MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Cool Tool - erfaringer?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Cool Tool - erfaringer?

 Post Reply Post Reply
Author
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Cool Tool - erfaringer?
    Posted: 27 februar 2009 at 22:07
Jeg har kjøpt meg et sett med Cool Tool Unimat 1, og lurer på om det er noen andre som har erfaring med dette settet. Det virker som at det er mye man kan gjøre med disse verktøyene, men hvor skal man begynne?

Har lært meg å bruke sagen. Noen som har dreid eller frest noe? Noen som har koblet opp mot PC?
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2009 at 22:22
Har du link til produktet? :)
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2009 at 23:23
Link er her:
The Cool Tool, Norge
Produsenten i Østerrike

Jeg er inne på tanken å kjøpe meg en selv. Er interessert i å vite hvor presis den er? Og om den holder kvaliteten? Blir det slarkete og upresist med tiden?
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2009 at 23:36
Hva koster disse med metalldreiing og fresing? =)
trenger metall dreiebenk og fres... I liten skala.
Back to Top
ROBEL View Drop Down
MjF-styremedlem
MjF-styremedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 277
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ROBEL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2009 at 00:35
Jeg er på veg til å kjøpe et her også :-)
 
Satser på et Unimat ML...tror nøyaktigheten kan komme ned på hundredeler... og så kan en jo bygge ut da, dersom en ønsker å ha flere favorittverktøy fast oppsatt.
 
 
Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2009 at 09:16
Ja jeg trur også man bør satse på Metal Line. Trur nok man kommer til å irritere seg over at man ikke betalte de drøyt 2000,- ekstra.
En Unimat 1 Classic koster ca 4650,-
En Unimat ML - Metal Line koster ca 7000,-
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2009 at 18:57
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Ja jeg trur også man bør satse på Metal Line. Trur nok man kommer til å irritere seg over at man ikke betalte de drøyt 2000,- ekstra.
En Unimat 1 Classic koster ca 4650,-

En Unimat ML - Metal Line koster ca 7000,-


Ja, den plastutgaven tror jeg man skal styre *langt* unna om man har tenkt å dreie/frese i metall.

Jeg er generellt skeptisk til om de maskinene har stivhet og motorstyrke nok til å maskinere seriøst i metall.

Om det er kosmetiske detaljer slik som denne loklykta i 0-skal tror jeg det kan holde.

Men har du ambisjoner om å dreie hjulringer (ikke minst med profilstål!), frese deler til drivverk osv. så tror jeg man skal satse på en tyngre maskin.

Jeg angrer som en hund på at jeg ikke satset på en kraftigere maskin enn min Proxxon 230.

Duger til kosmetikk, men nå vil jeg dreie hjul!
Back to Top
AT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2009 at 20:57
Kjøpte våren 2008 ein ML + ei monteringsplate. Plata er heilt nødvendig for å få det stødig.
 
Har bla. dreia ned flensane og hjulbredde på EL14 drivhjul. Det gjekk greit.
Om hjula har god eller dårleg legering veit eg ikkje.
 
Dreiebenken er liten. Liten motor, små mål osv. I dette tilfellet måtte eg ta lite i gongen når eg dreia av hjula. Men den funker.
 
Dreiebenken er liten nok til å ta inn på kjøkkenbordet. Dermed aukar sjangsen for at jobben vert gjort. Lett å sette bort.
 
 
 
 
AT
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mai 2009 at 20:52
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Ja jeg trur også man bør satse på Metal Line. Trur nok man kommer til å irritere seg over at man ikke betalte de drøyt 2000,- ekstra.
En Unimat 1 Classic koster ca 4650,-
En Unimat ML - Metal Line koster ca 7000,-

Har nå forsket litt på dette selv. Man kan supplimere med det man mangler, så det er da det samme hva man kjøper først egentlig. Jeg har ikke dreiet hjulene på mine Lima-lok ennå, men det skal jeg prøve ut med både plast- og ML-sett.

Motoren i ML-settet er sterkere enn den som følger med Unimat-1. ML mangler sag og pussemaskin, så de utfyller hverandre da en slipper å bytte motor hvis en setter opp sagen fast. Lett å bytte til pussemaskin.

Selv kjøpte jeg også en verktøykasse. Da kunne jeg ha noe festet på plata (et tilbehør man bør skaffe seg kjapt!) og liggende alle skruer og deler i småskuffene.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.