MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - vogne last
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

vogne last

 Post Reply Post Reply
Author
odin11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote odin11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: vogne last
    Posted: 31 januar 2009 at 13:33
Jeg ser det hele tiden.. lange godts tog uten noe som helst i vognene.
jeg har selv nesten bare tome godts vogner, men jeg har prøvd å lage forsjelige objekter som forexempel europaller og kabelspoler uten spesielt hell. jeg har prøvd å finne manualer eller beskrivelser. det er lite av sont.
er det noen som har noen tips?

mvh. Odin
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2009 at 17:09
Du kan jo prøve å lage jernplatelast.



Nøyaktig hva disse er laget av, vet jeg ikke. Jeg kjøpte vognen brukt - med last. Men jeg vil anta du kan bruke tynne plastplater eller kartong som du maler. Legg noen firkantede trebiter imellom lagene og bind det hele sammen med f.eks. en enkelttråd fra en tynn ledning. Pass bare på å skjære platene like store og skjære rett.

Ellers har jeg beskrevet hvordan du kan lage tømmerlast i denne tråden



Dette var et par forslag, andre kan sikkert også bidra med ideer.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
fgjerde View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 16 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote fgjerde Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2009 at 17:38
Mange
Back to Top
fgjerde View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 16 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote fgjerde Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2009 at 17:43
Mange fine vognlaster her http://www.alvalia-modelljernbane.no/ ....
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2009 at 17:51
Det er mye fin last å få kjøpt, men trådstarter spurte om tips og beskrivelser på last man kan lage selv...
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Stein View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 16 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 53
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stein Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2009 at 19:07
Hei. Du kan lage mye fint i plast. Bruk det du har liggende til å lage forskjellige rør og maskineri. Eksempel på byggematerialer kan være plastrammer fra byggesett, deler fra ødelagte lok eller vogner, demonterte kulepenner og gamle vekkerur. Veldig mye kan bli bra med litt maling og eller smussing.
En gammel bil eller to stroppet fast, eventuelt en traktor.
Kassevogner kan fylles med sand eller stein, eventuelt hjemmelaget jernskrot.
Hvis lasten ikke blir helt overbevisende, kan du kle den inn i presenning laget av tørkepapir eller silkepapir. Lim det fast og mal med presenningfarge som grå eller grønn. Et par tynne tråder rundt til surring, så ser det bra ut.
 
NSB H0 frem til 1970 + GVB
Back to Top
odin11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote odin11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2009 at 19:16
Hmm. høres bra ut har masse skrot liggene [:P]
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.