MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Vann
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Vann

 Post Reply Post Reply
Author
SverreNN View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 23 februar 2009
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 205
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SverreNN Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Vann
    Posted: 30 mars 2009 at 14:47
Hei!
Jeg har kjøpt meg en flaske med Realistic Water og har veldig lyst til å "bygge" en liten vannpytt. Men jeg sjønner ikke helt bruksanvisningen.
Er det noen som kan gi meg en sjapp oppskrift på hvordan jeg får det litt fint?
Hilsen Sverre.
H0 digitalt.
Back to Top
1:87 View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 15 mars 2009
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote 1:87 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2009 at 22:53
Hei Sverre
En oppskrift jeg kan ikke hjelpe deg med, men se på http://my1287.dk/index.php?option=com_content&view=section&layout=blog&id=9&Itemid=67 under Vand . Der finner du en oversikt over ulike typer modell vann. Kanskje du kan finne inspirasjon her, eller en interessant link. Jeg vil veldig gjerne høre om dine erfaringer, når du har testet det.
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
DK, epoke II-V, digital.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2009 at 23:07

Hvis det er woodland realistic water så skal vel det helles lag for lag i lag som ikke er tykkere enn 2mm.

 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2009 at 00:05
Originally posted by SverreNN SverreNN wrote:

Hei!
Jeg har kjøpt meg en flaske med Realistic Water og har veldig lyst til å "bygge" en liten vannpytt. Men jeg sjønner ikke helt bruksanvisningen.
Er det noen som kan gi meg en sjapp oppskrift på hvordan jeg får det litt fint?
Hei Sverre !
Gå inn på Woodland Scenics sine sider og se video der....
Her er link til siden:
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
SverreNN View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 23 februar 2009
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 205
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SverreNN Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2009 at 13:10
Tusen Takk! Jo, det er Woodland Realistic Water.
Jeg skal gå innpå lenkene dere har sendt meg. Og til 1:87(Erik):
Skal si alt jeg vet når jeg har gjort det!
Hilsen Sverre.
H0 digitalt.
Back to Top
SverreNN View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 23 februar 2009
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 205
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SverreNN Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2009 at 13:13
Etter de får bildene jeg har sett nå, ser det ut til at jeg skal smøre noe hvit der jeg skal ha vann først. Også lurer jeg på: Skal jeg male blått på før jeg tar vann? Vannet er jo gjennomsiktig og det vil vel se best ut som jeg maler tynt med blå farge først?
Hilsen Sverre.
H0 digitalt.
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2009 at 14:35
Nå kommer det jo litt an på "hva slags vann" (bekk, elv, tjern, innsjø, hav etc) du skal lage (og egentlig hva slags vær det er Wink siden det er ofte er himmelen som speiler seg)

Her er et eksempel på hvordan det kan se ut når en ser ned på vannet; men også bortover. Legg merke til de forskjellige fargene, og spesielt at det er mørkest der hvor vannet er dypest

Bjørn Egil
Back to Top
SverreNN View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 23 februar 2009
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 205
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SverreNN Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2009 at 16:04
Hei Bjørn! Det skal vere et lite tjern. Om jeg skal ha sånn farge forskjell i vannet er jeg usikker på. Det skal være ca 3-5mm dypt. Så jeg vet ikke helt om det spiller noen rolle jeg.
Og det er blå himmel

Edited by SverreNN - 03 april 2009 at 16:05
Hilsen Sverre.
H0 digitalt.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2009 at 09:42
Blått anbefales ikke. Sort er bedre, for vi ser gjerne MJ-anleggene våre mer i fugleperspektiv enn i menneskeperspektiv, og ovenfra ser vann sort ut.
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2009 at 09:56
Jeg har oppdatert nettsiden min om vann på modelljernbanen. Den kan kanskje være til nytte.

