MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Andreas' anleggsblogg
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Andreas' anleggsblogg

 Post Reply Post Reply Page  <12345 6>
Author
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 april 2009 at 19:33

Den første seksjonen er den som har fått hovedprioritet den siste tiden. Den blir å se på messa på Kråkstad til helga :)

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 april 2009 at 19:39

Interessant å se hvordan du har lagt på ballasten. Glimrende. Bør kanskje få plass i MJwiki"en...

Den modulen din ser skikkelig flott ut... Clap
Har lagt opp litt tømmer ser jeg. Skimter jeg en Box-trekker på hylla?
 
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 april 2009 at 19:59

Takk for det Ove...

Tømmer må med, tanken er å lage en egen seksjon med tømmerterminal etterhvert.
 
Jupp det er en BOX Solutions Scania 164 580 Bil nr. 13. produsert av Modellbildesign. Jeg har ikke gjort annet med den enn å bygge den om fra tandem til boggieløft og sette på speila. BOX solutions er jo historie, men bilen lever vel videre i Bring Logistics får vi håpe, selv om den begynner å bli noen år nå. Siste 164 rulla vel ut av fabrikken i 2004?
 
Hilsen Andreas.   
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 april 2009 at 00:28
Kjempebra forklaring på maling og ballasten! Ser ut til å bli en nydelig seksjon :)
ace@samlerforumet.net
Back to Top
fgjerde View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 16 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote fgjerde Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 april 2009 at 21:45

Hei Andreas.

Du skriver at du har montert speil og bygget om fra tandem til boggiløft på din Box Solutions Scania. Er det hjemmebyggede deler eller er de kjøpt fra leverandør? Vet du hvor jeg kan henvende meg for å få tak i detaljdeler til trailere og noen sider på nettet som viser ombygging. Skal bygge en gods- og containerterminal med norsk forbilde. Takk for mange fine bilder og takk for evt. svar.

 

 

fgj
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 april 2009 at 18:19
Originally posted by fgjerde fgjerde wrote:

Hei Andreas.

Du skriver at du har montert speil og bygget om fra tandem til boggiløft på din Box Solutions Scania. Er det hjemmebyggede deler eller er de kjøpt fra leverandør? Vet du hvor jeg kan henvende meg for å få tak i detaljdeler til trailere og noen sider på nettet som viser ombygging. Skal bygge en gods- og containerterminal med norsk forbilde. Takk for mange fine bilder og takk for evt. svar.

 

 

 
Hei.
 
Speilene følger med i de fleste modellastebiler fra AWM og Herpa.
 
Når det gjelder å bygge om fra tandem til boggieløft gjør jeg det ved å bytte dekk til en mindre dimensjon.
 
Av deler og ekstrautstyr er det meste å få kjøpt.
 
Modellbildesign har mye fint av deler under "selvbyggern".
 
 
 
 
 
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 april 2009 at 18:35
Har du noe annet spennende på byggebordet ditt da, Andreas...Wink
 
 
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 april 2009 at 01:33
Hei Andreas !
 
Takk for hyggelig prat på messa på Kråkstad i dag(lørdag), flott modul du har laget. Ser frem til å se hva du kan trylle frem i tiden som kommer.
Skal følge med....Tongue
 
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 april 2009 at 22:52
Takk for praten Jon Andre. Hyggelig å treffe personer fra forumet...
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 april 2009 at 22:53
Originally posted by Snikkaren Snikkaren wrote:

Har du noe annet spennende på byggebordet ditt da, Andreas...Wink
 
 
 
Njaaa hvem vet... Wink Kommer oppdatering om "noe" etterhvertTongue
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 april 2009 at 22:55
Originally posted by Snikkaren Snikkaren wrote:

Har du noe annet spennende på byggebordet ditt da, Andreas...Wink
 
 
 
 
Njaaa... En Cargonet El 14 2173 kanskje?Wink
 
Første gang jeg har lakka noe som må maskeres. Første forsøket snek det seg litt svart over på det grå, men etter å ha pusset ned dette med smergelpapir gikk det bra andre gangen.Embarrassed
Hilsen Andreas.   
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2009 at 23:20
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Originally posted by Snikkaren Snikkaren wrote:

Har du noe annet spennende på byggebordet ditt da, Andreas...Wink
 
 
 
 
Njaaa... En Cargonet El 14 2173 kanskje?Wink
 
Første gang jeg har lakka noe som må maskeres. Første forsøket snek det seg litt svart over på det grå, men etter å ha pusset ned dette med smergelpapir gikk det bra andre gangen.Embarrassed
 
ser bra ut Andreas......har en 14 kåpe liggende som er din,tipper den blir gjordt nå i sommer......har sliti rævva av meg i det siste med utenomsportslige ting som jobb,jobb og atter jobb...deretter skifteretten ..og så ny jobb.....har sørget for at det blir en lengre sommerferie enn det selv lærerne kan skryte av,sørger for å ta igjen det tapte der Wink
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mai 2009 at 19:59

Går stort sett i jobb, jobb, jobb og enda mer jobb her for tiden, stortrives med anleggsgartnerfaget så jeg klager ikke :D  Uansett i dag ble det gjort litt. Så da blir det en oppdatering på El 14 prosjektet :)


Sånn ser det da ut på nåværende tidspunkt. En del smådetaljer er kommet på. Må få bestilt dekaler og ordnet nye buffere.



1000-volts kontakter er kommet på, vindusviskerne er flyttet ned under vinduene, ekstra antenne er kommet på, speil osv...


Ny stigtrinn under dørene, deksel over sitigene på siden, håndtakene opp til taket og rekkverk langs dørene.

