MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Gamle og nye Rocoskinner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Gamle og nye Rocoskinner

 Post Reply Post Reply
Author
aom2 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 22 mars 2009
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aom2 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Gamle og nye Rocoskinner
    Posted: 22 mars 2009 at 20:08
Hei

Jeg har funnet fram mitt gamle modelltog å lurer litt på om jeg kan kombinere mine gamle rocoskinner med nye geolineskinner?

Mine gamle er uten ballast men Amundsen sa at det var bare å legge noe under de gamle for å utlikne høyden, så ville de passe fint sammen.


Og en ting til jeg ikke helt skjønner er forskjellen på de forskjellige svingene til roco. R1, R2, R3 og så videre.
De jeg har nå er en sirkel på ca 75cm i diameter med 12 svinger.

Edit: Nå har jeg funnet ut at det finnes skinner uten ballast også men sliter litt med å finne ut av hva de forskjellige betegnelsene står for.
-Jeg går ut fra at alle HO-skinner er 16,5mm mellom skinnene?
-100 og 83 er en indikasjon på høyden på selve skinnen?
-Og jeg tror at R1 2 3 osv. er sving i grader lik: 15, 18, 22,5 og 30 grader?

Fint hvis noen kunne verifisere dette

Passer alle HO-skinner fra forskjellige fabrikanter om hverandre?
Edit slutt.


Tenker å lage en dobbel oval, hvor det bakerste sporet bak er hevet i og det fremre sporet bak går i tunnel. De to sporene foran skal gå åpne.
Har ikke prøvd ennå men håper det lar seg gjøre

Edited by aom2 - 22 mars 2009 at 22:57
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mars 2009 at 10:34
Hei!
 
Alle HO skinner har sporvidden 16,5mm. Code 100 og 83 er skinnestrengens høyde målt i tusedels tommer. Betegnelsene R1, R2, R3 er kurvenes forskjellige radier. Det vil si at dine kurver på 75cm diameter tilsvarer Rocos R1. Jo høyere tal, desto større kurveradius.
 
MVH, Tom
---------------------------------

Roco Z21, British OO
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mars 2009 at 12:40
R1, R2 osv. står for radie 1, radie 2 osv. Vinkelen på radien er den samme, det er lengden på kurven som er forskjellig.
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
aom2 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 22 mars 2009
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aom2 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mars 2009 at 19:33
Det var litt mer oppklarende ja:)

Finnes det noen oversikt noe sted over skinner penser og liknende så man kunne finne ut hvilke deler man skal kjøpe. Veldig forvirrende med så mange variabler å ta hensyn til når man er like fersk i faget som meg
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2009 at 08:52
Dersom du tar utgangspunkt i Rocos hjemmeside, og nærmere bestemt
 http://roco.co.at/index.php?id=149
finner du informasjon om skinner, geometri etc ....
Bjørn Egil
Back to Top
aom2 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 22 mars 2009
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aom2 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2009 at 20:22
Den siden har jeg vært gjennom noen ganger før. Og den er temmelig unyttig så sant du ikke vet nøyaktig hva du er ute etter.

Hva er det med modelltogsider egentlig. Kan de ikke prøve å lage litt brukervennlige sider?

For meg ville det være naturlig å finne et verktøy på en produsents side, som gjorde at man kunne sette sammen en bane og bli fortalt hvilke deler man trengte og hva de het.

Eller er konseptet sånn at man skal kjøpe de delene man tror man trenger for så å finne ut at "Oi....dette gikk ikke. Jeg må visst kjøpe noen skinnedeler til"

Ikke engang kataloger kan man få tak i uten å bestille de via post. Ville det ikke være naturlig for en produsent å legge katalogene sine ut på nett i f.eks. en pdf-fil?
Skulle tro de enten hadde blitt igjen på 80-tallet eller ikke ville selge produktene sine.


Sorry for den litt mugne oppførslen min, men man blir lettere irritert over slike ting.
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2009 at 20:45
Hei !
 
Jeg er ganske ny med modelljernbane, og valgte å satse på Rocosystemet, og har brukt mye tid på å bli kjent med deres system.
Du kan kjøpe en overgang som heter "Overgangsskinne G100, Geoline/Rocoline" som brukes mellom de nye Geoline og de gamle Rocoline uten ballast.
 
De rette skinnene til Geoline finnes i 76,5, 100, 185 og 200mm lengder og heter da G76,5, G100 osv.
 
Kurveskinnene heter R2, R3, R4, 2GB. De bygger du svinger med. De har samme grader, nemlig 30 %, og alle bygger 6 stk for en 180 % sving, untatt 2GB som retter opp avvik utgangen fra en rett pens.
2RGB har 22,5 grader og brukes i forbindelse med sving ut fra pens slik at sporet kommer parallelt med sporet det gikk ut fra.
Her ser du inndelingen av skinnetypene i ulike sammensetninger, merk deg de grå markeringene som skiller de enkelte skinner.

