MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Digital N
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Digital N

 Post Reply Post Reply
Author
BM65A View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 08 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote BM65A Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Digital N
    Posted: 08 mars 2009 at 18:56
Jeg har latt modelljernbanehobbyen ligge nede siden begynnelsen av 80-tallet. Den gang var det H0, men jeg vurderer nå å bygge et anlegg i liten scala. De viktigste argumentene for å velge N fremfor Z synes å være:
a) Bedre utvalg
b) Lettere å bygge landskap etc. i N (tror jeg)
c) Muligheten for digital drift.
 
Til punkt c) Digital drift: Så vidt jeg skjønner er de digitale mulighetene i N mer begrenset enn i H0? Jeg har søkt rundt på nettet, men finner ikke beskrevet stort annet enn direkte styring av lokomotivene (antar også at lys skrus på når tog står stille?), og lydmodul (hvordan nå lyden blir fra så små enheter).
 
I H0 ser jeg at også penser og signaler kan styres digitalt, hvilket synes svært fordelaktig mht. bygging av nye anlegg. Er slik styring også mulig i N - i så fall gjennom hvilke produsenter av utstyr - eller er digitalverden begrenset som nevnt ovenfor?
 
Takk til den som kan svare en (mulig) nybegynner i digal modelljernbane.
 
 
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2009 at 19:28
Du har i utgangspunktet akkurat de samme muligheten digitalt i N som i H0. Det eneste er at det kan komme noen ytterst få tilfeller hvor det ikke er plass til dekoderen inne i lokomotivet, men med dagens små dekodere er det begrenset til svært få modeller hvor man ikke finner plass.
 
Styring av veksler og annet tilbehør skjer med samme digitalspenning, og dermed med samme utstyr som for H0.
 
Eirik
 
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
BM65A View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 08 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote BM65A Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2009 at 21:55
Takk for raskt og informativt svar! Thumbs%20Up
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.