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mai 2009 at 20:22
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

 
 
 
ser bra ut Andreas......har en 14 kåpe liggende som er din,tipper den blir gjordt nå i sommer......har sliti rævva av meg i det siste med utenomsportslige ting som jobb,jobb og atter jobb...deretter skifteretten ..og så ny jobb.....har sørget for at det blir en lengre sommerferie enn det selv lærerne kan skryte av,sørger for å ta igjen det tapte der Wink
 
Takk for detWink 
 
Den ja, planen er å gå et stykke videre på detaljeringen på den. Men selve lakkeringen kan jeg ta selv. Har sikkert noen andre lakkprosjekter du kan få hvis det klør i fingraWink
 
Hehe lang ferie ja... Blir bra det. Blir 2 uker her i år... (neida nesten ikke misunnlig i det hele tatt!LOL).
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2009 at 21:42

Tok med en halvtime i går og fikk på dekaler.

Hilsen Andreas.   
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2009 at 22:57
Begynner virkelig å se bra ut dette lok"et! 
ace@samlerforumet.net
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mai 2009 at 18:24
Takk for det!
Hilsen Andreas.   
Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mai 2009 at 22:28
Dette blir virkelig fint.
Eirik
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juli 2009 at 00:14

Hva har skjedd med anlegget? Egentlig ingenting siden jeg stilte på messa på Kråkstad i april. Messa på Kråkstad var en veldig positiv opplevelse med mye konstruktive tilbakemeldinger. Jeg stiller garantert igjen, og da forhåpentligvis med er ferdig stasjon neste gang.

Etter at jeg begynte læretiden min som anleggsgartner i juni hadde jeg håpet å få mer tid til byggingen. Men så satte vi i gang totalrenovering av huset vi kjøpte for noen år tilbake. Så nå er man anleggsgartner i fra 07-16 og murer, flislegger, tømrer osv... på fritiden.
 
Men midt oppe i at huset er et eneste stort kaos har jeg klart å rydde meg plass i kjelleren til å koble sammen de to modulene som sålangt utgjør anlegget mitt. Litt tid har det blitt til bygging innimellom så etterhvert vil det begynne å dukke opp oppdateringer igjen.
 
Fortsatt god helg og sommer til alle!
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Chr. Lil. View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 246
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chr. Lil. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2009 at 23:39

Ser frem til flere bilder i fremtiden! Flott stasjon!

Christian L.
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2009 at 12:40

Oppdatering på El 14 prosjektet.

Kun et par småting mangler nå, slanger på bufferbjelken, stigtrinnet i ende en, nytt drivverk og kassa på understellet. I tillegg til dette kommer lys, som jeg driver å lurer litt på hvordan jeg skal ordne.

Hilsen Andreas.   
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2009 at 15:55
Blir veldig fin modell med cargonet dekaler og farger. Mye bra detaljering også. Er det orginal isolatorer du har på taket eller er det nye, isåfall hvor har du skaffet de??
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2009 at 22:50
Takk for det...
 
Er de orginale isolatorene, det samme gjelder pantografene. Har ikke klart å finne noe som passer å bytte ut de orginale delene med, så de får heller sitte på så lenge.
 
 
Hilsen Andreas.   
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 august 2009 at 01:19

hva slags buffere har du brukt, orginale eller fjærede? hvisfjærede hvor har du kjøpt de hen?

Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 august 2009 at 20:04

Måtte file vekk det som var av detaljer på bufferbjelken men jeg beholdt selve bufferene og satte bufferplatene fra disse på nye fjerede buffere fra lilliput. Man får kjøpt dem hos NMJ, riktignok med runde bufferplater, men disse filte jeg ned og limte deretter de orginale bufferplatene på. Problemet med bufferene fra lilliput er at de vil stikke altfor langt ut fra bufferbjelken, jeg valgte derfor å trykke bufferene helt inn og lime de fast, men det finnes sikkert andre måter å løse dette på.

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 august 2009 at 20:04
Så bra dette blir! Plogene gjør jo mye!
Tips! Pantografer finner du hos Entec, isoloatorer i hobbybutikken fra Sommerfelt
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 august 2009 at 23:57

Fikk dekalene til GC T44 og Rc 4 fra Sverige tidligere i uka. Rc 4"en er en ombygd Roco Rc 6 med nytt tak fra Jeco som jeg kjøpte i fjord. Har aldri vært helt fornøyd med dekalene, så disse ble tatt av og gjort på nytt idag. Loknummeret ble også endret fra 1312 til 1155.

Marklins T44 har også fått GC dekaler. 

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 august 2009 at 23:59
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Så bra dette blir! Plogene gjør jo mye!
Tips! Pantografer finner du hos Entec, isoloatorer i hobbybutikken fra Sommerfelt
 
Takk for det, Pelle.
 
Da får det bli nye pantografer etter hvert ogsåWink
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 august 2009 at 22:26

Neste prosjekt...

Så sant SM har dekalene til dette prosjektet går denne i lakkboksen i nær fremtid...

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 august 2009 at 23:23

Forsøkte å kontakte SM angående dekaler til 16-loket over, men dårlig med respons der. Har hørt med noen andre, så en så lenge får prosjektet vente, har ikke så veldig lyst til å begynne å lakkere noe jeg ikke får ferdig.

Hos Amundsen fant jeg idag dekaler til JBV Di 3. Så da startet jeg like så godt på dette prosjektet nå i kveld. Heljans 619 ble ofret til formålet. Har fjernet snutelykten og laget rekkverk på snuten i begge ender samt fjernet vinduene i dørene til førerrommet. Neste steg blir å grunne modellen, noe som forhåpentligvis skjer i morgen.
Hilsen Andreas.   
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345 6>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.