MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Radeburg (tidl. Tårnveien stasjon)
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Radeburg (tidl. Tårnveien stasjon)

 Post Reply Post Reply
Author
Hans Kr. View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 14 februar 2009
Location: Spain
Status: Offline
Points: 47
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hans Kr. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Radeburg (tidl. Tårnveien stasjon)
    Posted: 27 februar 2009 at 23:32
Da har jeg så smått kommet i gang med byggingen.
Nivå 1 er lagt ferdig med dobbeltspor hele veien, og trippelspor ved stasjon.
Rangeringsområde er flyttet utenfor sirkel. Det ble litt kortere enn ønsket men er begrenset av plassen.

Nå har jeg begynt å planlegge nivå 2. Det blir et rundbanespor i hver ende.








Edited by Hans Kr. - 22 mars 2009 at 15:50
Hans Kr.



Märklin HO C, delevis digitalt.

Back to Top
Hans Kr. View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 14 februar 2009
Location: Spain
Status: Offline
Points: 47
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hans Kr. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2009 at 11:25


Første nivå er ferdig lagt. Yttersporet skal opp i en stigning langs veggen, og krysse indre sporet. Legger også et spor i plan 2 som får rundkjøring i begge ender. Det skal gå på en viadukt på pilarer over godsterminalen.
Ytre sporet får en parallellforskivning slik at det kommer ned som indre sport på langsiden foran vinduet.



Det ble litt korte spor på godsterminalen. Men det blir uansett en liten terminal. med 4 spor. Foreløpig.
Nivå 2 er tenkt å komme ut bak vanntårnet å gå på en viadukt på pilarer over terminalen.
Alt av ledninger skal selvsagt på undersiden av platen, men det er ikke gjort enda pga at jeg har ville ha sporplanen klar først.




Edited by Hans Kr. - 28 februar 2009 at 11:33
Back to Top
Hans Kr. View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 14 februar 2009
Location: Spain
Status: Offline
Points: 47
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hans Kr. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mars 2009 at 01:22
I dag har jeg jobbet litt med stigninger, og og laget skinneunderlag for det.
Nå er det stigning nok til å krysse sporet på nivå 1.
Er litt for bratt rent skalamessig, men etter en prøvekjøring viste det seg at det er mulig og problemfritt. Vil nok ligge på ca 4 % stigning, så det blir  litt bratt, men kjørbart.



Jeg får mulighet til å legge en paralelforskyvning rett før brua, slik at det det ytre sporet fra høyre, blir det indre sporet når det kommer ned på venstre side.
Det er kun satt opp midlertidig grovt justert treklosser for å se om stigningen ble kjørbar.




Nå skal det lages nye nøyaktige klosser, og settes opp pilarer der de blir synlige. Det blir fjell og tunneler på hver side av vinduet, og der blir det da et rundkjørings-spor i hver ende. Delevis i tunnel, og delevis i friluft.
Til høyre i bildet blir det tunnel fra den åpningen som er satt opp og helt frem til vindu. Ytre sporet til venstre i bildet går på bakkenivå og krysser under brua foran vinduet.



Har også gjort en midlertidig prøvemontering av luftledningen. Var heldig å få tak i en pakke fra Märklin (art. nr 70000) som gir mange deler til en gunstig pris.
Pakken er så vidt jeg har skjønt ment som et suppliment til startsett med utvidelsespakke C3 eller C4.



Her er tanken å lage veitunnel i muren bak den hvite MAN semitraileren(midt i bildet), slik at det kan blli innkjøringsvei til godsterminalen.



Det blir da det indre sporet som skal opp i stigningen, så det skinneunderlaget må lages på nytt.
Men det er fort gjort.
Det ytre sporet blir på grunnplan, og krysser under det andre sporet under når det kommer bort til brua ved vinduet.
Jeg kommer til å lage tunnelåpning omtrent ved den miderste sporveksleren.

Kom gjerne med tips, tanker og ideer hvis noen ha det.
Dette er fortsatt på bygge/planlegge-stadiet, så endringer kan gjøres.










Edited by Hans Kr. - 31 mars 2009 at 00:58
Hans Kr.



Märklin HO C, delevis digitalt.

Back to Top
Christian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mars 2009 at 16:00
Artig å se! Jeg likte sporplanen og variasjonen du har satt opp. Lykke til videre :) 
Tut, tut.
Back to Top
Hans Kr. View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 14 februar 2009
Location: Spain
Status: Offline
Points: 47
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hans Kr. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mars 2009 at 17:06
Takk for det.
Har forsøkt å få "klemt" inn både rangeringspor og kjørespor på den plassen jeg foreløpig har til rådighet.

Har gjort en liten endring på sporplanen slik at det blir mer variasjon i selve kjøringen.