 
Pensene er rette og kurvede. De rette er 200mm lange og de kurvede er satt sammen av R3 og R4, den korte R3 og den lange delen R4. Se på skissen over for løsninger.
 
Du må gjerne send meg en melding til min innboks med din kontaktinfo, så kan jeg forklare nærmere hvis du vil.
 
Håper dette kan avklare noeWink

 
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2009 at 20:50
Hei igjen !
 
Forrestesten glemte jeg å si at du bør gå inn på Rocco sine sider igjen, og gå inn  under punktet "Produkte" og så inn på "Gleise". Under der finer du punktet "Geoline Gleissyste". Nederst der ligger det det en engelsk manual for skinnesystemet dere som du kan laste ned. Den er lett å forstå og bør gi deg litt mer utfyllende info. Her er link til siden:
 
 
 
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2009 at 23:02
Originally posted by aom2 aom2 wrote:

Den siden har jeg vært gjennom noen ganger før. Og den er temmelig unyttig så sant du ikke vet nøyaktig hva du er ute etter.

Hva er det med modelltogsider egentlig. Kan de ikke prøve å lage litt brukervennlige sider?

For meg ville det være naturlig å finne et verktøy på en produsents side, som gjorde at man kunne sette sammen en bane og bli fortalt hvilke deler man trengte og hva de het.

Eller er konseptet sånn at man skal kjøpe de delene man tror man trenger for så å finne ut at "Oi....dette gikk ikke. Jeg må visst kjøpe noen skinnedeler til"

Ikke engang kataloger kan man få tak i uten å bestille de via post. Ville det ikke være naturlig for en produsent å legge katalogene sine ut på nett i f.eks. en pdf-fil?
Skulle tro de enten hadde blitt igjen på 80-tallet eller ikke ville selge produktene sine.


Sorry for den litt mugne oppførslen min, men man blir lettere irritert over slike ting.


Med tanke på alle gratisprogrammer og planleggingsverktøy fritt tilgjengelig for nedlasting fra nettet, og ikke minst alle uendelige mulige kombinasjoner for skinner og sporplaner, syns jeg det er litt i overkant å kreve at hver produsent bruker tid på å utvikle et fullgodt online verktøy for sine skinner uten å måtte skru opp prisene atskillig for å dekke kostnadene. En modelljernbane er ikke som et IKEA-kjøkken, hvor du kan klikke på plass hver eneste del, for så med noen enkle tastetrykk få ut materialliste klar til bestilling.

Og takk og pris for det, spør du meg! Her har du full frihet til å velge akkurat det du vil ha, og gjerne plukke litt her og litt der fra forskjellige produsenter. Så lenge sporvidden er lik kan i prinsippet alle skinnetyper brukes om hverandre, det du må passe på er skinnehøyde og tykkelse på svillene som nevnt tidligere.

Hvis du har bestemt deg for å holde deg til Roco-skinner har du allerede fått et par fine linker til deres skinnegeometri, og hvis den ikke passer deg 100% tror jeg også Roco har fleksible skinner som kan bøyes og kappes til akkurat slik du vil ha de.

Når det gjelder kataloger i pdf-format er jeg enig med deg der, men ellers syns nå jeg at selve planleggingen er halve moroa. Smile

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
la2ty View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 08 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote la2ty Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2009 at 15:06
Du finner et nyttig planleggingverktøy på denne siden:
Du kan laste ned og prøve programmet gratis. Ønsker du å å lage større opplegg, kan du registrere deg for en billig penge.
 
Programmet har sporbibliotek for ulike produsenter. Velg den du ønsker å bruke - så er det bare å droppe komponentene slik du ønsker. Dele retter seg inn selv. Etter litt prøving og feiling, går det greitt.
 
Lykke til!
 
 
 


Edited by la2ty - 25 mars 2009 at 15:07
mvh
Torstein
Back to Top
aom2 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 22 mars 2009
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aom2 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2009 at 19:21
Originally posted by la2ty la2ty wrote:

Du finner et nyttig planleggingverktøy på denne siden:

Du kan laste ned og prøve programmet gratis. Ønsker du å å lage større opplegg, kan du registrere deg for en billig penge.

 

Programmet har sporbibliotek for ulike produsenter. Velg den du ønsker å bruke - så er det bare å droppe komponentene slik du ønsker. Dele retter seg inn selv. Etter litt prøving og feiling, går det greitt.

 

Lykke til!

 

 

 


Prøvde denne, og den var fin:)

Kunne ikke produsentene ha et slikt program liggende tilgjengelig. Det virket jo veldig simpelt og enkelt.

Takker for fine svar
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.