MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Lære om digitalisering
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lære om digitalisering

 Post Reply Post Reply
Author
Magne View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 81
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Magne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lære om digitalisering
    Posted: 03 januar 2005 at 15:01

Jeg ønsker å lese meg litt opp på den digitale verdenen, og ønsker derfor tips om litteratur (f.eks nettsider) som beskriver oppbyggingen av systemet. Hvordan fungerer det? Hva kreves av installasjoner i loket, hva kreves av installasjoner i skinnegangen osv.

Jeg er her ikke ute etter hvilke komponenter med artikkelnummer osv. men en generell teknisk beskrivelse av systemene, uavhengig av leverandør. Jeg antar selve teknologien er den samme, selvom det brukes litt forskjellige språk og koder.

 

Magne
Back to Top
btotland View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote btotland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2005 at 16:40

Hei !

Du kan jo begynne med å titte på disse nettsidene:

http://www.wiringfordcc.com/

http://www.tttrains.com/dcc/

http://www.loystoys.com/dcc-topics.html

 

Vennlig hilsen
Bjørn Totland

 

Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2005 at 17:52

Hei!

Bjørn har nevnt noen sider og her er noen til:

http://www.litchfieldstation.com/s/i/i.html

Her kan du finne mange bra bilder av dekoderinstallasjoner - selv om det er amerikanske lok, kan du få ideer.

Det finnes en mengde diskusjonsfora om DCC på internett, du kan finne over 140 bare på yahoo http://groups.yahoo.com/search?query=DCC&submit=Search , noen spesielt for et merke, andre mere åpne - en jeg ikke kjenner, men som ofte nevnes fordi den ikke er knyttet til ett merke, er denne: http://groups.yahoo.com/group/DCC4EVERYONE/

Det finnes også gode bøker om temaet, som kan være en bra start.

Kan nevne Rutger Friedbergs: The comprehensive guide to Digital Command Control og Digitrax "Big Book of DCC.

Ellers kommer jo MIBA med spesialnumere (på tysk) årlig.

Hilsen Knut

Back to Top
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2005 at 22:38

Finnes det noe på norsk?

 

Hva med Leveradørene av digitalstyring, er det noen der som har brukerveiledning på norsk?

 

VA

Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2005 at 23:40
Zimo og nce er på norsk, roco er på svensk(www.mjhobby.se)
A matter of life and death
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2005 at 03:27
SMJ i Stockholm har endel tips å komme med etter et antall års digitalkjøring.
Stockholm Modelljärvegsklubbs DCC-tips
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2005 at 17:38

Originally posted by VA VA wrote:

Hva med Leveradørene av digitalstyring, er det noen der som har brukerveiledning på norsk?

Digitrax bruksanvisninger er på engelsk, men jeg kjenner til at det til Zephyr er utarbeidet en kortversjon, og at det muligens kan komme en veiledning på norsk for å komme i gang med settene.

Ellers så vil du uansett system du velger kunne få mye hjelp på dette forum og MJ-forum.

Knut

Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2005 at 00:00
Rutger Fribergs bok ga meg en flying start, leste den før jeg kjøpte noe som helst av utstyr. Kan hende begynner den å bli litt utdatert mhp på siste finesser, og særlig på ulike tilbakemeldingssystemer. Men som en teknisk innføring i hva digitalstyring ER for noe, så holder den i massevis ennå. Og prisen er jo bare en tredjedel av rimeligste dekoder...

Terje S
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
Magne View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 81
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Magne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2005 at 08:01
Var det som var min plan også. Komme opp på et vist nivå, så jeg er i stand til å ta noen mer eller mindre kloke valg av utstyr/leverandør basert på mine behov. Fra andre felter har jeg erfart at å stole blindt på andre kan være dumt, da forutsetningene, behovene og ønskene ofte ikke er like
Magne
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2005 at 09:25

Originally posted by Magne Magne wrote:

Var det som var min plan også. Komme opp på et vist nivå, så jeg er i stand til å ta noen mer eller mindre kloke valg av utstyr/leverandør basert på mine behov. Fra andre felter har jeg erfart at å stole blindt på andre kan være dumt, da forutsetningene, behovene og ønskene ofte ikke er like

Hei Magne !

Ja, det er lurt å sette seg inn i saker og ting før man bestemmer seg. Jeg var i akkurat samme fase som deg i for et år siden. I de siste nummerne av MJ-bladet, sår det også noen gode beskrivelser. Der har en såkalt nybegynner testet brukervennligheten, og gitt en god beskrivelse av de forskjellige systemene.

Det viktigste for meg var å finne ut hva jeg ville med digital-styringen, og hvilke funksjoner jeg kom til å bruke. Ut i fra dette gjorde jeg et valg. Ikke skulle det koste skjorta heller, i fall jeg angret.

Men jeg har ikke angret enda ! Det er blitt noe helt annet å kjøre tog nå, med lyd og det hele. Lykke til med valget !

Hilsen Tom Lynga  (også Follo)

Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.