MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Byggeblogg, Salten MJ klubb
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Byggeblogg, Salten MJ klubb

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Byggeblogg, Salten MJ klubb
    Posted: 04 februar 2009 at 22:12
Onsdag 13/5-09
Kreativiteten strålte!

Gårsdagens møte var med den harde kjerne, Sven og undertegnede. Vi bestemte oss for å starte en time tidligere for å se om vi fikk gjort noe mere og det funket veldig bra! Vi fikk lagt på litt mere gips og forandret litt på terenget, "plantet gress" og male skinner. Nå begynner vi nærme oss en slutt for de første to modulene. Vi tok også kontakt med Toggruppe Helgeland.

Her er noen bilder Sven tok på den obligatoriske "photo-shooten".







Onsdag 4/3-09
Kort møte

Idag har vi mest beundret hva vi har gjort på "fritiden".
Det var bare Sven og jeg som var der. Dog fikk vi telefon fra en av gutta på Fauske.
Sven har fortsatt og legge gips og har gjort et spennde forarbeid med vannet. Det skal bli spennende å se hvor dette ender.





Undertegnede har jobbet med å bygge hus og plantet litt mere gress.






Mandag 23/2-09
Ingen bilder

Mandagen jobbet Sven med å legge gips og stifte fast mere "myggnetting" fra Faller.
Hans Jacob hadde fått sin lille sving sammen og jeg hjalp han med det elektriske.
Ingen av oss hadde med kamera, men det ble tatt en del bilder med mobiler. Vi må bare få over dem på pc´n.


Onsdag 18/2-09
Mest prat...

En litt sein oppdatering men her kommer den.
Det var Sven, Hans-Jacob og undertegnede som møtte opp. Én til! Yes! Fortsetter dette så blir vi jo mange til slutt!
Hans-Jacob hadde ikke bil så han hadde ikke tatt med seg sin modul så det ble mest planlegging.
Vi bestemte oss for å bygge Oteråga kryssingsspor og noe av strekningen videre mot Fauske. Det vil bli en selektiv komprimert strekning som i virkligheten er 1,5 km men som i modell blir rundt 5-6 m trur vi.
Sven hadde jobbet hjemme med å sage profil og malt modulkassen, og driver med å sage ut riksveien i kryssfiner. Undertegnede hadde ikke gjort noe siden modulen hadde stått i lokalet. Litt gress var alt som ble "plantert" i løpet av kvelden.
Her er noen bilder som Sven tok.




Her ser vi undergangen ved "Vågan" fra sjøsiden.

Onsdag 4/2-09

Den spede start.

Ikveld hadde endelig vi i Salten MJ klubb vår første byggekveld. Vi var ikke mange som møtte opp. Faktisk bare undertegnede og Sven. Sven hadde bygget sammen sin første Fremo-modul "trehvitt" og jeg har kommet litt lenger med min på forhånd.
Vi monterte skinner og koblet det elektriske på Svens modul og fikk prøvekjørt den sammen med undertegnedes.
Så mye arbeid på den andre modulen ble det ikke. Kun litt gress ble limt på, men man kan jo ikke være på to steder hver gang.


Sven har akkurat kuttet skinnene og undertegnede planter gress.


Klart for første prøvekjøring! Alt fungerte!

Edited by Claes Lislerud - 14 mai 2009 at 22:02
Modellhilsen

Claes
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2009 at 22:18
Da er det bare å gratulere med nystartet klubb!Clap
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2009 at 22:22
Vil følge i Dr. Jevistad sine spor og gratulere med oppstart av Salten MJ. Og enda bedre er det jo at det er Fremo det går iClap
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2009 at 22:42
Gratulerer "gutter".
Likte den skjæringa som Nohaben smyger seg gjennom...
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2009 at 23:29
Grattis Claes...
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2009 at 00:02

Ser jeg korrekt hvis jeg syns det ser ut som noen har vært litt kjappe til å sette i gang landskapsarbeidet på den grønne modulen, og faktisk har laget landskap helt ut til endene uten å skjære ned finerplaten i fronten/ryggen til samme høyde som endestykkene ? Det er litt vanskelig å se ut fra bildene, men jeg får et inntrykk av at hverken front eller bakkant er kappet ned noe som helst fra byggesettets medfølgende størrelse?

