MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Gode råd for en nybegynner ?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Gode råd for en nybegynner ?

 Post Reply Post Reply
Author
Skufr View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 07 januar 2005
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skufr Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Gode råd for en nybegynner ?
    Posted: 07 januar 2005 at 17:25

Hei, jeg er ny på dette forumet, og ganske fersk når det gjelder bygging av modelljernbaneanlegg.

Planen er å bygge et anlegg i N-skala på ca.160cm X 80cm. Vi driver fremdeles på å samle opp skinnemateriell og tog, men begynner å bli klar for å gi det et forsøk. Noen gode forslag til bøker, websider osv. ? Og si gjerne ifra om de mest opplagte nybegynnerfeilene.

Takker for oppmerksomheten,

Yngve

 

Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2005 at 21:56
Jeg kom nylig over en "bok" fra Model Railroader hos Narvesen som tar for seg alle aspektene ved det første anlegget.  Boken (bladet) inneholder også flere sporplaner, blant annet et 80x160 N skala anlegg der man bruker en billig dør som grunnlag og styrofoam til sporunderlag og landskap.  Inne i boken ligger det også en menystyrt DVD med mer utfyllende informasjon.  Den ligger foran meg nå og jeg har tenkt og se gjennom den når jeg har fått lest gjennom Forumet som jeg ikke har vært innom siden forrige helg. 

Edited by Morten Jacobsen
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2005 at 21:58
Glemte å nevne at ikke alle Narvesen utsalg fører Model Railroader (MR).  I Oslo har i allfall Narvesen i Stortingsgata et godt utvalg av modelljernbane litteratur, og utvalget er også som oftest bra på store jernbanestasjoner og flyplasser.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2005 at 10:42
Originally posted by Morten Jacobsen Morten Jacobsen wrote:

Glemte å nevne at ikke alle Narvesen utsalg
fører Model Railroader (MR). 


Narvesen, ja. Har folk sett den syke prisen på januarnummeret?? 127
spenn, 52 kr. mer enn desembernummeret!

Ser at det bare står pris i kanadiske dollar, så de må ha brukt den prisen
og når de tar mer enn 15 kr for en dollar, blir det fort dyrt. Tenk å ha en
omregningskurs på 15 kr+ for dollar. Det er jo ran!

Man får et årsabo for vel 300 kr. det tilsvarer 2,3 nummer med den nye
prisen. Jeg sendte en epost om dette til Interpress som distribuerer
bladet, uten at noen har svart meg ennå.

mvh
Henning L

Edited by Henning L
Back to Top
Skufr View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 07 januar 2005
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skufr Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2005 at 11:56

Takk for responsen.

Jeg fant Model Railroader hos en Engelsk Webstore jeg pleier å bruke, for £2.95 forøvrig. Hvis du har navnet på "boken" du nevnte, Morten, så kan jeg kanskje finne den der. Jeg tror uansett ikke at de har den hos Narvesen i Bergen, hvor jeg befinner meg.

Jeg tenkte ellers på a begynne på fundamentet til anlegget. Jeg har vel en viss idé om hvordan jeg skal gjøre det, men siden ( på grunn av lagring ) jeg antageligvis må begrense høyden på anlegget så lurer jeg på et par ting. For det første må det ha avtagbare ben. Vet noen om det er noe å få kjøpt som kan brukes ? For det andre vil jeg prøve å lage fundamentet så "tynt" som mulig og lurer da på hvilke materialer / teknikker det er lurt å bruke.

 

 

Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2005 at 12:36

Narvesen er rå på pris - bestillte nettopp Model Railroad Planing som kom på 8,- dollar dvs. kr 50,79 forhåndsbetalt - hos Narvesen skal de vel ha 110-120 kroner når den kommer, og da har jeg allerede hatt bladet en tre fire ukers tid.

