MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Rädda Skövde Modellsällskap!
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Rädda Skövde Modellsällskap!

 Post Reply Post Reply
Author
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Rädda Skövde Modellsällskap!
    Posted: 05 januar 2005 at 21:04
Nordens fineste modelljernbaneanlegg, WNJ, står i fare for å bli revet
som følge av en dramatisk økning i husleia!

Jeg behøver vel ikke forklare folk her at for en klubb med et anlegg som
ikke kan flyttes er en kraftig husleieøkning ren utpressing og det verste
som kan skje.

For meg er WNJ og spesiellt Krister Brandts skriverier om banen en av de
største inspirasjonskildene innen mj.

Det minste jeg kunne gi tilbake var å sende en epost til
Kommmunestyrelsen for å få dem til å kanskje skjønne litt mer av det de
holder på med der nede i kjelleren. Hvis det begynner å strømme inn
eposter fra fjern og nær kan det kanskje være med på å tippe vektskålen i
foreningens favør?

Om du skriver, så husk å hold en høflig tone! Ingen skifter mening om de
blir utskjellt...
Dette var det jeg skrev:

--

Til: kommunstyrelsen@skovde.se

Tema: Rädda Skövde Modellsällskap!

Jeg ser til min store fortvilelse at Skövde Modellsällskap står i fare for å
måtte nedlegge sin virksomhet som følge av en dramatisk økning i
husleien.

Skövde Modellsällskap har vært den viktigste inspirasjonskilden for
modellbyggere i hele Norden i over 20 år.

Foreningen har satt Skövde på kartet, og mange er vi som har lagt turen
om Skövde for å delta på foreningens legendariske "Bankalas". De driver
uvurderlig reklame for Skövde, og deres virksomhet når langt utover
kommunens og Sveriges grenser!

Jeg håper derfor kommmunen også i fremtiden vil sørge for at foreningen
får en husleie de kan leve med!

Vennlig hilsen
Håvard Houen
Trondheim, Norge

--

Klipp og lim, endre noen ord (samt avsender!) og vips, dagens gode
gjerning!
Sneglepost gjør sikkert enda mer inntrykk. Adresssen er:

Kommunstyrelsen
S-541 83 Skövde
SVERIGE

Og om du ikke vet hva Skövdeselskapet driver med, gå øyeblikkelig til
deres heimeside:

http://www.wnj.se

Edited by Håvard H
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2005 at 22:26
Done!
Bjørn Egil
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2005 at 09:10

 

Jeg også 

Tom Lynga

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2005 at 10:29

Hei!

Jeg har også skrevet!

MVH, Tom

Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2005 at 17:55

Jeg fik et chok!!!!

Denne kulturhistoriske perle kan man ikke fjerne. Den gør Skovde og ikke mindst Westergötland,  kendt langt ud over Sveriges grænser.

Har skrevet.

Dan Rasmussen

Formand

Næstved Modelbaneklub

 

En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2005 at 10:25
På svenske Modellrallaren har en av deltakerene lagt ut et svar han fikk fra Skøvde kommune.

Jeg tar forbehold om at Tord Gustafsson fra Skøvde komune snakker sant.

Der kommer det fram at Skøvdegjengen ikke har betalt noe som helst i leie eller driftskostnader de siste 30 år. Dette har nå blitt oppdaget.
I følge ham har kommunen kommet med flere forslag til løsning som Skøvdegjengen har avvist.
I tillegg har andre lag og foreninger i kommunen reagert på forholdet og kommunen mener da at det skal råde likhet og rettferdighet på området.
Bygningen hvor WNJ er bygd er også fra kommunens side tenkt solgt.

Jeg stiller meg litt tvilende på om Skøvdegjengen kan få så mye medlidenhet fra kommunens side med tanke på de forholdsvis restriktive linjer som klubben har med tanke på framvisning, fotografering, medvirkning etc.

Svaret i helhet kan finnes her: Svaret fra kommunen Søk ned til innlegg fra Per Lind skrevet 18. jan. klokken 13.21

MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2005 at 14:02
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:


Jeg stiller meg litt tvilende på om Skøvdegjengen kan få så mye medlidenhet fra kommunens side med tanke på de forholdsvis restriktive linjer som klubben har med tanke på framvisning, fotografering, medvirkning etc.


