MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Centerville og SmallGarden Station
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Centerville og SmallGarden Station

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Centerville og SmallGarden Station
    Posted: 11 mars 2010 at 22:26
Har laget en liten film fra SmallGarden Station:
 
 
Enjoy LOL
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2010 at 16:51
Oppdatert  - Siste runde....!!

Edited by LokoJon - 08 mars 2010 at 22:54
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2010 at 17:25
Vel, siden temaet tar seg opp når det gjelder gressmaskin...Wink
 
Som nevnt i innlegg, har jeg kopiert ideen i siste Mj-bladet om å lage en gressmaskin selv. Trodde det kom frem av teksten....Embarrassed
Har laget to modeller:
 
Som nevnt er de laget av billig elektrisk fluesmekker fra Biltema og Jula, og satt sammen med en melsikter (den store) fra Clas Olson og en sil fra Coop(lille).
Den store for større områder og langt gress, den lille for mindre partier og det korteste gresset.
Billig og enkelt - fungerer utmerket !!
 
Takk til forfatteren i MJ-bladet !!
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2010 at 12:43
Jeg lagde min statiske Gras-Master av en billig elektrisk fluefanger og en tesil.
Totalpris ca. 50 kroner og den fungere helt OK.

Sjekk også denne linken på svenske Stinsen.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2010 at 12:06
Sjekk siste nummeret av mj-bladet. Der står en artikkel om hvordan du lage statisk gressmaskin av en billig fluefanger fra Biltema og en tesil.
 
Petter
Back to Top
PaTrond View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 09 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 105
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PaTrond Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2010 at 23:37
Originally posted by øystein lb øystein lb wrote:

du synes det er dyrt med en sånnen statisk gress maskin. Men etter at jeg gjorde noen studier på div hobbybutikker har i landet så har jeg funnet ut at hobbyshop i trondheim er den billigste. det er rundt 900kr. eneste du trenger i tilegg er en god gammeldags trafo.

Burde vel egentlig ikke være så vanskelig å lage selv, bare en vet hvordan den fungerer... Jeg tenker en enkel spole ..eller noe så enkelt som en flisgenser eller superundertøyLOL 
Får spørre min storebor (rakettingeniør med elektro som hovedfag, bare for å få det frem...Confused) når min tid er inne for å lage statisk gress.

Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2010 at 23:20
du synes det er dyrt med en sånnen statisk gress maskin. Men etter at jeg gjorde noen studier på div hobbybutikker har i landet så har jeg funnet ut at hobbyshop i trondheim er den billigste. det er rundt 900kr. eneste du trenger i tilegg er en god gammeldags trafo.
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2010 at 16:48
Oppdatert !
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2010 at 01:15

Oppdatert !

Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 april 2009 at 10:15
Hei AT !
 
Takk for tilbakemeldingen Wink
 
Har vel ingen spesiell tanke rundt hvorfor det blir så "firkanta", men jeg får høre av kona at jeg er så "firkanta", så det er vel personligheten som skinner igjennomEmbarrassed Er vel også svært opptatt av struktur og nøyaktighet, så da heller man vel mot "pedant"-begrepet...Tongue
 
Nei, jeg prøver å få det så realistisk som mulig, og forsøker å få linjene til å smelte sammen. Dette skal også være en modell som fanger 2009 i tidsramme, og det meste som konstrueres og bygges nå om dagen er jo veldig kantet og med veldig rene linjer, ref. nye Opera"en og byggene rundt Oslo S.
Nå er det ingen mennesker i landskapet mitt ennå, kanskje de kan få myket det opp litt.
Men modulen i seg selv er veldig firkantet, så opplegget må nok bli som det er.  Du vil se nå som jeg begynner på de andre modulene, at her er det lite bygninger, men mye landskap, så der blir det andre forhold.
 
Det viktigste for meg er å ha det veldig gøy med hobbyen min, og så langt stooorkoser jeg meg !!Star
Jeg har ikke drevet med tog og bygging i voksen alder før i fjor høst, så dette er en spennende læreprosess, og alle innspill mottas med stor takk !
 
Etter hvert som prosessen skrider frem, utvikles min viten og interesse, og jeg har mange tanker om andre muligheter.
Blant annet vurderer jeg å bygge en FREMO-modul etter hvert, da jeg er meget opptatt av selve byggeprossesen.
 
Vi får se....Smile
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
AT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 april 2009 at 08:52
Hei
Handverksmessig utfører du eit godt og fint arbeid.
 
Eg likar godt vegbana di. Særlig likar eg hjulspora etter dekka. Det samme med det runde blomsterrabatten og det avrunda sperrefeltet. Dette er med å mjuke opp modellen.
 
Modellen er monumental, "firkanta" og prega av parallelle linjer. Mange linjeropptrer parallellt 90 grader også, nesten som eit rutemønster.
Dette vert forsterka med firkanta bussar parallellt med linjene. Det samme med gangfelta,"dei røde firkanta boksane?" osv . Ønsketenking sett ifrå ein planlegger si side? Kvifor tenkjer ein sånn?
 
