MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Strømtilførsel Märklin HO digitalt
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Strømtilførsel Märklin HO digitalt

 Post Reply Post Reply
Author
Hans Kr. View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 14 februar 2009
Location: Spain
Status: Offline
Points: 47
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hans Kr. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Strømtilførsel Märklin HO digitalt
    Posted: 08 mars 2009 at 12:29
Jeg bygger et dobbeltsporet rundebaneanlegg i Märklin HO.
Med et enkeltspor som går ut til et rangeringsområde.

Har den noen betydning om tilkoblingskinnen er plassert i rundebaneanlegget, (slik at strømmen faktisk kan "gå" begge veier), eller kan tilkoblingskinnen plasseres på rangeringsområde?

Total skinne lengde er på ca 6-7 meter pr oval.
Back to Top
TomB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2009 at 13:35
Hei Hans Kr.
 
Du bør ha ha tilførsel til skinnene (rød og brun) for hver ca. 2 m. Om ett punkt blir i enden av et spor spiller forsåvidt ingen rolle, men du dekker bedre om du flytter punktet.


Edited by TomB - 08 mars 2009 at 13:52
mvh



Tom Blikstad, Asker

HO, Tysk/sveitsisk forbilde, Märklin K, Esu ECoS, Viessmann, Kühn, MBTronik, WinDigipet, WinTrack
Back to Top
Hans Kr. View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 14 februar 2009
Location: Spain
Status: Offline
Points: 47
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hans Kr. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2009 at 14:38
OK.
Så det holder ikke at jeg bare har en skinne på hele ovalen.
Kan jeg da ta ut fra denne skinnen, og legger under skinnegangen, og koble til på "leppene" på Märklin C skinnen. Slik at strømmen blir jevnlig fordelt over hele anlegget.

Er det behov for egen trafo? Har forelpig bare den lille trafoen som fulgte med startsettet.

http://www.lokstallenhobby.no/nyheter_/marklin/2006/marklin-startsett-regional-exp


Edited by Hans Kr. - 08 mars 2009 at 14:39
Back to Top
TOG FREAK View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 14 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 12
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TOG FREAK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2009 at 16:00
Da jeg la ut en prøve oval på gulvet hjemme i stua brukte jeg 1.5 mm kabel fra central station 1 til der jeg la ut kabel til skinnene ca hver 2 meter.Selv da blir MFX symbol på central station mørk i perioder selv om lokene går.Hvis jeg skal bygge fast anlegg vil jeg nok bruke minst .5 mm fra "leppene"til marklin c-skinnene med minste legde koblet til 1.5-2.5 mm kabel under anlegget.
lars tore berg
Back to Top
Hans Kr. View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 14 februar 2009
Location: Spain
Status: Offline
Points: 47
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hans Kr. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2009 at 16:06
OK.

Satser jo på Sentral Station etterhvert.
Så da kan man jo like godt legge klart for det, når man bygger.

Men skal da rød/brun kabel ha "frisk" tilførsel fra trafo, eller holder det bare å legge ny ledning mellom "leppen" på skinnene slik at man får strømtilførsel på den måten?
Back to Top
TomB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2009 at 16:33
I et enkelt tilfelle holder det som er vist her:
 
 
Mange lodder til kontaktene under skinnene. Her er det brukt kontakter.
 
Fra en transformator leveres strøm (spenning) til en booster eller en sentral. Derfra fører du 2 kabler med digitalstrøm til skinnene.
 
Har du særlig mer enn vist i linken kan du enten lage en ringledning (2 kabler) og koble en mindre kabel til skinnene hver 2 m slik Lars Tore beskriver.
 
Eller du henger opp en 1,5 mm2 til midt under bordet og legger kabler i stjerneform til skinnene.
 
Er anlegget så stort at du kjører 3-5 lok, sjalter veksler og skal ha lys i vogner og bl.a. i hus må man dele opp anlegget og forsyne med flere trafoer/boostere.
 