Den hvite ser ut til å være like høy, men siden man jo ikke har fått landskap på den ennå vil det trolig være lettere å gå over den med stikksaga og lage en terrengprofil bortover sidene som matcher høyden på endestykket når man kommer til endenWink
 
...Og når jeg så har fått luftet min nysjerrighet så kan jeg ikke annet enn å henge meg på gratulantene ovenforThumbs%20Up
 
Likte forresten plasseringen av bananpluggene. Hvorfor har ikke jeg tenkt på det før...Geek
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
hjp View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 20 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hjp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2009 at 05:53
Grattis Sven og Claes for å komme igang, er med neste gang.
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2009 at 07:24
Originally posted by eika eika wrote:

Ser jeg korrekt hvis jeg syns det ser ut som noen har vært litt kjappe til å sette i gang landskapsarbeidet på den grønne modulen, og faktisk har laget landskap helt ut til endene uten å skjære ned finerplaten i fronten/ryggen til samme høyde som endestykkene ? Det er litt vanskelig å se ut fra bildene, men jeg får et inntrykk av at hverken front eller bakkant er kappet ned noe som helst fra byggesettets medfølgende størrelse?

Den hvite ser ut til å være like høy, men siden man jo ikke har fått landskap på den ennå vil det trolig være lettere å gå over den med stikksaga og lage en terrengprofil bortover sidene som matcher høyden på endestykket når man kommer til endenWink
 
...Og når jeg så har fått luftet min nysjerrighet så kan jeg ikke annet enn å henge meg på gratulantene ovenforThumbs%20Up
 
Likte forresten plasseringen av bananpluggene. Hvorfor har ikke jeg tenkt på det før...Geek
 
Eirik
 
Du har så rett så rett Eirik.
Undertegnede ble litt vel ivrig....
 
 
Ellers takk til alle som har svart!
Modellhilsen

Claes
Back to Top
odin11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote odin11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2009 at 16:00
Bra Norge trenger flere mj-klubber [:Y:]
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2009 at 16:06
Originally posted by odin11 odin11 wrote:

Bra Norge trenger flere mj-klubber

Ja, odin. Kansje vi skal starte Sande-Svelvik MJ-Klubb og holde på i Bryggerhuset? LOL

Ser fint ut dette. Hvor ligger Salten forresten?
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2009 at 16:22
Hei!
 
Originally posted by Jonas Jonas wrote:

Originally posted by odin11 odin11 wrote:

Bra Norge trenger flere mj-klubber

Ja, odin. Kansje vi skal starte Sande-Svelvik MJ-Klubb og holde på i Bryggerhuset? LOL

Ser fint ut dette. Hvor ligger Salten forresten?
 
Salten ligger i området rundt Bodø.
Går dere med tanker om å starte egen modelljernbaneklubb, kan dere jo gjøre som "Gutta" i Salten Mj-Klubb; - Å få MjF til å legge ut en annonse for dere på hjemmesiden sin, slik som denne.
 
Uansett var det hyggelig å se at dette initiativet resulterte i noe konkret, Claes!
 
Gratulerer og lykke til!
 
 
 


Edited by Roger - 05 februar 2009 at 16:26
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2009 at 16:26
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!
 
Originally posted by Jonas Jonas wrote:

Originally posted by odin11 odin11 wrote:

Bra Norge trenger flere mj-klubber

Ja, odin. Kansje vi skal starte Sande-Svelvik MJ-Klubb og holde på i Bryggerhuset? LOL

Ser fint ut dette. Hvor ligger Salten forresten?
 
Salten ligger i området rundt Bodø.
Går dere med tanker om å starte egen modelljernbaneklubb, kan dere jo gjøre som "Gutta" i Salten Mj-Klubb; - Å få MjF til å legge ut en annonse for dere på hjemmesiden sin, slik som denne.
 
 


Var ment som en spøk. Kan tenke meg ansiktet til bestemor på gården om vi begynner med noe slikt på brygger huset... Huff og huff Smile
Back to Top
odin11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote odin11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2009 at 16:48
vi skall ikke drepe dama [:P]

Edited by odin11 - 05 februar 2009 at 16:48
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2009 at 22:20
Oppdatert
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2009 at 22:22
Oppdatert
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2009 at 11:38
hvor fikk dere tak i  de hvite planke tingene til og scratch bygge hus?
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
ROBEL View Drop Down
MjF-styremedlem
MjF-styremedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 277
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ROBEL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2009 at 11:55
Gratulerer med KLUBB gutterTongue 
Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2009 at 12:45
Originally posted by Stian Stian wrote:

hvor fikk dere tak i  de hvite planke tingene til og scratch bygge hus?
 
Hobbyland har slike Stian, ellers så har vi noen slike plater på klubben også.  Er Evergreen som har slike
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2009 at 15:41
Ja det stemmer det, Svein. Det er Evergreen Plasticard jeg har brukt.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
AleksanderB View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 januar 2007
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 52
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AleksanderB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2009 at 20:56
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Originally posted by Stian Stian wrote:

hvor fikk dere tak i  de hvite planke tingene til og scratch bygge hus?
 
Hobbyland har slike Stian, ellers så har vi noen slike plater på klubben også.  Er Evergreen som har slike
 
Ellers har Lokstallen hobby godt utvalg av styren produkter.
 