Det bladet som er nevnt over er vel dette:

https://secure.kalmbach.com/AdvantageWeb/eCirc/Offer.aspx?Pr omotionCode=I4A5

Det heter  Model Trains Step by Step og koster 12,95 dollar hvilket tilsvarer ca 82 kroner fritt tilsendt fra Kalmbach.

www.trains.com finner du link til abonnement på Model Railroader - 50 dollar i året - og nå er leveringen nesten for bra - februarnummeret fikk jeg i romjula. Januarnummeret kom 15 november - og til en helt annen pris enn hos nevnte bladsjappe.

Knut

Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2005 at 13:04
Originally posted by KnuT KnuT wrote:

Det bladet som er nevnt over er vel dette:

https://secure.kalmbach.com/AdvantageWeb/eCirc/Offer.aspx?Pr omotionCode=I4A5

Det heter  Model Trains Step by Step og koster 12,95 dollar hvilket tilsvarer ca 82 kroner fritt tilsendt fra Kalmbach.

Bladet (boken) heter Model Trains Step by Step .  Siden jeg spontantkjøpte bladet for mer enn 160 kr på onsdag kveld, blir jeg nesten trist over å se hva jeg kunne ha spart ved å bestille det direkte fra Kalmbach.  På den annen side har jeg allerede hatt hyggelige stunder gjennom å få lese instruktive artikler, og ikke minst gjennom å se gode instruksjoner på DVDen.

Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2005 at 13:22

Morten skrev: Bladet (boken) heter Model Trains Step by Step .  Siden jeg spontantkjøpte bladet for mer enn 160 kr på onsdag kveld, blir jeg nesten trist over å se hva jeg kunne ha spart ved å bestille det direkte fra Kalmbach.  På den annen side har jeg allerede hatt hyggelige stunder gjennom å få lese instruktive artikler, og ikke minst gjennom å se gode instruksjoner på DVDen.

Morten, det var ikke meningen å gi deg triste følelser, vi får vel si som i Hakkebakkeskogen: Gjort er gjort og spist er spist! Eller lest.... Fint at du likte det, så det på nettsidene og i et av høstens MR og kunne fått kjøpt det til en forhåndspris - men valgte ikke å gjøre det. Har kikket i det hos Narvesen her i Halden - og ser jo ut som de har fikset opp en del gamle artikler til step by step formatet.

Og i MR er det jo en serie som heter nettopp step by step og som viser mange sider av hobbyen. Det er mye å hente der, selv for de som ikke kjører amerikansk. For min del makta jeg ikke presset og gikk over til amerikansk (HO) for noen år siden.

Knut

Back to Top
conrail View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote conrail Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2005 at 00:10

 

  hallo N-rallere

 har ved flere anledninger bestillt bøker fra Kalmbach,de sendes raskt og man betaler ikke moms.når det gjelder Modell Railroader så er det store summer og spare hvis man abonerer.

driver med Amerikansk N-skala selv

  hilsen Stener

S.W
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2005 at 22:18
Originally posted by conrail conrail wrote:

  har ved flere anledninger bestillt bøker fra Kalmbach,de sendes raskt og man betaler ikke moms.når det gjelder Modell Railroader så er det store summer og spare hvis man abonerer.

driver med Amerikansk N-skala selv

  hilsen Stener

Hei Stener!

Er det fortsatt Cajon Pass med ATSF og UP?

Kjører selv ATSF men lengre øst, inspirasjon til et nytt anlegg henter jeg fra the Peavine Linja fra Ash Fork til Phoenix i Arizona.

Når du bestiller bøker fra Kalmbach (tenker ikke på abonnement) - hvor raskt går det fra du bestiller til du har dem hjemme?

Hilsen KnuT

som venter

Back to Top
conrail View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote conrail Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2005 at 18:47

hei knut

det har tatt ca 7dager fra bestilling til bøkene har ankommet.

har begynt på det store anlegget i kjelleren,skal prøve og legge ut noen bilder etterhvert(håndlegging av spor tar tid)

 hilsen stener

S.W
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.