Slik  kan det til slutt se ut:
 


Edited by TomB - 08 mars 2009 at 16:42
mvh



Tom Blikstad, Asker

HO, Tysk/sveitsisk forbilde, Märklin K, Esu ECoS, Viessmann, Kühn, MBTronik, WinDigipet, WinTrack
Back to Top
Hans Kr. View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 14 februar 2009
Location: Spain
Status: Offline
Points: 47
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hans Kr. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2009 at 17:24
Takk nok en gang, Tom for linkene, tållmodighet og forklaring.

Har 3 lok kjørende på dette anlegget.
Foreløpig er det ikke lagt digitalt til sporveksling.
Men dekodere er bestillt.

Ikke lys.
Og all strøm til sporvekslere kommer fra min gode gamle 60 VA trafo.




Foreløpig er det bare nivå/plan 1 (merket rødt) som er lagt.
Strømmen er koblet til med standard tilkoblings-skinne i knekken på langsiden. Rett ved sporveksel fra ytre til indre spor.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2009 at 19:47
Originally posted by TomB TomB wrote:

Har du særlig mer enn vist i linken kan du enten lage en ringledning (2 kabler) og koble en mindre kabel til skinnene hver 2 m slik Lars Tore beskriver.
 
 
Ringledninger bør såvidt jeg husker unngås fordi man kan få problemer med at det digitale signalet "biter seg selv i halen" når det har gått rundt.
 
eirik 
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
TomB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2009 at 21:42
Originally posted by eika eika wrote:

Ringledninger bør såvidt jeg husker unngås fordi man kan få problemer med at det digitale signalet "biter seg selv i halen" når det har gått rundt.
 
Det stemmer ikke.
 
Jeg plukket akkurat en setning fra stummi-forumet (1/3-09), før deltagerne diskuterer lodding eller kontakter:
 
Ringleitungen mit größerem Querschnitt für Masse und Fahrstrom (oder + und -) sind heute wohl als Standard für die Stromversorgung von Modellbahnanlagen zu sehen.


Edited by TomB - 08 mars 2009 at 21:43
mvh



Tom Blikstad, Asker

HO, Tysk/sveitsisk forbilde, Märklin K, Esu ECoS, Viessmann, Kühn, MBTronik, WinDigipet, WinTrack
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2009 at 22:06
Originally posted by TomB TomB wrote:

Det stemmer ikke.
 
Jeg plukket akkurat en setning fra stummi-forumet (1/3-09), før deltagerne diskuterer lodding eller kontakter:
 
Ringleitungen mit größerem Querschnitt für Masse und Fahrstrom (oder + und -) sind heute wohl als Standard für die Stromversorgung von Modellbahnanlagen zu sehen.
Du er sikker på du ikke blander sammen Ringledning som på norsk er en ledning som går rundt til den treffer seg selv, og Ringeledning som oversatt fra tysk Ringleitung betyr en ledning med større kvadrat enn de normale tynne modelljernbaneledningene nå da??
 
"Problemet" med ringledning er såvidt jeg husker at den grunnet en ørliten tidsforskyvning i signalets vei gjennom kabelen fører til at digitalsignalet kan bli forurenset når det treffer seg selv fra begge sider en eller annen plass ute på anlegget. Mener derfor bestemt det i tidligere brukerveiledninger for digitalsystemer sto en illustrasjon av akkurat dette med et stort rødt kryss over for å understreke at man ikke måtte gjøre slik.
 
