MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - SverreNN webblogg
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

SverreNN webblogg

 Post Reply Post Reply Page  <1 4567>
Author
SverreNN View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 23 februar 2009
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 205
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SverreNN Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2010 at 11:01

Heisann! Wink

To bilder fra det jeg har gjort. Tongue

Asfaltering pågår:


Et gjerde på slutten av stasjonsområdet:





Edited by SverreNN - 05 mars 2010 at 11:02
Hilsen Sverre.
H0 digitalt.
Back to Top
SverreNN View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 23 februar 2009
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 205
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SverreNN Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2010 at 20:05

Hei igjen! Wink


Jeg tenkte å dra nytte av mitt lille uhellet på denne tråden! (den 6. kommentaren)

Her har jeg blandet trelimen med 50% vann og 50% lim:


Etter bare 1-2 timer har denne begynnt å utvide seg:


Så satt jeg opp mine tuja trær:


Så ble det lagt gress og "asfalt":


Kanskje andre kan dra nytte av dette?




Hilsen Sverre.
H0 digitalt.
Back to Top
Frans View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 157
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frans Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2010 at 21:08
Originally posted by SverreNN SverreNN wrote:

Asfaltering pågår:


Hvor fikk du tak i den asfalteringsmaskinen?



Edited by Frans - 10 mars 2010 at 21:11
Hilsen, Frans
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2010 at 22:17
Originally posted by Frans Frans wrote:


Hvor fikk du tak i den asfalteringsmaskinen?

Tror det er et standard Kibribyggesett. Jeg husker hvertfall jeg bygget en slik for mange år siden.
 
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
SverreNN View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 23 februar 2009
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 205
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SverreNN Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2010 at 15:25
Originally posted by eika eika wrote:

Originally posted by Frans Frans wrote:


Hvor fikk du tak i den asfalteringsmaskinen?

Tror det er et standard Kibribyggesett. Jeg husker hvertfall jeg bygget en slik for mange år siden.
 
 
Eirik


Helt rett! Smile     Jeg har kjøpt den på hobbyland i Bergen. Men den sto bare utstilt. Har ikke sett den noen andre plasser. 

Hilsen Sverre.
H0 digitalt.
Back to Top
SverreNN View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 23 februar 2009
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 205
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SverreNN Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2010 at 21:36

Hei!


Ekte Tysk natur:




Fortsatt god helg alle sammen! Wink

Hilsen Sverre.
H0 digitalt.
Back to Top
Granholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 01 mars 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Granholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2010 at 10:10
Originally posted by Frans Frans wrote:

Originally posted by SverreNN SverreNN wrote:

Asfaltering pågår:


Hvor fikk du tak i den asfalteringsmaskinen?

Mvh

Hans Erik Granholt
Back to Top
Granholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 01 mars 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Granholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2010 at 10:13
Originally posted by Granholt Granholt wrote:

Originally posted by Frans Frans wrote:

Originally posted by SverreNN SverreNN wrote:

Asfaltering pågår:


Hvor fikk du tak i den asfalteringsmaskinen?
 
 
Ikke værst pris heller Wink
Mvh

Hans Erik Granholt
Back to Top
SverreNN View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 23 februar 2009
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 205
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SverreNN Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2010 at 11:14
Se der ja! Thumbs Up
Hilsen Sverre.
H0 digitalt.
Back to Top
SverreNN View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 23 februar 2009
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 205
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SverreNN Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2010 at 13:07
Heisann!

Noen bilder fra steinrøysen jeg har laget:

Fortsatt god påske allesammen.!
Hilsen Sverre.
H0 digitalt.
Back to Top
SverreNN View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 23 februar 2009
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 205
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SverreNN Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2011 at 19:05
Hei, og takk for sist! 
Etter en lang pause med modelljernbane, er jeg tilbake. Og det føles godt. Wink
Så nå er det bare å forvente seg oppdateringer herifra! 