Som det fremgår av denne skissen er det nå mulig å kjøre rundt på nivå/plan 2, og komme ned, enten motsatt eller samme vei som man kjørte opp.
Dette fordi det nå er lagt inn en paralellforskyvning rett før sporet kommer ut av tunnelen på nivå/plan 2. (I øverste høyre hjørne)


Edited by Hans Kr. - 02 mars 2009 at 17:08
Back to Top
Hans Kr. View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 14 februar 2009
Location: Spain
Status: Offline
Points: 47
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hans Kr. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2009 at 11:14
Da ha jeg fått lagt alle ledninger under plata.
Digitale dekodere for sporvekslere er bestillt i Tyskland, men har ikke kommet enda. Så da slipper man jo en del ledninger etterhvert.
Vet ikke om de blir montert på dette anlegget, eller om jeg skal vente til jeg får flyttet det ut i det planlagte annekset i bakgården.
Der får jeg uansett større plass og skal bygge om hele anlegget.


Er ikke helt fornøyd med denne plasseringen.
Vurdere å legge de utenfor underlaget på en egen plate.

Mens jeg holder på med sporet er husfruen i gang med de ulike byggninger og annet som hører til. Her er hun ferdig med torget, som blir sentrum i den lille byen, Radeburg.


Brosteinbelagt torg, med kjøpesenter kiosker og uteservering.


Fant disse 2 fotgjengerundergangene fra Pola i en kurv hos Amundsen Hobby. De må modifiseres litt får å passe til C-skinnen, og er tenkt brukt i terrenget på nivå/plan 2.






Edited by Hans Kr. - 24 mars 2009 at 17:06
Hans Kr.



Märklin HO C, delevis digitalt.

Back to Top
Hans Kr. View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 14 februar 2009
Location: Spain
Status: Offline
Points: 47
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hans Kr. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2009 at 01:05
I dag har det kommet en ladning med tørrgodsvogner fra Tyskland
Til en meget hyggelig pris, 18,- € (166,- kr) pr stykke ved kjøp av minst 5.

http://modellbahn-west.de/WAngebote.html


Dette blir gående som eget godstog, og jeg er nå på jakt etter en betong/kalkproduksjon eller lignende som skal ligge på plan/nivå 2 rett over godsterminalen.
Tenkte å lage en hylle med et spor foran og fabrikken inntil veggen.


Har beundret noen av nedsmussingsjobbene som er vist her på forumet,
og tenkte jeg skulle forsøke meg litt på disse.

I første rekke skal jeg gå over de gule flatene med litt fint smergelpapir for å få litt "slitasje" på dem.
Skal også forsøke å lage et innvendig gulv, slik at det ikke går så mye last i vognene. Gjorde et forsøk med noe sand jeg hadde kjøpt hos Amundsen. Fin struktur på det, men det ble litt tungt når vogna ble fylt opp.











Edited by Hans Kr. - 10 mars 2009 at 01:15
Hans Kr.



Märklin HO C, delevis digitalt.

Back to Top
Hans Kr. View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 14 februar 2009
Location: Spain
Status: Offline
Points: 47
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hans Kr. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mars 2009 at 11:29
Har byttet navn på anlegget.
Fra Tårnveien Stasjon til Radeburg. Tongue
Dette fordi jeg fant en stasjonsbyggning med dette navnet, og siden vi bor i Råde, som på utenlandsk blir Rade, passet det bra.

http://auhagen.de/xtc-shop/images/product_images/popup_images/11329.jpg

De siste dagene har jeg jobbet litt med Anyrail programmet for å finne ut hvilke skinner jeg tenger til et kryssningspunkt i anlegget.
Pr i dag er det 2 parallele spor, i R1 og R2.
Det ytre sporet (på høyre side) skal opp på nivå2, og gå i bro med en parralellforskyvning, slik at det på andre siden av sporet går ned igjen til det indre sporet ( på venstre side).
Dette skal gjøres via et 4 veis kryss, som også vil gi anledning til å komme ut på de 2 rundbanene på nivå 2.


Alt på høyre side av krysset, vil bli liggende i tunnel på dennne delen av anlegget.
Det miderste sporet på tegningen vil ligge på nivå 2, og er starten på den høyree rundbanen på dette nivået.
Det innerste sporet (til venstre etter krysset) blir starten på det andre rundsporet på nivå 2.




Edited by Hans Kr. - 23 mars 2009 at 11:42
Hans Kr.



Märklin HO C, delevis digitalt.

Back to Top
Hans Kr. View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 14 februar 2009
Location: Spain
Status: Offline
Points: 47
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hans Kr. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2009 at 03:26
Da er parallelforskyvningen klar. Ved å sette inn en "engelskmann" dobbelsporkryss, rett foran brua, er overgangen mellom niva 1 og 2 klar.
Samtidig gir dette et skifte av dobbelsporet, slik at det ytre sporet som kommer fra høyre, blir det indre sporet på venstre side av veksel.


Brua står fortsatt på midlertidige pilarer.

Har kommet frem til at hele grunnplanet skal heves og legges på 5 cm Styrofoam-plater. Dermed kan jeg halvere stigningene fordi yttersporet fra venstre blir liggende under grunnplanet.

Tok også med meg en ny startpakke fra Amundsen i dag. Dermed fikk jeg skinner, vogner, trafo og et skiftelok for samme pris som loket stort sett koster.


Skifteloket på godsterminalen er på plass. Et DHG 700.