At Ringeledninger eller andre tilsvarende tykke ledninger nå er i ferd med å bli en mer standardisert tykkelse på stømforsyningsledninger ut fra sentralen/boosteren på digitale anlegg skal jeg imidlertid være helt enig i.
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mars 2009 at 10:16
Fenomenet med gangtidsforskjeller er ikke merkbart på så små anlegg det her er tale om.
Høyeste frekvens (om man kan betegne et pulssignal med frekvens?) er alt for lav til at dette kan få innvirkning på kvaliteten av signalet. Da er kabelens impedans og kapasitans minst like avgjørende.
Man må forestille seg at signalet går med 0,6 - 0,7 av lysets hastighet i ringledningen og de tidsforskjeller som oppstår, er ubetydelige.
Hadde det vært et større anlegg, kunne dette være verd å vurdere?
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mars 2009 at 14:06
Det er mulig at anlegget det her er snakk om blir så lite at signalforstyrrelsen ikke vil bli merkbar, men jeg syns likevel det generellt er ok å få påpekt problemstillingen slik at ikke det feilaktig fester seg et feilaktig inntrykk av at dette er en optimal måte å koble på basert på Toms påstand.
 
Nettsiden "wiring for DCC" anbefaler jo t.o.m. at ikke bare "ringledningen" under, men faktisk og skinnesirkelen oppå anlegget brytes slik at den ikke danner en fullstendig ring.
 
og et sitat:

There are not really any rules on how you should run your buses under your layout. You can run them pretty much any way you want. For those that don’t know where to start, here are some guidelines you might want to follow. Don’t forget to review the discussions on blocks and feeder spacing covered in this webpage.

1. Even if your layout is a loop, don’t join the ends of your bus in a loop. If your loop is one big block, put one pair of insulated joiners in the track above where the ends of your bus are so that your layout doesn’t form an electrical loop with joined ends

 

Eirik

Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mars 2009 at 18:16
Om det feilaktig fester seg et feilaktig inntrykk, blir det riktig daQuestion Wink

For øvrig er det kanskje lurt å følge "normalt opplegg for el-anlegg", f.eks. i hus - med (2) grove tverrsnitt ut fra strømkilden(e) som forgrener seg i parallelle kurser med mindre tverrsnitt til egne forbrukere (også skinneavsnitt eller blokker)
Bjørn Egil
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mai 2009 at 20:10
Hei

Jeg har et lite spørsmål om mating av strøm til større anlegg:

- Jeg bygger et større MJ-anlegg med Märklin K-skinner. Total sporlengde er totalt 116 meter.
- Jeg har en Intellibox IR som digitalsentral.
- Anlegget får 4 boosterkretser som hver mates med 3 amp fra Uhlenbrock Power3 boostere.
- Hver boosterkrets vil ha plass til max 7-8 tog, men hvor ikke mer enn 2-3 vil kunne kjøre samtidig.

I veiledningen fra Uhlenbrock står det at trafoene skal kobles sammen på "jordsiden" / den brune jordlederen.
Jeg har videre forstått det slik at Uhlenbrock (og Märklin Digital-utstyr) har koblet "jord" gjennom fra trafoinngangen og ut på anleggets brune "jordledning".

Jeg lurer da på om det da er like greit å la den brune "jordledningen" også være gjennomgående på hele anlegget - altså på tvers av alle boosterskillene.
Jeg ser ikke helt problemet med at denne strømmatingen til jord (brun) ikke kan ha sluttede strømsløyfer. Märklin har jo ikke noe problem med vendesløyfer, osv.

Diskusjonen i denne tråden går jo på at hver boosterkrets skal mates slik at det ikke dannes sluttede strømsløyfer, men det gjelder i såfall bare den ene lederen for oss som bygger med 3R / midtkontakter.

Noen som har kommentarer eller gode råd?
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Filledukke View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 41
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Filledukke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2009 at 22:45
På det anlegget du beskriver kan du så vidt jeg forstår, ha felles brun leder. Du bør i midlertid alltid sjekke at trafoene er i fase. Det vil si at du vil merke forskjell avhengig av hvilken vei du setter i støpselene. Dette kan du sjekke ved å måle spenningen mellom to røde/eller gule (Märklin) ledere fra to forskjellige trafoer når de brune er koblet sammen. Støpselet står riktig dersom du ikke måler noen spenning. Alternativt vil du måle dobbel spenning.
Dersom du måler høy spenning, tar du ut støpselet til en av trafoene og dreier det 180 grader før du setter det inn igjen.

