Sporskiftemotor atrapper |
Post Reply ![]() |
Author | |
Per Einar Orebe ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 333 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 27 januar 2009 at 22:17 |
Finnes det noen ute i verden som lager noen slike, som minner om moderne norske. Jeg har en formening om at jeg har sett noen før en gang. |
|
![]() |
|
rosenblad ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 294 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hei!
Ja det finnes flere men Peco SL-47 burde passe fint. De er laget av plast og er ganske fine å se på.
![]() MVH, Tom
|
|
---------------------------------
Roco Z21, British OO |
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Hva er "atrapper"?
|
|
Svein S
|
|
![]() |
|
eika ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1623 |
En ikke-bevegelig modell...
På amerikansk kjent som en "dummy"
Eirik Edited by eika - 28 januar 2009 at 14:38 |
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
![]() |
|
ses ![]() Fremo og MjF medlem ![]() ![]() Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Takk for svar. Men si meg, var det bare jeg som ikke visste dette? Her har jeg drevet med MJ i 50 år, men det ordet var helt ukjent for meg, og det har jo opplagt sin funksjon i MJ-sammenheng. Bokmålsordboka har det, riktignok med to t-er, så det er altså et norsk ord også. Snodig.....
Edited by ses - 28 januar 2009 at 18:41 |
|
Svein S
|
|
![]() |
|
eika ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1623 |
Hvor kjent eller ukjent ordet er skal jeg ikke påstå noe som helst om, men min hukommelse tilsier hvertfall at det har vært regelmessig i bruk i tyske modelljernbaneblader og bøker og at det er der jeg har plukket det opp
Forøvrig ligner ikke Pecos SL-47 spesielt bra på de norske motorene syns jeg. En mye bedre modell syns jeg er den dere kan se på bildet her:
Den motoren er fra tyske firmaet Erbert og leveres i 10-pack. Litt gul eller lys grå lakk så fungerer den utmerket. De vi har i Horten er innkjøpt fra www.modellhobby.se hvor 10-packen koster under 60,-
Eirik
|
|
|
|
![]() |
|
morten.h ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
![]() edit :her med en "P" bare for å forvirre ![]() Edited by morten.h - 28 januar 2009 at 23:06 |
|
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
|
![]() |
|
Ja, det er lenge siden (1971/72) og jeg var i marinen uten noen gang å være ombord i et marinefartøy fordi jeg var bebrillet.
![]() |
|
Svein S
|
|
![]() |
|
b e pedersen ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Da har vi i alle fall (den delen av) førstegangstjenesten felles, Svein, selv om jeg var på Harald Hårfagre et par år tidligere ...
![]() ... og vi holdt oss nok til "originaler" siden jeg ei heller kan erindre ordet ![]() |
|
Bjørn Egil
|
|
![]() |
|
jevistad ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Se også side 133 i Weinert katalogen.
Hva brukte du på Gardermo-anlegget Svein? Selvlagde? Edited by jevistad - 29 januar 2009 at 16:39 |
|
![]() |
|
Per Einar Orebe ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 333 |
Javel, så mye på grunn av en "attrapp". Ordet er ikke helt ukjent i konstruksjonsverdenen da men...... Nok om det! Hvem er eventuellt størst her i landet på WEINERT? Hobbytrain, eller er det andre ? Går det an å bestille direkte hos WP
|
|
![]() |
|
Både Hobbytrain og Togbutikken pleier vel ha litt Weinert i hyllene :)
Eirik
|
|
|
|
![]() |
|
Ja! Meget enkelt laget av en trelist som var skåret til i korrekte dimensjoner og skrådd på to av kantene, og så delt opp i riktige lengder. Den ble malt gule. PÅ et så stort anlegg er helheten viktigere enn detaljene, så det ble lagt ut mer som markører fordi de var gule og lett synlige. Jeg mener at jeg la på noen forlengelser av svillene som motorene ble limt oppå. Forbildet: ![]() Modell (omternt samme sted): ![]() Pussig! Jeg tror det er den ene vekselen på modellen det IKKE er plassert gul motor på, som er avbildet på forbildet ovenfor. Veksel 276B. Edited by ses - 30 januar 2009 at 00:03 |
|
Svein S
|
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |