MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Bygging av G2 type 4
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Bygging av G2 type 4

 Post Reply Post Reply
Author
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bygging av G2 type 4
    Posted: 19 januar 2009 at 22:11
Jeg holder for tiden på å bygge en G2 type 4 fra Steinar & Steinar, men nå har byggingen stoppet opp med et problem: Hvordan skal bremsesystemet være på denne vognen?

Jeg har studert byggebeskrivelsen gang på gang og gransket bildene som er der, men jeg finner ikke ut av det. Bildene viser fra gal vinkel for å kunne se konstruksjonen. Beskrivelsen sier "se tegning", men det er ingen tegning på bremsesystemet...

Er det noen som har bygget vognen og kan hjelpe?

Så langt var jeg kommet når ting stoppet opp:
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2009 at 22:42

Jeg har ikke bygget denne selv da jeg er en utpreget "plastmann"....Wink, men hva lurer du på? G2 (med bremserplattform) hadde jo enkelt bremsestell med skruebrekk, er det et slikt du skal montere og lurer på hva som skal hvor?

Hilsen  Kjetil


Edited by kness - 19 januar 2009 at 22:43
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2009 at 22:43
Dette er G2 type 4. Den har bremseplattform, ikke fallbrekk. Legg merke til at klossene sitter på yttersiden.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2009 at 23:00
Jeg så det, derfor editerte jeg innlegget mitt omtrent samtidig som du skrev ditt...  Skal se om jeg kan finne noen bilder et sted som du kan få se på.
 
Hilsen  Kjetil
Back to Top
odin11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote odin11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2009 at 23:10
Plastik fantastisk ha altid funket for meg

xD
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2009 at 23:27
Jeg kan kontakte "Steinarene" imorgen angående dette, og kanskje få nøstet opp i den manglende skissen også.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
bengtka View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 108
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bengtka Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2009 at 23:48
Slik tror jeg det skal være.

 

Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2009 at 12:26
Takk til alle involverte for hjelpen!
En utfyllende forklaring pr telefon fra en av "Steinarene" samt bildet til Bengt gjør at jeg nå er klar til å gå videre.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2009 at 22:53
Og i kveld var jeg kommet langt nok til å grunne vognen, ting tar tid...



Til tross for at det har vært noen "skjær i sjøen" underveis i byggingen, er jeg imponert over byggesettet. Særlig over hvor godt delene passet sammen.

Jeg gleder meg derfor til å begynne på neste vogn fra samme byggesettleverandør, en Gf2 type 1.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2009 at 07:34
Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:

Og i kveld var jeg kommet langt nok til å grunne vognen, ting tar tid...



Ser skarp og fin ut!
Hva grunner du med, og hvordan rengjør du messingen?

Driver å tester litt messingmaling for tida, og er sykelig opptatt av hefteegenskaper, slitestyrke, tykkelse på malingslag osv...
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2009 at 07:42
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Hva grunner du med, og hvordan rengjør du messingen?


Tamiya grunning på sprayboks, har aldri prøvet noe annet fordi jeg synes den fungerer godt.

Rengjøring før grunning ble gjort med tannbørste og skurekrem (Jif), etter anbefalinger her på forumet.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2009 at 11:58
Nydelig Bjørn Runar! Gleder meg til å se den ferdig lakkert og smusset og i sitt rette element Tongue
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2009 at 15:11
Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:

Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Hva grunner du med, og hvordan rengjør du messingen?


Tamiya grunning på sprayboks, har aldri prøvet noe annet fordi jeg synes den fungerer godt.

Rengjøring før grunning ble gjort med tannbørste og skurekrem (Jif), etter anbefalinger her på forumet.


Ja, når det gjelder kvalitet og tilgjengelighet er det vel lite som slår Tamiya primern.

Jeg lagde en test på messing, og det ser lovende ut.

Varmet opp boksen i vannbad (Nb! Ikke *kok* malinga, vi snakker varmvann fra springen, ca 60 C.), det er kaldt i kjelleren for tida, og det virker som oppvarming bedrer utflytingsegenskapene.

Tok en skrapetest etter ca 12 timer, og malinga satt sånn passe.

Bakte så messingen en times tid på 110 C i steikovnen. Dette ga en markant bedre skrapestyrke.

Men for all del: IKKE stol på komfyrens termostat! Jeg brukte et digitalt steketermometer til å passe på at tempen i ovnen ikke kom i nærheten av loddetinnets smeltetemp på 170C.

Og IKKE bak om det er plastdeler på modellen, feks. hjulisoleringer.

Hvitmetalldeler kan bakes, men husk at hvitmetall har et smeltepunkt på ca. 130C.

Jeg vil ikke ha ansvaret for at modeller forvandles til byggesett igjen, så tenk før du baker!

PS: Gjorde en liten research på nettet, og det viser eg at det finnes en rekke forskjellige typer Tamiya grunning.

Jeg benyttet "Tamiya Fine surface primer light grey" med 180 ml. Denne boksen koster ca 85 kontra de andre 100 ml. boksene som koster ca 75. Noe som gjør den store boksen til et langt bedre kjøp.

Billigste nettbutikk jeg har funnet på Tamiya maling er denne:

Impx Hobby

Edited by Håvard H - 04 februar 2009 at 19:48
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2009 at 00:09
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:


Billigste nettbutikk jeg har funnet på Tamiya maling er denne:

Impx Hobby
 
Togbutikken er 1,- dyrere . Men her kan man jo i tillegg kjøpe noe mer relatert i samme slengen, for å fordele portoen ut på vareneWink
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2009 at 08:36
Her skal man holde tunga rett i munnen!
Primeren jeg har benyttet er (og nå sakser jeg fra IMPX sine hjemmesider):
--
TAM-87064 Tamiya Fine surface primer light grey
For plastikk og metall
NOK 85.00
--

Men de har også denne varianten:
--
TAM-87042 Tamiya Surface primer light grey
NOK 95.00
--

Spørsmålet er om det er noen forskjell på disse? Begge er på 180 ml. I navnet skal den billigste være "Fine", og hvis ikke dette bare er prat så har det absolutt en hensikt å velge den billigste varianten.