Hilsen Sverre.
H0 digitalt.
Back to Top
AleksanderB View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 januar 2007
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 52
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AleksanderB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2011 at 21:10
Høres bra ut!Thumbs Up Venter i spenning!Smile
Hilsen Aleksander
Back to Top
SverreNN View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 23 februar 2009
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 205
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SverreNN Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2011 at 16:06
Hei!

Har prøvd å legge ballast rundt skinnene. Har hatt lyst til dette lenge, men har ikke fått meg selv til å gjøre det enda. 
Hadde bare en nokså grov ballast tilgjengelig, så det "inni" skinnene får jeg ta senere. 

Hilsen Sverre.
H0 digitalt.
Back to Top
Espen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Espen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2011 at 20:25
Øøøøø Smile
Kansje litt mye pukk ?
Sånn i grove trekk skal ikke pukken ligge over/på svillene.
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.
Back to Top
SverreNN View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 23 februar 2009
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 205
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SverreNN Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2011 at 22:27

Hmm, ja. Det var kanskje litt mye. Men det ligger over geoline skinner. Så det ser litt mer ut en det er.









Edited by SverreNN - 09 januar 2011 at 22:28
Hilsen Sverre.
H0 digitalt.
Back to Top
Espen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Espen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2011 at 22:40
Sjekk her, på side 3

 http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=4134&title=andreas-anleggsblogg

Nesten identiske skinner
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.
Back to Top
SverreNN View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 23 februar 2009
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 205
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SverreNN Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2011 at 16:49
Nå føler jeg meg litt som en forsvarer! Akkurat der bildet er tatt er det en stigning. En liten oppoverbakke altså. Så der blir det litt mer ballast enn normalt! Kanskje jeg burde sagt det i starten? ;)




Hilsen Sverre.
H0 digitalt.
Back to Top
SverreNN View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 23 februar 2009
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 205
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SverreNN Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2011 at 19:35
Heisann! 

Er det "lov" å ha to forsjellige farger på ballast? 
Jeg kom til å kjøpe 3 poser med en annen farge en det jeg hadde i fra før. 
Det er ikke så veldig stor forsjell. Men synes det er nok.! 

Hilsen Sverre.
H0 digitalt.
Back to Top
Ludvig View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 29 august 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ludvig Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2011 at 19:54
Det er helt "lovlig" å bruke forskjellig typebalastWink
En som har alt eier ingen ting. Mens en som eier TOG eier alt! (et tekst utdrag fra min simple hjerne).
Back to Top
SverreNN View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 23 februar 2009
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 205
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SverreNN Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2011 at 20:05
Puh! Takk skal du ha ;)
Hilsen Sverre.
H0 digitalt.
Back to Top
Ludvig View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 29 august 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ludvig Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2011 at 20:31

I et vanelig landskap så finner du mange forskjellige farger på balasten, det som er viktig er at størelsen er noenlunde det samme.

(kom en liten trykk leif i sted... ...type ballast, ikke typebalast Tongue, stupid mee)
 
gleder meg til å se en videre utviklig på annlegget dittBig smile!!!
En som har alt eier ingen ting. Mens en som eier TOG eier alt! (et tekst utdrag fra min simple hjerne).
Back to Top
SverreNN View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 23 februar 2009
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 205
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SverreNN Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2011 at 22:27
Takk så mye Ludvig! ;)



Hilsen Sverre.
H0 digitalt.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2011 at 08:32

Det viktigste man bør gjøre som modellbygger og ønsker å gjenskape virkeligheten, er å dra ut og se hvordan virkeligheten er, ta masse bilder eller skaffe seg bilder av det man vil modellere. 

Sporet og ballastens utseende er viktig for helhetsinntrykket av en modelljernbane, siden det nettopp er en modelljernbane dette dreier seg om. Er jernbaensporet troverdig modellert slik at man kjenner seg igjen og tenker "ja, slik ser en jernbane ut", da tror jeg det viktigste er gjort. Landskap, bygninger og rullende materiell er viktig det også, men sporet er viktigst, tror jeg.

