Eldre märklin, Dritt på hjulene |
Post Reply ![]() |
Author | |
Jonas ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 16 november 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 416 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 27 februar 2009 at 10:40 |
Fikk en haug med märkling saker i går ettermidag (Tusen takk kokken
![]() men jeg fikk nok ikke lokene til å gå og de ble diagnotisert til dritt på hjul og den dingsen i midten under.
Åssen kan jeg få "Slipt" vekk dritten? Var visst fy, i følge bjørn runar, å pusse med noen som helst form for "Pussing" eller "Sliping"...
Så åssen får jeg vekk slikt no?
mvh. Jonas
|
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Passende løsemidler tar vel endel, men jeg tror ikke at man kan unngå å bruke visse former for sliping noen ganger. Men slipemiddelet bør selvsagt være meget fint. Å pusse slepeskoen kan jeg ikke skjønne har noen særlige negative effekter siden den jo slipes hele tiden mot punktkontaktene. Hjulbanen derimot, bør være mest mulig glatt. Blekkviskelær er et brukbar fint slipemiddel, men slikt er vel dessverre vanskelig å få tak i nå for tiden. Man kan evt. spørre folk over 50 om de har noe slikt liggende. Meget fint smergelpapir er også en løsning. Hvis det er lokhjul, anbefaler jeg at man kobler strøm til godset og til slepeskoen og lar hjulene gå av seg selv, og så presser man slipemiddelet lett ned på hjulbanen. Et mulig slipemiddel man evt. kan prøve før man prøver hardere midler, kan være et trestykke eller hård fiberplate.
John Allen konstruerte i sin tid en pussevogn som bestod av at en fiberplate subbet ned på sporet hele tiden og slik pusset sporet der vogna gikk. Jeg har selv utstyrt et par G-vogner med denne innretningen. Enkelt og billig. Men dette fungerer ikke så godt på skinner med punktkontakter. |
|
Svein S
|
|
![]() |
|
Jonas ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 16 november 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 416 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ok. Takker for svar. Får vel se om jeg ikke har noe brukbart til å pusse... I værste fall kan jeg jo bytte hjulene =)
|
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nå er jeg usikker på hva slags dritt du egentlig har, men jeg husker fra min Märklinperiode at det ofte kom en slags sort avleiring på vognhjulene (aldri lokhjulene). Den måtte jeg pirke bort med en liten skrutrekker av og til. Jeg kan ikke huske å ha opplevd dette på likestrøm, så jeg vet ikke om dette er et spesielt AC-problem? Jeg har lurt på om dette er olje fra lokene som la seg på skinnene og som vognene som kom etter så tok til seg, muligens i kombinasjon med hjul som jeg lurer på egentlig er/var av sink? Før i tiden måtte i hvert fall Märklin-lok smøres jevnlig både i aksellagrene og i de to små smørekoppene for rotorakselen.
|
|
Svein S
|
|
![]() |
|
KjellAn ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1011 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg har selv anskaffet meg en rensevogn fra System Jörger for Märklin og denne fungere bra også dersom det har lagt seg støv på sporet etter lengre opphold på anlegget. Og den passer selfølgelig på alle Märklinspor og -sporveksler. Dersom det er mye belegg på hjulene dine bør dette fjernes med kjemisk renset bensin eller lignende på en Q-tip. Bruk av smergelpapir lager bare nye små riper på hjulbanen som igjen gjør at ny skitt fester seg enda bedre. Dersom det slitt et spor i slepeskoen slik at selve messinglegeringen synes, så bør du heller skifte ut slepeskoen med en ny. |
|
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er nok ikke bare overdrevet bruk av olje som forårsaker dette, for når lokene begynner å hyle, da er det for lite smøremiddel, og da må man smøre de. Og det er svært vanskelig å smøre så lite at det har effekt og ikke samtidig at det avgis over tid noe smøremiddel ned på skinnene. En annen sak er at det kan hende man smører for mye og for ofte i hjulakselene og for lite i rotorakselen, for det er den som mest utsatt pga høyt turtall. I min tid (pre 1970) var imidlertid brukerheftene som fulgte med lokene utstyrt med bilder som viste smørepunktene ved hjulakslene, så det å smøre materiellet er jo noe Märklin selv har oppfordret til.
Det du sier om hefteringene tror jeg derfor er den viktigste årsaken til belegget, og da gjerne i kombinasjon med oljenedfall. |
|
Svein S
|
|
![]() |
|
Jonas ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 16 november 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 416 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
disse har såvidt jeg har forstått stått MEGET lenge uten å ha blirr brukt.
Men jeg får prøve meg frem litt. Er grenser for hva jeg gidder halv 12 om natta =)
|
|
![]() |
|
perflo ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 25 juli 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 70 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hei,
Renset bensin eller Heptan gjør vanligvis jobben hos meg for å rengjøre hjul. Den grove siden på en oppvaskesvamp med Heptan gjør grov jobben, siden bruker jeg bommulspinner. I Liliput rensevognen min tar jeg White Spirit for rengjøring av skinnene. Bak går en Herkat (Fleischmann) vogn med roterende filt og tørker opp.
|
|
perflo
|
|
![]() |
|
Jonas ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 16 november 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 416 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ok. Jeg får se meg litt rundt etter det nevnt over.
Var litt fint med skinnene også, Kom ferdig rust"Malt" ![]() Hvordan kobler jeg penser (1 spor til 2) og (1 spor til 3) i sånne små bokser med knapper på? Og åssen skal signaler kobles? ![]() |
|
![]() |
|
oyra ![]() Viderekommen ![]() ![]() Joined: 16 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 25 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hei!
Jeg bruker Roco sin pussekloss både på skinner og hjul .Den kan jeg anbefale,det fungerer perfekt.Da forsvinner dritten enkelt og Marklinlokene og vognene går fint.
Hilsen Øystein
Marklin , Sveitsisk forbilde
![]() |
|
Stavanger
|
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Gul ledning fra veksel til gul bøssing på trafo. Blå ledninger til hver sin røde og grønne på baksiden av "små bokser med knapper på". Fra kortsiden av disse trekker du en (brun) ledning til brun bøssing på trafo. |
|
Svein S
|
|
![]() |
|
Jonas ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 16 november 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 416 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
ok. takker. Koblet opp en runding og lånte det gamle märklin lok samt trafo som bestemoren min har. Virket fint. Var tøft når pensene virket uten at jeg måtte legge over selv samt lyset i den sorte boksen tok kaka :)
Bare gulvet oppå rommet mitt blir ferdig så bygger jeg vel opp alt jeg har tenker jeg. Sette det på en plate og ha det i tilegg til DC anlegget mitt :) |
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |