MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Andreas' anleggsblogg
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Andreas' anleggsblogg

 Post Reply Post Reply Page  <1 23456>
Author
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 august 2009 at 23:59
...ska se hva jeg har i kjelleren av 16 dekaler, Andreas......mulig jeg har til deg! Wink
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 august 2009 at 10:40
Morten?
Du har ikke El.13 Gammeldesign dekaler liggende i kjellerne og vel??Wacko
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 august 2009 at 12:45
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

...ska se hva jeg har i kjelleren av 16 dekaler, Andreas......mulig jeg har til deg! Wink
 
Det hadde vært flott...Wink 
 
Oppdatering på JBV 628 ventes i ettermiddag...
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 august 2009 at 20:10

Kommende Di 3 628 ferdig grunnet.

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2009 at 20:56

Progresjon på JBV"s 628.

Har også fått tak i dekaler til El 16 (Morten ordner opp, takk for det!).

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 september 2009 at 10:58

Var så godt i gang i natt at det ble å fyre kaffetrakteren syssle litt mer med nohaben. Så her kommer en liten oppdatering før jeg stikker på dagstur til Kristiansand. Dekaler og frontvinduer og gitter er på plass.



Edited by Andreas - 05 september 2009 at 11:32
Hilsen Andreas.   
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 september 2009 at 15:19
Nohab"en ser ut til å bli meget meget pen :-)
ace@samlerforumet.net
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 september 2009 at 18:33
holder på med rocos 643 nå og lurer på om jeg skal ha den i verket sine farger eller obas..... blir vanskelig etter som at begge er fine.Tongue
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 september 2009 at 21:54
Originally posted by a[c a[c wrote:

e]Nohab"en ser ut til å bli meget meget pen :-)
 
Takk for det! Står fortsatt igjen en del. Idag har jeg for det meste bygget på andre lok, så 3"ern har fått stå å vente.
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 september 2009 at 21:55
Originally posted by Stian Stian wrote:

holder på med rocos 643 nå og lurer på om jeg skal ha den i verket sine farger eller obas..... blir vanskelig etter som at begge er fine.Tongue
 
Lag først den ene og deretter den andre...Wink
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 september 2009 at 21:57

En siste oppdatering fra helgas bygging. Våkna tidlig idag, på med kaffetraktern så satte jeg like så godt i gang med omlakkeringen av El 16 2206. Nå i kveld ser det foreløpige resultatet slik ut.

Nå mangler egentlig bare dekaler, noen bremseslanger samt at jeg må lakkere speilene. Loknummer blir enten 2212 eller 2215.

Ble veldig fornøyd med resultatet etter lakkeringen av denne. Herlig å kunne fjerne maskeringen og konstatere at alt var gått bra.

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 september 2009 at 20:38

Skjer som vanlig fint lite på anlegget. Tror jeg må skjerpe meg om jeg skal ha en ferdig stasjon til Kråkstadmessa neste vår. Får satse på at det blir litt mer tid når anleggsesongen er over og det blir litt mer fritid.

Meeen nå har jeg i hvertfall vært en tur i kjelleren med kamera, så da kommer det noen bilder.


Godstog kommer alltid til å dominere hos meg. Særlig har jeg sansen for vognlasttog av typen på bildet.


Blir stadig flere av disse furutrærene fra Busch innimellom alle grantærene fra Heki.


Litt smådetaljer har kommet på plass.


Seksjon nr. 2 er vel der det mangler mest arbeid på.

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2009 at 15:58
Har lakkert en El 16 til om til Cargonet grå sort.
 
Gjenstår fortsatt lakkeringsarbeid på den ene, samt dekaler og montering på begge to.
Dekalene venter jeg på i fra Electrade...
 
Nok en GC Rc 4 er også i startfasen... Stort takk til Morten som jeg fikk kåpen av.... Loknummeret blir 1174.

Har bestilt ombyggingsettet til taket fra Tåg og Hobby i Luleå, men får sende dem en mail da jeg ikke har hørt noe mer.... Noen som har handlet med dem?

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2009 at 10:56

Et par dagers sykdom har åpnet for å bygge litt igjen...

El 14 2171 ble endelig ferdig i går og testkjørt :D

Tok en gjennomgang av hvilke prosjekter som venter på tid til å bli ferdigstilt. Får gjøre et forsøk på å ferdigstille noen av disse prosjektene før jeg finner på noe nytt.

- El 16 2212 Cargonet Grå/sort - Venter på dekaler fra Electrade.

- El 16 2215 Cargonet Grå/sort - Mangler en del lakkering + dekaler samt montering.

- 2. stk skaladesign Lps tømmervogner - Status sånn ca. halvferdig loddet, trenger i tillegg lakkering og dekaler.

- El 14 2176 Cargonet - mangler dekaler samt en del detaljeringsarbeid.

- Cargolink/OBAS Z71 - Såvidt påbegynt, her gjenstår det mye...

- Heljan TÅGAB TMY - Venter på å bygges om til AC.

- GC Rc 4 1174 - Prosjektet har stoppet opp da ombyggingsett til taket ikke lenger er å oppdrive.

- SSRT/OBAS Rc 3 1040 - Påbegynt lakkering.

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2009 at 20:35
Vel nå ble det ikke akkurat et par dagers sykdom dette her mer 9 dager, men da ble det tid til å plukke frem anlegget fra kjelleren. Lenge siden det ble gjort noe...
 
De siste dagene har jeg lagt en del ballast, fått på litt bunnvegetasjon og lagt siste rest med skinner.
 
Slik ser status ut nå i kveld...
 
Gt. 5721 med El 16 2211 er på vei nordoverWink
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2009 at 16:57

Da var det dukket for byggekveld/natt og utover morgendagen.

