MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Andreas' anleggsblogg
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Andreas' anleggsblogg

 Post Reply Post Reply Page  <1234 6>
Author
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2009 at 19:43
Se bort fra alt snakket om at Märklinskinner kommer til kort hva forbildelikhet gjelder. Når jeg ser dette, blir slikt snakk bare bagatellmessig tomprat. Dette er veldig bra!
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2009 at 19:48
hei andreas, kjempe fint å se på de seksjonene dine, mye fin inspirasjon for oss andre. hvor store er seksjonene dine???
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2009 at 14:32
Originally posted by Lars Gjertsen Lars Gjertsen wrote:

Se bort fra alt snakket om at Märklinskinner kommer til kort hva forbildelikhet gjelder. Når jeg ser dette, blir slikt snakk bare bagatellmessig tomprat. Dette er veldig bra!
 
TakkerWink 
 
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2009 at 14:38
Originally posted by kokken kokken wrote:

hei andreas, kjempe fint å se på de seksjonene dine, mye fin inspirasjon for oss andre. hvor store er seksjonene dine???
 
Hei.
 
Hyggelig å høre, seksjonene som skal utgjøre stasjonen er på 180 x 51,5 cm. Den lille tunnelseksjonen er på 60 x 51,5. Langsidene blir dermed totalt på 6 meter...
 
Får bygge meg et hus å ha dette i med tider og stunderLOL
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2009 at 16:04

En liten oppdatering!


Går fortsatt sakte fremover, venter på ballast for å få gjort unna en del på sporområdet.

Siden sist har jeg byttet ut en del grantær med furutrær fra busch for å få litt ønsket variasjon. Selv ble jeg fornøyd med resultatet, men er alltid åpen for kritikk her :)  


Blir nok bare noen få av disse trærene innimellom.

Det har også dukket opp et lite anleggsområdet på tunnelseksjonen.


Edited by Andreas - 07 mars 2009 at 16:05
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2009 at 16:14
Nå ble jeg misunnelig! Dette blir jo knall!Thumbs%20Up
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
bergsagel View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bergsagel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2009 at 16:33
Fantastisk stykke arbeid det der! Big%20smile
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2009 at 17:17
Et lite stemningsbildeSmile
 
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2009 at 17:27
Bergsagel og Stian: Takk for detSmile 
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2009 at 18:36
Dette blir flott. Likte stemningsbildet godt.Clap
Mye flott arbeid her, landskap og modeller...
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2009 at 19:59
Hei,
 
Her er jeg helt enig med Lars Gjertsen, samme tanken slo meg også! Dette du nå lager er kjempebra, Andreas ClapClap
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2009 at 21:07
Har ingenting å si om en kjører AC eller DC! Kan få det like fint for det!!Clap
Bra jobba Andreas!
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2009 at 23:55
Originally posted by Ørjan Ørjan wrote:

Har ingenting å si om en kjører AC eller DC! Kan få det like fint for det!!Clap
Bra jobba Andreas!
  Helt enig, selv om jeg fortiden har konvertert til "the dark side" for en stund...LOL  Sender deg litt mere snacks du sikkert får bruk for på modulene dine,ser du har brukt det meste du har dratt med deg tidligere Wink
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
ROBEL View Drop Down
MjF-styremedlem
MjF-styremedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 277
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ROBEL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2009 at 00:15
hehe, "anleggsgartner" i profilen ...det forklarer jo littLOL  Ikke rart det blir resultaterThumbs%20Up
Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2009 at 02:52
Originally posted by ROBEL ROBEL wrote:

hehe, "anleggsgartner" i profilen ...det forklarer jo littLOL  Ikke rart det blir resultaterThumbs%20Up
 
Hehe... njaaa noe særlig faglært kan jeg vel neppe kalle meg, men har nå drivi med det i et drøyt år nå og skal etter planen begynne som lærling i akkurat det fra sommern avWink Vanskelig å si om det smitter over i modellverden men... LOL


Edited by Andreas - 08 mars 2009 at 02:53
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2009 at 02:59
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

Originally posted by Ørjan Ørjan wrote:

Har ingenting å si om en kjører AC eller DC! Kan få det like fint for det!!Clap
Bra jobba Andreas!
  Helt enig, selv om jeg fortiden har konvertert til "the dark side" for en stund...LOL  Sender deg litt mere snacks du sikkert får bruk for på modulene dine,ser du har brukt det meste du har dratt med deg tidligere Wink
 
Hehe "the dark side" vet ikke helt om jeg vil kalle det for det men... Ser helt klart fordelene der i gården også... Et "noe" bedre skinneutvalg er vel noe som står øverst på listaWink 
 
Jo takker... Har kommet godt med. Hadde egentlig ikke blitt noe tunnel uten de tunnelportalene forresten... hadde seg bare sånn at jeg fant dem på leting etter noe annet, og dermed ble det en tunnel....Tongue Bygger etter nøye planlagte rammer skjønner duLOL


Edited by Andreas - 08 mars 2009 at 03:01
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2009 at 03:07
Originally posted by Ørjan Ørjan wrote:

Har ingenting å si om en kjører AC eller DC! Kan få det like fint for det!!Clap
Bra jobba Andreas!
 
Takk for det ØrjanSmile 
 
Alltid gøy med tilbakemeldinger på det man gjørSmile 
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2009 at 03:31
Originally posted by TomL TomL wrote:

Hei,
 
Her er jeg helt enig med Lars Gjertsen, samme tanken slo meg også! Dette du nå lager er kjempebra, Andreas ClapClap
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
 
Takk Tom.
 
Gir veldig inspirasjon til videre bygging med alle de hyggelige tilbakemeldingene man får her...
 
