MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - ny og uerfaren
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

ny og uerfaren

 Post Reply Post Reply
Author
marklin666 View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 22 mars 2009
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote marklin666 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: ny og uerfaren
    Posted: 04 april 2009 at 22:43
grunnen til at eg no melder meg inn i forumet her og lure på å kjøpe meg eit sett er som endel andre vil eg tru. Eg hadde eit marklin sett som liten :) eg prøver fortsatt å spore opp dette gamle settet eg hadde men vi finn det ikkje.trulig har mor mi kasta det uten å heilt ville innrømme det.
Det som eg lure på er ka type modelljernbane eg skal satse på.
Eg veit det blir marklin og denne skalaen eg er i her.
Eg har kjøpt meg eit slik eg hadde som liten på qxl:

 http://www.qxl.no/pris/hobby/modelljernbane/lokomotiver-mrklin/mrklin-damplok-analog/v/an565112260/

eg kjøpte dette KUNN pga eg hadde likt som liten

Dette er analogt.
Ka type bør eg satse på analog,digital ka type spor osv .det er masse som må passe skal ein bygge stort trur eg.

Eg vil ha i samme størrelse/skala som det eg har kjøpt.

Håper på svar fra erfarne folk og byggere


Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2009 at 12:11
Hei og velkommen på forumet.

1. Velg digitalt - det gir deg mest kjøreglede - både i starten, men også når du får et større anlegg.

2. Siden du ønsker å fortsette med Märklin, så lønner det seg å kikke på noen digitale startsett. Da får du både lok, vogner og noen skinner å starte med.

3. Det gamle (brukte) loket du har kjøpt på QXL må nok bygges om til digitaldrift. Det kan fort koste noen hundrelapper, men hvis selve loket med drivverk ser bra ut, så får du et fint ekstralok som kan kjøres sammen med loket fra startsettet.

4. Når det gjelder bygging av anlegg bør du kikke litt på de forskjellige webloggene til andre MJ-ere. Her finner du mange gode byggetips - uansett om du velger Märklin (3R) eller toskinnedrift (2R).
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
totenmann View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 13 mars 2007
Location: Norge
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote totenmann Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2009 at 13:04
 Hei.
Behold loket du har kjøpt orginalt, det er jo så gammelt at det er utvendig omskifterarmSmile. Kjøp deg et digitalt startsett og kompletter anlegget ditt etterhvert. Du kan jo kjøpe vogner til loket ditt lik de du hadde før, så får du en fin togstamme likt det du hadde da du var liten.Litt nostalgisk og trivelig det
Back to Top
ROBEL View Drop Down
MjF-styremedlem
MjF-styremedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 277
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ROBEL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2009 at 13:18
På de aller fleste digitalstyringer kan det vel også styres ett analogt lok i tillegg til de digitaleTongue
Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.
Back to Top
marklin666 View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 22 mars 2009
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote marklin666 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2009 at 19:11
Takker for flotte svar.
Det lokomotivet eg har kjøpt blir uansett slik det er uansett ka eg velger.
Har vert inne å sett på folk her inne som har sett opp flotte sett med landskap.Det er skikkeli flott å sjå kor fint det blir og skikkeli detaljert.
Er det forhandlere av marklin i norge??webbutikker??
Back to Top
Petter View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Petter Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2009 at 20:44
Her på MjF sine hjemmesider har vi også en oversikt over mange forhandlere av MJ i Norge. Se http://www.mjf.no/forhandlere.asp .
 
Mvh
Petter
 
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2009 at 21:54
Originally posted by ROBEL ROBEL wrote:

På de aller fleste digitalstyringer kan det vel også styres ett analogt lok i tillegg til de digitale.
Dessverre fungere ikke dette med Märklin"s digitalsystem. Forøvrig mener jeg at analoge lok liker meget dårlig denne funksjonen som finnes på enkelte DCC-digitalsystem. Motoren "jamrer" seg veldig, Og Faulhaber-motorer kan til og med bli ødelagt.

Originally posted by marklin666 marklin666 wrote:

Er det forhandlere av marklin i norge??webbutikker?
Amundsen Hobby selger mye Märklin i Norge og har en bra web-butikk i tillegg til butikken i Trondheimsveien 84 i Oslo.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
helgeb View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 17 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 22
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helgeb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2009 at 22:26
Startet opp igjen med denne hobbyen for noen få år siden, med gamle Metallskinner og analoge lokomotiver, erfaringen min tilsier at jeg burde gått og kjøpt et nytt startsett med to lokomotiver med en gang. Når du først prøver den digitale verden så blir du der.
Amundsen kan absolutt anbefales, har fått mye teknisk hjelp der.
 
Ser av lokomotivet du referere til at det er H0 du tenker på, inlegget ligger under Z-skala som er 1:220.
 
Mvh Helge


Edited by helgeb - 05 april 2009 at 22:28
Back to Top
elpro View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 juni 2009
Status: Offline
Points: 37
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote elpro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juni 2009 at 19:12
Originally posted by ROBEL ROBEL wrote:

På de aller fleste digitalstyringer kan det vel også styres ett analogt lok i tillegg til de digitaleTongue
 
Det anbefales ikke å kjøre analoge lokomotiver på to-skinne systement. Motorene vil skades over tid. Märklinlokomotivene går like bra på begge strømarter. Derfor vil det på tre-skinne system, ikke være problemer med å kjøre analoge Märklin lokomotiver, ulempen er at de ikke kan styres.
 
Elektrisk sett er Märklin filosofien alle de andre overlegen.
 
mvh
Elpro
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.