Har du vært i Skøvde og sett banen og lokalene den er plassert i?

Det er temmelig trange lokaler, og dette er også en del av årsaken tii fotoforbudet. Visninger for et almennt publikum vil også være nærmest umulig.

Når det gjelder den restriktive linjen på medlemskap har den et helt klart snev av elitisme. Men uten at de hadde stilt kvalitetskrav til byggerne samt drevet en "udemokratisk" politikk angående profil osv. så hadde dette prosjektet aldri blitt realisert!

Krister Brand har selv sammenlignet seg med den sovjetiske hockeytreneren Tichonov. Det har blitt stilt krav, og medlemmene har blitt håndplukket. Og det har gitt resultater så det holder. Skøvdegjengen ønsket å spille i eliteserien, og de gjorde det som var nødvendig for det.

Når det gjelder diskusjonen om husleien deres vet jeg ikke mer enn det jeg allerede har postet.

Kjernen i saken er likevel denne:
Fordi Skövde Modellsällskap ikke tror de kommer til å greie å betale den husleien kommunen ønsker å pålegge dem vurderer de å rive nordens fineste modelljernbaneanlegg. Dette synes jeg i et MJ-perspektiv er tragisk.

Og å fremstille det som om Skövde Modellsällskap nærmest har vært husokkupanter er litt søkt. Om de virkelig har hatt gratis husleie i 30 år, så er det noen i kommunen som har gitt dem det. At en kommune støtter en kulturaktivitet er vel heller ikke så uvanlig?

Mvh Håvard H.

PS: Og jeg har mine ord i behold: En økning i husleie fra 0,- til et hvilket som helst beløp vil bokstavelig talt være uendelig stor. Og en uendelig stor husleiøkning må vel kunne kalles dramatisk?

Edited by Håvard H
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2005 at 14:55

Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Kjernen i saken er likevel denne:
Fordi Skövde Modellsällskap ikke tror de kommer til å greie å betale den husleien kommunen ønsker å pålegge dem vurderer de å rive nordens fineste modelljernbaneanlegg. Dette synes jeg i et MJ-perspektiv er tragisk.

Og å fremstille det som om Skövde Modellsällskap nærmest har vært husokkupanter er litt søkt. Om de virkelig har hatt gratis husleie i 30 år, så er det noen i kommunen som har gitt dem det. At en kommune støtter en kulturaktivitet er vel heller ikke så uvanlig?

Mvh Håvard H.

PS: Og jeg har mine ord i behold: En økning i husleie fra 0,- til et hvilket som helst beløp vil bokstavelig talt være uendelig stor. Og en uendelig stor husleiøkning må vel kunne kalles dramatisk?

Håper at du ser overbærende på at jeg river løs noen sitater fra deg, Håvard.

En husleieøkning fra kr 0,- til kr X,- er prosentvis uendelig, så økningen kan slik sett utvilsomt betegnes dramatisk, ja.

For en som følger med fra sidelinjen kan det fortone seg generøst at kommunen går frem med fler løsningsforslag, og fortone seg like rigid at Skövde Modellsällskap avviser løsningsforslagene - Kanhende er det fler forhold som er relevante i å skulle belyse hvilken part som stiller rimelige krav, og hvem som er rigide.

At kommunen "plutselig" oppdager at her har ingen leie vært betalt siste 30 år, gir ingen særlig sympatisk grunn til å like plutselig øke leien for om mulig kompensere for et tap, selv om det selvsagt er rimelig å kreve et vederlag for disponering av lokalene. Det annonserte leiebeløpet er  ikke gjort kjent, så hvor formidabel økningen er i SEK er vanskelig å avgjøre. Men man kan jo undre seg om ikke kommuneøkonomiene i Sverige nå er like marginale som i Norge - Her på bjerget leter kommunene med lys og lykte etter midler til å finansiere de pålegg og direktiver som staten så generøst deler ut. Da går det gjerne med tre-fire ungdomsklubber, en barneskole og et par helsetjenester. Kultur er et viktig prinsipp, men prinsipper er et privilegium for dem som har råd til det.

