sterke. 

For det andre ser vi ikke fargene på samme måte i 1:1 som i modell. Belysningen utendørs er annerledes og normalt langt sterke enn innendørs, har gjerne en annen fargetemperatur, og i 1:1 har vi langt mer luft med ørsmå partikler i mellom oss og objektene som gjør at fargene avdempes.

Riktigere må det være å sammenligne fargen man vil bruke med farger på et godt fargebilde tatt på tilsvarende avstand som man vi betrakte modellen i. Da må man også sammenligne påmalt og tørket farge med fargebildet, og ikke våt maling i boksen. 

Ekspertene i TMJK på dette sier at fargen normalt skal brekkes mot lysere toner. 

Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.