MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - MAN Dumperbil med Dumperkjerre
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

MAN Dumperbil med Dumperkjerre

 Post Reply Post Reply
Author
AleksanderB View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 januar 2007
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 52
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AleksanderB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: MAN Dumperbil med Dumperkjerre
    Posted: 10 februar 2009 at 22:43
Hei!Smile
 
Holder på å bygge en MAN dumperbil med Nor Slep trippelkjerre.
Bilen bygges etter forbilde, som er denne: http://www.flagemaskin.no/maskinpark.htm Klikk på Transport (rett over bildet) Trykk deretter på MAN TGA 26.480 6x4 til høyre i skjemen. (Gikk ikke med link direkte til dette bildet.)
 
Til bilen brukte jeg understell og hytte fra Herpa. Understellet ble kortet inn for å få rett akselavstand, og noen små ting som lufttanker og eksosanlegg må fyttes litt for å få rett plassering.
 
Til trippelkjerren brukte jeg denne hengeren som utgangspunkt:
Denne ble bygget om til 3-akslet og draget ble også bygget om.
 
Samme type kjerre som jeg prøver å modellere: (siste bilde nederst)http://www.norslep.no/Produkter/Nor-Slep-DUMPER2/Dumperkjerre-PHV24T 
  
Bilder er på vei!Smile 


Edited by AleksanderB - 31 desember 2009 at 14:50
Hilsen Aleksander
Back to Top
AleksanderB View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 januar 2007
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 52
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AleksanderB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2009 at 23:31
 
Til å lage dumperkassene brukte jeg Evergreen styrenplater og strips.
 
Her er kassen til lastebilen nesten ferdig.
  
Prøvemontering på lastebilenSmile
 
 
Ombygging av hengeren har begynt.Wink
 
 
Har begynt på kassen til hengeren, slik ser det ut så langt.
 
Mange detaljer gjenstår både på bil og henger, skal prøve å oppdatere etterhvert som arbeidet går fremover.Smile


Edited by AleksanderB - 24 juli 2009 at 01:27
Hilsen Aleksander
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2009 at 23:38
Skal bli spennende å følge med på dette.
Ser flott ut!!Clap
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
AleksanderB View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 januar 2007
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 52
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AleksanderB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 februar 2009 at 00:06
Takk skal du ha Ove! Smile
Hilsen Aleksander
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 februar 2009 at 09:05
I jøsse navn! Dette blir jo dritbra! Det ser jo ut til at du har fått til bilens dumperkasse bedre enn hva jeg har fått til på min Mesta Scania.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
ROBEL View Drop Down
MjF-styremedlem
MjF-styremedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 277
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ROBEL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 februar 2009 at 09:31

Hø...utgangspunktet ditt har jammen fått seg et ansiktsløft ja!

Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 februar 2009 at 09:53
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

I jøsse navn! Dette blir jo dritbra! Det ser jo ut til at du har fått til bilens dumperkasse bedre enn hva jeg har fått til på min Mesta Scania.


Er det noe rart Claes?  Du bygger jo bare båter for tiaWink Hadde det bare vært en jernbaneferje, men neiAngry

Får vi se herligheten i kveld Aleksander?
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
AleksanderB View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 januar 2007
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 52
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AleksanderB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 februar 2009 at 13:41
Hei Svein!
 
Skal ta den med jeg, bare du lover å holde jernbanehjula unna!WinkLOL
Hilsen Aleksander
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 februar 2009 at 13:48
Pøh!!! Pinch 
 
Allsidighet kan brukes til så mangt. Akkurat nå så er det båtbygging ja. Hvem vet hva jeg driver med i neste uke. Bygger hus kanskje...
Har jo noen projekter å ta av i kjellern, over 50 stk faktisk, men igår oppdaget jeg at et projekt som jeg har begynt på ikke trenger å gjennomføres;
Begynte for en tid tilbake å bygge om en Wiking Borgward Isabella Coupé til stasjonsvogn men det kommer Herpa med i vår, håper jeg på. Så da blir mitt projekt et vrak på bilskroten på Grungen Stasjon. Oi der var et projekt til gett...
Ermm Kanskje man burde ta permisjon fra jobben i et par år så man får bygget klart noe... 
Modellhilsen

Claes
Back to Top
AleksanderB View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 januar 2007
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 52
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AleksanderB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 februar 2009 at 14:11
Takk for alle de fine tilbakemeldingene!Smile
 
En liten oppdatering på trippelkjerren, den nærmer seg noe, men mangler fortsatt mange detaljer som f.eks. skjermer, baklem og strølem etc.
 
