CV verdier for lok med to motorer |
Post Reply |
Author | |
olaimset
Viderekommen Joined: 18 februar 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 26 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 29 april 2009 at 23:43 |
Jeg har et EL44 lok fra Trix med motor på hver boggie og har satt inn en dekoder på det. Motorene er parallellkoplet. Jeg opplever at det er veldig vanskelig å få det loket til å gå ordentlig, virker som om motorene jobber "mot hverandre". Har noen erfaring med dette?
Ola nybygger
|
|
OlaImset
Tog er topp! |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Lok med 2 motorer er faktisk ikke helt uvanlig hos andre produsenter også.
Roco´s IORE er et slikt dobbeltlok. Jeg kjører mine med en felles LokSound2- 1 MB-dekoder. Dette virker ganske bra for dette loket.
På min BM88 som også har 2 drivenheter forsøkte jeg å installere 2 dekodere (LokSound + flere andre "vanlige" dekodere). Dette fikk jeg ikke til å fungere slik jeg ønsket og måtte derfor bygge om settet slik at det nå bare har 1 dekoder (LokSound2- 4 MB). Dette ga ønsket løsning.
Min erfaring tilsier at det er stor forskjell på hvordan forskjellige dekodere takler 2 motorer i parallell. Prøv derfor flere forskjellige, om du har?
Ellers kan du også prøve å koble ut EMF-funksjonen (eller "cruise-controlen") på dekoderen. Denne kan bli "forstyrret" dersom det er 2 motorer i parallell.
Jeg regner med at du allerede har sjekket at begge drivsystem løper like lett og at loket er innkjørt før du digitaliserer?
|
|
olaimset
Viderekommen Joined: 18 februar 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 26 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for svar. Etter endel om og men så har jeg omsider fått CV verdier som funker. I tillegg har jeg kjørt loket flere timer, og det hjelper også! Men på lav hastighet har det en tendens til å hakke seg framover litt
|
|
OlaImset
Tog er topp! |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |