MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Problemer med blinklampe Märklin skiftelok
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Problemer med blinklampe Märklin skiftelok

 Post Reply Post Reply
Author
Hans Kr. View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 14 februar 2009
Location: Spain
Status: Offline
Points: 47
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hans Kr. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Problemer med blinklampe Märklin skiftelok
    Posted: 27 mars 2009 at 03:37
Jeg kjøpte en startpakke 29180, Banearbeid, hos Amundsen i dag.
Trengte en del av skinnene, og ikke minst skiftelokket i startpakken.

Det er et DHG 700 lok, og det leveres med digital kontroll.

Når det settes på anlegget mitt som styres med Mobil Stasjon blinker ikke lampen på taket.
I følge papirene på loket skal det kunne kobles til ved hjelp av funksjonsknapp 1.

Hvis jeg prøver det på digitalstyringen som fulgte startsettet fungerer blinklampen.

Er det noen som kan fortelle meg årsaken til dette?

Og eventuellt hva som må gjøres for å få det til å fungere.


Edited by Hans Kr. - 27 mars 2009 at 15:13
Hans Kr.



Märklin HO C, delevis digitalt.

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2009 at 07:34
Dersom ikke MobilStation (MS) er nylig oppdatert, så "finner" den sikkert ikke de rette innstillinger for loket?
Loket "forteller" MS hvilket katalognummer det har og adressen sin når det settes på sporet. Finns ikke de opplysninger i katalogen som ligger i MS, kan den heller ikke finne ut hvilke funksjoner som ligger på funksjonsknappene, bare at det er et nytt lok på sporet med en bestemt adresse.
Om du finner et annet lok i katalogen som ligger på din MS og som har de samme funksjoner, kan du velge dette som utgangspunkt når du initialiserer loket og endre adresse lik det nye loket.
En annen mulighet er å bruke loket på Motorola-protokoll (det "gamle" systemet til Märklin).
 
Årsaken er at MS (og CS) må oppdateres regelmessig for at dette skal fungere automatisk. (- Etter min mening, nok en av MFX-systemet til Märlin sine ulemper, men det er en annen debatt!)
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2009 at 08:59
Jeg er litt usikker på det der med behovet for oppdatering av MS i forhold til MFX (dersom det er det du mener, Kjell H)

Min oppfatning er at dette ikke er nødvendig. Det er flere år siden jeg oppdaterte min MS sist, men senest i går satte jeg på en (to Wink) av årets nyheter med MFX, og de meldte seg opp helt uten problem.

Tilbakesporing til Hans Kr ... Embarrassed
Jeg antar at Henschel"n ikke er utstyrt med MFX, men en "vanlig" digitaldekoder(?)
I så tilfelle er det mest nærliggende å bruke Kjell H"s alternativ med å finne et annet lok i katalogen.
Du går inn i MS-menyen, "nytt lok", velge "fra liste" og ser om du finner nummer 36880. Dersom dette ikke ligger i databasen, må du finne et annet nummer med funksjon(er)
En (eller flere) kataloger fra foregående år kan være kjekke å ha Wink
Bjørn Egil
Back to Top
Hans Kr. View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 14 februar 2009
Location: Spain
Status: Offline
Points: 47
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hans Kr. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2009 at 10:58
Takk skal dere ha begge to.
Løsningen var å bruke 36880 som Bjørn Egil nevnte.

Dette med det digitale systemet kjenner jeg minimalt til, har tross alt hatt det bare i 2 mnd.
Når det gjelder oppdatering av MS, ble dette gjort av Amundsen når jeg kjøpte pakken hos han i januar/februar i år. Så jeg regner med at den har siste oppdatering inne.

Uansett, det fungerer som forventet nå.Thumbs%20Up


Edited by Hans Kr. - 27 mars 2009 at 10:59
Hans Kr.



Märklin HO C, delevis digitalt.

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2009 at 12:21
Jeg fikk dette problemet med et nytt MFX-lok første gang jeg brukte det sammen med min MS med opprinnelig software. - Alle ekstra funksjoner forsvant - utenom lys.
Problemet løste seg etter en oppgradering av MS hos forhandler til siste versjon.
- Egentlig skulle det nye loket "ha fortalt" om sine ekstrafunksjoner til MSen når ikke MSen fant loket i sin database, men dette virket ikke.
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2009 at 15:33
Kanskje forklaringen kan være at "startsettMS"n" ikke er en "fullverdig" MS, programvaremessig sett, men blir det etter (en) oppdatering?

Jeg kjenner i alle fall til at f.eks. enkelte lok i startsett ikke er funksjonsmessig identisk med tilsvarende lok i katalogen ....
Bjørn Egil
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.