Eg seier ikkje at dette er feil. Du treng heller ikkje gjera noko med det.
Kansje er det oppveksten utover (60)70 åra som har sett sine spor, både hjå meg og andreSmile
AT
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 april 2009 at 20:12
Flott anlegg! Området med stasjonsbygningen og bussholdeplassen ser veldig bra ut.Smile

Edited by Yngve - 21 april 2009 at 20:13
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 april 2009 at 18:52
Oppdatert !!
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 april 2009 at 00:00
Takk for hyggelige tilbakemeldinger - de blir satt stoor pris på Smile
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2009 at 09:48
Kjempebra arbeid! Får inspirasjon til mitt eget anlegg hele tiden :)
ace@samlerforumet.net
Back to Top
SverreNN View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 23 februar 2009
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 205
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SverreNN Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2009 at 09:50
Sier det samme som Stian, dette ble et utrolig koselig anlegg!
Stå på med det gode arbeidet!
Hilsen Sverre.
H0 digitalt.
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2009 at 09:44
Dette ble jo et fint og koselig annlegg!Thumbs%20Up synest det du gjør er bra også!
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2009 at 00:16

OPPDATERT !

Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2009 at 16:05
Originally posted by KnuT KnuT wrote:

Flotte veier, LokoJon, og det skjer jo ting hos deg!

Har et lite ønske ettersom bloggen din vokser og vokser:
Kan heretter merke hver ny oppdatering med dato, slik som det er gjort her?
Det gjør det litt lettere å følge med, i alle fall for meg som skumleser og etterhvert er i ferd med å utvikle teflonminne.
Klart jeg kan det, KnutTongue Hadde ikke tenkt på det... Ser jo fordelenLOL
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2009 at 14:17
Flotte veier, LokoJon, og det skjer jo ting hos deg!

Har et lite ønske ettersom bloggen din vokser og vokser:
Kan heretter merke hver ny oppdatering med dato, slik som det er gjort her?
Det gjør det litt lettere å følge med, i alle fall for meg som skumleser og etterhvert er i ferd med å utvikle teflonminne.
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 april 2009 at 22:31
Hei !
 
Takk for hyggelig svar !
Selve veien er laget med Smooth-It veimasse fra Woodland Scenincs(WS). Selve fortauet er laget som lag 2, og så brukte jeg en liten hobbykniv og lagde markeringene.
Etter å ha lagt dette, er det malt med TopCoat Asphalt som er blandet ut med Top Coat Concrete til passe grå farge. Da første strøket var tørt, gikk jeg over med Top Coat Asphalt med kun bitte litt på penselen, og gnidde dette utover med fuktig finger. Dette for å markere spormerker etter bilene. Så brukte jeg litt Top Coat Concrete til slutt for å "hvitte" litt slik at fargesettingen ble riktig.  Den fuktige fingeren gjorde susen tror jeg LOL
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 april 2009 at 22:03

Hei!

Veiene og fortauene dine ser utrolig bra ut! - Hvordan har du gått frem for å lage dem? Er veiene malt "vått-i-vått" med forskjellige grånyanser?

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 april 2009 at 21:51
OppdatertBig%20smile
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mars 2009 at 12:19
Hei AT !
 
Ja, man kunne vært mer kreativ, men det er første gangen jeg lager noe slikt, så jeg må nok prøve meg litt frem....
Det er artig å lage moduler på denne måten, man kan utvide og forandre etterhvert.
Isoporen er ganske skjør, så det er viktig å kle alle sider og hjørner med gips"bandasje" slik at det tåler å bli tatt i. I tillegg stiver gipsen av modulen.
Det problemet har man ikke når man bruker kryssfinér.
Dersom jeg hadde hatt mere plass, hadde jeg nok brukt kryssfiner og andre mer holdbare materialer.
I og med at disse går opp og ned fra loftet, må de være lette.
Drømmer om å lage en stor hjørneoppsett som f.eks. denne:
 


Edited by LokoJon - 28 mars 2009 at 12:21
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mars 2009 at 12:06
Hei !
 
Ja, det har vi tenkt på, jeg har skjært ut luker som gjør at jeg kommer til i hele tunnelen.
Det var nok smart, for på første prøveturen lå sporet litt skjevt, og dermed satt loket seg fast.
Det er tilgang fra alle moduler hvor tunnelen går.
Skal laste opp bilder som viser lukene. Alt er i isopor, så det er fort gjort å gjøre endringer.
Takk for innspill, kom gjerne igjen Tongue
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
frankm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 82
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote frankm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mars 2009 at 09:13
bare et lite teoretisk spørsmål: har du adgang til tunnelen i tilfelle avsporing der inne? eller har du sikret deg med andre måter???
Back to Top
AT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mars 2009 at 07:39
Hei
Det er spennande det du lager, særlig måten du brukar isopor på. Eg sjølv brukar kansje altfor mykje tid på å lage "modulkasser "i kryssfiner for så å putte isoporen oppi.
 
 
Tilbakemelding på hjørnefjellet ditt;
 
Lukk igjen augene og tenk på ein fjelltopp i eit hjørne.
 
Høgast på midten og jevn skråning ned til kvar side, som ein likesida trekant?
 
 Du bygger som forventa og lite spennande. Kva med å ha høgaste toppen til ein av sidene. Der kan  fjellet  vera brattare. Istaden for ei matematisk fordeling av fjellpartia  (itillegg er dei like store og) kunne dei vera plassert på/mot det brattaste partiet. Set gjerne 2 fjellparti oppå kvarandre.
 
Skap dramatikk.
 
 
AT
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2009 at 23:53
Oppdatert !
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2009 at 20:25
Takker, takker, det er jo så gøy med tog TongueTongue Blir som en unge igjen....Big%20smile
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
Christian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2009 at 20:23
Wow! Mye snadder her. Takk for en inholdrik og bra forklart byggeblogg!
Tut, tut.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.