 
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2009 at 03:32
Originally posted by Snikkaren Snikkaren wrote:

Dette blir flott. Likte stemningsbildet godt.Clap
Mye flott arbeid her, landskap og modeller...
 
Hei Ove.
 
Takk for det! Blir vel ny oppdatering her så straks lasset med Heki 3332 ballast dukker opp hos NMJWink
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2009 at 13:26

Sitter å funderer litt på løvtrær... Noen som har ide"er til hvordan man kan lage bjerketær? Eventuelt om det er noe ferdigprodukter som egner seg?

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2009 at 13:31
Nederst på linken skriver Tore at han skal lage en byggebeskrivelse på sine trær...
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
AT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mars 2009 at 09:43

Dette er svært bra laga Andreas.

Eit par "pirkete" kommentarar.
Det er murt på innsida i tunnelen. Dette virkar logisk fordi du har liten overdekning av fjell over tunnelen. På veg inn i skjeringa har du  og vist at det er fjell under eit lag med lause massar. Difor må tunnelopninga murast og sikrast innover. Sidan tunnelopninga er murt må dette ha vore gjort for kansje hundre år sidan. Eg trur ikkje at anleggsarbeidarane gav seg tid med berre håndredskap og tilbakeføre massar over tunnelkvelven. Ofte var det ein murkant oppe på opninga som skulle ta imot massar som sklir ut. Eg ville ha vist noko av tunneltaket med nokre nedrasa steinar på.
Det er eit snev av at fjellet er sparkla ned på tunnelopninga. dette synest eg vert synleg fordi tunnelen din er eit blikkfang.
 
Anleggsområdet.
Ser meir ut som du vil vise maskinene dine. Ser utplassert ut. Slik dei står no er dei i sterk kontrast til resten du har bygd. Prøv å fortelja ei anleggshistorie, bruk argument, det vil sei modeler noko som forsterkar inntrykket av at noko skjer. Kvar kjem lasset i bilen(stedets masse?) frå? Tilkøyrt eller opplasta? I så fall kor er grøfta osv.....
AT
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2009 at 18:05
Hei.
 
Alltid bra med tilbakemeldinger, pirkete eller ikkeWink 
 
Anleggsområde er såvidt påbegynt så det tilføyes litt mer mål og mening med det hele etterhvert...
 
 
 
 
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2009 at 18:07
Originally posted by Snikkaren Snikkaren wrote:

Nederst på linken skriver Tore at han skal lage en byggebeskrivelse på sine trær...
 
Takk for det, Ove!
 
Mininatur produkter du har brukt her eller Tore?
 
 
 
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2009 at 19:32

I dag kom det en spennende pakke i posten fra Stavern, med diverse snadder... Takk for det!

Valget falt på "Stone Gray" til stikkrennene. Og etter litt tørrbørsting til slutt ble resultatet slik. 
 
 
Stikkrenner på plass!


Edited by Andreas - 10 mars 2009 at 19:33
Hilsen Andreas.   
Back to Top
odibjo View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 26 februar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote odibjo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2009 at 20:47
Hvem er det som produserer det gjerdet? Hva heter gjerdet, produktnummer?
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2009 at 21:31
Gjerdet er selvbygget. Jeg spikkrer nåler ned i underlaget og tvinner deretter tynn kobbertråd rundt før jeg til slutt maler det.
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mars 2009 at 07:59

En liten oppdatering.

Siden sist har det kommet på plass en noen releskap og en sporskifterbu.

Jeg har også tatt vekk en del av gjerdet langs sporet og laget dette på nytt. Jeg kom frem til at nåler ble for tykke som stolper i tillegg til at gjerdet ikke ble like bra overalt. Derfor lages nytt denne gang med 0,4 mm kobbertråd som stolper.

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mars 2009 at 18:12

Oppdatering fra dagens bygging.

Har bygget et lite lagerhus som er tiltenkt som lagerplass for Jernbaneverket.

Huset er bygget i Evergreen styrenlister og plater.


Her er bygget plassert på prøve :)

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 april 2009 at 19:30

Har tidligere lovet å legge ut en liten bildeserie med hvordan jeg går frem på ballasten. Vel TTT (Ting tar tid), men nå kommer den :) 


1. Utgangspunktet.


2. Skinnene får først en omgang med humbrol matt 62. Svillene på Marklin C-skinner er allerede brune, så disse gjøre jeg ingenting med. NB: Alt må få muligheten til å tørke ordentlig ut før vi går videre.


3. Deretter finner man frem flaske med trelim/hvitlim og en liten myk pensel og pensler trelim mellom skinnene som vist.


4. Ballasten strøs så over der man har penselt på lim.


5. Når det har gått litt tid (5-10 min) finner man frem en bred pensel og børster bort den ballasten som ikke har satt seg.


6. Da bør man få omtrent dette resultat. Ballasten har lagt seg på høyde med svillene i likhet med forbildet.


7. Så er det tid for å legge ballasten på siden. Her limes det ikke noe først, jeg bare strør rett fra boksen.


8. Deretter dannderer jeg det litt med en myk pensel til jeg synes det ligger greit.


9. Så er det tid for å lime det hele med lim/vann blanding bestående av 3 deler vann og 1 del lim og noen dråper zalo. Til jobben er dråpeteller fint. For å få et bra resultat er det viktig at man ikke påfører blandingen rett på tørr ballast, da setter det seg fort spor etter dråper med lim i ballasten. Påfør heller blandingen på et sted du allerede har fuktet ned og blandingen vil flyte utover...


10. Ferdig! Nå trenger det bare å tørke :)

Hilsen Andreas.   
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234 6>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.