MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Gammel Märklintrafo for tilbehør
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Gammel Märklintrafo for tilbehør

 Post Reply Post Reply
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Gammel Märklintrafo for tilbehør
    Posted: 16 april 2009 at 20:44
Jeg har en gammel Märklintrafo liggende (10VA startsett-trafo) som jeg har tenkt å bruke til belysning, vekselmotorer o.l., denne kretsen vil være helt atskilt fra DCC-systemet mitt.

Tilbehørsutgangen på trafoen skal være 16V AC (sier husken min...Confused), akkurat det Peco anbefaler for sine motorer (jeg har PL-10W). Men hva betyr 10VA, vil det være nok "futt" i trafoen til å styre vekselmotorene mine samtidig med belysningen?

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Filledukke View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 41
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Filledukke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2009 at 23:08
Effekt som betegnes watt (W) er produktet av spenning (V) x strømstyrke (A). Dersom spenning og strøm er i fase vil en trafo med 10VA gi 10 watt. Strøm og spenning vil ikke alltid være i fase dersom lasten er capasitiv eller induktiv (kondensator påviket eller spolepåvirket). Dette betyr at for eks. spenningen har begynt på på nedturen i sin sinusformede periode før strømmen har nådd toppen. Effekten trafoen da gir vil være mindre (produktet av samtidig spenning og strøm blir mindre) selv om trafoen fortsatt yter 10VA. Derfor oppgis trafoer med benevnelsen VA siden det er det trafoen yter. Den nyttbare effekten trafoen yter er avhengig av nettet den settes inn i.

En 10VA trafo vil kunne gi effekt til både veksler og lys. Antall lyspunkt den vil kunne gi lys til er avhengig av effekten pr lampe. Summen av lampeeffekter bør ikke overstige 80% av effekten trafoen gir. Skal du i tillegg drive penser bør du du redusere lysmengden vesentlig. Dette kan du jo bare prøve deg fram med. Du behøver kanskje ikke drive menge penser samtidig, men heller operere dem sekvensielt. Da trenger du i praksis ikke kapasitet til å drive mer enn en pens i tillegg til lysene.


Edited by Filledukke - 21 mai 2009 at 23:10
Med vennlig hilsen
Jon
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mai 2009 at 21:10
Hei Jon,

Jeg hadde håpet å kunne styre inntil to sporveksler samtidig, siden jeg har et par steder hvor to motstående sporveksler ligger helt inntil hverandre. Disse vil alltid ligge enten mot hverandre eller fra hverandre, derfor hadde det vært kjekt å kunne styre de fra samme bryter på kontrollpanelet. Utover det hadde jeg tenkt å operere vekslene sekvensielt, det er ikke aktuelt med programmering av togruter på dette lille anlegget.

Jeg har også sett at mange anbefaler å bruke en kondensator sammen med Peco vekselmotorer, siden disse skal være litt tyngre å slå over enn andre tilsvarende motorer. Stemmer dette, eller har det ingen praktisk betydning? Hvis jeg bør bruke kondensator, kan denne da monteres på felles leder (mellom trafo og kontrollpanel, evt mellom vekselmotor og trafo) slik at jeg klarer meg med kun én, eller bør jeg ha en mellom hver bryter og respektive vekselmotor?

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mai 2009 at 10:08
Hei Svein!
 
Jeg kjører to Peco PL-10W samtidig på et veksepar som må legges om samtidig. Denne motoren trekker mindre strøm enn den vanlige PL-10. Her er det ikke nødvendig med en CDU for å øke "kikket" i kretsen.
 
MVH, Tom


Edited by rosenblad - 29 mai 2009 at 10:08
---------------------------------

Roco Z21, British OO
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mai 2009 at 11:17
Det høres bra ut Tom, takker!Smile

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,043 seconds.