MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Landskapsforming med Fugeskum
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Landskapsforming med Fugeskum

 Post Reply Post Reply
Author
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Landskapsforming med Fugeskum
    Posted: 19 mars 2009 at 21:55
Siden jeg har fått en del PM"er med spørmål om hvordan jeg lager landskap av fugeskum, så tenkte jeg at jeg kunne legge ut beskrivelsen her.
Denne lå tidligere på Fremo sidene, men har ikke blitt med på flyttelasset ser det ut som.
 

Bruk av fugeskum i landskapsforming.

 

Jeg har aldri helt hatt sansen for gips til å forme landskap med.

Sølete, sprøtt og vanskelig å ettermontere trær og busker i.

Derfor har jeg stadig forsøkt andre ting.

Fant etter hvert ut at styrofoamplater var brukendes til landskapsforming, men det var en del tilpasningsarbeider med disse.

Tidligere har jeg brukt gipskluter oppå kyllingnetting, så hvorfor ikke fugeskum?

Jeg har også forsøkt papplater (greit) og plastposer som underlag (ikke greit, skummet tørker ”aldri” da det ikke kommer luft til på undersiden)

 

Jeg fester først fluenettingen til modulkassen med stiftemaskin. Stiftingen er bare for å holde nettingen på plass, det er selve skummet som stiver av konstruksjonen

Jeg prøver å ha en tykkelse på ca. 3 cm. for skummet.

Mindre hull trenger ikke dekkes med fluenetting, da skummet har nokså god hefte/fyllevne.

 

 

Man kan også grovforme landskapet med noen isoporblokker etc. for å spare på skummet.

Dette er også med på å stive av konstruksjonen ved store hulrom.

 

 

Så legges tynne strenger med skum over nettingen.

Pass på at skummet får kontakt med treverket i kantene til modulkassen, da dette stiver av konstruksjonen når det har tørket.

Vær forsiktig på avtrekkeren, for mye pådrag vil bare føre til en haug med skum som er hul inni.

Pass på at strengene har kontakt med hverandre ellers vil det som regel bli hulrom her, samt at da ekspanderer skummet utover istedet for til sidene.

Fall ikke for fristelsen til å legge flere strenger oppå hverandre ”vått i vått” for å få tykkere lag, det vil garantert dannes store hulrom.

Vent heller til skummet har tørket med å legge på flere lag hvis du skal lage tykke formasjoner.

Se også til at skummet trenger gjennom fluenettingen her og der slik at skummet blir armert.

Arbeidet bør utføres i godt ventilerte omgivelser (men varmere enn +5oC), da skummet avgir en del helseskadelige stoffer.

 

 

Hvis du ikke bruker opp hele boksen, kan du skylle påføringsrør og dyse i aceton.

Du kan også la den stå med påføringsrøret påskrudd, og så skjære vekk tuppen neste gang den skal brukes, så er den klar til bruk.

Når skummet har tørket (ca.1 døgn) begynner moroa, men dette bør også utføres i ventilerte omgivelser, da det unnslipper en del avgasser nå når det skjæres i.

Det kan med fordel brukes en fintannet brødkniv til dette, s.k. ”laserskåret”

Man må nok regne med å etterfylle med litt mer skum noen steder, da det som regel ikke er til å unngå at det blir en del luftbobler.

 

 

Fjellskjæringer og bart fjell lager jeg fortsatt i gips da dette vel er det nærmeste man kommer ekte stein J

Gipset fester seg også godt i skummet på grunn av porene.

Fjellskjæringen hogges til og etterfarges med krittpulver el. og bindes med fiksativ

 

 

Så males resten av landskapet med et tykt lag med lateksmaling for å tette porene.

Lateksmalingen danner en relativt sterk hinne som beskytter skummet mot skade i tillegg til å være grunnfarge i landskapet.

I den våte malingen strør jeg gjerne sand eller annet som gjenspeiler løsmassene i området man modellerer.

 

Back to Top
SverreNN View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 23 februar 2009
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 205
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SverreNN Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2009 at 16:30
Smart det der med den nettingen. Og synes du får det veldig bra til
Hilsen Sverre.
H0 digitalt.
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2009 at 20:20
Hvordan hakker du til gipsen? Og forøvrig fint at du deler dette med oss som skal lage anlegg i nermere frammtid!SmileThumbs%20Up
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2009 at 21:48
Jeg har også brukt fugeskum på en modul (etter Bergensstandarden).  I stedet for netting brukte jeg en metode fra en artikkel i MR (mange år siden).  Baller av avispapir formes og festes med tape.  Når man er fornøyd med formasjonene legges et lag "glad pack" (oppbevaringsplast) over og deretter sprøytes skummet på slik Jon Einar beskriver.  Når skummet er stivt, kan papiret tas bort og man har fått et skall av fugeskum som kan bearbeides videre.  Jeg har beskrevet metoden i en artikkel i MJ bladet, men kommer ikke på når.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Christian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2009 at 22:42
KNALLPOST! Thumbs%20Up

Dette burde nesten komme i mj bladet.

Meget bra post som er undervisende og informativ. Tusen takk!
Tut, tut.
Back to Top
Bergenser View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 10 oktober 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bergenser Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 april 2009 at 21:47
Jeg holder akkurat på å prøve meg litt på denne metoden å bygge landskap på. Herlig enkelt foreløpig, veldig fint materiale å forme. Er i utforskningsfasen / læringsfasen og bygger en testmodul for landskap og sporlegging. På halvparten av modulen sprøytet jeg skummet rett på en styrofoamplate, det ser ut til å henge godt fast foreløpig. Tester også pappstrimler og maskeringstape på nederste del - venter på resultatet...
 
Skal igang med gipsen i morgen. Har noen prøvd sparkel, erfaringer med sparkel i modellbygging i det hele tatt?
HO, Norsk, nydesign, digitalt
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2009 at 10:37
Originally posted by Bergenser Bergenser wrote:

Jeg holder akkurat på å prøve meg litt på denne metoden å bygge landskap på. Herlig enkelt foreløpig, veldig fint materiale å forme. Er i utforskningsfasen / læringsfasen og bygger en testmodul for landskap og sporlegging. På halvparten av modulen sprøytet jeg skummet rett på en styrofoamplate, det ser ut til å henge godt fast foreløpig. Tester også pappstrimler og maskeringstape på nederste del - venter på resultatet...
 
Skal igang med gipsen i morgen. Har noen prøvd sparkel, erfaringer med sparkel i modellbygging i det hele tatt?
 
Hei!
 
Jeg bruker Casco Husfix direkte på fugeskummet. Det fungerer glimrende!
 
MVH, Tom
---------------------------------

Roco Z21, British OO
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 april 2009 at 09:03
På dette anlegget http://gleng.org/lions/ har vi benyttet (lett)sparkel på XPS-underlag.
Anlegget er flyttet flere ganger, og med tildels hård håndtering ...., uten at det er svakheter å spore med sparkelen.
Bjørn Egil
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.