MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Oslo S i går
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Oslo S i går

 Post Reply Post Reply
Author
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Oslo S i går
    Posted: 20 april 2009 at 17:46
Mens jeg satt fast i togkaoset på Oslo S. i går fikk jeg endelig hilse på en gammel kjent. Di6 rullet inn i spor fire og ble stående på tomgang mens problemene ble fikset. Dermed ble det jo tid til både bilder og en nærmere kikk!










Men så var det jo å komme seg til Stavanger da, lettere sagt enn gjort. På Oslo S. hersket det total mangel på kontroll. Personalet prøvde å svare på spørsmål men den grunnleggende organiseringen var horribel. Her må NSB skjerpe seg kraftig! Beskjedene var korte og ble gitt av avbildede på megafon. Svært vanskelig å høre noe som helst, og jeg ble kontaktet av en engelsk dame som ikke visste noe om hva som skjedde. Hun skulle til Gardermoen, dit hadde mange busser gått allerede!

Jeg og følget mitt kom ikke med bussene mot Sørlandsbanen. Vi kom oss endelig til Drammen der vi først fikk beskjed om at en taxi ville komme, så begynte togene og gå igjen og vi fikk sitte på med vårt opprinnelige tog fra Drammen, 3t og 10min forsinket.
Vi fikk en vogn for oss selv og vi fikk spandert mat i kaféen. Det var første smak av service på turen. All takk til personalet på toget!




Stemingsbilde fra Kristiansand kl. 01:00, 23 minutter før vi skulle være i Sandnes.
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 april 2009 at 18:48
Originally posted by carlf carlf wrote:

Mens jeg satt fast i togkaoset på Oslo S. i går fikk jeg endelig hilse på en gammel kjent. Di6 rullet inn i spor fire og ble stående på tomgang mens problemene ble fikset. Dermed ble det jo tid til både bilder og en nærmere kikk!





 

 
Og ut fra sol og skygge ser det ut til at disse to bildene av ME26 (ikke Di6 nå i følge de som vet...Wink) er tatt en gang mellom 16.20 og 17.40.
 
Ut fra kjøreretningen på loket å dømme vil jeg si senest 17.15Wink
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Herman View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Herman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 april 2009 at 21:41
Originally posted by eika eika wrote:

Og ut fra sol og skygge ser det ut til at disse to bildene av ME26 (ikke Di6 nå i følge de som vet...


Etter lengre diskusjon om temaet på et annet forum ble konklusjonen til slutt at korrekt norsk litra på disse lokene er nettopp Di 6.

Det innebærer ikke at ME26 er feil, siden det tross alt er selskapets interne betegnelse på lokene, men det innebærer at det ikke kan være feil å omtale dem som Di 6.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 april 2009 at 22:03
Originally posted by Herman Herman wrote:


Det innebærer ikke at ME26 er feil, siden det tross alt er selskapets interne betegnelse på lokene, men det innebærer at det ikke kan være feil å omtale dem som Di 6.
 
Det har vært flere underholdende diskusjoner på det forumet hvor forståsegpåerene bland lenestolutøverene av jernbanedrift har argumentert for sine synspunkter om forskjellige ord og betegnelser som benyttes innen jernbanen.
 
At sofaklubben eventuellt måtte ha gjort et skrivebordsvedtak om hva de mener er korrekt betyr i mine øyne minimalt i forhold til hva representanter for selskapet som drifter loket mener om sakenWink
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Herman View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Herman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 april 2009 at 22:10
Originally posted by eika eika wrote:

At sofaklubben eventuellt måtte ha gjort et skrivebordsvedtak om hva de mener er korrekt betyr i mine øyne minimalt i forhold til hva representanter for selskapet som drifter loket mener om saken


Derimot er det greit å respektere hva Jernbanetilsynet mener, ikke bare hva selskapet mener. Og SJT har falt ned på at litraen er Di 6.
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 april 2009 at 22:23
Eika: Bildene er tatt hhv. kl. 17:11:17 og 17:12:28 ifølge kameraets metadata.

Personlig synes jeg det er viktigst å gjøre seg forstått, og da de fleste forbinder Di6 med dette loket bruker jeg det som notasjon. Jeg sitter forøvrig på en jærstol.
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 april 2009 at 13:37
Litt kjedelig da, at de eneste lokene som kunne gått uten strøm sto og gikk på tomgang
Kunne jo dratt noen pendlere ut av suppa da :)
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 april 2009 at 15:55
Originally posted by Hagen Hagen wrote:

Litt kjedelig da, at de eneste lokene som kunne gått uten strøm sto og gikk på tomgang
Kunne jo dratt noen pendlere ut av suppa da :)
 
Nå var det ingen problemer/feil med kontaktledningsanlegget på stasjonen  på den tiden da...
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 april 2009 at 16:23
Ok da
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,031 seconds.