MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hvordan få ekstrautgangene retningsavhengige?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hvordan få ekstrautgangene retningsavhengige?

 Post Reply Post Reply
Author
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hvordan få ekstrautgangene retningsavhengige?
    Posted: 04 januar 2009 at 21:22
Hei.
 
Jeg driver å knoter litt med lysene på en Roco Di3. Ideen er å ha de 2 markeringslysene nede uavhengig av hovedlampa på toppen. Jeg har derfor montert en hvit LED rett bak lampa oppe, men bruker det orginale lyset nede. Dette er ordnet slik at det er 2 store lamper, den ene vanlig hvit og den andre rød, i hver ende som lyser opp begge lampene via lysleder.
 
Jeg har satt inn en ESU LokSound V3.0 og har tenkt å bruke den gule og hvite ledningen til hver sin hovedlampe (LED). Markeringslysene nede har jeg tenkt å styre med AUX utgangene. I mitt hode er en mulig løsning å kobble AUX1 (grønn ledning) og AUX2 (violett ledning) til hver sin lampe foran (hvit) og bak (rød), men dette hadde blitt mest elegant hvis utgangene er retningsavhengig.
 
Eksempel: loket skal kjøre "fremover", men lampene er slukket. Ved å trykke på F3 tennes markeringslysene foran (hvitt lys) og bak (rødt lys). Deretter kan hovedlampa forover tennes med F0.
Ved et stopp og retningsskifte: slukker hovedlampa forover og tennes bakover (dette skjer automatisk med F0 aktivisert, eller det kan gjøres manuelt med F0), markeringslysene foran skal skifte fra hvit til rød og motsatt bak. Dette skal da skje automatisk med F3 og F4 aktivisert, eller det kan gjøres manuelt ved å deaktivere F3 og aktivere F4.
 
Noen som skjønner hva jeg vil frem til, og har en løsning?
Jeg trodde først at dette kunne løses ved å endre verdiene i CV 129 og 132, men ble veldig usikker når jeg så videre på CV 135, 138, 141 og 144. Videre tror jeg at CV 141 og 144 må endres for å få av/på funksjonen til AUX1 på F3 (CV 159 og 162) og AUX2 på F4 (CV 165 og 168).


Edited by Asgeir - 04 januar 2009 at 21:23
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.