Sett et merke på støpselet og kontakten slik at du også setter det i rett neste gang.




Edited by Filledukke - 21 mai 2009 at 22:47
Med vennlig hilsen
Jon
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mai 2009 at 08:10
Originally posted by Filledukke Filledukke wrote:

Du bør i midlertid alltid sjekke at trafoene er i fase.
Det var jeg klar over.
Alle pluggene til trafoene står i én felles fordeling etter at fasene er samkjørt. Det blir også lettere å skru på strømmen til hele anlegget når alle sterkstrømledninger går via én hovedbryter.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
elpro View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 juni 2009
Status: Offline
Points: 37
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote elpro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juni 2009 at 19:22
Originally posted by eika eika wrote:

 
Ringledninger bør såvidt jeg husker unngås fordi man kan få problemer med at det digitale signalet "biter seg selv i halen" når det har gått rundt.
 
eirik 
 
Med et slikt argument, er det ikke mulig å bygge en ring med skinner heller. Der vil også signalet ditt bite seg selv i halen.
 
Hvor ofte har vi ikke bygget ringer, om de er ovale eller på annen måte sluttede, på gulvene våre. Det er absolutt ikke noe problem.
 
 
mvh
El(ektro)pro(ffen)
Back to Top
elpro View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 juni 2009
Status: Offline
Points: 37
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote elpro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juni 2009 at 19:27
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:


.......Jeg lurer da på om det da er like greit å la den brune "jordledningen" også være gjennomgående på hele anlegget - altså på tvers av alle boosterskillene.
Jeg ser ikke helt problemet med at denne strømmatingen til jord (brun) ikke kan ha sluttede strømsløyfer. Märklin har jo ikke noe problem med vendesløyfer, osv.

Diskusjonen i denne tråden går jo på at hver boosterkrets skal mates slik at det ikke dannes sluttede strømsløyfer, men det gjelder i såfall bare den ene lederen for oss som bygger med 3R / midtkontakter.

Noen som har kommentarer eller gode råd?
 
En av hovedårsakene til at du bør splitte kretsene dine, er kortslutningseffektene som kan oppstå. Blir disse høye, vil du kunne ødelegge utstyr og kabling.
 
mvh
Elpro
Back to Top
BNSF DASH 9 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 05 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote BNSF DASH 9 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juni 2009 at 21:21
Til Hans Kr.

Du skriver att det blir en Sentral Station etter hvert.
Sentral Station 2 fra Märklin ved tilkobling av ekstra boostere kreves det att begge skinnestrengene og mittleder er helt ISOLERT fra verandre mellom booster distriktene.
Dette er av egen erfaring.
Referere til flere innlegg på Svenskt MJ Forum.

Lars Erik

Edited by BNSF DASH 9 - 02 juni 2009 at 21:22
DIGIRAX CHIEF, ZEPHYR, DT400 IR TRÅLØST,JMRI og WiThrottle app.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juni 2009 at 22:18
Originally posted by elpro elpro wrote:

 
Med et slikt argument, er det ikke mulig å bygge en ring med skinner heller. Der vil også signalet ditt bite seg selv i halen.
 
Hvor ofte har vi ikke bygget ringer, om de er ovale eller på annen måte sluttede, på gulvene våre. Det er absolutt ikke noe problem.
 
 
mvh
El(ektro)pro(ffen)
Så lenge du styrer den analogt er det overhodet ikke noe problem nei. Og ved små rundbaner styrt digitalt er sikkert og sansynligheten liten for at noe skal kunne skje. Men det eksisterer bestandig en ørliten mulighet for at et digitalt signal som biter seg selv i halen vil bli degradert eller forurenset fordi forsinkelsen i overføring gjennom ledning eller skinne tar noen milisekunder. Det er kanskje ikke nok til å ødelegge signalet, men hvilken garanti har du for at ikke denne forurensningen av signalet en og annen gang kan være årsaken til litt "rar" oppførsel fra et digitallok?
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,055 seconds.