MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - DMJK
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

DMJK

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
kaidyb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 181
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kaidyb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2009 at 14:08
Originally posted by Pelle Pelle wrote:


Bra jobba!Hvis du lager eller får tak i andre ploger og pantografer blir dette en "topline"-modell! Hvis jeg skal pirke, så går vel ikke bremseslangene oppover, og speilene burde vært snudd med loddingen innover. Denne linken kan kanskje gi litt inspirasjon.Rocos ploger til El 16 er noe av det mest korrekte jeg har sett på en ferdigmodell. Det er sikkert muilig å bestille som reservedeler.Entec har noen pantografer som ligner mye på de El 14 har.


å ang speilene, må jo det flate inn å den lodde buen bak er jo egentlig gjort med vilje. Det var jo jo en liten bue der bak. Fikk det ikke til bedere?
Back to Top
kaidyb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 181
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kaidyb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2009 at 00:44
Da har jeg kommet et hakk videre. El14 har nå fått nye ploger også. Tatt fra en EL16.


Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2009 at 01:21

Ja den ble veldig bra den 14 maskina di, så bra ut på svinskiva. Er spent på hvordan smusse hjørnet vårt blir etterhvert. Samtidig som vi kan lære av hverandre

Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
kaidyb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 181
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kaidyb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2009 at 09:51
Ja jeg tar med vifte. også trenger vi litt papp til å lage kassa. pizza brett tar jeg med. Men den kompressoren min den bråker veldig. Så enten må vi bygge noe ute i gangen å strekke slangen inn eller så kansje noen har en kompressor som ikke bråker så mye som min.
Back to Top
kaidyb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 181
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kaidyb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2009 at 01:12
Ekte Damp Utrolig bra se link.Dette er en sån bare må ha ting.Så ut som H0 skala også?

http://www.youtube.com/watch?v=nLsDYvYDxD0&feature=related



Edited by kaidyb - 10 januar 2009 at 02:44
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2009 at 11:20
Hornbys damptog er ikke H0 men 00 (1/76).
 
Vær oppmerksom på at vannet varmes opp av strøm fra skinnene. Samtidig kontrolleres loket gjennom signaler sendt gjennom skinnene. Toget kan derfor ikke kjøres på samme spor som vanlige H0 (og 00) tog.
 
 
Petter
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2009 at 12:23
Originally posted by kaidyb kaidyb wrote:

Originally posted by Pelle Pelle wrote:


Bra jobba!Hvis du lager eller får tak i andre ploger og pantografer blir dette en "topline"-modell! Hvis jeg skal pirke, så går vel ikke bremseslangene oppover, og speilene burde vært snudd med loddingen innover. Denne linken kan kanskje gi litt inspirasjon.Rocos ploger til El 16 er noe av det mest korrekte jeg har sett på en ferdigmodell. Det er sikkert muilig å bestille som reservedeler.Entec har noen pantografer som ligner mye på de El 14 har.


å ang speilene, må jo det flate inn å den lodde buen bak er jo egentlig gjort med vilje. Det var jo jo en liten bue der bak. Fikk det ikke til bedere?


Det jeg selv har gjort er å bue selve messingplaten, legge tråden inni og lodde slik at den loddede flaten blir den som er rett og ikke buet.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
kaidyb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 181
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kaidyb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2009 at 09:42
Veldig fin den EL13 din. Men ossen har du laget den stigen på siden der? Eller er det noe man kan kjøpe? Trenger en stige til EL14 min også. Har pelt den fra værandre igjen for å oppgradere den ennå mere.
Back to Top
Nicholas View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 23
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nicholas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2009 at 11:02
Fargekoder til rustmaling for skinner;
 
S 3060-Y30R
S 3050-Y30R
S 4050-Y30R
 
Tipper at en eller flere av disse passer bra, eventuelt med litt svart og rødt blandet oppi.
Back to Top
kaidyb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 181
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kaidyb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2009 at 11:11
ok drar innom en fergehandel jeg da så ser jeg påhvem av dem som ser best ut. får litt bedre inntrykk av det da. hadde du den linken til verdens største skifte område som du pratet om. hadde vært kult å sett..Tongue
Back to Top
kaidyb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 181
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kaidyb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2009 at 18:13


Edited by kaidyb - 17 januar 2009 at 18:35
Back to Top
kaidyb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 181
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kaidyb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2009 at 18:19


Edited by kaidyb - 17 januar 2009 at 18:35
Back to Top
kaidyb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 181
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kaidyb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2009 at 18:20


Edited by kaidyb - 17 januar 2009 at 18:34
Back to Top
kaidyb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 181
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kaidyb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2009 at 18:21