Uansett hvor rimelige eller urimelige Skövde kommun er, sier Skövde Modellsällskap at de er i stand til å betale det forlangte beløpet. Skövde Modellsällskaps videre skjebne kan således sies å være avhengige av hvor viktig kommunen mener Skövde Modellsällskap er som kulturbærere. Finner man ikke en løsning på et videre leieforhold sier Skövde Modellsällskap at de må rive anlegget. Flytting kommer ikke på tale, og for en (i kommunen) som ikke har videre greie på den tekniske forskjellen mellom en modellljernbane i Märklins SET+T1+T2+T3 satt opp på en sponplate og en modelljernbane av WNJs kaliber, kan det fortone seg som ubegripelig at det er så umulig å flytte - er det ikke bare å pakke ned alt i eskene igjen, da?

Vi som er entusiaster skjønner at flytting innebærer at det er det samme som å be Munchmuseet kappe alle bildene med motorsag. Å få et pent igjen etterpå blir tilsvarende vanskelig.

Kan man illustrere det samme for kommunen, blir beløpets størrelse og siste 30 års innbetalte husleie irrelevant.

 



Edited by Lars Gjertsen
Back to Top
midnight View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1145
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote midnight Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2005 at 15:00

Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:


Der kommer det fram at Skøvdegjengen ikke har betalt noe som helst i leie eller driftskostnader de siste 30 år. Dette har nå blitt oppdaget.

Ooooppssss. Nå var det plutselig flere som ble bekymra for husleia...

Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2005 at 15:05
Jeg har vært i Skøvde flere ganger så jeg vet hvordan lokalene deres er. Jeg kjenner ikke forholdene klubben - kommunen mere enn andre, men skal jeg tolke svaret så kan det væe slik at klubben hadde denne avtalen med kommunen som ruslet og gikk i det stille. Så lenge ingen stilte spørsmål ved den så "brydde" ingen seg. Nå kan det se ut som om andre har fått høre hvilken gunstig avtale klubben har og da vil de naturligvis ha en tilsvarende avtale selv. Det kan ikke kommunen gå med på. For hvor skal så grensa settes?

Dersom jeg ble oppfattet å framstille klubben som husokkupanter så var selvsagt ikke det meningen.

Klubben visste vel at de ikke kunne regne med å få være i kjelleren for evig og alltid? Dermed burde de kanskje tatt konsekvensen av det og bygd litt mere flyttbart?

Et interessant spørsmål.
Har anlegget en bevaringsverdi for etterslekten dersom det ikke er tilgjengelig for publikum?
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2005 at 18:42
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:


Klubben visste vel at de ikke kunne regne med å få være i kjelleren for evig og alltid? Dermed burde de kanskje tatt konsekvensen av det og bygd litt mere flyttbart?

Et interessant spørsmål.
Har anlegget en bevaringsverdi for etterslekten dersom det ikke er tilgjengelig for publikum?


Jeg er helt enig i at WNJ er et typisk "bygge seilbåt i kjelleren" prosjekt.

De burde absolutt forutsett at noe slikt kunne skje. En seksjons løsning av noe slag er vel nesten essensiellt for en MJ-klubb i våre dager.

Men som mange av oss var de vel litt for overtente i starten, og den ikke seksjonerbare løsningen var vel en hastverkstabbe på lik linje med sporvalget. Hvis jeg ikke tar mye feil ble det benyttet Peco code 100 i starten...

Banen er jo tilgjengelig for publikum en gang i året, samt at utrolig mange flere enn de som deltar på "bankalaset" kan ha gled av banen via de omfattende hjemmesidene til foreningen samt Krister Brandts mange Allt Om Hobby artikler.

Skövde Modellsällskap er ikke en mj-forening på som alle andre. Til tider har det vel vært drevet som et familieforetak.

Jeg mener faktisk at Skövde Modellsällskap *fortjener* en særbehandling sammenlignet med andre hobbyforeninger. Prosjektet har en kulturhistorisk verdi som gjør at de burde bli vurdert mer som museum enn hobbyforening.

Når alt dette er sagt, så synes jeg det er underlig at ikke KB & Co innser at de må opp av den kjelleren før eller senere. Foreningen burde kunne mobilisere nok kompetente støttespillere til at man kunne få partert banen og flyttet den til et mer egnet lokale. Slik kunne denne perlen av en modelljernbane sikres for generasjoner fremover. Men det er nå bare en enfoldig norbagges synspunkt...
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.