Noen som vet mer om dette?

Edited by Håvard H - 05 februar 2009 at 11:25
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2009 at 09:44
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Her skal man holde tunga rett i munnen!
Primeren jeg har benytte er (og nå sakser jeg fra IMPX sine hjemmesider):
--
TAM-87064 Tamiya Fine surface primer light grey
For plastikk og metall
NOK 85.00
--

Men de har også denne varianten:
--
TAM-87042 Tamiya Surface primer light grey
NOK 95.00
--

Spørsmålet er om det er noen forskjell på disse? Begge er på 180 ml. I navnet skal den billigste være "Fine", og hvis ikke dette bare er prat så har det absolutt en hensikt å velge den billigste varianten.

Noen som vet mer om dette?


Oj her var nok jeg også litt kjapp på labben.
Slik jeg ser det så er det 3 typer som er nesten like:

TAM-87064 Tamiya Fine surface primer light grey

TAM-87042 Tamiya Surface primer light grey

TAM-87044 Tamiya Fine surface primer (L) white

Jeg har personlig bare brukt TAM-87064, og fikk høre i en hobbybutikk en gang at den hvite skulle være enda mer finere.
Men et kjapt søk gir det inntrykket at TAM-87064 og 87044 er like "fine" , men kun fargen er forskjellen, mens TAM-87042 er "grovere" .
Så hvorfor de er priset slik er jo rart, da jeg ville sagt at TAM-87042 burde vært den billige og de to andre hatt samme pris?


Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2009 at 11:09
Snakket nettopp med Tamiya-importøren. De har bare 87064 av "fine-variantene" på lager nå, og de kunne ikke svare på hvorfor denne er billigere. Jeg har selv brukt både den hvite og den grå, og har ikke merket noe forskjell på finhetsgraden. Den grå ligger iallefall nå ute til en superfin pris i en Togbutikk jeg vet om... Wink
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2009 at 11:37
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:


Den grå ligger iallefall nå ute til en superfin pris i en Togbutikk jeg vet om... Wink


Du er rask i vendingen, det skal du ha!
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2009 at 14:37
Har også forsket litt på disse primerne for noen år siden, og konklusjonen ble da:
 
TAM-87064 er den beste til grunning av messing og plast jeg har funnet. Den nøytrale gråfargen gjør det lett å se eventuelle feil som må rettes og er et godt utganspunkt for de fleste farger som skal oppå.
 
TAM-87044 er i utganspunktet identisk, men hvit. Vanskligere å se eventuelle feil på modellen, men er et bedre utgangspunkt for noen farger f.eks. en hvit eller gul model. Jeg har hørt om noen som opplevde at denne primeren tørker raskere "på vei til modellen" slik at den legger seg som mel. Dette kan skje med alle lakker, og kan som regel fikses ved å gå over modellen med en tannbørste etter at den er herdet. Forutsetningen er at man ikke legger på et lag til med lakk litt nærmere, da den vil forsegle "melet".
 
TAM-87042 var den primeren i dette konseptet som kom først fra Tamiya. De 2 andre er bare forfinede varianter av denne. Helt nøyaktig hva som er forfinet (dyse eller maling) vet jeg ikke.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 august 2009 at 15:47
Hei,
 
Vi er to som har bygget noen av disse settene til Steinar og Steinar i det siste.  Har fulgt bruksanvisningen, men har erfart at det er lettere å montere sammen vogna pent, om man monterer taket og endeveggene sammen, og så lodder sideveggene. Lettere å tilpasse i hjørnene er vår erfaring.
 
Ellers er de lekre, detaljrike, og en fryd å bygge Tongue Skjønner at det er flere som bygger, og koser seg med dem, for G2 type 4 er utsolgt!
 
Har satt på både trådkobbel og NEM sjakt.
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
 
 
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 august 2009 at 17:14
holder på med en g2 type 1 her og er strålende fornøyd med settet! men jeg får ikke til det med vognkassen og endevegger samt takClown
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 august 2009 at 22:51
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

[QUOTE=Håvard H]
Billigste nettbutikk jeg har funnet på Tamiya maling er denne:

Impx Hobby
 
Nå har jeg også handlet Tamiya maling der. Bestilte i går, tirsdag, og jammen lå pakka med maling i postkassa i dag!!!
 
Topp Service!
 
Akkurat som i Togbutikken, eller Alvalia eller SLVF, eller Electrade Wink 
Gutter; vi har verdens beste leverandører på laget!
Støtt dem!
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 august 2009 at 12:06
Supert, selv om de nok ikke er den billigste plassen å handle Tamiya lakk Wink
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 august 2009 at 15:17
Det er mulig dette spørsmålet er besvart før.  Men når vi først er innom maling for disse flotte vognene; hvilke farger fra Tamya passer best til godsvogn rød?
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 august 2009 at 15:58
TS33 Dull Red. Steinar J pleier å gi vogna et kjapt lag med AS-3 grå før han går på med Dull Red for å gi vogna en litt mørkere fargenyanse.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 august 2009 at 12:09
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Supert, selv om de nok ikke er den billigste plassen å handle Tamiya lakk Wink
 
Nei, ikke hvis du skal ha spray. Det har jeg oppdaget.  Wink  Men jeg bruker små bokser 10 ml, mikser og spayer med airbrush. Føler jeg har mer kontroll på hele prosessen da.
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.