http://www2.dmmh.no/~ses/index.php?aut=&vis=209&nid=3&engelsk=0
Svein S
Back to Top
SverreNN View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 23 februar 2009
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 205
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SverreNN Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2009 at 13:40
Takk for tips! Nå skal jeg se hva jeg får til, har så mange andre prosjekter så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre først! Men nå vet jeg i hvertfall hva jeg skal gjøre for å lage vann! Skal legge ut bilder med en gang jeg har gjort det,,, Nok en gang: Tusen takk for tips!
Hilsen Sverre.
H0 digitalt.
Back to Top
SverreNN View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 23 februar 2009
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 205
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SverreNN Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2009 at 15:35
Nå har jeg sett litt på bilder og litt på vidoer. Også ser jeg at noen smører på noe som er hvit. Jeg lurer på om det er noe jeg må bruke eller om det er bare sånn "extra" utstyr. Også så jeg også at noen tar tannpirkere å stikker noen hull der som de skal ha vann, der lurer jeg også på om det er noe jeg må bruke, eller om er det er noe for å få det extra fint.
Hilsen Sverre.
H0 digitalt.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2009 at 15:51
HVis du ser på lenken min tre innlegg opp, og ser på de nederste bildene der, så kan det være det samme. Gloss medium og Kristalgel er hvitt før det tørker.
Svein S
Back to Top
SverreNN View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 23 februar 2009
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 205
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SverreNN Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2009 at 16:31
Jo, det er mest sannsylesig det samme.
Men jeg sjønte ikke helt hva det brukes til.
Hilsen Sverre.
H0 digitalt.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2009 at 20:30
Brukes til? TIl å skape vanneffekt og siden dette er kremaktiv, eller enda stivere, kan man forme inn bølger i det også. Duvende dønninger kan lages ved å dra fingerne gjennom gelen slik at det oppstår parallelle bølgefronter.
Svein S
Back to Top
SverreNN View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 23 februar 2009
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 205
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SverreNN Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2009 at 20:41
Oja. Takk for forklaringen.
Hilsen Sverre.
H0 digitalt.
Back to Top
SverreNN View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 23 februar 2009
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 205
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SverreNN Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 april 2009 at 20:29
Hei!
Nå har jeg prøv meg fram også har jeg kommet fram til dette:
1. Legg på 1-2mm Woodland Realistic Water.
2. Når det har tørket mål svart over.
3. For å få det extra fint: Legg små steiner/grus rundt der du skal ha vann.
4. Legg på 2mm Woodland R. W.
5. La det tørke og nyt synet! Hehe!
Her begynner jeg å bli ferdig:
Hilsen Sverre.
H0 digitalt.
Back to Top
1:87 View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 15 mars 2009
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote 1:87 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 april 2009 at 21:42
Hei Sverre

Det ser veldig bra ut.
Takk for tilbakemeldingen.

Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
DK, epoke II-V, digital.
Back to Top
SverreNN View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 23 februar 2009
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 205
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SverreNN Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 april 2009 at 22:11
Ingen årsak!
Hilsen Sverre.
H0 digitalt.
Back to Top
SverreNN View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 23 februar 2009
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 205
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SverreNN Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mai 2009 at 18:03
Hallo igjen! Er det noen som har et godt tips på å lage en elv/foss. Hvis det er noen som har et tips så hadde det vert konge! Og hvis noen lurer på hvordan det ser ut der som jeg vil lage elv/foss så kan jeg legge ut noen bilder..

Edited by SverreNN - 07 mai 2009 at 18:03
Hilsen Sverre.
H0 digitalt.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mai 2009 at 19:37
Originally posted by SverreNN SverreNN wrote:

Hallo igjen! Er det noen som har et godt tips på å lage en elv/foss. Hvis det er noen som har et tips så hadde det vert konge! Og hvis noen lurer på hvordan det ser ut der som jeg vil lage elv/foss så kan jeg legge ut noen bilder..


Det gav jeg 04 april 2009 kl. 09:56 i denne tråden.
Svein S
Back to Top
SverreNN View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 23 februar 2009
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 205
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SverreNN Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2009 at 17:55
Ja, men det ble dessverre litt for komplisert for meg! Men takk for linken du la på tråden min!    
Hilsen Sverre.
H0 digitalt.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2009 at 19:38
Var det forklaringen som var for komplisert, så kan jeg jo gjøre et nytt forsøk. Hvis det var metoden, så er jeg ikke så sikker på om du finner noen lettvint vei til noe så vanskelig som å lage en "stiv" foss. Du spør jo om noe av det mest avanserte innen landskapsbygging, som de aller fleste synes er vanskelig å få godt til.
Svein S
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2009 at 20:44
Hei!
 