 
 
Gjenstår også en del detaljering på lastebilen.
 
 
 
 
 


Edited by AleksanderB - 11 februar 2009 at 17:15
Hilsen Aleksander
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 februar 2009 at 17:48
Må si jeg er meget imponert over din presisjon og hvor raskt du jobber, Aleksander.
Keep up the good work!
Modellhilsen

Claes
Back to Top
AleksanderB View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 januar 2007
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 52
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AleksanderB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 februar 2009 at 18:07

Tusen takk Claes!

Må innrømme at jeg har jukset littEmbarrassed.
Var kommet endel lengre med byggingen enn de bildene som ble lagt ut i går, de siste bildene som ble lagt ut i dag viser hvordan bil og henger ser ut i skrivende stund. 
Hilsen Aleksander
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 februar 2009 at 22:31
Rett før jeg tilbyr han jobb her og bytter ut disse hersens båtgærningeneSmile
 
Ja jeg må si at gutten imponerer, tok det selv under "lupe" i dag og kan konstantere at det ikke er bildemanipulasjon.
 
Jeg kommenterte det rå stigen, og fikk vite i ettertid at den var det en annen som hadde lagetCool 
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
AleksanderB View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 januar 2007
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 52
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AleksanderB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2009 at 00:08
Takk Svein!
Ja må si at stigen du laget til EL 13 prosjektet passet helt perfekt!Thumbs%20Up
 
Har vært liten byggeaktivitet i det siste, men her kommer en liten oppdatering.
 
Har for det meste konsentrert meg om lastebilen i det siste, og her har jeg laget verktøysskap og hydraulikktank.
 
 
 
Underkjøringshinderet er også kommet på, men er bare midlertidig siden utsiden av profilene er formet som en U, men egntlig skulle vært slett. Kommer til å lage nytt i messing når byggedelene dukker opp i posten.Smile
 
 
 
Eksosanlegget er laget til og montert. Understellet skal få seg en omgang med Tamya nato black, og "gummiputene" som dumperkassen hviler på skal males gul.
 
 
 
Noen flere detaljer på kassen er også kommet på.Smile
 
 
 
Strølemmen mangler bare festeørene så er den ferdig.
 
 


Edited by AleksanderB - 25 februar 2009 at 00:17
Hilsen Aleksander
Back to Top
SverreNN View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 23 februar 2009
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 205
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SverreNN Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2009 at 18:39
Wow Aleksander! Du e dirt flink! !!!
Hilsen Sverre.
H0 digitalt.
Back to Top
AleksanderB View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 januar 2007
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 52
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AleksanderB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juli 2009 at 19:59
Hei!
 
Etter en liten innsats i ferien nærmer prosjektet mitt seg ferdig, eneste som mangler er lakkering av dumperkassene og hytta samt decaler.
 
Understell med tilhørende deler er lakkert med Tamiya sprayboks, en metode som som jeg synes har gitt et godt resultat.
Dumperkassene og hytta kommer jeg til å lakkere med airbrush, men det blir ikke før jeg mestrer sprøyta litt bedre enn det jeg gjør i dag.Wink
 
Her følger noen bilder:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Strømkabel, hydraulikk og luftslanger må også kobles til.Wink
 
 
Måtte lage til slik at baklemmene kunne fungere, (samme metode er også brukt på hengeren) her følger noen bilder:
 
 
 
 
 
 


Edited by AleksanderB - 20 juli 2009 at 15:29
Hilsen Aleksander
Back to Top
SverreNN View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 23 februar 2009
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 205
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SverreNN Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juli 2009 at 20:13
Kjempe bra Aleksander Gleder meg til det blir ferdig!
Hilsen Sverre.
H0 digitalt.
Back to Top
AleksanderB View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 januar 2007
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 52
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AleksanderB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juli 2009 at 20:18
Takk Sverre!Smile
Hilsen Aleksander
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juli 2009 at 21:23
Å som vi venter på at denne skal bli lakkert!!! Dritbra Aleksander!!!
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juli 2009 at 21:43

Dette er vanvittig bra, Aleksander.Clap

Mange flotte detaljer du har fått med!!!
Spesielt likte jeg de fungerende baklemmene.
På med lakk, så er du i mål før han med Mesta bilen....WinkLOL
 
 
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
AleksanderB View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 januar 2007
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 52
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AleksanderB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juli 2009 at 00:03
Takk Ove og Claes for deres alltid hyggelige tilbakemeldinger!Big%20smile
 
Får legge meg i hardtrening med lakksprøyta da!WinkLOL
Hilsen Aleksander
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.