MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Real life staging
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Real life staging

 Post Reply Post Reply
Author
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Real life staging
    Posted: 03 januar 2005 at 22:55
Det finnes et forbilde for det meste.

vendesløyfe
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2005 at 22:59

Stilig!!!

Men noen rundbane finner du vel ikke????

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2005 at 23:15

Hei!

Rundbaner? Jo visst finnes de også i virkeligheten! Det er nemlig ikke bare i "MJ-verden" at rundbaner eksisterer. Det er egentlig ikke så unaturlig, med tanke på logistikk-logikken en slik bane medfører.

  • På festningsanlegget i Hanstholm i Danmark (nordeuropas største bevarte tyske festningsanlegg fra den annen verdenskrig) går den en rundbane. På "runden sin" kjører toget innom ammunisjonsbunkeren og kanonstillingene. Det beste med denne banen, er at den er i trafikk ennå, dog i museal form.

 

  • Ved byggingen av Tirpitz-stillingen på Blåvand, ved innseilingen til Esbjerg, ble det også etablert en relativt stor smalsporet rundbane, med diverse sidespor. Denne er rivd.

 

  • Den første offisielle jernbanen i Tyskland, var visstnok utformet som en rundbane, men dette er jeg noe usikker på.

Jeg skal legge ut mer informasjon om de ovenfornevnte baner, dersom jeg finner noe.



Edited by Roger
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2005 at 00:48

Hei!

På følgende link kan man se litt nærmere på jernbanen ved Hanstholm. Den var ganske lang til å være rundbane egentlig; Den hadde blitt ca. 11 meter i H0 slik den fremstår i dag.

Hanstholm



Edited by Roger
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2005 at 14:43
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Det finnes et forbilde for det meste.


Tar jeg ikke feil, ligger det en vendesløyfe her, også, rundt ringlokstallen:

http://terraserver.microsoft.com/image.aspx?
T=1&S=10&Z=13&X=1222&Y=20642&W=3&qs=%7cDurango%7cColorad
o%7c

Linken henger ikke sammen, klipp og lim!

Det er jo en knallbra veteranbane - 3-fot - Durango & Silverton RR, heter
den ikke det, da?

mvh
Henning L
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2005 at 14:57

Jeg ser godt vendesløyfen, jeg i alle fall! Jeg tok meg den frihet å lage link av url-en din, Henning.

link

Back to Top
Oar"n View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 188
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Oar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2005 at 11:07
Hei.
Her er en link til motstykket i Kristiansand.

Batterie Vara

Det er smalsporbane her også, men i dag kun et par hundre meter bakover fra kanon 2. Halvveis deler den seg med ett spor opp til kasematten (kanon 1) og det andre bakover i terrenget til ammo-bunkerser. To små svingskiver finnes også. Et par vogner har jeg sett, men ikke lok.

Mye artig å se og en av Kristiansands mest besøkte attraksjoner.

Hilsen

Roar Børte
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2005 at 21:22

Hei!

Jeg har sett lokomotivet der nede, jeg. Det står under en pressening ved ett av utstyrskurene museét besitter, og ser temmelig "shabby" ut. -Jeg håper de klarer å sette det i stand, da den planlagte kjøringen med dette, ville gjøre ett allerede bra museum mye bedre. Lokomotivet kommer fra ØSDs nedlagte bane på Østøya og Mellomøya.

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2005 at 23:12

Hei!

Det finnes ett forbilde for alt: Sjekk sporarrangementet til Harlem Transfer (1:1), det overgår jo de fleste rundbaner og spaghettibaner noen gang bygd i modell:

 

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2005 at 23:20

Hei!

Her er en til i samme genre, dog med sporforbindelse til omverdenen; Bush Terminal:

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2005 at 09:27

Kan det stemme at det er 90" som er angitt som minste radius?

Dette blir jo snaut 27,5 m (eller ca 31,5 cm i H0)

Bjørn Egil
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.