 
 
 
Graulerer med ny MJ klubb gutterThumbs%20Up, flotte moduler dere lager!Clap
 
Norges nordligste MJ klubb??Wink


Edited by AleksanderB - 05 mars 2009 at 20:56
Hilsen Aleksander
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2009 at 22:03
Bloggen oppdatert
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juli 2009 at 23:21


Tester om denne bilde opplastingen fungerer.

Idag var vi 4 stk på møtet. Vi bygget det største anlegget hittil her oppe!!! En milepæl. Vi bestemte oss for å jobbe i garasjen siden undertegnede hadde bilen smekkfull av moduler, verktøy og +++

Vi bestemte oss for å kjøre på steinhard for å virkelig finne et permanent sted å være. Idag brukte vi nærmere 1,5 time på å rigge opp og ned. Med inlagt kaffepause ble det det en liten time jobbing...

Jan og Hans-Jacob hadde under dagen bygget den første seksjonskassen til Oteråga krysningsspor. Meget bra jobba! De fikk planlagt veien videre, bokstavelig talt, for neste seksjon.
Sven fikk ikke gjort så mye idag, han måtte hjelpe en å få start på bilen sin...
Undertegnede loddet kabler og boret hull til et par spor på den nye skyggestasjonen "Fiplingdal".
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 august 2009 at 12:26
En aldrig så liten oppdatering om hva som har og skjer her oppe i nord. Nå er vi snart oppe i 15 meter med moduler! Modulkassene til Oteråga er mer eller mindre klare. Nå håper vi bare at forsvaret får det som de vil og får togstopp der så vi slipper å bare ha det som kryssningspor. (Oppslag i Avisa Nordland papirutgaven på fredag)


Undertegnede ballasterte skjæringen. Det gjorde mye!


Sven malte hav. Utrulig vanskelig jobb å få det til.


Forslag til forbedringer mottaes med takk.


Min hjemmelagde "Grass Master" gjør en brukbar jobb.


4 av 6-7 modulene som er kjørbare nå. Fiplingdal lengst bort fra kameraet, Svens undergang å undertegnedes skjæring og fylling.


Nå begynner lokalet vårt bli seriøst smått. Jakten etter ny er i full gang.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 august 2009 at 12:41
Hei!
 
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Sven malte hav. Utrulig vanskelig jobb å få det til. (...) Forslag til forbedringer mottaes med takk.
 
Fra den vinkelen dette bilde er tatt, synes jeg egentlig at den metoden dere har benyttet allerede gir ett troverdig inntrykk av (klart sjø-) vann. Hvilken metode har dere benyttet?
 
Søker man på "vann" på forumet, skulle det dukke opp en del tråder som omhandler temaet. Ellers kan man jo la seg inspirere på disse linkene:

 

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 august 2009 at 12:56
Det er dette vi vil prøve å gjenskape, dog litt komprimert.
Bildeutsnitt fra kart.salten.no
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 august 2009 at 23:47
På min hjemmeside har jeg beskrevet fremgangsmåten jeg brukte for å lage vann på Grimstad stasjon. Hvis dere liker utseendet på denne varianten, så er den iallefall meget lett å få til.

http://grimstadline.blogspot.com/2009/02/water-part-i.html






Edited by Mr Bridger - 30 august 2009 at 23:48
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 august 2009 at 15:39
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

 


Sven malte hav. Utrulig vanskelig jobb å få det til.


Forslag til forbedringer mottaes med takk. 

 

Jeg synes vann og bølger så meget troverdige ut!
Legg gjerne ut oppskriften på hvordan det er gjortThumbs%20Up
Men det kunne kanskje vært litt skum eller rotete overflate der bølgene treffer fjæresteinene?


Edited by jevistad - 31 august 2009 at 15:41
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 august 2009 at 15:46
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:



Sven malte hav. Utrulig vanskelig jobb å få det til.


I feel your pain... Likevel pøser jeg på med kritikk:
Pleier ikke bølger å bryte temmelig parallellt med strandlinja?

Bølgene deres kommer temmelig diagonalt.

Men de ser ikke så dumme ut!
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 august 2009 at 16:09
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:


I feel your pain... Likevel pøser jeg på med kritikk:
Pleier ikke bølger å bryte temmelig parallellt med strandlinja?
Det er jeg vel ikke så sikker på?
Kanskje akkurat den siste meteren før de treffer land.
Selestranden i Klepp
 
Det varierer sikker med lokale forhold, men hvis man zoomer litt ut i kartet som Claes linker til så synes det som den dominerende bølgeretningen er på skrå.


Edited by jevistad - 31 august 2009 at 16:12
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 august 2009 at 20:41

Jeg har da alltid trodd at bølgenes retning er avhengig av vinden og ikke av strandlinjen.

Petter Stern%20Smile
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.