Edited by kaidyb - 17 januar 2009 at 18:34
Back to Top
kaidyb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 181
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kaidyb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2009 at 12:50
Da er MZ"en jernbaneverket ferdig også. Etter mye farge forsøk å dekal frustrasjon. litt matt klarlakk er det som står igjen på den nå. Her er den ute å prøve kjører litt med sine brødre.Smile
 
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2009 at 17:36
Feil vinduer på den MZ. Modellen din har vinduer slik som den var når den ble levert. i 1998 hvis ikke tilidligere så hadde Mz1415 fått nye vinduer. Ser ut som den mangler en del merkinger på siden og lykter i front
 
I Forige uke kom Mz til Baneservice i butikkene, så da 2 Mzer som går i norge i modell. Sies at peterson modellen skal komme også(mz) Synes egenlig rart at man lakerer om en gammel lima modell når man får ny i butikken som er finnere. Selv om den har mangler, så du har gjort en bra jobb med lima modellen din. 
 


Edited by Wickerman - 20 januar 2009 at 17:38
A matter of life and death
Back to Top
kaidyb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 181
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kaidyb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2009 at 19:04
gjorde det mest for at det var gøy å fordi jeg ikke har gjort det før. Men nå har jeg da assa oppgradert EL14 min å min gamle DSB mz til norske. Vet det med vinduer osv. mangler kun et merke på siden.Men ok sån ble den. basta.
    Så nå kansje jeg tør å prøve meg på messing modell.
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2009 at 22:49
Er jo en fin måte å øver seg på, føre man går løs på dyre modeller.
A matter of life and death
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2009 at 23:15
Originally posted by kaidyb kaidyb wrote:

Veldig fin den EL13 din. Men ossen har du laget den stigen på siden der? Eller er det noe man kan kjøpe? Trenger en stige til EL14 min også. Har pelt den fra værandre igjen for å oppgradere den ennå mere.


Det er vel Morten Hagen som skal ha æren for El 13-loket i foruminnlegget. Jeg har en OBAS El 13 jeg også, men den er ikke helt ferdig ennå. Mangler bl.a vinduer (som ikke fulgte med da jeg kjøpte det!).

Dekaler til OBAS kan kjøpes via www.messingmodeller.no
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
kaidyb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 181
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kaidyb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2009 at 11:23
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Er jo en fin måte å øver seg på, føre man går løs på dyre modeller.
Ja ikke sant. Sake er jo det at jeg hadde en veldig sliten Dsb mz som lå i skuffen å ikke var bra nok for annlegget å for fin til å kastes. Men nå er jeg på jakt etter en messing modell. et Norskt lokomotiv av noe slag. vet ikke hvem type ennå. men noe norskt i værtfall. Kansje noen har et forslag som kan være lett å begyne med? Smile
Back to Top
kaidyb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 181
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kaidyb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2009 at 11:24
Å han godeste Morten H. håper jeg ser dette å vil hjelpe meg? med en kåpe eller flere.
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2009 at 11:26
Det bildet du la ut like ovenfor her, Kai, Er det ditt hjemmeanlegg?
Så veldig forseggjort ut :)
Back to Top
kaidyb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 181
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kaidyb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2009 at 13:03
Ja det er vel mer nå anleget jeg har på jobben. så jeg kan kjøre litt når jeg får spassmer å må koble ut litt. de andre her bare rister på hode å ler. he he men sån er det her.
 
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2009 at 13:40
Jaha ja. Kansje jeg får ta en tur oppom når snøen blir borte? :)
Back to Top
kaidyb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 181
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kaidyb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2009 at 14:22
Å er du redd for snø? På annleget er det jo bare sommer å fint vært ser u.Tongue
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2009 at 14:24
Originally posted by kaidyb kaidyb wrote:

Å er du redd for snø? På annleget er det jo bare sommer å fint vært ser u.Tongue


Scooter med sommerdekk og god aksellerasjon er ikke noe særlig på isen :)
Greit på snøen det gjør ikke meg noe. MEN, det er jo så kaldt også. Er ca 4 mil fra meg til liertoppen tenker jeg.

Back to Top
kaidyb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 181
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kaidyb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2009 at 14:39
ok ja det tenkte jo ikke jeg på-men sån ser det ut litt avstand.
 
 
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2009 at 16:54
Så ener"n går på hjemmeanlegget og hos DMJK bare da eller? :P
Jaja.
Ser meget pent ut!
Har du det slik i svinger at skinnene heller litt på den ene siden?
Back to Top
kaidyb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 181
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kaidyb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2009 at 17:31
Å ja da du ser jo BR01 stå i rekka der. Ja det er nå det anlegget jeg har nå. neste anlegg blir et vinter anlegg.
Back to Top
kaidyb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 181
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kaidyb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2009 at 16:53
Da er det nye videoer på gang her. bomma litt forigang skjønte jeg. kommer på torsdag.

Edited by kaidyb - 26 januar 2009 at 16:58
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,064 seconds.