Edited by Hans Kr. - 29 mars 2009 at 20:38
Hans Kr.



Märklin HO C, delevis digitalt.

Back to Top
Hans Kr. View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 14 februar 2009
Location: Spain
Status: Offline
Points: 47
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hans Kr. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mars 2009 at 09:32
Som nevt har jeg fått et behov for å kunne kommer fra indre til ytre spor på stasjonsområdet, når man kommer fra venstre, (nord) i anlegget.
Og hadde vel egentlig bestemt meg for å sette inn en 3 veis veksel.

Men, det har vært noe som ikke har stemt helt på de paralelle sporene på stasjonen. Og petimeter som jeg er har det irritert meg.
En liten tanke skjevhet.
Når er det jo slik med skinnegeometrien på Märklin C-skinner at det stort sett skal gå sammen, hvis man har de rette delene.
Og jeg har jo samme sporkombinasjon i begge ender av stasjonen.
Fra dobbeltspor til trippelspor ved hjelp av kurvsporveklsere.

I går kveld fant jeg løsningen. Jeg hadde satt opp ulike kombinasjoner med samme skinnematriell i hver ende.
Og dette ga den lille skjevheten som jeg har studert på lenge.
Ved å endre slik at det blir likt i begge ender får jeg også den muligheten til å komme ut på yttersporet som jeg ønsket.


Det gamle i rødt, og det nye i blått.
Unøyaktigheten jeg "slet" med, lå i det miderste sporet med det gamle oppsettet.

Slik det er nå, får jeg anledning til å veksle mellom ytre og indre spor på stasjonsområdet, uansett hvilke side togene kommer fra.


Edited by Hans Kr. - 08 juni 2009 at 02:01
Hans Kr.



Märklin HO C, delevis digitalt.

Back to Top
Hans Kr. View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 14 februar 2009
Location: Spain
Status: Offline
Points: 47
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hans Kr. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mars 2009 at 19:01
Har sett i gang med underlaget. Fikk noe plater av en bekjent.
5 cm, nå trenger jeg noen 2-3 cm også, så blir det ikke så mye skjæring.
Har begynt å legge der hvor alt skal være i tunnel.
Det skal det også lages skjæring slik at det indre spor går ned på sponplate.


Er så smått i gang i dette hjørnet av anlegget.


Greit å kunne øve seg litt på en del som ikke blir synlig.
Dette er noe jeg aldri har gjort, så det er sikker en mye enklere måte å gjøre dette på, enn å bruke Stanley kniv med langt blad.



Edited by Hans Kr. - 31 mars 2009 at 00:33
Hans Kr.



Märklin HO C, delevis digitalt.

Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mars 2009 at 17:39
her i Bergen så bruker vi stanley kniv med langt blad til å forme grunn landskapet så ligger vi på sculptamold? er ikke helt sikker på hvordan det skrives. og vi limer også på fjell formasjoner.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mars 2009 at 18:35
Hvor får man kjøpt Sculptamold i dag?
 
Petter
Back to Top
Hans Kr. View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 14 februar 2009
Location: Spain
Status: Offline
Points: 47
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hans Kr. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2009 at 00:56
Ja, kniv fungerer jo. Men så reklame for en sånn elektrisk skjærkniv i siste MJ-bladet.
Da vil det vil bli enklere forme det når man skal skjære ganske dypt regner jeg med.
Hans Kr.



Märklin HO C, delevis digitalt.

Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2009 at 12:06
Originally posted by traiNman traiNman wrote:

Hvor får man kjøpt Sculptamold i dag?
 
Petter


Togbutikken har på lager  Smile
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Hans Kr. View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 14 februar 2009
Location: Spain
Status: Offline
Points: 47
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hans Kr. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juni 2009 at 01:48



Hans Kr.



Märklin HO C, delevis digitalt.

Back to Top
Hans Kr. View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 14 februar 2009
Location: Spain
Status: Offline
Points: 47
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hans Kr. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juni 2009 at 01:58
Den elektriske skjærekniven jeg fant i MJ bladet koster ca 500,-
Så den blir nok innkjøpt med tanke på utskjæringene fro videre fremdrift.

Har ikke blitt så vedlig mye MJ de siste ukene. Våren i nytt hus, med hage og utvendig vedlikehold tar en god del tid.

Kjøpte for en del uker siden 5 bulkgodsvogner fra Tyskland. Hadde kjøpt sand hos Amundsen som skulle brukes som last.
Men det ble litt i tyngste laget når vognen ble fyllt opp.

Derfor kappet jeg til noen tynne plastplater som ble lagt som bunn i øverstedelen av vognen.

Disse ble festet med silikon, og det ble også smurt godt med silikon på hele platens overflate.

Derette var det bare å strø ut godset, og få det jevnt ut i kantene.

Har tenkt å bruke "ballast-teknikken" for å feste mer gods i vognen, slik at det blir noe mer naturlig.
Det gule skal som tidligere nevnt fjernes i enda større grad, og vognen skal smusses mot hvit/grått, for å passe med lasten.
Som i dette tilfelle ska forestille kalk.

Hans Kr.



Märklin HO C, delevis digitalt.

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.