MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - "Startsett" for smussing?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

"Startsett" for smussing?

 Post Reply Post Reply
Author
ShaiTan View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 08 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ShaiTan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: "Startsett" for smussing?
    Posted: 18 januar 2009 at 15:30
Hei.

Jeg tenkte jeg skulle prøve meg litt på smussing av hus og rullende, og trenger derfor å kjøpe inn maling og annet nødvending utstyr. Tenkte å styre unna airbrush i starten, da slikt ofte kan bli dyrt (tror jeg).

Ser at hobby shop i Trondheim har Humbrol maling, som jeg ut fra et utall timer på internet har funnet ut er den beste, men aner virkelig ikke hvilke farger man trenger. De koster 15,- pr boks, så en 10-15 farger regner jeg med må holde?

Så, spørsmålet blir da: Hvilke farger trenger jeg, og hva trenger jeg for å påføre smussingen? (Pensler, svamp..?)

(Håper denne posten havnet i rett underforum, ellers kan vel noen flytte den?)
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2009 at 18:57
Du trenger neppe så mange farger for å smusse. Lys og mørk brun og grå, eventuelt sort og hvit, skulle holde lenge. Så er det bare å blande.
 
Noen skåler til å blande i, her gjør brukte youghurtbegere eller isbegere nytten. Mange anbefaler terpentin til å tynne ut malingen med fordi den da flyter bedre utover. Jeg har ikke prøvd det selv enda (har bare brukt White Spirit).
 
Noen billige pensler av forskjellig størrelse skulle gjøre jobben. 
 
Lykke til!
 
Petter
 
 
Back to Top
ShaiTan View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 08 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ShaiTan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2009 at 19:42
Ja, der ser man. Hadde trodd ut fra alle bra bildene her på forumet at folk satt med hele fargeskalaen i malingsspann . Men jeg klager ikke, blir billigere sånn. Takk for svar!
Mvh
Richard
Back to Top
Jan Frelin View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 17 juni 2007
Location: Sweden
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jan Frelin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2009 at 21:14
Den brittiske författaren Martyn Welch har precis en sådan uppsättning färger i sin bok "The Art of Weathering" (som för övrigt rekommenderas varmt):
 
Brun 9
Svart 33
Gunmetal 53
Läder 62
Grå 64
Orange 82
Betong 95
Trä 110
Asfalt 112
Bauxite 133
 
Sedan använder s.k. "metalcote"-färger också, som är polerbara, särskilt Gunmetal (inte samma som no 53!).
 
95 och 112 tror jag inte finns längre, men liknande går att hitta i sortimentet.
 
Själv har jag gärna med vitt att blanda ut med också.


Edited by Jan Frelin - 18 januar 2009 at 21:14
Back to Top
TomB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2009 at 22:03
I Tyskland er de vannbaserte akrylfargene til Gunze Sangyo mye brukt (bl.a. MiWuLa).
 
Malingen er miljøvennlig-vannfortynnende-hurtigtørkende-sterk vedheft.

Fargene for smussing (Alterungsfarben):
H71 Steingrau (stengrå)
H341 Schlamm, körnig (slam, kornete)
H342 Öl, glänzend (olje, glinsende)
H343 Ruß, matt (sot, matt)
H344 Rostrot, körnig (rustrød, kornete)
H345 Schmutzgrau, körnig (skittengå, kornete)
H346 Sand, körnig (sand, kornete)
H451 Kalkweiss, matt (kalkhvit, matt)
H452 Rußschwarz, matt (sotsvart, matt)
H453 Rostrot, matt (rustrød, matt)
H455 Zementgrau, matt (betonggrå, matt)
H456 Staubbraun, matt (støvbrun, matt)
H457 Erdbraun, matt (jordbrun, matt)
H458 Maschinengrau, matt (stålgrå, matt)
H459 Sandgelb,matt (sandgul, matt)
H460 Rotbraun,matt (rødbrun, matt)
H461 Oxidgrün, matt (irrgrønn, matt)
H462 Schwarzbraun,matt (brunsvart, matt)


Edited by TomB - 18 januar 2009 at 22:07
mvh



Tom Blikstad, Asker

HO, Tysk/sveitsisk forbilde, Märklin K, Esu ECoS, Viessmann, Kühn, MBTronik, WinDigipet, WinTrack
Back to Top
Terje Reiss View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Reiss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2009 at 12:39
Bawarias har noen fine smusspulversett fra Asoa,9forskellige.
De har også Maligsett med 12 forskjellige farger, av den beste sort. Vacofin
Terje Reiss
Back to Top
ShaiTan View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 08 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ShaiTan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2009 at 00:54
Takk for mange gode svar. Ble til å bestille Humbrol fra Hobby Shop i første omgang, men fruen var skeptisk til oljemaling og lukt, så det spørs om disse listene kommer godt med senere :)
Mvh
Richard
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2009 at 07:45
Originally posted by ShaiTan ShaiTan wrote:

Takk for mange gode svar. Ble til å bestille Humbrol fra Hobby Shop i første omgang, men fruen var skeptisk til oljemaling og lukt, så det spørs om disse listene kommer godt med senere :)


Har du vurdert Vallejo akrylfarger?
De har masse farger som egner seg til smussing.
Testet en del rustfarger i helga (Dark Rust, Light Rust og Yellow Rust) og dette er de beste rustfargene jeg har vært borti.

Du får kjøpt dem på Smallsize i Prinsens Gate (Rett sør for gamle sentralbadet, dvs helt nord i gata),

Smallsize har også pigmentpulver og masse annet nyttig for smussing.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.