Derfor må jeg nok si at spor med ferdigballast gjør det svært vanskelig å skape et troverdig spor. Man kan nemlig ikke kontrollere ballasten mellom svillene. Det skal imidlertid sies at noen, Gleng-gutta bl.a., har klart å få til bruktbart utseende med C-skinnene med en omhyggelig maling av sporet ut fra hvordan det er på forbildet, og bruk av tilstøtende ballast som ser tilsynelatende helt lik ut.

Men man kommer både lenger og lettere til det ved å bruke spor der man kan legge ballasten selv både i sporet og utenfor. Glem heller ikke maling/sverting/brunering av skinnene. Det er kun på toppen at skinnene er blanke, IKKE på siden.

På et mye brukt spor som ikke er nyballastert, vil fargen på skinner, sviller og ballast anta tilnærmet samme farge, og da gjerne en lett gråbrun farge som kanskje går over mot rødt ved de tyngst belastede sporene pga støv fra bremseklosser. Nypukket spor er derimot ganske lys grå. Ofte etterballasterer man bare utvendig en stripe, så det er fullt mulig med variasjoner på samme spor. Men igjen: gå ut og se hvordan det faktisk er og ta bilder som du legger ballast og velger farge etter.

Bildet nedenfor viser et norsk hovedspor på en bane med middels belastning (ca 3 tog i timen). Legg også merke til at man har fylt på en tynn stripe med pukk i den ene ytterkantene. Slikt gir variasjoner selv innenfor samme skinnemeter.

Svein S
Back to Top
SverreNN View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 23 februar 2009
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 205
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SverreNN Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2011 at 23:04


Hei!
Da ligger anlegget på finn.
Men tar fortsatt vare på 3 lokomotiv. Det nye anlegget blir litt mer komplisert. Ta dere en titt på anonsen. http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=27796610
Hilsen Sverre.
H0 digitalt.
Back to Top
Ludvig View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 29 august 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ludvig Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2011 at 15:27
Hvorfor skal du selge det?

Hvordan ser/skal den nye se ut?
En som har alt eier ingen ting. Mens en som eier TOG eier alt! (et tekst utdrag fra min simple hjerne).
Back to Top
SverreNN View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 23 februar 2009
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 205
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SverreNN Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 april 2011 at 21:32


Det blir solgt fordi jeg er «klar» for noe nytt! :-) pluss at jeg som de aller fleste trenger litt tyngde på lommeboken ;-)

Det fremtidige anlegget blir ca samme størrelse, men mest sannsynelig ikke en rund bane :-)
Hilsen Sverre.
H0 digitalt.
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 april 2011 at 22:23
Ville egentlig gått for et modul system som du kunne tatt og demontert og montert raskt. så får du litt mere å kjøre på. så kan du montere det når det ikke er i brukSmile
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Ludvig View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 29 august 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ludvig Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 april 2011 at 22:29
Bruk peco sine code 75 skinner, de EIER!!!
En som har alt eier ingen ting. Mens en som eier TOG eier alt! (et tekst utdrag fra min simple hjerne).
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 april 2011 at 08:32
Peco code 75 eller lavere skinnecode funker bra! (obs! da må du gjerne ha finescale hjul på matriellet om det er en veldig lav skinnecode)Smile
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 april 2011 at 17:57
Jeg bruker Peco code 75, og de eneste vognene jeg har opplevd at flensene tok nedi skinnespikerne/svillene er de gamle Märklinvognene mine med digre pizzahjul. Det knatret godt, for å si det slik...Smile

Jeg har vogner fra NMJ (G4, Os, Kbps), Roco (trevogner) og Cad87 (G3, N2), og alle disse kjører med originalhjulene uten problemer av noe slag. Jeg kjører faktisk også en 24b fra Brimalm med pizzahjul på fremre løpeaksel (ikke original, har bare ikke fått byttet tilbake ennå) uten å ha merket noe forskjell på den og mine andre lok.

Svein



Edited by Svein_A - 08 april 2011 at 17:58
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 4567>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.