Det stod en beskrivelse hvordan man kunne modellere en kort foss i ett gammelt Model Railroader. Jeg husker i skrivende stund ikke hvilket nummer, men fremgangsmåten var som følgende:
  • Lag en mal i papp som er like stor som fossen skal være.
  • Surr deretter ett fiskesnøre rundt hele malen i vartikalrettningen.
  • Smør deretter på ett tynt lag med klart plastlim.
  • Når limet har tørket klipper man av av øverst og nederst i fossen, slik at "halvdelen" kan fjernes fra malen.
  • Nå er det valgfritt om man vil legge litt farge som ett transparentlag på fossens bakside.
  • Innstaler fossen der den skal være, og benytt Gloss Medium Gel/eller tilsvarende "vannprodukt" fra mj-produsentene til å intergrere den i vannflatene oppe og nede.

Ellers ligger det en beskrivelse på en annen metode på denne linken. Denne metoden er relativt lik til den WoodlandScenics selv beskriver med sine produker.

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
SverreNN View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 23 februar 2009
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 205
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SverreNN Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2009 at 21:08
Originally posted by ses ses wrote:

Var det forklaringen som var for komplisert, så kan jeg jo gjøre et nytt forsøk. Hvis det var metoden, så er jeg ikke så sikker på om du finner noen lettvint vei til noe så vanskelig som å lage en "stiv" foss. Du spør jo om noe av det mest avanserte innen landskapsbygging, som de aller fleste synes er vanskelig å få godt til.


Hallo! Jo, det va forklaringen jeg ikke sjønte helt!

Og til Roger: Takk for linker og forklaring!
Hilsen Sverre.
H0 digitalt.
Back to Top
aom2 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 22 mars 2009
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aom2 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2009 at 21:42
Du kan bruke en epoksyblanding med litt lite herder slik at det blir litt rennende.
Da får du en fin foss eller vann som renner litt
Back to Top
SverreNN View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 23 februar 2009
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 205
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SverreNN Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mai 2009 at 08:54
Originally posted by aom2 aom2 wrote:

Du kan bruke en epoksyblanding med litt lite herder slik at det blir litt rennende.
Da får du en fin foss eller vann som renner litt


Da må jeg spørre deg om noe,,,, Hva er epoksyblanding?
Hilsen Sverre.
H0 digitalt.
Back to Top
mariusgn View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 23 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mariusgn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mai 2009 at 09:02
Back to Top
SverreNN View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 23 februar 2009
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 205
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SverreNN Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mai 2009 at 10:25
Jo, du har rett i det! Og nå vet jeg ihvertfall hva epoksyblanding er

Edited by SverreNN - 09 mai 2009 at 10:26
Hilsen Sverre.
H0 digitalt.
Back to Top
SverreNN View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 23 februar 2009
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 205
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SverreNN Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mai 2009 at 16:50
Hei
Jeg bestemte meg for å gå imot alle odds.
Jeg begynnte å lage foss med det jeg hadde hjemme.
Idag ble jeg ferdig,, Dette ble resultatet:


Jeg gjor dette:
1. Fant fram en metallplate som jeg vasket og gjor helt ren.
2. Tok fram min gamle limpistol og smurte lim over metallplaten. (Prøvde å få det til å ligne på en foss)
3. Lagde hull i "bakken" og la Woodland Realistic Water i det.
4. Stappet "fossen" nedi Woodland R.W og opp der som den skulle begynne.
5. Malte hvit i begynnelsen og slutten.

Dette var et forsøk. Er ganske sikker på at det hadde blitt bedre hvis jeg hadde gjort sånn som det står på MJ websider. Men jeg er trossalt fornøyd siden dette er første gang jeg prøver meg på noe sånt.
Hilsen Sverre.
H0 digitalt.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.