Har vært så heldig å få hjelp av Ståle (Mr. Karlsen) så i kveld regner vi med å få gjort en hel del. .

I forkant av byggekvelden ble det en tur til NMJ for å handle litt småting til videre bygging.

Under er litt av det som ble handlet inn til byggekvelden.

Her er vi godt i gang med byggingen. Jeg driver med ballasten og Ståle maler skinner.


Mer kommer utover kvelden og natta...

Hilsen Andreas.   
Back to Top
skoTner View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 10 oktober 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 42
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote skoTner Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2009 at 18:52
Husk masse bilder :=)
skoTner
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2009 at 21:45

Etter endt middag med klassikern Kellys Heros på skjermen er det tid for å fortsette arbeidet.

I skrivende stund holder Ståle på med å ferdigstille den siste biten med ballast.

Dessverre virker det som om Heki 3332 ballasten nok en gang varierer fra opplag til opplag. Ballasten ser nemlig vesentlig mørkere ut enn det det ellers er på anlegget. Vi får se hvordan det tar seg seg ut når det er tørket. I verste fall får det legges mer ballast av en lysere variant oppå.

Her har vi Ståle i sving.

En liten redskapsbod og en stoppbukk i sten er kommet på plass.


Mer kommer senere i kveld.

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2009 at 00:16
husk å male den planken i stoppbukken
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2009 at 00:39

Da kjører vi en oppdatering til...

Gresstuster fra Mininatur plantes ut.

Jeg har så smått fått begynt på å bygge gjerder i denne enden av stasjonen. Ikke så ille det, står bare igjen rundt 5 meter på hele stasjonen, et par timer til nå så.... hehe...

Nåværende status... En del trær har grodd opp den siste timen.

Et par av de lekkre furutrærene fra Busch er kommet på plass...

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2009 at 19:20

Ble gjort litt i dag også. En god del trær er kommet på plass. Totalt er det nå plassert ut 147 trær på de to seksjonene.

Ballasten begynner etterhvert å tørke. Dessverre ble det som fryktet, altfor mørkt. Veldig irriterende at et produkt varierer såpass mye. Så nå får jeg bare vente til det dukker opp et lysere opplag i butikken og strø litt av dette over....

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2009 at 19:21
Rett å slett Nydelig, Andreas!!!!
Keep it up!!!
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2009 at 22:16
Hei!
 
Originally posted by Andreas Andreas wrote:


3. Deretter finner man frem flaske med trelim/hvitlim og en liten myk pensel og pensler trelim mellom skinnene som vist.

 
Dette ble utrolig fint!
Dekkevnen later til å være så god at farge under ikke er nødvendig? Det hvitlimet du pensler på dette bildet, er den uttynnet litt med vann, eller er den "ubehandlet"?
Når du bruker uttynnet hvitlim til slut, bruker du også denne på sporvekslene?
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 november 2009 at 17:21
Hei og takk for det!
 
Nei det trengs ikke noe farge under. Bruker ofte å dyppen penselen i vann og deretter i trelim, men ikke for mye vann da får man problemer med at for mye av ballasten man strør over limer seg fast. Bruker hvitlimet i vekslene også, men selvfølgelig må man passe seg litt her så man ikke får lim på gale steder.
 
 
Hilsen Andreas.   
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 november 2009 at 22:29
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

...., men selvfølgelig må man passe seg litt her så man ikke får lim på gale steder.


Du er inne på noe der Wink
Vi har ballastert C-skinnene på "gamlemåten", dvs i prinsippet på samme måte som en gjør med K-skinner og andre tilsvarende skinner uten fastmontert ballast. Utlegging og dandering av tørr ballast, bløting med såpevann og liming med uttynnet hvittlim (også m/såpe).
Dette fungerer stort sett bra, men jeg har en mistanke om at siden det blir brukt såvidt mye tynt limvann, vil noe av dette kunne finne vegen til uheldige steder. Kanskje også ned i de ellers så fortreffelige elkontaktene mellom skinnebitene. Jeg har ikke noe håndfast belegg for at dette kan gi kontaktproblemer, men en aldri så liten mistanke ...
Bjørn Egil
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2009 at 19:22

Tid for en oppdatering!

I dag ble siste bit på Cargonet El 16 2215 gjort, tidligere i uka ble også 2212 ferdig etter omlakkering.

På bildet under fra høyre: 2215, 2212 og 2211 som er orginal fra Roco...

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2009 at 20:25
skal ikke lage 2202 i sølvsuper snart da?Tongue
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2009 at 21:11
Originally posted by Stian Stian wrote:

skal ikke lage 2202 i sølvsuper snart da?Tongue
 
Hvorfor akkurat 2202?
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2009 at 22:07
kom bare på at den er i sølvsuper....
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 desember 2009 at 21:38

For tiden går jeg på et 10 ukers vinterkurs i Drammen. Rett utenfor vinduert befinner godsterminalen i Drammen seg. I løpet av dagen blir det en del avsporinger fra det jeg egentlig burde følge med på når det passerer et interessant tog. Flere av Green Cargos vognlasttog har gitt meg inspirasjonen til å prøve meg på å smusse noen godsvogner i samlingen.

Så i dag gikk jeg løs på et par vogner. Gir først vogna et rundt med matt klarlakk, deretter smusser jeg med en myk pensel og smussepulver i forskjellige nyanser før vogna før en ny runde med matt klarlakk. Når dette har tørket tørrbørster jeg med litt grått og hvit.

Under ser dere resultatet. Bildene ble litt så som så, men jeg ble veldig fornøyd med resultatet.


Hilsen Andreas.   
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 23456>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,062 seconds.